کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه (Marketing campaign 360)

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه و اهمیت آن

متد کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه ریشه در فلسفه بازاریابی جامع داشته و در حال حاضر یکی از بهترین روش های متداول مارکتینگ به ویژه میان برندهای مطرح دنیا است. اما کمپین۳۶۰ درجه چه معنایی دارد و چگونه می توان آن را توسعه داد؟ با کانتنتاپ همراه باشید.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که تبلیغ یک محصول را در تلویزیون می‌بینید. چند ساعت بعد با تبلیغات بنری همان برند با همان پیام تبلیغاتی در برنامه‌های تلفن همراه خود و یا در صفحات اینترنت مواجه می‌شوید. تبلیغ مشابه با همان پیام را در تایم‌لاین شبکه‌های اجتماعی می‌بینید و یا حتی با خروج از منزل با بنر‌های فیزیکی در فروشگاه‌ها یا تبلیغات بر روی اتوبوس با همان پیام تبلیغ روبرو می‌شوید.

تعجب‌آور است اما هرجا که می‌روید این برند پیش روی شما قرار می گیرد! در واقع شما در حال مشاهده تبلیغات یک کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه هستید اما از آن اطلاعی ندارید. بازاریابان باهوش از کمپین با همین هدف استفاده می‌کنند تا مشتریان را در هر مکانی که حضور دارند تحت تاثیر خود قرار دهند.

وقتی در مورد کمپین ۳۶۰ درجه صحبت می کنیم، در واقع در اجرای این کمپین انتظار داریم گروه مخاطب ما مکررا در موقعیت های مختلف در معرض پیام ما قرار بگیرد. در واقع مهم نیست مخاطب کجا باشد. ما او را پیدا می‌کنیم و پیام تبلیغاتمان را به او می‌رسانیم.

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه چیست؟

این نوع کمپین، ایده ای خلاقانه میان تمامی عناصر مطرح در بازاریابی محسوب می شود که با هدف معرفی هرچه بهتر یک برند، مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت ساده، این نوع برنامه بازاریابی، با کمک امکاناتی که در اختیار تیم مارکتینگ قرار دارد، به برقراری ارتباطی موثر و کامل با مخاطبان می پردازد.

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه یک کمپین بازاریابی یکپارچه است که تمام ابزارهای تبلیغاتی را با یک هدف و یک پیام تبلیغ به کار می‌گیرد تا پیام را به بهترین صورت به مخاطب منتقل کند.

مهم‌ترین هدف در این مدل بازاریابی، برقراری ارتباط با مشتری است. تجربه کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه برای مخاطب، باعث ایجاد هم‌افزایی در انتقال پیام می‌شود. در کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی ۳۶۰ درجه تلاش می شود پیام تبلیغاتی برند از طریق بسترهای مختلف به دست مخاطبین هدف برسد، مهم نیست مشتری شما کجاست، در فروشگاه، در فضای شبکه‌های اجتماعی، در حال جست‌وجو در اینترنت و یا در خیابان. مشتری ارتباط با برند را تجربه می‌کند. بنابراین باید تمرکز و توجه بیشتری به پیام‌هایتان در تبلیغات داشته باشید و مخاطب را به‌درستی در سفر مشتری راهنمایی کنید. کمپین بازاریابی۳۶۰ درجه کل چرخه خرید را پوشش می دهد، از کشف محصول و برند تا خرید و تکرار خرید مشتری.

پیاده‌سازی کمپین ۳۶۰ درجه

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه تنها استفاده هم‌زمان از مدیا و کانال‌های تبلیغاتی مختلف نیست. بلکه شامل برنامه‌ریزی یکپارچه و با یک هدف برای تک‌تک اجزای آمیخته بازاریابی برای انتقال پیام مشخص به جامعه است. به هر کدام از برخوردهای مشتری با برند توجه می شود و برای آن برنامه ریزی می‌شود.

360marketing campaign

اهمیت کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

مهم‌ترین جنبه این نوع بازاریابی آن است که کمپین های اجرایی آن در هر دو بستر آنلاین و آفلاین صورت می پذیرد.کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه تمامی بسترهای اطلاع رسانی ممکن را پوشش می دهد. همچنین عامل دیگر یکپارچگی و دسترسی بیشتر به مخاطبان است.

در طراحی کمپین های بازاریابی ۳۶۰ درجه، پیام رسانی در تمام رسانه ها و به موازات هم صورت می پذیرد در نتیجه دسترسی به مخاطبان در سطح قابل قبولی خواهد بود و از آن جایی که کمپین به صورت کلی طراحی می شود، سازگاری و یکپارچگی طرح اجرایی نیز افزایش می یابد.

اهداف کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه

تنظیم یا تغییر جایگاه برند(positioning)

جایگاه‌یابی، درواقع یافتن فضایی در ذهن مخاطب است که یک برند با تمام ویژگی‌هایش در ذهن مشتری به خود اختصاص می‌دهد. این جایگاه به‌تدریج و بر اساس ارتباطات و تعامل با مشتریان شکل می‌گیرد. برای مشخص کردن این جایگاه و یا تغییر آن، استفاده از یک ابزار بازاریابی مثلاً تبلیغات تلویزیون و یا بنرهای فیزیکی در بزرگراه‌ها کافی نخواهد بود. نمونه این کمپین بازاریابی با این هدف، کمپین Old Spice است.

این برند در ذهن مردم طوری جاافتاده بود که محصولاتش را برای افراد میان‌سال و با سن و سال بالا مناسب می‌دانستند و افراد جوان‌تر کمتر از محصولاتش استفاده می‌کردند. Old Spice با اجرای آن، دید تازه‌ای درباره محصولاتش در جامعه ایجاد کرد و جایگاه برند خود را تغییر داد.

استراتژی برند سازی مجدد

کسب و کاری را تصور کنید که تصمیم به برندسازی مجدد گرفته است. این تصمیم می تواند ناشی از عدم کارایی مناسب برند پیشین، ورود به بازار یک منطقه جغرافیایی دیگر یا تغییر کاربری کسب و کار و… باشد. در هر صورت در چنین شرایطی تنها متد ۳۶۰ درجه راه گشا خواهد بود، زیرا باید از تمام ظرفیت های موجود برای ارائه هرچه بهتر برند جدید و جلب دوباره اعتماد مشتریان استفاده شود.

مقابله با چالش های احتمالی

هر مدیری در روند اداره کسب و کار خود با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو می شود. اما چه عاملی می تواند با بالاترین ضریب اطمینان ممکن از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند؟ هیچ متد بازاریابی دیگری به اندازه کمپین ۳۶۰ درجه در این خصوص موفق نخواهد بود. در واقع زمانی که از این روش استفاده می کنید، دائما در حال بررسی زوایای مختلف مجموعه خود هستید. بدین ترتیب از دست دادن تعادل تقریبا محال ممکن است و تعادل نیز معنایی جز پیشگیری از چالش های احتمالی به دنبال ندارد.

حیاتی دوباره به یک محصول ضعیف

برندهایی که محصولاتی با عملکرد ضعیف داشته‌اند گاهی بعد از اصلاح محصول از کمپین‌های ۳۶۰ درجه برای معرفی ورژن جدید محصول استفاده می‌کنند. این دسته از محصولات به هیچ عنوان دور از انتظار نیستند، حتی از کمپانی های موفق دنیا. علت اصلی آن نیز عدم تمرکز بر بازاریابی بهینه محصولات در دراز مدت و تلاش کافی برای رفع مشکلات جزئی است.

روش‌های مختلف مورداستفاده در کمپین ۳۶۰ درجه

  1. سایت
  2. تولید محتوا
  3. سئو
  4. ویدئو
  5. رسانه های اجتماعی
  6. تبلیغات کلیکی PPC
  7. ارتباط با مشتریان و روابط عمومی
  8. ایمیل مارکتینگ
  9. نرم افزار یا اپلیکیشن های موبایلی

کمپین بازاریابی

نمونه های موفق کمپین ۳۶۰ درجه

  • نمونه خارجی کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه: برند آدیداس

از جمله برندهایی که کمپین‌ ۳۶۰ درجه طراحی و اجرا کرده است برند آدیداس است که ویدئوی مربوط به این کمپین را می توانید از طریق این لینک مشاهده کنید.

  •  نمونه ایرانی کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه: اسنپ فود

از جمله کمپین‌های ۳۶۰ درجه که اخیرا اجرا شد، کمپین “دیگه زنگ نزن” اسنپ فود است. احتمالا شما هم با حداقل یک مورد از المان‌های این کمپین مواجه شده‌اید. شروع این کمپین با تیزینگ همراه بود و بعد از آن بنرهای محیطی و بنرهایی در تبلیغات دیجیتال با همین شعار و توضیح واضح تر اجرا شد. همچنین تبلیغاتی بر روی وسایل نقلیه در راستای این کمپین در سطح شهر قابل مشاهده بود.

همچنین بروشورهایی برای این کمپین تهیه شده و پخش شد. هرچند در ادامه کپی‌هایی توسط کسب‌وکارهای دیگر از ایده پیام این تبلیغ اتفاق افتاد، ولی در نوع خود کمپینی خلاقانه بود که همه جنبه‌های تبلیغات را متناسب با بودجه و استراتژی خود پیاده‌سازی کرده بود. در فضای شبکه‌های اجتماعی ویدئویی هم برای این کمپین وایرال شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. در تهیه این ویدئو از اینفلوئنسرها استفاده شده است که استفاده از اینفلوئنسر انتخاب خوبی برای تبلیغات ویدئویی است.

دیگه به ما زنگ نزن

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.