اندر احوالات سرویس ایمیل مارکتینگ

هیچ وقت از خودتان پرسیده اید که چطور می شود از سرویس های ایمیلی در راستای رونق کسب و کار استفاده کرد؟
آمار هایی وجود دارد که نشان می دهد چیزی درحدود ۹۰ % افراد بزرگسال، به صورت مستمر، ایمیل خود را چک می کنند. این بیانگر این است که سرویس ایمیل مارکتینگ پتانسیل خوبی برای به کار گیری در جهت توسعه کسب و کار را داراست.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email marketing) یا به بیان دیگر بازاریابی ایمیلی- بازاریابی رایانامه ای، یکی از روش های بازاریابی است. این روش هم برای بازاریابی مستقیم و هم برای بازاریابی انبوه به کار می رود.

 

نگاهی گذرا به تاریخچه سرویس ایمیل مارکتینگ :

  • سال ۱۹۷۸: راه اندازی اولین کمپین ایمیل مارکتینگ

    نکته جالب این است که در آن سال هنوز اینترنت به شکل امروزی وجود نداشت. سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته شبکه مشغول به فعالیت بودند که بعد از مدتی ثمره آن به شکل اینترنت متجلی شد.
    به صورت اختصاری به این سازمان Arpanet می گفتند که البته در سال ۱۹۹۰ برای همیشه به فعالیت خود پایان داد.

  • سال ۱۹۹۶: تولد هات میل (hot mail)

    از هات میل به عنوان اولین سرویس ارسال و دریافت ایمیل شخصی می توان نام برد.
    البته این سرویس در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت بزرگ مایکروسافت خریداری شد و در حال حاضر با عنوان، Outlook به فعالیت های خود ادامه می دهد.

  • سال ۱۹۹۸: راه اندازی سیستم امنیت اطلاعات

    با شروع به کار سیستم امنیت اطلاعات، کیفیت سیستم های دریافت و ارسال ایمیل تحت تاثیر قرار گرفت و در مجموع تاثیر مثبت بسیاری بر سیستم های ایمیل مارکتینگ گذاشت.

  • سال ۲۰۰۳: وضع قانونی با عنوان Can Spam

    در راستای بهبود کیفیت ایمیل های تبلیغاتی و مشاهده کمتر اسپم ها، این قانون Can spam معرفی و اجرا شد.

 

با گذشت زمان شیوه های بازاریابی دست خوش تغییراتی شدند و روش های قبلی جای خود را به روش های جدید و نوین دادند.

در اینجا می توانید ۲۰ تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن را مطالعه نمایید

در ادامه به توضیح مزایای یکی از این روش های جدید، یعنی سرویس ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

 

چرا سرویس ایمیل مارکتینگ ؟

چرا ایمیل مارکتینگ

 

  1. هزینه پایین

    سرویس ایمیل مارکتینگ بر خلاف بسیاری از راه های تبلیغاتی دیگر، بسیار ارزان و به صرفه است و از این طریق با حداقل بودجه نیز میتوان راهی برای ارتباط با مشتریان بالقوه خود، پیدا کرد.
    حتی سایت هایی از قبیل میلرلایت، اِی وبِر، کانستنت کانتکت، میل چیمپت و … نیز وجود دارند که در صورت عضویت در آن ها، این سایت ها حاضرند به صورت رایگان برای راه اندازی سیستم ایمیلیتان، تعدادی مخاطب در اختیار شما قرار دهند.
    این ویژگی مثبت، سبب می شود تا با دغدغه و استرس کمتر به سمت عملی کردن سرویس ایمیل مارکتینگ، گام برداریم.

  2. بازگشت سرمایه اولیه:

    بررسی ها نشان می دهد که ایمیل مارکتینگ در اغلب موارد سود خوبی را به همراه دارد. البته نباید به این نکته بی توجه بود که این ویژگی گاها می تواند به منزله یک تیغ دو لبه عمل کند. در مواردی مشاهده شده با نادیده گرفتن اصول کلی، در ادامه نتیجه مطلوب مد نظر، تحت الشعاع قرار گرفته است.
    قطعا میزان سوددهی رابطه مستقیمی با طراحی صحیح ایمیل و ارسال موفق به کاربران فعال و … دارد.

  3. سرعت

    یکی از عواملی که باعث می شود تا ما روی خوش به سرویس ایمیل مارکتینگ نشان دهیم، سرعت بالای آن است. بدین صورت که یک پیام می تواند در کمترین زمان ممکن به دست مخاطبان برسد و آن ها زودتر از سایرین در جریان تغییرات، خبرهای جدید، تخفیف ها و سایر موارد قرار گیرند. همین مورد می تواند بر جذابیت ایمیل های ارسالی برای مشتریان نیز، اضافه کند.

  4. انعطاف پذیری:

    یکی از ویژگی های خوب سرویس ایمیل مارکتینگ، عدم وجود محدودیت برای ارسال نوع محتواست. به صورتی که دست شما باز است تا طیف متنوعی از محتوا از قبیل متن، عکس، لینک، فایل و … را برای مخاطبان خود ارسال کنید. این مزیت سبب می شود تا کیفیت کار بالا رفته و اطلاعات متنوع را به بهترین شکل ممکن به دست مخاطبان برسانیم.

  5. بستری مناسب برای فعالیت

    کم تر کسی را می توان یافت که به یک سرویس ایمیلی دسترسی نداشته باشد. ثبت نام در سایت ها، عضویت در نرم افزار ها، ذخیره سازی بازی ها، بازیابی رمز ها و موارد دیگری همه دست به دست هم داده اند تا اکثرا افراد، حداقل یک حساب کاربری ایمیلی برای خود داشته باشند. این بستر مناسبی است برای کسانی که علاقه مند به معرفی برند و یا توسعه کسب و کار خود هستند، زیرا تعداد زیادی از مخاطبان آن ها نیز به سرویس ایمیلی دسترسی دارند.

     

    سرعت و سهولت ایمیل

  6. ارائه داده های ارزشمند:

    سرویس  ایمیل مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می کند تا ببینید: چه تعداد کاربر، تبلیغ شما را مشاهده کرده اند؟ چه واکنش هایی نسبت به آن تبلیغ از خود نشان داده اند؟ میزان رضایت مندی به چه ترتیب بوده است؟
    این اطلاعات کمک شایانی در شناخت نقاط ضعف و قوت، بهبود عملکرد کسب و کار، شناخت سلیقه مخاطبان و … می کند.

  7.  امکان زمان بندی

    سرویس های بازاریابی ایمیلی این امکان را برای بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، فراهم می کند تا با تست و مقایسه زمان های متفاوت برای ارسال یک ایمیل، بازه زمانی طلایی را برای ارسال پیام را شناسایی و انتخاب کنند که این امر سبب مشاهده بیشتر ایمیل می شود.
    این زمان بندی به طور مستقیم با نحوه عملکرد مخاطبان بستگی دارد و این بدین معناست که این زمان طلایی می تواند برای یک کسب و کار، متفاوت از سایرکسب و کار ها باشد.

  8. ارتباطی دو سویه با مخاطب

    این فرایند ماهیتش، ارتباطی دو سویه است. یعنی مخاطب در ازای پیامی که دریافت می کند، امکان پاشخ دهی به آن ایمیل را نیز دارد که این پاسخ می تواند در قالب بازدید از سایت، خرید کالا و … باشد و یا اینکه عدم تمایل خود را از دریافت این چنین پیام هایی را ابراز کند و با زدن یک کلیک بر روند ارسال ایمیل، پایان دهد.

    مشتریان در دسترس

  9. مشتریانی همواره در دسترس

    سرویس های ایمیل مارکتینگ به کسب و کار ها این کمک را می کند تا به صورت مستقیم و دائمی با مشتریان خود در ارتباط باشد و تعداد بالای مشتریان بر کیفیت این ارتباط تاثیر سویی نداشته باشد.

  10. دوستی با طبیعت

    از مزیت های استفاده از بستر اینترنت برای توسعه کار و تبلیغات، نجات جان درختان و پاکیزگی هوا است. در صورتی که احترام به طبیعت یکی از ارزش های شماست، این روش تبلیغات را به شما توصیه می کنیم.

 

ایمیل مارکتینگ و احترام به طبیعت

 

از زمان معرفی سرویس ایمیل مارکتینگ به عنوان ابزاری برای بازاریابی، این شیوه توانسته جایگاه مناسبی در بین سایر روش ها برای خود دست و پا کند.

 

در مطلب بعدی به معرفی گام هایی در جهت موفقیت در سرویس ایمیل مارکتینگ، خواهیم پرداخت.

۵ گام موثر، جهت موفقیت در ایمیل مارکتینگ

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.