SEO | آشنایی با مفاهیم سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

هر کسب‌وکاری برای رشد و دوام خود به مشتری احتیاج دارد و بدون مشتری محکوم‌به فناست. راه‌ها و کانال‌های مختلفی برای هدایت یک مشتری به سمت کسب‌وکار وجود دارد. تبلیغات، روابط عمومی، بازاریابی رودررو، اینترنت، شبکه‌های مجازی و … همگی از کانال‌های ورودی مشتریان به کسب‌وکار هستند.
امروزه با گسترش اینترنت و افزایش سهم آن در زندگی مردم توجه کسب‌وکارها نیز به این بستر مناسب بیشتر شده و به‌عنوان یکی از بهترین کانال‌های ارتباط با مخاطب به‌حساب می‌آید.

مفاهیم سئو

طبق آمارهای منتشرشده مردم جهان روزانه چیزی حدود ۷-۸ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که موتور جستجو چیست؟ موتور جستجو نرم‌افزاری است که به جستجو در یک گستره اطلاعاتی می‌پردازد. موتورهای جستجو می‌توانند تحت هر بستری کار کنند، مثلاً زمانی که شما برای پیداکرده یک فایل که در هارد لپ‌تاپتان قرار دارد سرچ می‌کنید در حقیقت دارید از یک موتور جستجوگر استفاده می‌کنید. البته در اینجا هر وقت سخن از موتور جستجو به میان می‌آید منظور موتورهای جستجوگر تحت وب هستند.

موتورهای جستجو سه وظیفه عمده دارند:

  1. کرول کردن (Crawl)
  2. ایندکس کردن (Index)
  3. جستجو (Search)
  • کرول کردن یا خزیدن:
    موتورهای جستجو رباتی را به درون فضایی که برایشان مشخص شده است می‌فرستند تا اطلاعات را بخوانند.
  • ایندکس کردن:
    پس از خواندن اطلاعات هر سایت یا هر صفحه در فضای وب موتورهای جستجو اطلاعات آن صفحه را توسط الگوریتم‌های خاصی طبقه‌بندی و فهرست بندی می‌کنند و در جدول‌هایی برای خودشان نگهداری کرده تا در مواقع لزوم به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. (بخش عمده‌ای از مفاهیم سئو در این محدوده تعریف می‌شوند)
  • جستجو:
    پس از فهرست کردن اطلاعات در مرحله قبل موتورهای جستجو آماده‌اند که بهترین نتیجه را برای جستجوی کاربران نشان دهند و به آنان بگویند از کجا می‌توانند بهترین پاسخ را برای سؤالشان بیابند.

 

موتورهای جستجو

 

معروف‌ترین موتورهای جستجوی وب در حال حاضر

گوگل، یاهو، بینگ و … ازجمله معروف‌ترین موتورهای جستجوی وب هستند که در بین آن‌ها گوگل از همه معروف‌تر است و سهم بیشتری از کاربران را به خود اختصاص داده است تا جایی که هم‌اکنون گوگل را در دیکشنری به‌عنوان یک فعل به معنی جستجو کردن می‌شناسند؛ و اصطلاح گوگل کردن یک اصطلاح نسبتاً رایج بین کاربران اینترنت است.

 

گوگل کردن

 

مطالب فوق مقدمه‌ای بود که لازم دیدیم قبل از ورود به بحث اصلی این نوشتار مطرح کنیم تا با دیدی بهتر وارد موضوع شویم.

سئو | بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید حتماً به عبارت «سئو» برخورد کرده‌اید. این عبارت را احتمالاً در کلماتی همچون «شما باید روی سئو سایتتان کار کنید» یا «ما به یک سئو کار احتیاج داریم» یا… شنیده باشید.

 

ُسئو - بهینه سازی موتورهای جستجو

 

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. چند خط بالاتر سه وظیفه و کارکرد اصلی موتورهای جستجو را خدمتتان عنوان کردیم. در دومین وظیفه موتورهای جستجو به فهرست کردن اطلاعات یا به‌اصطلاح index کردن اشاره کردیم. طبقه‌بندی اطلاعات بر اساس یک یا چند الگوریتم صورت می‌گیرد و هر الگوریتم طبق معیارهای خاصی محتوای سایت‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند.
بحث الگوریتم ها بسیار بحث گسترده‌ای است اما ما در اینجا برای روشن‌تر شدن موضوع چند مثال از الگوریتم‌های معروف می‌آوریم:

  • الگوریتم پاندا (۲۰۱۱)
    تمرکز این الگوریتم بر روی محتوا بود و سایت‌هایی با محتوای بی‌کیفیت و کپی شده و محتوای زرد و … را جریمه کرد و رتبه آن‌ها را پایین آورد.
  • الگوریتم پنگوئن (۲۰۱۲)
    پنگوئن سایت هایی را که لینک سازی بی‌رویه و بی‌حساب داشتند جریمه کرد و آن‌ها از صدر نتایج به پایین کشید.
  • مرغ مگس‌خوار (۲۰۱۳)
    الگوریتم مرغ مگس‌خوار تمرکز خود را روی جستجوی معنایی گذاشته است. این الگوریتم سایت هایی را که در محتوای خود به‌صورت بی‌رویه‌ای از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند هدف قرار داده است.
  • الگوریتم کبوتر (۲۰۱۴)
    با ورود الگوریتم کبوتر نتایج محلی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و همین امر باعث شد که کاربران بتوانند نتایج نزدیک به خود را پیدا کنند.

البته این‌ها تنها تعداد کمی از الگوریتم‌های گوگل هستند. طبق گفته‌های مسئولین گوگل، این موتور جستجو گاها روزانه چندین بار الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد اما اکثر آن‌ها تغییراتی جزئی در نتایج را به دنبال دارند و تنها تعدادی از آن‌ها باعث تغییرات جدی در نتایج جستجو می‌شوند که برای نمونه به چهار مورد از آن‌ها اشاره کردیم. الگوریتم‌های رنک برین و مدیک ازجمله جدیدترین الگوریتم‌های جدی گوگل می‌باشند که در فرصتی دیگر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

الگوریتم های گوگل

حال این سؤال مطرح می‌شود که بهینه سازی موتورهای جستجو یعنی چه؟ بهینه سازی موتورهای جستجو در یک تعریف ساده یعنی فعالیت‌هایی که در داخل و خارج از سایت انجام می‌دهیم تا طبق الگوریتم‌های گوگل در رتبه‌های بالاتری از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شویم.
همان‌طور که در تعریف دیدیم سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های داخل و خارج سایت است. درست است، برای اینکه ما وضعیت بهتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشیم بایستی هم در داخل سایت خودمان و هم در خارج از سایت خودمان فعالیت‌هایی داشته باشیم.
به فعالیت‌هایی که در داخل سایت انجام می‌شود SEO On-Page گفته می‌شود. عمده فعالیت‌های سئو داخلی یا آن‌پیج مربوط به بحث‌های محتوا، لینک سازی، بهبود سرعت سایت و … است.
فعالیت‌هایی که در خارج از سایت انجام می‌شوند نیز تحت عنوان SEO Off-Page شناخته می‌شوند. سئو خارجی نیز بیشتر حول محور لینک سازی صورت می‌گیرد که مطالب مرتبط با آن را می‌توانید با کلیدواژه‌هایی همچون LinkBuilding یا Backlink جستجو کنید. البته سئو خارجی تنها منحصر به لینک سازی نمی‌شود و مباحثی همچون شبکه‌های اجتماعی و سوشیال سیگنال را نیز در بر میگیرد.

دوگانه موتور جستجو – کاربر

با جدی تر شدن مسائل سئو عده ای بر این باور بودند که برای بهبود سئو یک سایت باید محتوایی بنویسیم که موتور جستجو یا گوگل آن را می پسندد و نه محتوایی که کاربر آن را می پسندد. در ابتدای امر این حرف، حرف چندان بیراهی هم نبود. چراکه یک زمان گوگل بسیار به تعداد کلمه کلیدی به کار رفته در محتوا اهمیت میداد و مثلاً اگر محتوایی در خود ۱۰۰ کلمه کلیدی جای میداد در نتایج بالاتر از محتوایی بود که ۷۰ بار از آن کلمه کلیدی خاص استفاده کرده بود. همین امر باعث می شد بسیاری از سایت ها درون محتوای خود به طور بی رویه از کلمه کلیدی استفاده کنند و همین باعث آزار مخاطب موقع خواندن محتوا میشد.
اما رفته رفته گوگل تغییراتی را در الگوریتم‌های خود ایجاد کرد. مثلاً با مطرح شدن الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر استفاده بی رویه از کلمات کلیدی نه تنها یک مزیت نبود بلکه در خیلی از اوقات باعث جریمه شدن سایت نیز می گشت.

 

رضایت کاربران

امروزه هرچه جلو میرویم گوگل هوشمندانه تر عمل میکند. در حقیقت گوگل روز به روز کاربر را بیشتر در نتایج خود دخیل میکند و رضایت کاربر از نتایج نشان داده شده از همه چیز برایش مهم تر است.
به‌عنوان مثال امروز اگر گوگل به واسطه جستجوی یک عبارت کاربر را به یک سایت هدایت کند و ببیند کاربر خیلی سریع از آن سایت خارج شد برای آن سایت یک امتیاز منفی قائل میشود و در جستجوهای بعدی آن را در رتبه های پایین تری از صفحه نتایج خود نشان میدهد. چراکه گوگل حس میکند آن سایت نتوانسته است نیاز کاربر را پاسخ دهد و به همین دلیل بوده که کاربر وقت چندانی را در آن سایت سپری نکرده است.
پس امروزه نوشتن برای گوگل با نوشتن برای کاربر و مخاطب تفاوت چندانی ندارد. پس بهتر است در تولید یک محتوا شما کاربر و رضایت آن را در نظر بگیرید و اولویت خودتان قرار دهید. با اینکار باعث میشوید که کاربر به شما وفادار شود و در جستجوهای بعدی نیز وقتی اسم سایت شما را ببیند بر روی آن کلیک کند. همین ورود مجدد کاربر به سایت شما هم‌اکنون یکی از مهم ترین معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها است. البته در موقع تولید محتوا نیز باید مواردی را که از نظر گوگل مهم است را نیز در نظر داشته باشید و تا آنجایی که موجب اذیت کاربران و مخاطبانتان نمی شود، آن‌ها را رعایت کنید.

 

گوگل یا کاربر

البته این امر به طور دوطرفه ای صادق است یعنی امروزه شما زمانی که با معیار های گوگل دست به تولید محتوا می زنید باعث میشود که محتوای تولید برای مخاطبتان نیز مورد قبول باشد و همچنین زمانی که مخاطب را در نظر میگیرید معمولا باعث میشود که رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورید.

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

حضور در صفحه اول گوگل و همچنین نتایج بالای صفحه اول برای کسب و کار ها بسیار حائز اهمیت است. چرا که بیشترین نرخ کلیک و ورودی در آن‌ها قرار دارد. بد نیست با هم نگاهی به آماری که سایت Searchenginewatch منتشر کرده است مراجعه کنیم.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

 

 

 

همین امر باعث شده که کسب‌وکارها توجه ویژه ای به جایگاه های بالا داشته باشند.

 

ترافیک های ورودی گوگل

به صورت کلی تکنیک های سئو را به دو دسته کلاه سفید (White Hat) و کلاه سیاه (Black Hat) دسته بندی می‌کنند.
تکنیک های وایت هت یا کلاه سفید تکنیک هایی هستند که بعضا از آن‌ها به‌عنوان تکنیک های تمیز یاد می شود و تمرکز آن‌ها بر تولید محتوای قوی و غنی و همچنین رعایت معیارها و ترجیحات موتورهای جستجو است؛ اما تکنیک های بلک هت یا کلاه سیاه که به آن‌ها تکنیک های کثیف نیز میگویند میکوشد تا با استفاده از خلاء ها و نقاط ضعف موتورهای جستجو رتبه سایت را افزایش دهد.

 

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

تکنیک های کلاه سفید تکنیک های ماندگار تری هستند اما بعضی از افراد یا کسب‌وکارها به سبب عجله ای که در بالا آمدن دارند متوسل به تکنیک های کلاه سیاه می شوند؛ اما با توجه به روندی که موتورهای جستجو و به خصوص گوگل پیش گرفته اند می توان گفت که دیر یا زود موتورهای جستجو نقاط ضعف خود را برطرف می‌کنند و سایت هایی را که با استفاده از این نقاط ضعف رشد کرده اند جریمه میکند. پس اگر نگاهی بلند مدت به کسب و کار اینترنتی و یا سایت خود دارید بهتر است سراغ تکنیک های کلاه سیاه نروید.

جایگاه سئو | بهینه سازی موتورهای جستجو

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم موتورهای جستجو یکی از کانال‌های ورودی کاربر به سایت (کسب و کار) ما است. سئو از جمله ابزار های بازاریابی درونگرا به‌حساب می‌آید که یکی ازویژگی های اصلی این نوع بازاریابی دیربازده ولی ماندگار بودن آنهاست. سئو نیز اگر به صورت علمی و تخصصی انجام گیرد فرآیندی است که شاید ماه ها طول بکشد تا به نتیجه برسد ولی ماندگاری نتایج آن بالا است. هم چنین شاید در ابتدای امر فعالیت‌های مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت وقت و انرژی نسبتاً زیادی بگیرد ولی رفته رفته این وقت و انرژی و به طور کلی هزینه آن کاهش می یابد.

هدف از انتشار این مقاله به دست آمدن یک دید کلی راجع به مفاهیم سئو بود تا دوستانی که در این حوزه اطلاعات خاصی ندارند بتوانند آشنایی نسبی پیدا کنند و اگر به این مباحث علاقه‌مند بودند بتوانند راحت‌تر آن را دنبال کنند.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
5 نظرات
  1. متین حاجی می گوید

    ممنون بابت مقاله مفید و کاربردی

    1. Contentop.ir می گوید

      خواهش میکنم 🙂

  2. فروشگاه اينترنتی می گوید

    امروزه سئو جزو بخش های مهمی از زندگی شده است و فرا گیری آن می تواند نتیجه مثبتی را روی کارها داشته باشد و همین اطلاعات ارزشمند و عالی است که دانش مهمی را اشاعه می دهد ایمدوارم موفق و سربلند باشید

  3. mahdi می گوید

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما

    1. آسانا سلیم زاده می گوید

      خواهش میکنم، نظر لطفتونه، امیدوارم مطالب براتون مفید بوده باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.