نحوه کنترل کارمندان بدون ایجاد استرس در شرکت

یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر و مسئولی، کنترل کارمندان در شرکت، و کسب اطمینان خاطر از درست پیش رفتن امور است. کمتر پیش می‌آید که مدیری، با این سوال مواجه نشده باشد که چگونه می‌توان بدون ایجاد تنش و استرس اضافه، عملکرد کارکنان و کارمندان را نظارت کرد. با این حال، دیگر جای نگرانی وجود ندارد. ما در این مقاله قصد داریم تا با چند راه ساده و کاربردی، نحوه کنترل کارمندان را برای شما آسان کنیم. پس این مقاله را از دست ندهید و با کانتنتاپ شوید.

 

بهترین روش‌های مدیریت رفتار کارکنان

در سال‌های اخیر، روان شناسان با هدف بهبود کیفیت روابط میان مدیر و کارکن، به فضای کاری و روابطی که در آن شکل می‌گیرند توجه بیشتری نشان داده اند. یکی دیگر از دلایل مهمی که در پشت این توجه قرار دارد، تلاش برای بالا بردن کیفیت نتیجه‌ی حاصل شده در این محیط‌های کاری است. در ادامه، به چند نمونه از اقدامات و فعالیت‌هایی که باعث بالا بردن سطح کیفی کار و راحت‌تر شدن نظارت بر عملکرد کارمندان خواهند شد را ذکر کرده ایم.

نحوه کنترل کارمندان بدون ایجاد استرس در شرکت

 

مطمئن شوید که سیستم شرکت یا محل کار عادلانه است

یکی از دلایلی که انتخاب بهترین نحوه کنترل کارمندان برای برخی از مدیران و رئیسان دشوار است، این است که اصلا سیستم عادلانه‌ای در شرکت خود ندارند. بسیاری از کارمندان، در شرایطی که وضعیت پرداخت عادلانه و به موقع است کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و مدیران در چنین حالتی نیاز چندانی به کنترل و بررسی عملکرد کارمندان خود نخواهند داشت.

 

از سیستم‌های مخصوص حضور و غیاب استفاده کنید

اگر کمی با سیستم‌های اداری در هر کشوری آشنا باشید احتمالا می‌دانید که هر اداره و هر نظام اداری، سیستم خاصی برای خود دارد که از آن استفاده می‌کند تا از ورود و خروج به موقع و فعالیت مناسب کارمندان و کارکنان خود مطمئن شود.

به طور مثال، برخی از ادارات دستگاه‌هایی دارند که با استفاده از کارت مخصوص کارمندی یا اثر انگشت خود، ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنند. این موضوع، حداقل در زمینه‌ی دیر در سر کار حاضر شدن و یا زودتر از موعد محل کار را ترک کردن، به مدیر امکان نظارت و کنترل می‌دهد.

 

جلسات دقیق و موثر برگزار کنید

یکی از کاربردی‌ترین اقداماتی که هر مدیر، می‌تواند برای مشاهده و بررسی دقیق اقدامات و عملکرد کارمندان و کارکنان خود، در روزهای مشخصی از ماه جلسه برگزار کند. زمانی که زیردستان و کارمندان شما در یک سیستم اداری، از این موضوع آگاه باشند که در زمان‌های خاصی از ماه با مدیر جلسه خواهند داشت، مطمئنا نسبت به عملکرد خود حساس‌تر خواهند بود تا بتوانند نتیجه‌ی بهتری از فعالیت کاری خود به شما ارائه دهند.

 

روش صحیح کنترل کارمندان در شرکت

 

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که این جلسات باید کاملا به صورت قانون مند و منظم برگزار شوند تا به عنوان یک ابزار کمکی، یک نحوه کنترل کارمندان مناسب برای مدیر محسوب شود. در صورتی که این جلسات بدون برنامه ریزی و قوانین مشخص برنامه ریزی شوند، وقت هر دو طرف را خواهند گرفت و نتیجه‌ی مناسبی هم برای شما نخواهند داشت.

 

از دوربین‌های مداربسته و امنیتی کمک بگیرید

یکی از روش‌هایی که کشورهای پیشرفته و جهان اولی سال‌ها است که از آن استفاده می‌کنند، استفاده از دوربین‌های مداربسته و امنیتی برای کنترل شرایط محل کار و دفترهای مشاغل است. در بسیاری از محیط‌های کاری، کارمندان تمایلی به نصب دوربین مداربسته ندارند چرا که باور دارند استفاده از این نوع دوربین‌ها به حریم شخصی آن‌ها آسیب می‌زند.

از سوی دیگر، منطق مدیران و رئیسانی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند این است که داشتن دوربین‌های امنیتی در یک محیط کاری و متخصص بیشتر از این که ضرر داشته باشد، برای افرادی که در این مکان حاضر هستند منفعت خواهد داشت.

 

فواید استفاده از دوربین‌های مدار بسته در محل کار

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خصوص استفاده از دوربین‌های امنیتی وجود دارد این است که نظارت و کنترل کارمندان در شرکت، از طریق این ابزارها و سیستم‌ها بسیار راحت‌تر از این است تا این که یک مدیر یا رئیس لازم باشد خودش این کار را انجام دهد. علاوه بر آن، حضور یک رئیس برای بررسی عملکرد یک کارمند در طی تمامی مراحل کار می‌تواند استرس زا باشد، در حالی که استفاده از یک دوربین مداربسته می‌تواند این مشکل را به کلی حل کند.

 

نحوه کنترل کارمندان در شرکت

 

از سوی دیگر، یکی از مسائلی که بسیاری از افراد آن را در زمان مخالفت با حضور دوربین‌های مدار بسته در محل کار در نظر نمی‌گیرند، میزان امنیتی است که استفاده از این ابزار در یک اداره یا نظام اداری به وجود می‌‌آورد. این دوربین‌ها در زمانی که هرگونه مشکل یا اختلالی در فرایند کار به وجود بیاید به مدیر و کارکنانش کمک فراوانی خواهد کرد و در نحوه کنترل کارمندان به شکلی سریع‌تر و بدون فوت وقت عمل می‌کند.

در بسیاری از شرکت‌هایی که کار نظارت و کنترل کارمندان با این وسایل انجام می‌شود، حق افراد بیشتر رعایت می‌شود چرا که تمامی اقدامات و فعالیت‌های کارمندان کنترل می‌شود پس هر مشکلی با وجود داشتن این دوربین‌ها به عنوان مدرک، به راحتی حل خواهد شد.

 

نحوه تذکر به کارمند

روانشناسان در دوره‌های مختلف، روش‌های متعددی برای تذکر دادن به کارمندان ذکر کرده‌اند. با این وجود، درست مانند هر موضوع دیگری، مدام روش‌های جدید روی کار می‌آیند و روش قبلی را نقض می‌کنند.

 

نحوه اداره کارمندان بو تذکر دادن به آن ها

 

مهم‌ترین نکته در زمان تذکر دادن به یک کارمند، در نظر گرفتن تمامی نکات مثبت و منفی است. یک مدیر هرگز نباید به کارمند خود این حس را منتقل کند که او هیچ نکته‌ی مثبتی در کار خود ندارد. بلکه باید با در نظر گرفتن نکات مثبت، به بررسی مشکلات یا نقاط ضعف کار یک نفر بپردازد. این نکته که مدیر به اعتماد به نفس کارکن خود توجه داشته باشد یکی از مهم‌ترین مسائل در نحوه کنترل کارمندان است.

یکی دیگر از نکات مهم در زمان تذکر دادن، رعایت احترام و جلوگیری از صمیمیت بیش از حد است. حتی مدیران و رئیسان شرکت‌های بزرگ و خارجی معتقدند که باید یک حد و مرز مشخص بین روابط دوستانه و صمیمانه و روابط حرفه‌ای و کاری حفظ شود.

بنابراین، نباید برای انتقاد یا تذکر دادن به یک کارمند یا کارکن، از این جنبه به او نزدیک شوید که انگار با او صحبتی دوستانه دارید. یک رفتار حرفه‌ای مسلما برای پیشرفت روابط کاری و بهبود عملکرد کارکنان موثرتر خواهد بود.

 

قوانین استفاده از دوربین‌های امنیتی در محل کار

نصب دوربین مداربسته در هر مکانی، قوانین خاص خودش را دارد. در کشور ما و با در نظر گرفتن قوانین فعلی، مهم‌ترین قوانین برای نصب دوربین‌های امنیتی به شکل زیر است:

  • نصب دوربین مداربسته در هر قسمتی که جزو حریم شخصی دیگران محسوب شود ممنوع است.
  • وجود دوربین مداربسته در محل باید به صورت روشن برای همه‌ی افراد اطلاع رسانی شود.
  • باید به افراد حاضر در محل اطمینان خاطر داده شود که محتوای دوربین تنها برای هدف ذکر شده استفاده می‌شود.
  • فضایی که توسط دوربین‌های مداربسته پوشش داده می‌شود باید دقیق مشخص شود.
  • اعلان یا تابلوی نصب دوربین مداربسته باید در محل دیده شود.

دوربین مناسب برای نظارت بر عملکرد کارمندان

تا به امروز مدل‌های زیادی از دوربین‌های مداربسته ساخته شده است، اما تنها مدل‌های خاصی از آن مناسب استفاده در محیط کار هستند که به عنوان نحوه کنترل کارمندان به کار می‌روند. یکی از این مدل‌ها، دوربین مداربسته‌ی تحت شبکه یا IP است که امنیت بسیار بالایی دارد و برای استفاده در محیط‌های کاری مناسب است. این مدل، نسبت به مدل‌های دیگر هزینه‌ی بالاتری دارد اما پس از خرید، نیازی به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای نگهداری از آن ندارید.

 

دوربین مناسب برای نظارت بر عملکرد کارمندان

 

دوربین‌های لامپی نیز به دلیل داشتن ظاهری طبیعی، توجه زیادی جلب نمی‌کنند و فضای اداره را تغییر نمی‌دهند. به دلیل این ظاهر خاص، بسیاری از مکان‌هایی که به امنیت بالا نیاز دارند از این مدل استفاده می‌کنند.

آخرین گزینه، دوربین‌های بولت هستند. این دوربین‌ها به دلیل داشتن مقاومت بالا، طرفداران زیادی دارد و در هر مکان و با هر آب و هوایی قابل نصب است. همچنین، کیفیت تصویربرداری بالایی دارد که باعث می‌شود در هر موقعیتی بهترین تصویر را ثبت کند.

با کمک مطالبی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید بدون ایجاد استرس و تنش اضافه به خوبی محیط کار خود را مدیریت کنید و نظارت مناسبی بر روی کارمندان و کارکنان خود، و عملکرد آن‌ها داشته باشید. همچنین، به خاطر داشته باشید که در صورت فراهم کردن یک محیط کار آرام و صمیمی، بسیاری از مشکلات احتمالی در خصوص نحوه کنترل کارمندان نیز حل خواهند شد. از همراهی شما متشکریم.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.