قبل از خواندن این مطلب به سربازی نروید؛ اقدامات پیش از اعزام

قدیمی تر ها بهش میگن اجباری. مسئولین با عنوان خدمت مقدس سربازی ازش یاد میکنند، کسانی که تجربش رو ندارند سربازی صداش میزنند و امثال منی که با گوشت و استخوان درکش کردیم در یک کلام خلاصش میکنیم، خدمت. وما ادراک مالخدمت؟ و بدتر از سربازی، ترس از سربازیه که از ۱۷، ۱۸ سالگی مثل خره به جون پسرهای ایرانی میفته و و هر روز بیشتر و بیشتر میشه و تا آخرین روز خدمت ادامه دارد. از آنجا که منم از این قاعده مستثنی نبودم و سال های زیادی با این ترس دست و پنجه نرم کردم و تازه از شرش خلاص شدم، تصمیم گرفتم متنی را در مورد خدمتم بنویسم، به امید اینکه شاید کسی خوند و اپسیلونی از استرسش کم شد.

احتمالا شمایی که الان داری این مطلب رو میخونی جز یکی از این چهار دسته‌ای.

  1.  مشتریان پای ثابت و وفادار کانتتاپ که به رسم وفا به تمامی مطالب سری می‌زنند.
  2. پسرهایی که اواخر تحصیلشونه و بین ادامه تحصیل و خدمت مرددند.
  3.  دسته سوم پسرهایی هستند که احتمالا دفترچه خدمت را پست کرده اند و تا چند روز دیگه باید خودشون رو به پادگان معرفی کنند.
  4. و  دسته آخر هم که نمیدونم تعدادشون کمه یا زیاد، کسانی هستند که یکی از عزیزانشون تا چند وقت دیگه میخواد اعزام بشه و نگرانش هستند.

و از آنجا که قصدم جلب رضایت هر ۴ دسته‌است، سعی میکنم تمام نکات – از لحظه‌ی تصمیم گیری تا روز آخر خدمت – را بیان کنم و چیزی از قلم نیفتد، لذا با توجه به حجم بالای مطلب، نکات را در سه مقاله بیان می‌کنم. در این مقاله در مورد مراحل قبل از خدمت صحبت می‌کنم، مقاله دوم را به  روزهای شیرین آموزشی اختصاص می‌دهم و در آخر به خدمت یگانی می‌پردازم. پیشاپیش از طولانی بودن متون عذرخواهی می‌کنم و برای همه آرزوی هرچه سریعتر تمام شدن این دغدغه بزرگ را دارم.

ارشد بخونم یا برم سربازی

ارشد بخونم یا برم خدمت؟

بدون شک هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد و هر کسی با توجه به شرایط زندگی‌اش، باید به این پرسش اساسی پاسخ دهد.

از زمانی که آخرین نمره دانشگاه شما وارد سایت دانشگاه شود، یک سال فرصت دارید که به دفتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید و اقدام به ارسال دفترچه خدمت کنید و از این یک سال هر روزی که بگذرد، شما غیبت میخورید و باید اضافه تر خدمت کنید.( اصطلاحا به این نوع غیبت میگویند، غیبت پشت دفتر چه ای یا سنواتی). در این یک‌سال می‌توانید در کنکور ارشد شرکت کنید و با گرفتن معافیت تحصیلی، زمان اعزام خود را عقب بیندازید.

تجربه شخصی

پاسخ من به این سوال انتخاب گزینه دوم بود. اگرچه در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردم، اما به چند دلیل علاقه ای به ادامه تحصیل نداشتم. اول اینکه در دبیرستان نیک انجام به عنوان مربی پرورشی فعالیت میکردم و حسابی سرم گرم کار بود و فرصتی برای درس خوندن برای کنکور نداشتم. دوم اینکه از روند تحصیل کارشناسی به هیچ وجه راضی نبودم و احساس می‌کردم اگه قراره ادامه تحصیل بدهم، حتما باید دلیل خیلی قانع کننده ای داشته باشم و دیگه نمیشه باری به هر جهت ادامه داد. سوم اینکه احساس کردم خدمت رفتن با مدرک کارشناسی ارشد و سن بالاتر به مراتب سخت تر از خدمت رفتن با مدرک کارشناسیه. چهارم اینکه به نظرم کسی که خدمت نرفته به هیچ وجه نمیتونه برای ادامه زندگیش(میتونید بخوانید تشکیل خانواده) برنامه ریزی کند و لنگ در هواست و کلی دلیل دیگه.

نکته قابل ذکر : تجربه شخصی من در دوران خدمت این بود که داشتن مدرک کارشناسی ارشد در دوران سربازی مزیت خیلی مهمی به‌حساب نمیاد و بین بچه های لیسانس و فوق لیسانس تفاوت چندانی نیست. لذا الان که خدمتم تموم شده و حال و روز خودم را با رفقایی که ادامه تحصیل دادند،  مقایسه می‌کنم از تصمیمی که گرفتم کاملا راضی ام. اگرچه روزهای سختی را پشت سر گذاشتم و ممکنه با مدرک کارشناسی در انتخاب شغل محدودیت داشته باشم، اما حداقل تکلیفم برای ادامه زندگی مشخصه و از سردرگمی قبل از خدمت راحت شدم.

البته این نکته صرفا یک تجربه شخصیه و ممکن است خیلی ها عکس این مطلب را قبول داشته باشند.

ارسال دفترچه خدمت

برای پست دفترچه خدمت باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. بعد از مراجعه و ثبت نام اولیه، چند برگه به شما تحویل می‌دهند که در یکی از این برگه ها، مدارکی که برای پست دفترچه مورد نیاز است را به صورت کامل نوشته است. بعد از پلیس+۱۰ باید به آزمایشگاه‌های مجاز برای زدن واکسن و پزشک معالج مورد تایید سازمان نظام وظیفه برای معاینه مراجعه کنید.. بعد از آن، مجددا با برگه های مهرشده به پلیس+۱۰ مراجعه کنید و اطلاعات خود را در سیستم کامل کنید.

در این مرحله برگه‌ای به شما می‌دهند (اصطلاحا به این برگه، برگه سبز گفته می‌شود) که در آن تاریخ اعزام به خدمت شما ثبت شده است و چند روز قبل از تاریخ اعزام با مراجعه به پلیس+۱۰ برگه دیگری خواهید گرفت که در آن ارگان و آدرس دقیق پادگان آموشی (برگه سفید) ثبت شده است.

برگه سفید خدمت سربازی

معافیت پزشکی

اگر ‌می‌خواهید از معافیت دائم پزشکی استفاده کنید،هرجور که شده باید در مرحله معاینه دکتر را قانع کنید. از این مرحله که بگذرید، گرفتن معافیت دائم پزشکی بسیار بسیار سخت و زمان‌بر است. البته معافیت از رزم، معافیت از رژه، معافیت از نگهبانی و … نیز وجود دارد، که ممکن است دکتر تشخیص بدهد. نکته مهم در این رابطه این است که تا آن‌جایی که من دیدم، این معافیت های در دوان خدمت محلی از اعراب ندارد و انقدر تعداد کسانی که این نوع معافیت ها را دارند زیاد است که  فرماندهان به این نوع معافیت ها توجهی نمی‌کنند.

خدمت در ارگان خاص

بعد از پست دفترچه مشخص می‌شود که شما باید در کدام ارگان نظامی خدمت کنید. سپاه، ارتش نیروی انتظامی یا حتی وزارت دفاع. اگر ارگان خاصی مدنظرتون هست باید قبل از ثبت‌نام در پلیس+۱۰ و گرفتن برگه سفید، اقدامات لازم برای پذیرش در آن ارگان را انجام بدهید و  با احتمال ۹۹ درصد می‌توان، گفت که پس از آموزشی امکان تغییر ارگان وجود ندارد.

نکته مهم: اگر می‌خواهید خدمت خود را در سپاه بگذرانید، در این مرحله باید اقدام کنید وبعد از شرکت در دوره آموزشی دستتان به جایی بند نیست.

خدمت سربازی

پادگان‌های آموزشی

بسته به نوع ارگانی که باید در آن خدمت کنید، شهر پادگان آموزشی مشخص می‌شود. هیچ دستورالعملی وجود ندارد که پادگان آموزشی حتما باید در شهر خود سرباز باشد. برای مثال سربازانی که ساکن تهران هستند و می‌خواهند در سپاه خدمت کنند، اصلا امکان اینکه تهران بمانند وجود ندارد. چرا که اصلا سپاه در تهران پادگان آموزشی ندارد. ولی مثلا نیروی زمینی ارتش دو پادگان آموزشی( ۰۱ واقع در افسریه ویژه لیسانس به بالا و ۰۲ در پرندک ویزه تمام سربازان) در تهران دارد.

نکته قابل ذکر در مورد پادگان‌های آموزشی اینکه، تعداد پادگان های آموزشی کم است و شما به راحتی با سرچ در اینترنت میتوانید اطلاعات این پادگان ها را به طور کامل به دست آورید.

آموزشی نیروی زمینی ارتش

از آنجا که خود من در پادگان ۰۱ نزاجا (نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی) آموزش دیده ام و برای خدمت یگانی نیز به پادگان ۰۲ نزاجا(که از قضا این پادگان هم پادگان آموزشی است) اعزام شدم، و شنیده هایی که از آموزشی سایر ارگان ها به گوشم خورده است، به جرات می‌توانم بگویم که بهترین ارگان برای آموزشی ارتش است. اگرچه ارتش برای خدمت یگانی، خیلی ارگان درجه یکی به حساب نمیاد.

اعزام به خدمت سربازی

 اعزام به خدمت

با توجه به برگه سفید، شما باید در روز اعزام به آدرسی که در این برگه وجود دارد مراجعه کنید. حال این آدرس می‌تواند آدرس خود پادگان باشد و یا آدرس محلی باشد که از آنجا شما را به پادگان می‌برند.

تاریخ اعزام

روز اعزام شما با توجه به مدرک تحصیلی شما مشخص می‌شود. بچه هایی که مدرک لیسانس به بالا دارند، تاریخ اعزامشان اولین روز ماه های زوج است.(۱ اردیبهشت، ۱ تیر، ۱ شهریور و … ) و سایر سربازان ۱۹ هر ماه به خدمت اعزام می‌شوند.(۱۹ فروردین، ۱۹ اریبهشت و …) و بر اساس همین مدرک تحصیلی و تاریخ اعزام، سرباز ها در گردان های مختلف تقسیم می‌شوند. یعنی به هیچ وجه سربازی که دیپلم دارد با سربازی که لیسانس دارد، در یک گردان قرار نمی‌گیرند.

دوره طلایی

بین دوره های مختلف، به دوره هایی که به عیدنوروز ختم می‌شوند، اصطلاحا دوره طلایی گفته می‌شود. سربازانی که تاریخ اعزامشان مصادف می‌شود با ۱۹ بهمن، ۱ اسفند و ۱۹ اسفند، از یکی دو روز قبل از عید تا شنبه بعد از سیزده‌به‌در در تعطیلات به سر می‌برند و از ۶۰ روز آموزشی حدود ۲۰ روز را تعطیل‌ هستند. البته احتمالا در این ۲۰  روز یک یا دو روز را نگهبان هستند و باید به پادگان مراجعه کنند.

تعجیل یا تمدید

تعجیل یا تمدید برای زمانی است که تاریخ اعزام شما ثبت شده و شما نمی‌توانید در این زمان به آموزشی بروید. در این صورت می‌توانید با مراجعه به پلییس+۱۰ نسبت به تغییر زمان اقدام کنید. البته این کار به این سادگی ها هم نیست و شرایط عجیب و غریبی دارد که مامور پلیس+۱۰ بهترین راهنما برای شما در این زمینه است.

خدمت سربازی در ارتش

روز اول خدمت

شب قبل از اعزام، شب بسیار سختی است و اکثر سربازها استرس زیادی دارند. در صورتیکه به هیچ وجه نگرانی جایز نیست. معمولا روز اول خدمت فقط و فقط روز معارفه، گروهان بندی و گرفتن وسایل است. حتی لازم نیست برای این روز موهای خود را اصلاح کنید. بعد از مراجعه به پادگان، توضیحات مختصری در مورد دو ماه آموزشی به صورت خلاصه به شما داده می‌شود و در گروهان های مختلف تقسیم می‌شوید، سپس به شما یک برگ تحت عنوان برگ مرخصی داده می‌شود و معمولاسه روز بعد (۹۰ درصد اوقات) باید مجددا به پادگان مراجعه کنید و آموزش شما شروع می‌شود.

این دو سه روز فرصتی است که به شما داده می‌شود تا خود را برای دوره آمورشی آماده کنید. در این سه روز باید اقدامات مختلفی انجام دهید. اقداماتی نظیر: اندازه کردن لباس نظامی، نصب آرم و علائم روی لباس، اصلاح مو و  … که در روز اول کامل به شما توضیح داده می‌شود. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمالا تا ساعت ۴، ۵ بعد از ظهر همه کارها انجام می‌شود و مختارید که این چند روز را در پادگان بمانید و یا به خانه بروید.

حتما حتما سعی کنید قبل از شروع دوره آموزشی، کارت تلفن خریداری کنید. شما نمی‌توانید تلفن همراه با خود به داخل پادگان ببرید و معلوم نیست اولین مرخصی شما در دوره آموزشی پس از این سه روز، چه زمانی باشد.

پس یک عدد کارت تلفن می‌تواند خیال شما را از ارتباط با خانواده به صورت کامل راحت کند.

تا اینجا سعی کردم، تمام نکاتی که به نظرم پیش از اعزام به خدمت لازم است یک نفر بداند را بیان کنم. قطعا نکات بسیار زیاد دیگری وجود دارد که یا من نمی‌دانم و یا احساس کردم دانستن آن کمکی به خواننده نمی‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که در روزهای بعدی خدمت چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید، مطالعه قسمت دو و سه این مطلب را از دست ندهید.

به جای خود

Sending
User Review
۲.۵ (۸ votes)
22 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام به نظر شما با دیپلم وارد خدمت سربازی شدن با لیسانس چه تفاوت هایی دارد؟
    از همه نظر اگر میشه یه توضیح بدید ممنون میشم

    1. محمدعلی علی بخشی می گوید

      سلام محمد جان
      اصلا در مورد هیچ مرحله ای از خدمت نمیشه نسخه کلی پیچید
      خیلی به شرایط وابستست
      بستگی داره کدوم ارگان میفتی، کدوم شهر، کدوم قسمت
      به همه اینا بستگی داره
      ولی در حالت کلی به نظرمن تو آموزشی تفاوت آن چنانی وجود نداره، تو تقسیم تا حدی موثره، بعد آموزشی هر پادگانی که میفتی سربازها رو بین یگان های مختلف تقسیم میکنن، تو این قسمت هم تا حد زیادی موثره، تو اون یگانی هم که میفتی تو تقسیم کارها موثره، یه جورایی کارهای سخت تر رو بچه های دیپلم انجام میدن کارهای یکم سطح بالاتر رو بچه های لیسانس و فوق لیسانس

      ولی تفاوت ها اونجوری نیست که بخوای به خاطرش برنامه زندگیت رو تغییر بدی
      اگه هدف خیلی مهمی داری که نمیخوای به خاطرش درس بخونی به خاطر خدمت قید هدفت رو نزن.

  2. علیرضا می گوید

    خواهشا جواب بدین

  3. آرمین می گوید

    مقاله ۲ و ۳ کجاست؟

    1. سیدمحمد ساجد می گوید

      توی سرچ سایت بگردی پیداش میکنی احتمالا

  4. حامد می گوید

    سلام رفیق لذت بردم خیلی خوب بود
    منم یه سوال دارم ::
    امسال دانشگاه قبول شدم و دانشگاه خوبی هم هست
    حقیقتش تا فوق می‌خوام ادامه بدم و بینش هم کار کنم
    به نظرت همین الان که دیپلم دارم برم سربازی یا بعد درسم برم؟؟
    شنیدم بعد خدمت دیگه نمیشه درس خوند و …
    نظر شما چیه؟

  5. بادکن می گوید

    خدمت با دیپلم خیلی راحتتره
    پذیرش خیلی چیزا برات راحت تره
    حتما اول برو خدمت بعد بیا برو دانشگاه

  6. رضا می گوید

    این مقاله دومیشه :

    https://contentop.ir/article/خدمت-سربازی-۲/

    سومی رو پیدا نکردم ولی اگه خواستین توی قسمت جستجوی سایت میتونین پیداش کنین

  7. علی می گوید

    سلام دوست عزیز
    ممنونم از اطلاعاتتون
    من یه سوال داشتم
    من قبل از لیسانس ۴ روز آموزشی رفتم، الان فوقم رو گرفتم و میخوام برم سربازی. خواستم بدونم که میتونم امریه بگیرم یا نه؟ ممنون میشم جوابم رو بدید.

  8. شاهین می گوید

    واقعا جا داره یه خسته نباشید بهت بگم که با دلسوزی نشستی این مطالب رو واسه امثال من تایپ کردی ، ممنون

  9. حامد می گوید

    یه سوالی دارم من یه ترم اضافه خورده دانشگام ولی بنا به دلایلی نمیخام ادامه بدم و میخام برم خدمت و اینکه بنظرتون تفاوت بین لیسانس و فوق دیپلم خیلی فاحشه یا اینکه برم خدمت خیلی تفاوت نداره ممنون

  10. رضا می گوید

    آقا وقتی رفتی دکتر، چیکارت میکنه دقیقا؟

    1. سیدمحمد ساجد می گوید

      چیز خاصی نیست

      از لحاظ ظاهری بررسی میکنه ، بعضی وقت ها خالکوبی یا جای چاقو و بخیه و اینا رو میبینن

      اینکه پاها پرانتزی نباشه
      بتونی راحت بشیینی و پاشی
      گودی کمر زیادی نداشته باشی و از این جور چیزا

      کلا ۱-۲ دقیقه میشه معمولا و عمدتا همه چی تائید میشه

  11. علی می گوید

    سلام
    میخام بدونم من برای امریه دارم اقدام میکنم و توی مدارک مورد نیاز تصویر برگه اعزام نوشته
    حالا یکی از دوستان من که سربازی رفته میگه برگه اعزام رو پر کنی یه ماه بعدش باید اعزام شی
    میخام بدونم اگر من پرکنم برگه رو و یک درصد کار امریم به مشکل بخوره آیا میتونم نرم سربازی ؟
    اصلا فرق پر کردن برگه اعزام با دفترچه پست کردن چیه ؟؟؟

  12. رامین می گوید

    یک نکته مختصر هم من اضافه کنم.
    بنده الان دارم اماده میشم برای آموزشی و به امید خدا چند روز دیگه اعزام دارم. بهتره این چند روز ورزش کنید، صبح ها زودتر بیدار بشید و شبا زودتر بخوابید تا ساعت خواب و بیداریتون با شرایط خدمت هماهنگ بشه. ورزش هم همونجور که گفتم مفیده هم برای روحیه و هم به این جهت که فعالیت بدنی زیاد میتونه شمارو برای این یک ماه آماده ترکنه. بهرحال هرچی شرایط رو این روز ها برای خودتون به شرایط خدمت نزدیک تر کنید بهتره.

  13. مهرداد می گوید

    خیلی ممنون. مفید و مختصر بود

  14. سوران می گوید

    سلام خیلی خوب بود یک سوال داشتم این که من بلد نیستم بند پوتین را ببندم کمکم کنید

    1. سیدمحمد ساجد می گوید

      سلام

      توی خود خدمت هفته اول بهتون یاد میدن چجوری باید درست بند پوتین رو ببندید

  15. Hamid می گوید

    سلام
    من دانشجوی پزشکی هستم میتونم از همون اول کاری کنم که حتما داخل بیمارستان های ارتش بیفتم نه ارگان دیگ؟
    مراحلش چ جوریه؟

  16. Hamid می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    چگونه میتوان به ارگان خاصی که مد نظرمون هست اعزام بشیم؟

  17. سروش می گوید

    سلام دوست عزیز ما در سربازی اصلا چیزی تحت عنوان پوتین طبی و زیپ دار داریم یعنی میتوانیم به غیر از پوتینی که احتمالا به ما میدن را نپوشیم و پوتین طبی یا زیپ دار بپوشیم

  18. امیرحسین می گوید

    سلام
    دستتون درد نکنه بابت این همه اطلاعات
    فقط یه سوالی دارم
    من یه کار مهمی دارم تو کار کامپیوتر هستم و شرکت های مختلفی بهم گفتن برای کار کردن باهاشون
    من الان ۱۸ سالمه نمیدونم برم دانشگاه یا خدمت بین این دو تا گیر کردم
    من میگم برم خدمت تمومش کنم بعد بیام هم این کار خودم رو انجام میدم هم دانشگاه برم دیگه تو زندگیم چالشی نداشته باشم
    ولی
    دور بریام میگن برو دانشگاه لیسانس بگیر بعد برو خدمت چون اینطوری کارت تو خدمت آسان تر میشه پدر و مادرم هم اینو میگن
    نمیدونم برم دانشگاه یا خدمت
    اگه شما هم یه مشاوره بدید متشکر میشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.