سئو ؛ یکی از قویترین کانال های ورودی کاربر

اگر با فضای وب و دیجیتال در حد کمی هم آشنایی داشته باشید،احتمالا اسم سئو به گوشتان خورده است. سئو مخفف Search Engine Optimization یا به اصطلاح بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.

در این مطلب که از سری مطالب دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ سایت کانتنتاپ است میخواهیم به صورت اجمالی نگاهی به سئو داشته باشیم. در مطلبی دیگر از همین سری گفتیم که دیجیتال مارکتر کیست و چه مهارت هایی باید داشته باشد. یکی از مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتینگ حداقل با آن آشنایی داشته باشد، مهارت سئو  SEO است.

تعریف سئو :

برای سئو تعاریف زیادی ارائه شده است اما یکی از بهترین و ساده ترین این تعاریف اینگونه بیان می شود:

سئو مجموعه اقداماتی است که در سایت خود یا خارج از آن انجام می دهیم تا در جستجوهای مردم با یک یا چند عبارت خاص در رتبه بالاتری از صفحه نتایج یک موتور جستجو قرار بگیریم.

موتورهای جستجو سه وظیفه عمده دارند:

  1. کرول کردن (Crawl)
  2. ایندکس کردن (Index)
  3. جستجو (Search)

کرول کردن یا خزیدن:

موتورهای جستجو رباتی را به درون فضایی که برایشان مشخص شده است می‌فرستند تا اطلاعات را بخوانند.

ایندکس کردن:

پس از خواندن اطلاعات هر سایت یا هر صفحه در فضای وب موتورهای جستجو اطلاعات آن صفحه را توسط الگوریتم‌های خاصی طبقه‌بندی و فهرست بندی می‌کنند و در جدول‌هایی برای خودشان نگهداری کرده تا در مواقع لزوم به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. (بخش عمده‌ای از مفاهیم سئو در این محدوده تعریف می‌شوند)

جستجو:

پس از فهرست کردن اطلاعات در مرحله قبل موتورهای جستجو آماده‌اند که بهترین نتیجه را برای جستجوی کاربران نشان دهند و به آنان بگویند از کجا می‌توانند بهترین پاسخ را برای سؤالشان بیابند.

اقدامات مربوط به بهینه سازی بر چه اساسی تعیین می شوند؟

در کشور ما منظور از موتور جستجو در ۹۹ درصد مواقع گوگل است و ما در این مقاله نیز هرجا از واژه موتور جستجو صحبت می کنیم منظورمان گوگل است.

هدف گوگل نشان دادن بهترین نتیجه به کاربر است و آبرو و شهرت خود را نیز از همین هدف می داند.

Google’s reputation is based on the quality of the information it provides. It’s not going to rank a website or business it does not trust.

گوگل برای رسیدن به بهترین نتایج موردنظر کاربر از الگوریتم هایی استفاده می کند.پس برای این که در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بهتری بگیریم باید اقداماتی کنیم که الگوریتم های گوگل آن را بپسندند.

اما مشکل اینجاست که ما الگوریتم های گوگل را به طور دقیق نمی دانیم و منطقی است که گوگل هم الگوریتم هایش را کامل فاش نکند، چراکه باعث می شود افراد از طرق مختلف آن را دور زده یا به اصطلاح هک کنند.

ماموریت گوگل

خب سوالی که پیش می آید این است که این مجموعه اقدامات را از کجا باید فهمید:

این مجموعه اقدامات بر مبنای تجربه، دید منطقی، آزمون و خطا و حدس و گمان است. سئو روی عدم قطعیت می چرخد و یک سئوکار با عبارت هایی نظیر “شاید” ، ” احتمال دارد” و “ممکن است” زیاد سر و کار دارد.

دسته بندی های سئو :

برای سئو میتوان دسته بندی های مختلفی ارائه کرد. از منظر کلی سئو را به Seo Onpage و Seo Offpage تقسیم بندی کرد. از منظر عملکردهای سئو میتوان سه دسته بندی کلاه سفید و کلاه سیاه و کلاه خاکستری را در نظر گرفت.

سئو On page

سئو داخلی یا OnPage SEO مجموعه اقداماتی است که در داخل سایت خود انجام میدهیم تا آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. سئو داخلی از آنجایی مهم است که باعث می شود موتورهای جستجو بتوانند سایت شما و محتوای آن را بهتر بخوانند و تشخیص بدهند که آیا با عبارت جستجو شده کاربر ارتباط دارد یا خیر!

این اقدامات شامل :

  • تولید محتوای خوب و کاربر پسند و سئو محور
  • Title یا عنوان
  • متادیسکریپشن
  • بهبود و بهینه سازی سرعت وب سایت
  • بهبود هدینگ ها H1 – H2
  • بررسی ساختار سایت
  • بررسی سایت از منظر تکنیکال یا فنی
  • درست کردن URL ها یا همان آدرس صفحات
  • بهینه سازی تصاویر
  • لینک سازی داخلی مطالب
  • بهبود UI و UX
  • برطرف کردن کیورد کنوبالیزیشن
  • بررسی ریسپانسیو بودن (نمایش درست در موبایل)

و …

سئو خارجی یا Off page

سئو خارجی یا Off Page Seo مجموعه اقداماتی است که ما خارج از سایت خودمان انجام داده تا به موتورهای جستجو نشان دهیم سایت ما قابلیت گرفتن رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل دارد.
دو مورد از مهم ترین اقدامات سئو خارجی عبارت است از :

  • لینک بیلدینگ (بکلینک)
  • سوشیال سیگنال

در دو سه سال اخیر این ابهام بوجود آمده که ما باید سایت و محتوا را برای گوگل بهینه کنیم یا برای کاربر و مخاطب ؟ الگوریتم های گوگل به پیچیدگی های زیادی رسیده اند و با این پیچیدگی ها میتوانند هدف کاربر از سرچ یک عبارت و نتایجی که مدنظر آن است را تشخیص دهند. از طرفی میتوانند متوجه شوند که تجربه کاربری یک سایت چگونه است و آیا کاربران از آن رضایت دارند یا خیر.

بنابراین بسیار مهم است که کاربران خود را شناخته و برای آنها محتوا را تولید کنید و روی کیفیت محتوای تولید شده کار کنید. پس از آن سعی کنید تا جایی که میشود در بارگذاری محتوا و تنظیمات فاکتورهای مرتبط با موتور های جستجو را نیز در نظر بگیرید.

معرفی چند منبع برای یادگیری بیشتر سئو :

  1. سایت ماز
  2. سایت سرچ انجین لند
  3. سایت سرچ انجین ژورنال
Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.