دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ

دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

همیشه شروع یک کاری سخته ! جوری که خیلی وقتا اگر یک کاری را شروع کنیم میتونیم به راحتی تا آخرش ادامه بدیم! انگار همون اول راه موقع راه افتادن قانون اصطکاک برامون صدق میکنه و ضریب اصطکاک ایستایی بالا مانع از حرکت میشه اما وقتی که بر این نیرو غلبه کنیم دیگه راه افتادیم و رفتیم و چه بسا نگه داشتنش سخت بشه اون موقع 🙂

شروع دیجیتال مارکتینگ هم برای من همین شکل بود و با صحبت هایی که جسته گریخته با تعدادی از دوستان کردم فهمیدم برای اونا هم شروع مشکل هست و سردرگمی اول راه و ندونستن مسیر درست باعث میشه استارت کار با تاخیر مواجه بشه ! گاهی وقت ها این تاخیر تا جایی پیش میره که کلا بی خیال ورود به این فضا میشن!

من خودم یک مسیری را طی کردم که فکر میکنم مدلش میتونه مدل خوبی برای بقیه دوستان هم باشه، مخصوصا دوستانی که مبتدی هستن و حتی آشنایی چندانی هم با این فضا ندارن!

به نظر من مسیر باید این جوری طی بشه که اول یک کلیتی از فضا باید دست آدم بیاد! این میتونه با مطالعه اوکی بشه یا با یک کارگاه کوچک نیم روزه راجع به کلیات دیجیتال مارکتینگ! برای من یه جورایی جفتش بود

بعد که یک مقدار اومدی تو فضا باید آستین ها را بالا بزنی و دست به کار بشی! توی حوزه ای که دوست داری کاملا مبتدیانه شروع کنی به کار کردن برای خودت !

مثلا من دقیقا همین مدلی وردپرس را یاد گرفتم! رفتم یه هاست و یه دامنه ارزون خریدم و با آموزش هایی که بود وردپرس را روش نصب کردم و شروع کردم به کار کردن روی سایت خودم. اینقدر دست کاری و آزمون خطا کردم که هم کلی نکته یاد گرفتم و هم کلی سوال برام پیش اومد. یک محتوا داغون نوشتم (تمرین تولید محتوا )، سعی کردم اون محتوا را سئو کنم ( که اتفاقا اومد صفحه اول گوگل ) ، سعی کردم با افزونه های مختلف کار کنم! آنالیتیکس و سرچ کنسول و … را نصب کردم و به هر چیزی یک ناخونک زدم!

خلاصه با کلی سوال رفتم در یک دوره آموزشی ثبت نام کردم! دوره آموزش سئو

چون پیش زمینه خوبی از قبل بدست آورده بودم و با ادبیات آشنا بودم و خیلی از مسائل را شده یک بار هم باهاشون برخورد داشتم! تونستم از کلاس بهره ببرم! ( یعنی ۷۰-۸۰ درصد مطالب را بگیرم!  ولی خب اگه صفر صفر میرفتم به نظرم کلا شاید ۳۰-۴۰ درصد دوره را میفهمیدم)

دیگه تقریبا تئوری هارو تا حد خوبی بلد بودم ولی در عمل به طور جدی پیادشون نکرده بودم و ریزه کاری هاش هنوز برام روشن نشده بود! دیدم باید اینارو عملیاتی کنم ؛ رفتم سراغ کارآموزی و حدود ۳-۴ ما در یک شرکت کارآموزی کردم. بعد از دوره کارآموزی تقریبا همه چیز اوکی بود! یک رزومه خوب نوشتم و رزومه ام را فرستادم برای چند تا شرکت مختلف و توی یک شرکت مشغول به کار شدم!

به نظرم، مسیری که طی کردم مسیر منطقی و معقول و خوبی بود !

برای همین تصمیم گرفتم در حد خودم اون قسمت اول را برای دوستانم تامین کنم! توی این دوره آموزشی سعی میکنم نکاتی را از دانش و تجربیات مختصر خودم براتون بیان کنم تا حداقل اون فاز اول را به صورت منظم و طبقه بندی شده باهاش مواجه بشید و آشنایی خوبی با فضاهای مختلف دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید.

دیجیتال مارکتیگ چی هست ؟

علی رغم اینکه امروزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را به عنوان یک دانش و علم مستقل به کار می برند، نباید فراموش کنیم که بازاریابی دیجیتال زیر مجموعه ای علم مارکتینگ یا بازاریابی است.

همانطور که از اسم بازاریابی دیجیتال هم برمی آید این اصطلاح ترکیبی از دو واژه “بازاریابی” و “دیجیتال” است.

تعریف دقیق و یکسانی برای بازاریابی دیجیتال وجود ندارد ولی با توجه به عبارت بالا میتوانیم آن را به شکل زیر تعریف کنیم :

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی کسب و کار.

البته عبارت کسب و کار صرفا به معنای یک شرکت یا کارخانه نیست بلکه ممکن است شامل اشخاص یا مجموعه های غیرانتفاعی و یا حتی خیریه هم شود اما در این مقاله برای اختصار از همان واژه کسب و کار استفاده خواهیم کرد.

از تعریف بالا برمی آید که توجه به بازاریابی مقدم بر توجه به ابزارهای دیجتال است. ساده تر بگوییم؛ بدون دانش بازاریابی نمی توان در راه بازاریابی دیجیتال قدم گذاشت.

در این مقاله قصد نداریم که راجع به علم بازاریابی صحبت کنیم و فقط اشاره هایی به آن خواهیم کرد.

اما تاکیدمان بر آن است که اگر قرار است کسی به سمت بازاریابی دیجیتال حرکت کند حتما باید خود را در علم و دانش بازاریابی نیز تقویت نماید.

برای بازاریابی نیز تعاریف مختلفی وجود دارد؛ فیلیپ کاتلر که از بزرگان بازاریابی دنیا است بازاریابی را بدین شکل تعریف میکند : « بازاریابی ، فرایندی مدیریتی- اجتماعی ، که بوسیله آن افراد و گروه ها ، از طریق تولید و مبادله ی ارزش ، به رفع نیاز (و خواسته) خود میپردازند.»

تعریف بازاریابی

در بین اندیشمندان ایرانی تعریف دکتر احمد روستا تعریف جالبی به نظر می رسد.

دکتر روستا بازاریابی را شامل ۳ رکن میداند :

بازارشناسی :

بازارشناسی را به صورت خلاصه میتوان شناخت بازار عنوان کرد. تحلیل بازار، تحلیل رقبا، تحلیل صنعت، شناخت مشتریان و نیاز های آنها و … همه و همه در این قسمت جای دارند.

بازارسازی :

بازارسازی یعنی استفاده از ابزارها، امکانات، استراتژی های مختلف جهت خلق و به دست آوردن سهم بازار ( جذب مشتری )

بازارداری :

بازارداری را نیز میتوان استفاده از عوامل مختلف برای حفظ سهم بازار تعریف کرد. تشویق و ترغیب مشتریان برای تکرار خرید و ایجاد رابطه بلند مدت با آنها را میتوان در این مرحله گنجاند.

با توجه به تعریف دکتر احمد روستا میتوانیم بازاریابی دیجیتال را استفاده از امکانات و ابزارها و کانال های مختلف دیجیتالی برای شناخت مشتریان و تحلیل وضعیت بازار و جذب مشتریان و گرفتن سهم بازار و حفظ و افزایش مشتریان تعریف کرد.

شاید بهتر باشد برای درک درست از ابزارها و کانال‌های دیجیتال مثال هایی از آنها بیاوریم :

  • موتورهای جستجو
  • شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات اینترنتی
  • موبایل مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • اس ام اس مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات نیتیو ( همسان )
  • و …

حالا ما توی این دوره سایت کانتنتاپ  میخوایم با یک سری از این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باهم دیگه آشنا بشیم! پس دروس را به ترتیب مطالعه کنید.

Sending
User Review
۳.۳۳ (۳ votes)