دیجیتال مارکتر کیست ؟

ویژگی هایی که یک دیجیتال مارکتر باید داشته باشد - دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتر کیست ؟

 

وقتی به یکی می گوییم آشپز یعنی کارش آشپزی است. یعنی اصول آشپزی را میداند، مواد غذایی را می شناسد ، ترکیب خوش طعمی از مواد میتواند درست کند و حتی با خواص هر غذا آشنایی دارد و می تواند تشخیص دهد از چه غذایی باید در مهمانی ها استفاده کرد، از چه غذایی باید در صبح ها مصرف کرد و چه غذاهایی را میتوان در زمان بسیار کمی جلوی یک مهمان ناخوانده گذاشت.

مانند مثال بالا وقتی به یکی می گوییم دیجیتال مارکتر یعنی کارش دیجیتال مارکتینگ است. در این مطلب از سلسله مطالب دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ میخواهیم در رابطه با ویژگی های یک دیجیتال مارکتر بیشتر آشنا شودیم.

دیجیتال مارکتر کسی است که با علم بازاریابی آشنایی دارد و ابزار ها و کانال های دیجیتال را نیز میشناسد.

دیجیتال مارکتر باید به درستی بتواند اهداف بازاریابی شرکت را درک کند و برای آن استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی کند.

به صورت ساده تر یک دیجیتال مارکتر می داند برای رسیدن به چه هدفی باید در چه زمانی و در چه مکانی برای چه مخاطبی از چه ابزاری استفاده کند.

به فرض مثال اگر هدف فعلی بازاریابی یک کسب و کار “آگاهی از برند” یا ” Brand Awareness ” است،

بازاریاب دیجیتال باید تشخیص دهد که :

  • برای اینکار بهتر است از شبکه های اجتماعی استفاده کند یا سئو یا هر ابزار دیگری ؟
  • اگر قرار است از شبکه های اجتماعی استفاده کند در کدامیک از آن شبکه ها باید فعالیت کند؟
  • مخاطبان ما در کدام شبکه اجتماعی هستند؟
  • اگر قرار باشد در اینستاگرام تبلیغ کنیم در کدام پیج اینستاگرام باید تبلیغ کنیم؟
  • محتوای تبلیغ ما باید چه پیامی داشته باشد و به چه شکلی طراحی شود؟
  • و ده ها موضوع دیگر .

مهارت های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر چیست ؟

 

 

به خاطر اهمیت موضوع دوباره می گوییم که بر یک دیجیتال مارکتر واجب است که بازاریابی بداند.

 

علاوه بر آن یک بازاریاب دیجیتال باید انواع و اقسام ابزارها و کانال های دیجیتال را بشناسد.

البته منظورمان از شناخت دانش حداقلی مورد نیاز برای هر ابزار است.

انتظار نمیرود که یک بازاریاب دیجیتال در حوزه سئو حرفه ای ترین باشد، در حوزه شبکه های اجتماعی فوق العاده باشد، کپی رایت عاااای داشته باشد، بتواند ایمیل مارکتینگ بی نظیری انجام دهد و همزمان متخصص گوگل ادوردز هم باشد.

 

انتظار از یک دیجیتال مارکتر این است که سئو را بشناسد، شبکه های اجتماعی را تا حدودی درک کند، ایمیل مارکتینگ را بداند و از اصول کلی ادوردز باخبر باشد. این آشنایی باید در حدی باشد که بداند آن ابزار در موقعیت فعلی چقدر به درد کسب و کار میخورد و با چه استراتژی هایی باید از آنها برای رسیدن به اهداف بازاریابی مان استفاده کنیم !

 

البته به طور جدی پیشنهاد میکنیم که اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر خوب شوید حداقل در یک یا دو ابزار و کانال به صورت حرفه ای کار کنید و متخصص آن شوید.

نکته : در بازار ایران معمولا برای ورود به یک کسب و کار نیاز به یک قلاب دارید، آن قلاب مهارت حرفه ای و ویژه شما در یک حوزه خاص است.

تقریبا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری قابل پیاده سازی و اجراست. هر کسب و کار با هر حوزه کاری و هر مخاطبی میتواند از دیجیتال مارکتینگ بهره ببرد. اما شکل پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ و میزان تاثیر آن در کسب و کار های مختلف با هم فرق می کند.

برای مثال یک کسب و کاری که در حوزه ماشین های لیفتراک یا سنگ های ساختمانی کار میکند از یک وبسایت صرفا به عنوان یک بروشور تبلیغاتی استفاده می کند، اما همین وبسایت با شکل و طراحی مختلفی میتواند حکم فروشگاه را برای کسب و کاری دیگر داشته باشد.

یا شبکه های اجتماعی برای یک بیزینس B2B میتواند در نقش روابط عمومی ظاهر شود اما در بیزنس فروش کیف و کفش میتواند مهم ترین نقش بیزینس یعنی فروش را ایفا کند.

به همین دلیل حرکت به سمت دیجیتال مارکتینگ به همه کسب و کار ها پیشنهاد میشود ولی نه به یک شکل.

متخصص و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ میتواند تشخیص دهد که برای آن کسب و کار چه استراتژی میتواند مناسب باشد.

شرایط مد نظر شرکت ها برای استخدام دیجیتال مارکتر

در این قسمت برای اینکه با فضای واقعی کسب و کارها در جذب موقعیت شغلی کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم چند نمونه از آگهی های استخدامی که در بهمن ماه ۱۳۹۸ در سایت های کاریابی منتشر شده اند را برای شما می آوریم.

سه نمونه از قسمت مهارت های مورد نیاز از ۳ آگهی را در بالا مشاهد می کنیم. در این رابطه گفتن چند نکته خالی از لطف نیست.

نکته اول اینکه معمولا آگهی ها مقداری پر و پیمان نوشته می شوند پس خیلی نترسید 🙂

حقوق یک کارشناس برای موارد بالا معمولا بین ۲ الی ۴ میلیون تومان در شرکت های معمولی و متوسط است و برای موقعیت شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ ممکن است تا ۷-۸ میلیون تومان هم بالا برود. البته حقوق به موارد متعددی بستگی دارد که یکی از آنها میزان تجربه و سابقه کاری شما است. پس برای شروع انتظار موقعیت شغلی خیلی خوب و حقوق بالا را نداشته باشید. با بالا رفتن سابقه و توانایی های شما قطعا موقعیت های شغلی و درآمدی بهتری برای شما فراهم خواهد شد.

نکته سوم اینکه این آگهی ها برای استخدام است در صورتی که خیلی ها ممکن است به صورت فریلنسری کار کنند که شرایط آن موقع فرق میکند!

نتیجه گیری :

اگر بخواهیم صحبت های بالا را خیلی خلاصه جمع بندی کنیم میتوانیم بگوییم که : یک دیجیتال مارکتر باید اول از همه مارکتینگ بداند، در مرحله دوم کانال ها و ابزار های دیجیتال را بشناسد و بداند هر کدام چه کارکردی دارند و در مرحله آخر بتواند با توجه به اهداف بازاریابی یک کسب و کار استراتژی مناسب برای استفاده از ابزارهای مختلف را ارائه کند.

در دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که به صورت رایگان در سایت کانتنتاپ ارائه می شود میتوانید آشنایی خوبی را با ابزارهای دیجیتال بدست آورید.

Sending
User Review
۵ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.