انواع تبلیغات آنلاین

معرفی انواع مدل های تبلیغات آنلاین

در مطالب قبلی دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ به این موضوع اشاره کردیم که در هر کسب و کاری ما باید کانال های ورودی مختلفی را بشناسیم و از هر کانال در جای مناسب خود استفاده کنیم. یکی از این کانال ها تبلیغات آنلاین است.

اگر خیلی نخواهیم وارد فضای آکادمیک تبلیغات شویم باید تبلیغات را رساندن پیام و جلب کردن توجه مخاطب به محصول، خدمت، ایده یا برند خود تعریف کنیم.

در عرصه رقابت، گرفتن سهم بازار بدون تبلیغات مقداری دور از ذهن است. عده ای تبلیغات را بی فایده می پندارند و می گویند که محصول خوب، خودش خودش را تبلیغ می کند. این جمله از آن جمله هایی است که در ظاهر درست به نظر می رسد و مخالفت با آن سخت است ولی وقتی با دقت بیشتر تامل و بررسی میکنیم می بینیم چه بسیار محصولات خوبی بودند که بدون تبلیغات حتی کسی از وجود آنها با خبر هم نشد.

شکی درتاثیرگذاری تبلیغ و تبلیغات نیست، مساله ای که مهم است این است که بدانیم چه پیامی را در چه رسانه ای با چه قالبی و در چه زمانی به چه کسی انتقال می دهیم. اگر این سوالات را با تامل و تحقیق و بررسی کافی پاسخ دهیم احتمالا بتوانیم تبلیغی اثربخش را طراحی کنیم.

در این مقاله ما قصد داریم انواع تبلیغات رایج در بستر اینترنت را به شما در حد اجمالی معرفی کنیم. ناگفته نماند که منظورمان از تبلیغات تبلیغ مستقیم است وگرنه بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و … را هم میتوان نوعی تبلیغ غیر مستقیم دانست.

انواع تبلیغات آنلاین

به طور کلی میتوان انواع مدل های زیر را برای تبلیغات آنلاین معرفی کرد :

  1. گوگل ادوردز (تبلیغات کلیکی گوگل)
  2. تبلیغات بنری
  3. تبلیغات همسان
  4. پوش نوتیفیکیشن
  5. تبلیغات ویدئویی

۱٫ گوگل ادوردز

یکی از موثرترین نوع تبلیغات برای محصولات یا خدماتی که با سرچ در گوگل میتوان به آنها رسید به حساب می آید. ادوردز از زیرمجموعه های SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو به حساب می آید. در گوگل ادوردز ما به گوگل پول می دهیم تا در نتایج جستجوی یک عبارت خاص ما را در صفحه اول و رتبه های بالا نمایش دهد.

از آن جایی که SEO یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو علی‌رغم همه مزایایی که دارد، فرآیندی طولانی مدت و زمان بر و هزینه بر است در بعضی از مواقع برای اینکه بتوانیم از سرچ کاربران ورودی بگیریم به سمت ادوردز AdWords رو می آوریم.

 

گوگل ادوردز

 

 

در گوگل ادوردز شما کلماتی مرتبط با کسب و کارتان را انتخاب میکنید، یک لندینگ پیج یا صفحه فرود نیز برایش می سازید ( یا از صفحات موجود سایت استفاده میکنید) و در نهایت یک متن تبلیغاتی نیز می نویسید. در این حالت زمانی که مخاطب کلمه خاصی را جستجو میکند شما را در کنار سایر نتایج ارگانیک گوگل خواهد دید.

از گوگل ادوردز در مواقعی استفاده میکنیم که محصول ما محصولی باشد که مردم برای پیدا کردن آن از سرچ در گوگل استفاده میکنند. برای پروموت کردن یک محصول جدید که قبلا وجود نداشته است گوگل ادوردز گزینه خوبی به نظر نمی رسد.

نکته : کارکردن صحیح و بهینه با گوگل ادوردز نیازمند تخصص و دانش است و باید برای اینکار از یک متخصص گوگل ادوردز کمک بگیرید یا خود در آن متخصص شوید.

 

 

۲٫ تبلیغات بنری

 

تبلیغات بنری یکی از رایج ترین نوع تبلیغات نمایشی در جهان است. در این نوع از تبلیغات، آگهی شما که معمولا یک عکس نوشت یا یک فایل گیف است در مکان هایی مشخص از یک سایت خاص که معمولا سایتی پر بازدید است قرار می گیرد.

روش های مختلفی برای سفارش و پرداخت هزینه تبلیغات بنری وجود دارد که عمده آنها به صورت یکی از موارد زیر است :

  • پرداخت به ازای کلیک : CPC یعنی شما به ازای هر کلیک دریافتی به صاحب رسانه پول پرداخت می کنید این پول متفاوت است ولی در اغلب اوقات معمولا از کلیکی ۲۰۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان متغیر هست.
  • پرداخت به ازای نمایش : CPM در این روش شما به ازای هر ۱۰۰۰ نمایشی که بنر شما میگیر پول پرداخت می کنید. دقت کنید ممکن است بنر شما نمایش بگیر ولی کلیک نخورد.
  • پرداخت به ازای عمل : CPA در این مدل شما به صاحب رسانه به ازای یک عمل مشخص (مثلا ثبت نام در سایت، خرید، پر کردن یک فرم خاص و … ) پول پرداخت می کنید.
  • هزینه به ازای نصب: CPI در این دسته شما به ازای هر نصب و جذب کابرجدید و باکیفیت برای اپلیکیشن خود به صاحب رسانه پول پرداخت می کنید.

در تبلیغات بنری شما باید با صاحب رسانه ارتباط گرفته و با او درباره جایگاه تبلیغاتی و هزینه های جانبی دیگر صحبت کنید. از آنجایی که این کار هم برای شما سخت است هم برای صاحب رسانه شرکت های واسطه ای بوجود آمده اند که یک بار جایگاه های مختلفی از سایت صاحب رسانه را اجاره کرده اند و آن را به شما به عنوان تبلیغ کننده می فروشند. در ایران اکثرا از این روش استفاده می کنند. شرکت هایی مثل یکتانت ، مدیااد، اِی نتورک و … از این دست واسطه ها هستند.

 

تبلیغات بنری

 

تبلیغات بنری در زمان هایی که شما یک آفر ویژه داشته یا محصول جدیدی را لانچ میکنید و دنبال بدست آوردن آگاهی – Awareness – هستید می توانند به شما کمک کنند.

 

 

۳٫ تبلیغات همسان

 

تبلیغات همسان که به اصطلاح به آن ها Native نیز می گویند مدلی از تبلیغات است که در ظاهر و در نگاه اول برای مخاطب تبلیغ به نظر نرسیده و مخاطب می پندارد که جزئی از سایت است.
شرکت های متولی تبلیغات بنری که در قسمت بالا ازشان نام بردیم متولی تبلیغات همسان نیز هستند.

 

تبلیغات همسان

 

۴٫ پوش نوتیفیکیشن

 

پوش نوتیفیکیشن نوعی از تبلیغات مبتنی بر نوتیفیکیشن یا همان اعلان هاست. در این روش امکان ارسال پیام انبوه به طیف وسیعی از کاربران نیز وجود دارد. این پیام ها کوتاه و تعاملی بوده و اغلب با تصویر کوچکی همراه می شوند و یک CTA یا دعوت به عمل (مثلا کلیک کنید، بخرید، نصب کنید، عضو شوید و … ) دارد.

این پیام ها معمولا برای کاربران موبایل و دسکتاپ به صورت اعلان های کوچکی که معمولا بالای صفحه می آید نمایش داده می شود.

 

 

پوش نوتیفیکیشن را میتوان بر اساس مکان نیز ارسال کرد. یعنی به کاربرانی که در یک موقعیت مکانی مشخص قرار دارند پیام ارسال می شود.

 

۵٫ تبلیغات ویدئویی

 

مدت هاست که ثابت شده است مردم اقبال بیشتری به تماشای ویدئو دارند و ویدئو به عنوان یک ابزار ارتباطی جذاب برای کسب و کارها ایفای نقش می کند. تبلیغات ویدئویی همانطور که از اسمش پیداست تبلیغاتی است که به وسیله ویدئو انجام میشود.

نمونه ای از تبلیغات آنلاین ویدئویی را در سایت آپارات قبل از نمایش ویدئو اصلی مشاهده می کنید. آنجایی که یک ویدئوی تبلیغاتی به شما نمایش می دهد و شما پس از گذشت حدود ۵ ثانیه می توانید ادامه ویدئو را اسکیپ کنید.

مشابه همین مورد در یوتیوب هم قابل مشاهده است. یوتیوب هم اکنون از تبلیغات ویدئویی بینابینی نیز بسیار استفاده می کند. به این صورت که شما وقتی ویدئو اصلی را مشاهده می کنید ناگهان در اواسط پخش ویدئو لحظاتی متوقف شده و ویدئوی دیگری که تبلیغی است نمایش داده می شود.

 

تبلیغات ویدئویی

 

استفاده از تبلیغات ویدئویی برای آگاهی از برند می تواند بسیار مناسب باشد. البته کوتاه بودن ویدئو (معمولا کمتر از یک دقیقه) و همچنین جذابیت آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.