پنج اشتباه رایج در رزومه نویسی

اشتباه در رزومه نویسی که بسیاری از کارجوها هنگام رزومه نویسی مرتکب می‌شوند، فقط منحصر به غلط‌های املایی نیست. اگر رزومۀ شما به پیدا کردن شغل مورد نظرتان منجر نشده، شاید به خاطر وجود اشتباهاتی است که به چشم شما نیامده، ولی به چشم مدیران استخدام شرکت‌ها آمده است.

 

در این نوشته می‌خواهیم به پنج اشتباه رایج موجود در رزومه‌ها که هنگام نوشتن یک رزومه باید از آنها پرهیز کرد اشاره کنیم:

کلی‌گویی

گزارشی از شبکه خبری CBS آمریکا نشان داده که تعداد زیادی از رزومه‌های مردم در سرتاسر دنیا، اطلاعات جزئی و مخصوص به آنها را دربرنمی‌گیرد و حاوی اطلاعات کلی است. به عنوان مثال خیلی از افراد همان الگوهای پیش‌ساخته و قالب‌ کلیشه‌ای را در رزومه خود کپی می‌کنند که البته برای شروع خوب است، اما به این نکته توجه ندارند که آن کلیات کلیشه‌ای باید با توجه به ویژگی‌ها و مهارت‌های یک فرد، تا حد ممکن شخصی‌سازی و بهینه شود. در ثانی، اگر شغلی که خواهان رسیدن به آن هستید نیازمند خلاقیت است، بهتر است در حین رزومه نویسی هم خلاقیت به خرج داده و از کلیشه‌ها دوری کنید.

 

اشتباهات رزومه

 

محتوای رزومه شما باید حتی‌الامکان حاوی اطلاعات مخصوص به خودتان باشد. آن دسته از سوابقتان که با شرح وظایف آگهی شغلی مورد نظر همخوانی دارد را در رزومه منعکس کنید. شما باید ثابت کنید که نه تنها برای گرفتن آن شغل گزینه‌ مناسبی هستید، که برای منطبق کردن رزومه‌تان با نیازمندی‌های شرکت مورد نظر وقت گذاشته‌اید.

اطلاعات نادرست

شما برای نشان دادن قابلیت‌های خود به یک کارفرما، تنها یک یا دو صفحه در اختیار دارید. پس این فضا را با اطلاعات فرعی و غیرضروری هدر ندهید. هنگام تدوین یک روزمه نیازی به فهرست کردن تمام مشاغلی که در گذشته داشته‌اید نیست، مخصوصا آنهایی که مربوط به سال‌ها پیش بوده‌ یا ربطی به شغلی که در حال حاضر به دنبالش هستید ندارند. انعکاس سوابق اخیر و مرتبط کفایت می‌کند.

آن دسته از اطلاعاتی که به درد موقعیت شغلی مد نظرتان نمی‌خورد را بگذارید کنار. این موضوع شامل مهارت‌های مخصوص‌تان که ربطی به شغل جدید ندارد و نیز اطلاعات خانوادگی شما و سوابق دستمزدهایی که گرفته‌اید هم می‌شود.

کمبود اطلاعات مناسب

یادتان باشد خودتان را دست کم نگیرید یا به اصطلاح ارزان نفروشید. رزومه محلی است برای ارائه تمام گواهی‌نامه‌ها، جوایز و مهارت‌هایی که به شغل مورد نظرتان مربوط هستند. اگر به زبان انگلیسی یا زبان دوم دیگری مسلط هستید، یا در محل کاری قبلی‌تان از شما تقدیر شده و یا سابقه انجام کارهای داوطلبانه ارزشمند دارید، این موارد را به عنوان دستاوردهای‌تان ذکر کنید.

اشاره به تجارب به‌جای وظایف

کارفرما دوست دارد بداند به انجام چه کاری مسلط هستید، نه این‌که صرفاً وظایف شغل قبلی‌تان چه بوده است. بنابراین در رزومه نویسی نشان دهید که در مشاغل گذشته‌تان چگونه بر چالش‌ها غلبه کرده‌اید یا همکاران قدیمی‌تان چطور از اقدامات حرفه‌ای شما سود برده‌اند. به عنوان مثال به جای ذکر این‌که در شرکت قبلی مدیر تدارکات یا مسئول خرید بوده‌اید، به شکل مستدل و با استفاده از آمار بگویید در دوره مسئولیت شما چقدر در هزینه‌ها و مصرف شرکت صرفه‌جویی شده است. اشاره به این نکات، کارفرمایان را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اطلاعات متناقض

شما احتمالا رزومه‌تان را برای جلوگیری از غلط‌های املایی و دستوری چند باری مرور و ویرایش کرده‌اید، اما این مسئله بدین معنا نیست که تناقضات موجود در آن را هم رفع کرده باشید. توجه داشته که نام شرکت‌ها، عناوین شغلی و تاریخ‌هایی که در رزومه آورده‌اید کاملاً درست و غیرمتناقض باشد. در غیر این صورت، کارفرماها گیج یا در مورد صحت اطلاعات ذکر شده از سوی شما دچار شک و تردید خواهند شد.

ایران تلنت

 

اگرقصد نوشتن رزومه برای اپلای کردن را دارید پیشنهاد میکنم ویدئو زیر را مشاهده کنید:

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.