برند چیست؟

در برند سازی ما با یک مفهوم جهانی روبرو هستیم که فارغ از تمام جزییاتی که دارد ابتداً ملزم هستیم که یک تعریف از واژه برند ارایه دهیم که دلیل این فوریت در ارایه، این است که درطول سالیان متمادی با ورود افراد متخصص در این حوزه، تعاریفی فراخور حال این افراد ارایه شده که این باعث لجام گسیختگی در ارایه متناوب این مفهوم در ادامه مطلب میگردد،بنابراین سراغ تعریف این واژه می رویم تا یک مفهوم واحد را در ذهنمان داشته باشیم.
برند و برندینگ و هویت برند،گاهی به صورت جایگزین به صورت غلط یا درست به کار می‌روند که هرکدام معنی مجزایی دارند:

  1. برند: ادراک مردم و جهان از شرکت

  2. برندینگ: فعالیت های بازاریابی برای شکل دهی یک برند ممتاز

  3. هویت برند: تمام المان هایی که شرکت ایجاد می‌کند تا یک تصویر درستی از خودش را برای مشتری ترسیم کند

۵ حرف بزرگ،یک برند بزرگ

معرفی برند به زبان ساده

برای اینکه این موارد تعریف شده بهتر درک شود، درقالب یک مثال ملموس توضیح داده می‌شوند.
یک دانش اموز نارس در دوره راهنمایی را تصور کنید که می خواهد در میان همکلاسی های دختر و پسرش جلب کننده توجه باشد و در دورهمی های بعد از مدرسه در بوفه و یا کافه بتواند توجه همکلاسی های پسر و به خصوص دخترش را جذب کند اما او برای اینکارهرگز نمی تواند ان ها را مجبور کند که در میان انها شاخص باشد پس باید اقداماتی چند انجام دهد؛ اوباید خودش را با موضوعات ترند و صدر جامعه و کلام های طنز بین مردمی اشنا کند و خود را در این زمینه ارتقا دهد و حتی بتواند ادای معلم فیزیک خود را در بین هم سالان خود در بیاورد! برای جلب توجه اطرافیان!
بله! تمام اقدامات این دانش اموزِ تشنه ی توجه،در بحث‌ برندینگ جای میگیرد.
و نهایتا در قدم آخر، او به سراغ آراستن ظاهری و فیزیکی خودش می رود، کفش گران قیمت ادیداس می‌ پوشد، ساعت رولکس سوییسی می‌خرد ودر میان جمع دوستان از آنها استفاده می‌کند. او حتی سعی می کند عضو تیم بسکتبال پسران مدرسه اش شود یا حتی بگوید که به باشگاه بیلیارد می‌رود و همه اینها اقدامات فیزیکی و قابل لمس اوست برای اینکه خاص جلوه کند چه بسا برای تعداد محدودی از اطرافیانش این همان هویت برند است.
بنابراین به طور کلی هویت برند یعنی چیزی که تو را در لحظه به مشتریان معرفی می کند.

می توانید یک برند را به مثابه ایده یا تصویر در نظر بگیرید، بدین ترتیب ویژگی های فیزیکی به تنهایی یک نام تجاری را ایجاد نمی کنند، بلکه احساسات مصرف کنندگان هنگامی که در معرض نام، لوگو، هویت بصری، یا حتی پیام قرار می گیرند نیز گویای تشکیل برندهستند.

مشتری باید بتواند با هویت نام تجاری و هم چنین با محصولات و خدمات تو رابطه متقابل داشته باشد و این هویت نام تجاری است که چکش کاری ها و محکم کاری های لازم را برای اتصال تو با مشتریانت انجام می‌دهد و وفادری آنها را شکل می دهد و تعیین می کند که آنها چگونه نام تجاری تو را درک کنند و  بفهمند.

برند

برند فرایند‌ معنی دادن به یک شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن یک نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان است.

این استراتژی طراحی شده توسط شرکت ها برای کمک به مردم برای سرعت بخشیدن به شناسایی محصولات و سازمان خود است، و آنها را دلیل انتخاب محصولات خود در رقابت با روشن شدن آنچه که این مارک خاص است ممکن می سازد.

نام تجاری می تواند به شما کمک کند که از رقبا خود بیرون بیایید، به پیشنهادات خود اضافه کنید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. ایجاد تفاوت در برند با علامت گذاری به عنوان یک روش به وضوح نشان دادن چیزی است که پیشنهاد شما را متفاوت و مطلوب تر از دیگران می کند. برند مؤثر، یک محصول یا سازمان را از یک کالا در میان بسیاری از کالاهای مشابه خلاص می کند تا به یک محصول با شخصیت و وعده های منحصر به فرد تبدیل شود. این می تواند موجب تشدید عاطفی در ذهن مصرف کنندگان شود تا برند شما را انتخاب کنند.

branding

آشنایی با چند اصطلاح مرتبط با برند

  • برند محصول

شرکت تولی پرس را درنظربگیرید که تولید کننده انواع مایعات ظرف شویی و دست شویی و ضدعفونی کننده در نام ها و برند های متفاوت از جمله؛ شوما،دریا، هاله و جام می باشد که هر کدام از این نام ها در اذهان عمومی یک برند اند و در حالی که همه این ها از محصولات شرکت تولی پرس هستند و مشتریان اندکی متوجه این موضوع می‌شوند.

  • برند خدمات

وجه تمایز خدمت و محصول دقیقا در قابل لمس نبودن خدمت نهفته است که به زبان ساده،شما یک کیسه چیپس را بعد از خرید می توانید در پلاستیک گذاشته و حمل کنید ولی خدمت را نمی توانید در پلاستیک بگذارید ویا حمل کنید.
در عرصه نام تجاری خدمات نقش تجربه انسانی، تعاملات و روابط، بسیار بیشتر از نام تجاری محصول است.

  • ارزش پیشنهادی برند

ارزش پیشنهادی یک جمله است که توسط برند استفاده می شود تا به مشتریان بگوید که چرا مشتریان باید از نام تجاری انها بخرند و از رقبایشان نخرند!
شرکت mail-order razor که معروف به Dollar shave club است فقط یک پیام ساده را در یک جمله در وبسایتش، ایمیل ها و بیلبورد های سطح شهر هک میکند: «یک شِیوِ فوق العاده،فقط با کمی دلاردر ماه » با این جمله شگفت انگیز، دیگر چه چیزی برای مشتری مبهم است؟
او هم از ماهیت خدماتی شرکت آگاه می شود و هم از قیمت پایین خدمت و محصول آگاه می شود.

  • عصاره برند

 قلب و روح نام تجاری، یعنی کیفیت و طبیعت اساسی نام تجاری و معمولا در
۲ یا ۳ واژه بیان می شود.
با عصاره برند در چند مثال ملموس بیشتر آشنا میشویم:

Nike: Authentic Athletic Performance

Disney: Fun Family Entertainment

The Nature Conservancy: Saving Great Places

Sending
User Review
۴ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.