نیچ مارکتینگ و استراتژی‌های کاربردی آن

یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها برای ورود به بازار امروزی رقابت، به‌کارگیری تکنیک بازاریابی نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ، یک بخش حاشیه‌ای بازار است که بر یک کالا و خدمت ویژه تمرکز می‌کند.

هدف از نیچ مارکتینگ، تأمین و رفع نیازهای یک بخش کوچکی از بازار می‌باشد که سایر رقبا و کسب‌وکارها نتوانسته‌اند آن را به خوبی برآورده سازند.

در این مقاله کانتنتاپ قصد داریم که در مورد استراتژی نیچ مارکتینگ صحبت کنیم و استراتژی‌ها و مزایای این تکنیک را بیان کنیم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

Niche Marketing

واژه نیچ در زبان انگلیسی به معنی تورفتگی دیوار است؛ اما اگر از معنای لغوی این واژه چشم‌پوشی کنیم و به مفهوم بازاریابی آن توجه کنیم می‌توانیم آن را بازاریابی متمرکز یا بازاریابی گوشه‌ای و یا بازاریابی جاویژه ترجمه کنیم.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) به معنای هدف قرار دادن یک کالا یا خدمت در بخش کوچکی از بازار است که مورد توجه رقیبان بزرگ و برتر بازار قرار نگرفته است. در حقیقت نیچ مارکتینگ یک نوع کسب‌وکاری است که نیاز یک بخش محدود و کوچکی از جامعه را تأمین می‌کند.

شرکتی که بازاریابی جاویژه را انجام می‌دهد بر مشتریان خاص در یک بخش ویژه‌ای تمرکز می‌کند، محصول و خدمت ویژه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد اما این کالا را به‌صورت تخصصی ارائه می‌دهد به‌گونه‌ای که خودش در این حوزه رهبر شود.

موفقیت نیچ مارکتینگ در تخصص گرایی است. سازمان‌های بزرگ همیشه نیازهای بزرگ مشتریان را رفع می‌کنند، اما سازمان‌های کوچک و تازه تأسیس در ابتدای امر توانایی انجام این اقدامات را ندارند؛ به همین دلیل با شناسایی بخش‌های کوچک و دیده نشده بازار می‌توانند به‌راحتی نیاز این مشتریان را رفع نمایند.

البته شایان ذکر است که این بخش از بازار کاملاً مشخص و نمایان نمی‌باشد و باید توسط بازاریابان نیچ و افراد خلاق شناسایی و خلق شود.

استراتژی‌های نیچ مارکتینگ

استراتژی های نیچ مارکتینگ

بازاریابی دهان‌به‌دهان (word of mouth)

در بازاریابی دهان‌به‌دهان، شرکت بدون انجام هیچ هزینه و تبلیغاتی و صرفاً باکیفیت بالای محصولات و خدمات، دید مشتریان را نسبت به برند کسب‌وکار خود مثبت و عالی می‌کند و همین مشتریان راضی مانند رسانه‌های تبلیغاتی، رضایت خود را از محصولات برای دیگر افراد بازگو می‌کنند و آن‌ها را به خرید و مصرف محصولات تشویق می‌کنند.

 تائید موازی (Targered Collateral)

در این روش، نام برند به‌صورت وسیعی در بازار ترفیع می‌شود. در حقیقت این روش شبیه به سبک اینفلوئنسر مارکتینگ است اما با این تفاوت که به‌جای انتخاب افراد تأثیرگذار و معروف، برای نیچ مارکتینگ از رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی تأثیرگذار استفاده می‌شود.

کسب اعتبار (Endorsement)

در این روش نیز افراد تأثیرگذار در یک حوزه خاص نیچ مارکتینگ شناسایی‌شده و در مورد محصول و خدمت صحبت می‌کنند. کارآمدی این روش به دید و نظر افراد نسبت به شخص انتخاب شده و اعتبار وی دارد و نمی‌توان صرفاً با فالوورهای زیاد و تولید محتوای غیر مرتبط ارزیابی کرد.

مزایای نیچ مارکتینگ

امروزه اکثر کسب‌وکارها به‌منظور رفع نیاز افراد و مشتریان راه‌اندازی می‌شوند. به همین دلیل مالکین این نوع کسب‌وکارها هرروز در حال تلاش برای شناسایی دقیق نیاز بازار و مشتریان هستند. ازاین‌رو رقابت در بازار بسیار شدیدتر شده است و هرگونه اقدام بازاریابان باید کاملاً حساب‌شده و محتاطانه باشد.

نیچ مارکتینگ یک انتخاب هوشمند و عاقلانه برای کارآفرینان و کسب‌وکارهای کوچک و خانگی است که بودجه کمی برای تأمین هزینه‌های آتی کسب‌وکار دارند.

کسب‌وکارهای بزرگ به شناسایی نیازهای برطرف نشده بخش کوچکی از بازار توجه و علاقه‌ای ندارند و هیچ موقع هم‌زمان و هزینه خود را صرف این کار نخواهند کرد. چون اغلب این نوع کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام می‌دهند و بالطبع سود هنگفتی نیز به دست می‌آورند. به همین دلیل تمایلی به انجام فعالیت در این حوزه‌هایی محدود را ندارند. این امر رقابت را در این بخش بسیار کاهش می‌دهد و امکان موفقیت را برای افراد افزایش می‌دهد.

انتخاب بازار

شکل زیر نشان می‌دهد که یک ترکیب ایده آل برای انتخاب نیچ مارکتینگ عبارت است از:

راهبرد عملی نیچ مارکتینگ

  1.  درخواست بالا مشتریان برای محصولات یا خدمات
  2.  رقابت پایین
  3.  پتانسیل فروش و سود بالا

اگر افراد و بازاریابان بتوانند بخشی را در بازار پیدا کنند که ۲ و یا همه این ویژگی‌ها را داشته باشد، مطمئناً بیشترین بازگشت سرمایه را خواهند داشت.

مراحل نیچ مارکتینگ

  •  شناسایی و یافتن یک بخش از بازار که نیازهای برآورده نشده داشته باشد.
  •  انجام تحقیقات بازار برای تعیین و امکان‌سنجی ایده موردنظر
  •  اطمینان یافتن از عملی ساختن ایده در نیچ مارکت
  •  بررسی و شناسایی کانال توزیع
  •  برنامه‌ریزی‌های لازمه در بازار
  •  اجرای پروژه
  •  بررسی مداوم و مستمر بازار و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات محیطی

نمونه‌ای موفق از نیچ مارکتینگ

مثال موفقیت نیچ مارکتینگ

یک نمونه موفق از نیچ مارکتینگ که احتمالاً بارها نیز شنیده‌اید، سیستم ارتباطی آنلاین مارک زاکربرگ برای دانشجویان دانشگاه هاروارد می‌باشد که امروزه به شبکه اجتماعی جهانی فیس بوک مبدل شده است. زاکربرگ این سیستم ارتباطی را به عنوان یک شرکت اینترنتی برای ارتباط دهی دانشجویان دانشگاه هاروارد راه‌اندازی کرد تا تصاویر یکدیگر را ببینند؛ اما با توجه به تأثیرگذاری آن، بعدها به یک محیط فرهنگی و اجتماعی وسیع در دنیا تبدیل شد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
1 نظر
  1. مهرداد می گوید

    سلام
    Targered Collateral اشتباه ترجمه شده

    رسانه هدفمند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.