بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

 

همانطور که میدانیم در بازاریابی دو دیدگاه کلی وجود دارد: بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا.

در بازاریابی برونگرا کسب و کار بدنبال مشتری میگردد….کسب و کار محصولی را خلق میکند و با استفاده از تکنیک هایی به دنبال فروش محصول به مشتری است. در این رویکرد ارزش افزوده ای توسط کسب و کار برای مخاطب ایجاد نمیشود.

 

مثال های بازاریابی برونگرا:

  •  پیامک های تبلیغاتی
  • تبلیغات بنری و تلویزیونی و اینترنتی
  •  ایمیل مارکتینگ
  • تراکت تبلیغاتی

کسانی همچون ست گادین ترجیح میدهند بازاریابی برونگرا را بازاریابی وقفه انداز یا مزاحم بنامند.

 

اما در بازاریابی درونگرا این مشتری است که بدنبال محصول و کسب و کار میگردد.در اینجا کسب و کار نیازهای بازار را پیدا کرده؛ آنرا به خوبی درک میکند و متناسب با نیازها محصول را خلق میکند.در حقیقت در این رویکرد کسب و کار مشتری را به سمت خود جذب میکند و برای او ارزش افزوده ایجاد میکند.

اگر بخواهیم مثالی برای بازاریابی درونگرا بیاوریم ؛ فرض کنید شما برای خرید لپتاب، در اینترنت به جستجو میپردازید و سایت هایی که در رده بندی گوگل بالاتر آمده اند را انتخاب میکنید.در اینجا اگر محتوای سایت برای شما جذاب باشد ممکن است رابطه ای بین شما و کسب و کار ایجاد شود.

یکی از مهمترین اصولی که در بازاریابی درونگرا باید به آن توجه کرد؛ بازاریابی محتوا است.

همچنین بخوانید: ۲۰ تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن

content marketing3

اما بازاریابی محتوا به چه معناست؟

فرض کنید شما تولید کننده ی نودالیت هستید.در کنار تولید نودالیت، سایتی را ایجاد میکنید که در آن دستور پخت انواع غذاهایی که با این نودالیت ها میتوان تهیه کرد را آنجا قرار میدهید.سایتی که هدف مستقیم آن فروش محصولات نیست بلکه فقط به مخاطبان آگاهی میدهد. مخاطب با جستجو در اینترنت به سایت شما میرسد و با دیدن مطالب سایتتان به نودالیت تولیدی شرکت شما علاقمند میشود.

یا برای مثال دیگر فرض کنید که تولید کننده ی روغن موتورهای صنعتی هستید.در کنار تولید این روغن موتورها، بروشور هایی را تهیه میکنید که نحوه ی استفاده از این روغن موتورها را به مصرف کنندگان توضیح دهد.

و …

همه ی این ها مثال هایی از تولید محتوا و  بازاریابی محتوا هستند.

پس بطور خلاصه : هر چیزی که ما تولید میکنیم و حاوی پیامی برای مخاطب است را محتوا می نامیم.این محتوا میتواند پیامکی که برای دوستتان میفرستید باشد ، ارائه ای که برای استاد یا کلاس آماده میکنید هم نوعی محتواست.یا حتی جعبه ی پیتزایی که میخورید هم نوعی تولید محتواست.

بازاریابی محتوا در حقیقت یک تکنیک در بازاریابی اینترنتی است که به تولید و ساخت محتوای ارزشمند مرتبط است.یعنی صاحبان کسب و کارها با تولید محتوای ارزشمند و جذاب ، نگرش مخاطبان خود را نسبت به محصول یا خدماتشان عوض میکنند.در حقیقت با کمک محتوا می توان چیزهای بد را در نگاه مشتریان خوب و چیزهای خوب را به کمک محتوا بد نشان دهیم. این خاصیت رسانه است!

تولید محتوای دیجیتال به تولید محتوا از طریق ابزارهای دیجیتال مانند گوشی هوشمند، لپتاب و …. مربوط است.

امروزه با توسعه ی تکنولوژی بخش زیادی از بازاریابی محتوا به بازاریابی محتوای دیجیتال اختصاص پیدا کرده است.به آمارهای زیر توجه کنید:

  • در سال ۲۰۰۰، در سراسر جهان ۳۶۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند. در سال ۲۰۱۴، این رقم به ۳ میلیارد نفر رسید و در انتهای سال ۲۰۱۶ حدود نیمی از جمعیت ۷٫۴ میلیاردی کره زمین تجربه آنلاین داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶٫۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته باشند.

کاربران اینترنت در جهان

 

  • در ایران نرخ نفوذ اینترنت آمارها حاکی از آن هستند که ۴۰ میلیون نفر کاربر گوشی هوشمند هستند و ۴۸% از جمعیت ایران، کاربران فعال اینترنت هستند.

کاربران اینترنت در ایران

  • از زمانی که اولین ویدئو در سال ۲۰۰۵ در سایت Youtube بارگذاری شد تا امروز که کاربران آن در هر روز ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدئویی تماشا می‌کنند، رشد ویدئوهای آنلاین بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان در سال ۲۰۱۷، معتلق به ویدئو است. در مقابل، تلویزیون به عنوان مهم‌ترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبه‌رو است .

 

بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی(برونگرا) نرخ تبدیل بالاتری دارد.به بیان بهتر موثرتر است.اما هزینه ی اجرای بیشتری دارد.اما آیا این دلیلی میشود مبنی بر اینکه دیگر نباید از بازاریابی به شکل سنتی یا همان بازاریابی برونگرا استفاده کرد؟

پاسخ منفی است.در موقعیت هایی که هدف صرفا آگاهی از برند(brand awareness)  هست یا در کمپین های تبلغاتی صرفا جذب ترافیک هدفمان هست این روش بازاریابی میتواند مفید باشد.

برای مثال در هنگام فروش های تخفیف دار آخر فصل، شناساندن محصول جدید به مشتری میتوانیم از بازاریابی برونگرا استفاده کنیم.

بازاریابی محتوایی

 

 

دلایل استفاده از بازاریابی محتوا

 

  • ایجاد اعتماد در مخاطبان

TRUST

هرچه اطلاعاتی که برای مخاطبانتان ایجاد میکنید، جذابتر و باکیفیت تر و واقعی تر باشند، مخاطب به کسب و کار شما بیشتر اعتماد میکند و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه(Lead) به مرور زمان بیشتر میشود.

 

  • به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده ی جذاب

 

share

طبیعی است که هرچقدر محتوای تولیدی جذابتر باشد و مخاطب را با خودش Engage کند، مخاطب تمایل بیشتری از خود نشان میدهد که محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.همین باعث میشود برند ما دهان به دهان بچرخد و در هزینه های تبلیغاتیمان صرفه جویی شود.

 

  • بهبود SEO سایت

بازاریابی محتوا

مسلما هرچه کیفیت محتوای تولیدی شما بهتر باشد،وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو در بالاتر آمده و احتمال انتخاب آن توسط مشتری بیشتر میشود.همانطور که میدانید الگوریتم های موتورهای جستجو مدام در حال تغییر است و اگر محتوای تولیدی خود را با این الگوریتم ها تطبیق دهید یا لااقل به آن ها نزدیک کنید، نمره ی SEO شما بیشتر میشود.

 

 

نمونه هایی از بازاریابی محتوا در ایران

در روزهای آینده مقالات دیگری مرتبط با بازاریابی محتوا ارائه میشود.

Sending
User Review
1 (1 vote)
1 Comment
  1. mostafa says

    سلام،، ممنون از مطلب خوبتون،، من در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنم و از مطلب شما استفاده کردم،،، مرسی

Leave A Reply

Your email address will not be published.