۳M پیشتاز خلاقیت در جهان

شرکت۳M (تری ام)، یک شرکت آمریکایی چندملیتی مستقر در میپل وود ایالات متحده می باشد. حوزۀ کاری شرکت ۳M  انجام فعالیت های معدنی بود و مدیران شرکت در ابتدا قصد داشتند که از سنگ های معدنی جایگزینی برای الماس های برش در صنعت سنگ استفاده کنند. فرضیه مدیران تولید سنگ های جدید با استحکام و کیفیت بالاتر از الماس های برش و در قیمت های پایین تر بود.
شرکت ۳M با بیش از ۷۶هزار کارمند، به تولید ۷۵۰۰۰ محصول چون: مواد ساینده، لمینت، فیلتر ماسک، مواد ضد حریق، انواع چسب ها و نوارهای صنعتی می پردازد. شرکت کارآفرینی ۳M، فعالیت خود را درسال ۱۹۰۴ در شهر ایلن آغاز کرد و سپس دفتر مرکزی خود را به مینسوتا انتقال داد. امروزه دفتر مرکزی شرکت ۳M دارای ۵۰ ساختمان می باشد که مرکز نوآوری آن یکی ازمهمترین مراکز ساختمان است.
شرکت ۳M با معرفی و ارائه محصولات جدید و منحصر به فرد خود شناخته شده است و حدود ۲۵% از فروش محصولات جدید در جهان را تشکیل می دهد. شرکت ۳M به دلیل مدیریت عالی خود جزء یکی از ۵ شرکت برتر در آمریکا انتخاب و سهام این شرکت جزء ۱۲ سهام برتر برگزیده شده است.

 

تاریخ کسب وکار شرکت ۳M

شرکت ۳M در سال ۱۹۰۴ با مشارکت ۵ نفر سرمایه گذار اصلی (هنری برایان، جان داون، ویلیام مک گونگال، هرمان کیبل و دکتر دنلی باود ) آغاز به کار کرد و هریک به میزان هزار دلار در شرکت سرمایه گذاری کردند. عنوان انتخابی برای شرکت Minnesota Mining and Manufacturing (شرکت معدنی و تولیدی مینسوتا ) بود و براساس حروف اول واژه ها، شرکت به نام ۳M مشهور شد.
شرکت ۳M اولین محصولات معدنی خود را تولید وروانه بازار کرد. سفارش های اولیه به خاطر جدید بودن محصول و خوش نامی شریک ها و سرمایه گذاران پروژه فروخته شد. اما بعد از زمانی اندک مشخص شد که سنگ های تولیدی، کیفیت مورد انتظار و لازم را ندارند. بنابراین سفارش های بعدی ارجاع و شرکت در اوایل تاسیس خود با بحران روبه رو شد. در این میان شخصی به نام ادگار اوبر، کارمند راه آهن ، بخشی از سهام شرکت ۳M ورشکسته را خریداری و مدیرعامل شرکت شد.

 

استراتژی و تصمیم خاص ادگار اوبر، برای نجات شرکت ۳M از بحران مالی، استفاده شرکت از محصولات تولیدی خود بود.
ادگار اوبر می گفت: حالا که سنگ های تولیدی ما در بازار فروش ندارد تا جایگزین الماس های برش شود، خودمان سنگ تراش می سازیم و از سنگ های تولیدی خودمان استفاده می کنیم.

 

زمانی که شرکت ۳Mدر جستجوی تکنولوژی مناسب برای تولید بودند، متوجه شدند که دانش سنتی آنان در تولید جوابگوی رقابت موجودی بازار نمی باشد. بنابراین به سراغ محصول دیگر، “تولید کاغذ سمباده ” رفتند. در سال ۱۹۲۱ شرکت اولین نوآوری خود ” کاغذ سنباده ضدآب ” را ارائه داد.
شرکت ۳M در سال ۱۹۲۹ آغاز به گسترش فعالیت های خود در سطح بین المللی کرد و در همین سال بود که سهام شرکت ۳M در بورس عرضه شد.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، شرکت ۳M به بازاریابی محصول Board Games خود تحت برند Bookshelf Game Series پرداخت که این بازی، برای بزرگسالان تهیه و فروش آن از طریق فروشگاه های بزرگ انجام شد. بعد از ۳سال شرکت آزمایش خود را بر روی چراغ راهنمایی که قابلیت برنامه ریزی سیگنالی داشته و دارای بدنه آلومینیومی و یک لنز شیشه ای بود پرداخت. نوآوری دیگر شرکت ۳M ، دستگاه های ضبط صدا بود که در استودیوها کاربرد داشت.

 

خلاقیت در شرکت 3M

 

شرکت ۳M الگوی تمرکز بر روی یک مزیت رقابتی و تلاش جهت حفظ ارزش کلیدی و اصلی خود در بازار است. این شرکت واژه هایی چون ” نوآوری ” ، ” پشتکار ” ، ” صبر ” و ” یادگیری از شکست ” را مصداق موفقیت خود قرار داده است.

 

آنچه امروزه شرکت ۳M را به عنوان شرکتی مبتنی بر فناوری و علم روز قلمداد کرده است، توجه شرکت به نوآوری، توسعه و تحقیق می باشد و این شرکت از معدود شرکت های پایدار و برتر در سطح جهانی می باشد که در زمینه ها و حوزه های کاری متعدد به فعالیت می پردازد.

 

در سال ۱۹۶۰ شرکت ۳M محصولاتی چون کاغذ کپی، میکرو فیلم خشک نقره ای، محصولات عکاسی، بهداشتی، پزشکی و دندانپزشکی را به بازار عرضه و در حوزه های دارویی، رادیوگرافی و کنترل انرژی نیز به فعالیت و تولید محصولات نوآور پرداخت.

چشم انداز شرکت ۳M ، تعهد نسبت به مشارکت پویا و فعال در توسعه پایدار شرکت از طریق مسئولیت اجتماعی، پیشرفت های اقتصادی و حفاظت از محیط زیست می باشد.

 

 

استراتژی های شرکت ۳M

از جمله عواملی که باعث توانمندی و منحصربه فرد شدن شرکت ۳M شده است عبارتند از :

  •  تاکید بر عنصر خلاقیت و نوآوری
  •  تعیین اهداف چالش برنگیز
  •  کسب رضایت مشتریان و ارائه ارزش و خدمت بیشتر
  • تمرکز بر اهداف سازمانی و روش های نیل به آن
  •  ارزش نهادن به کارکنان و تقویت استعدادهای آنان
  •  تخصیص امکانات لازم و اضافی برای کارکنان شرکت جهت ارائه ایده های نوآورانه
  •  امکانات تحقیقات تکنولوژی در آزمایشگاه ها

 

فلسفه رهبری شرکت ۳M

ویلیام مک نایت در طی چهار دهه رهبری خود، با عرضه محصولات متنوع و نوآور و توجه عمیقی که به کارکنان و تاثیر آنان در چشم انداز آیندۀ شرکت داشت؛ توانست بنیان محکمی برای ۳M ایجاد کند و نام شرکت را در میان ۵۰۰ شرکت برتر و صد برند جهانی به مردم و رقبا بشناساند.
مک نایت که در سال ۱۹۲۹ مدیرعامل شرکت ۳M شد، تحولات پایه ای را در شرکت ایجاد کرد و با تولید محصولات انحصاری چون کاغذ سمباده ضدآب و پوشش نواری برای خودروها توانست خودروسازان و تعمیرگاهها را به سمت محصولات خود جذب کند. در همین سال شرکت ۳M اولین قدم را برای آغاز فعالیت های بین المللی خود انجام داد و به همراه ۸ شرکت تولیدکننده مواد ساینده، یک شرکت مادر تاسیس کردند. ده سال بعد روند پیشرفت شرکت ادامه یافت و شعباتی را در کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا، استرالیا و مکزیک تاسیس کردند. هم اکنون مژده پل، مهاجر ایرانی، مدیرعامل شرکت ۳M در شعبه کانادا می باشد.
پس از گذشت صد سال از تاسیس شرکت ۳M راهبرد و مدل کسب وکار شرکت تغییری پیدا نکرده و به تولید و توسعه محصولات نوآور و ویژه می پردازد. موفقیت شرکت ۳M در توانایی فوق العاده آن در ترکیب فناوری ها و تکنولوژی های روز جهت ارائه محصولات و برآورده ساختن نیازهای مشتریان می باشد.

کلید موفقیت ۳M تاکید بر ایجاد نوآوری و خلاقیت در شرکت می باشد. نوآوری در سازمان باید توسط هر فردی و به هر روشی خواه اتفاق و خواه خوش شانسی روی دهد. درحقیقت عامل قدرت شرکت، همکاری خلاقانه بخش فنی و بازاریابی برای کسب اطلاعات از نیازهای مشتریان و ساخت ابزارها و محصولات مناسب می باشد.

یکی از اصول مدیریتی مک نایت، توجه به کارکنان به عنوان ارزشمندترین دارایی شرکت بود. تاکید وی بر تفویض اختیار به کارکنان جهت مشارکت در امور و همچنین انجام فعالیت ها مطابق روش و شیوه عملی خودشان بود. درواقع ویلیام مک نایت نگرش جدید به اشتباهات کارکنان و درس آموزی از آنها داشت و اساس برنامه ریزی خود را بر این جمله قرار داده بود:

اگر کارکنان رشد و پیشرفت داشته باشند، آنگاه شرکت رشد خواهد کرد.

 

 

اقدامات شرکت ۳M برای ایجاد یک سازمان نوآور

 

  1.  ایجاد و تقویت ارزش های سازمانی
  2.  شناخت طرح های مختلف نوآورانه
  3.  تایید و تشویق افراد نوآور
  4.  جابه جایی و ترکیب افراد با دیدگاه های مختلف جهت ایجاد خلاقیت
  5.  تخصیص زمان و منابع اضافی
  6.  تشویق افراد به ریسک پذیری
  7.  ترغیب افراد خلاق به انجام پروژه ها و فرآیندهای نوآور
  8.  سیاست استخدام افراد نوآور

 

 

مدیریت ارتباطات در شرکت ۳M

از جمله عوامل مهم موفقیت شرکت در ایجاد نوآوری، ایجاد شبکه های ارتباطی مختلف و گسترده می باشد که امکان دسترسی به اطلاعات لازم را برای شرکت فراهم می کند.

 

 

مدیریت ارتباط شرکت 3M

 

 

فعالیت هایی که شرکت ۳M جهت گسترش شبکه های ارتباطی و تبادل اطلاعات انجام می دهد عبارتند از:

  •  برگزاری کارگاه ها و دورهمی های غیررسمی
  •  مشارکت مشتریان و افراد خارج از شرکت باعنوان تیم توسعه
  •  افزایش قدرت هماهنگی و همکاری در انجام فعالیت های شرکت
  •  برقراری ارتباط و تماس تلفنی با کاربران جهت ساده سازی محصولات
  •  استقبال و حمایت از دیدگاه های مختلف

 

حوزه های کسب وکار ۳M

امروزه شرکت ۳M به تولید ۷۵۰۰۰ نوع محصول در ۶۰ کشور می پردازد که فروش آن در بیش از ۲۰۰ کشور انجام می شود.

۶ حوزۀ اصلی فعالیت شرکت عبارت است از:

  1.  صنعتی و حمل ونقل
  2.  نمایشی و گرافیک
  3.  مصرفی
  4.  ارتباطات
  5.  اداری
  6.  مراقبت های بهداشتی
  7.  امنیتی و خدمات حفاظتی

 

 

ویلیام مک نایت پس از ۶۰ سال مدیریت، بازنشسته و عنوان رئیس افتخاری شرکت ۳M را از آن خود کرد. هم اکنون جورج باکلی، دکتری مهندسی برق و الکترونیک، که از سال ۲۰۰۵ مدیریت شرکت را برعهده گرفته است؛ اصول مدیریتی مک نایت را ادامه می دهد. جورج باکلی تمرکز خود را بر مشارکت و توانمندسازی کارکنان قرار داده و جایگاه مهمی را برای خلاقیت و نوآوری در شرکت قائل است.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.