بازاریابی در دوران رکود اقتصادی – بخش اول

چرخه های اقتصادی به گونه ای تغییر می کنند که همیشه و در همه جای دنیا، بحران ها و رکود های اقتصادی مثل رکود اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، به وجود می آیند. با این که اکثر شرکت ها در چنین دوران هایی، بودجه های بازاریابی شان را کاهش و بازاریاب ها را برای صرفه جویی هرچه بیشتر، تحت فشار قرار می دهند، اما شرکت هایی هم هستند که در دوران رکود، کار و کاسبی شان رونق پیدا می کند و در نتیجه، برنامه های بازاریابی شان را گسترش می دهند. در ادامه برخی رهنمود ها برای جان به در بردن از شرایط رکود اقتصادی و موفقیت در این شرایط را مرور می کنیم.

مزایای سرمایه گذاری را مدنظر قرار دهید

آیا انجام سرمایه گذاری های جدید در دوران رکود اقتصادی به صرفه است؟ هرچند که شدت بحران اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، بسیاری از شرکت ها را با سرنوشت نامعلومی مواجه کرده است اما، بررسی آماری ۳۰ سال اخیر، نشان می دهد که شرکت هایی که در دوران رکود اقتصادی، سرمایه گذاری هایشان را ادامه می دهند، در مقایسه با شرکت هایی که دست از سرمایه گذاری می کشند، معمولا موفق تر بوده و آینده بهتری داشته اند.
میزان سرمایه گذاری، اصلا مهم نیست بلکه ادامه دادن سرمایه گذاری و نادیده گرفتن فرصت ها مهم است. شرکت هایی که از سرمایه گذاری در پروژه های بازاریابی در دوران های رکود اقتصادی، بیشترین نفع را برده اند، شرکت هایی هستند که سرمایه گذاری هایشان را متوجه فرصت های بازاریابی ای مثل معرفی محصولات جدید و متناسب با شرایط رکود، استفاده از ضعف رقبا یا حضور در بخش های جدید بازار کرده اند. بنابراین، بازاریاب ها باید با در نظر گرفتن مزایا و نکات مثبت سرمایه گذاری در دوران رکود اقتصادی، از فرصت هایی که در این دوران ها به وجود می آید، به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.

به مشتریان نزدیک تر شوید

مشتریان معمولا در شریط سخت اقتصادی: خواسته ها و تقاضاهایی که دارند، محلی که از آن خرید می کنند و حتی چیزهایی که دوست دارند از شرکت های مختلف ببینند یا بشنوند را تغییر می دهند. بنابراین، دوران رکود اقتصادی، فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هرچه بیشتر با تفکرات، احساسات و فعالیت های مختلف مشتریان و به ویژه مشتریان وفاداری است که بخش عمده ای از سود شرکت را به وجود آورده اند.
شرکت ها باید هر تغییری در رفتار های مصرف کنندگان را به دو دسته تغییرات موقت و تغییرات دائمی، تقسیم کنند. الکس کالتر، مدیر عامل شرکت ایتون (تولید کننده راه کارهای مدیریت مصرف انرژی در صنایع مختلف)، در توضیح دلایل بررسی بیشتر رفتارها و نگرش های مشتریان در دوران رکود اقتصادی می گوید: “رکود اقتصادی، زمانی است که شرکت ها نباید فرض کنند که آینده مثل گذشته خواهد بود. منظ.ر من این است که در دوران رکود اقتصادی و بعد از آن، همه چیز تغییر می کند، از رشد اقتصادی و عوامل آن گرفته تا پیشنهادات بازاریابی شرکت ها، رفتارهای مصرفی مشتریان و حتی نوع قوانین و مقررات دولتی.”

منبع: کتاب مدیریت بازاریابی، کاتلر- کلر، مهدی امیر جعفری، جلد اول.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.