چگونه رزومه ای بنویسیم که هیچ کارفرمائی نتواند آن را نادیده بگیرد؟

این مطلب نکاتی را به شما می گوید که باید به آنها در زمان نوشتن رزومه دقت داشته باشید. تا شانس شما جهت انتخاب شدن برای مصاحبه شغلی و احتمالا استخدام بسیار بیشتر شود.

 

از وقتی که کارشناسی ام را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه سمنان گرفتم و به تهران اومدم یه مقدار دغدغه ام برای پیدا کردن یک شغل مناسب با وضعیت بیشتر شد. حالا شاید بپرسی وضعیتم مگه چجوری بود! هیچی! تازه درسم تموم شده بود، برای کارشناسی ارشد هم تغییر رشته داده بودم و رشته مناسب خودم را برای ادامه مسیر زندگیم توی فضای بازرگانی میدیدم و بالاخره وارد همون فضا هم شدم. در ادامه وضعیتم هم باید به عرض برسانم که خدمت مقدس سربازی هم نرفته بودم و به تبع کارت پایان خدمت هم نداشتم. حداقل دو روز هم کلاس‌های دانشگاهم بود و همین باعث می‌شد که به صورت تمام وقت نتوانم جایی مشغول به‌کار شوم!

بگذریم!

از اول هم خیلی استخدام شدن‌های دولتی و خیلی رسمی را دوست نداشتم و بهتر بگم اصلاً استخدام را به معنی عام کلمه نمی‌پسندیدم. ولی وقتی واقع‌بینانه‌تر به موضوع نگاه کردم دیدم که خب برای شروع و کسب تجربه و … باید تن به استخدام شدن بدم. همین شد که گفتم باید برای خودم یک رزومه بنویسم. الانم می‌خواهم دانسته هام را از نحوه رزومه نوشتن با شما در میان بزارم شاید به دردتان خورد.

 

رزومه

یک‌چیزی را همین اول بگم که همه این‌ها را خودم کشف نکردم و یک سری هاشون حاصل تجربیات دوستان دیگری است که سعی کردم آن‌ها را هم بیارم که مطلب جامع تری بشه! از اینکه شاید یک ذره مطالب پراکنده باشه هم پیشاپیش ازتون عذرخواهی میکنم.

برخورد اول

توی علم و عالم ارتباطات و روانشناسی یک موضوعی به اسم اولین برخورد وجود دارد. خیلی ها معتقد هستند که اولین برخورد مهم‌ترین برخورد هم هست. وقتی برای مصاحبه شغلی برای استخدام به یک شرکتی می‌روید شاید اولین برخورد شما با مصاحبه‌کننده باشد ولی اولین برخورد مصاحبه‌کننده با شما نیست. در حقیقت اولین برخورد قبل از مراجعه حضوری شما به آن شرکت یا مجموعه شکل‌گرفته است. آن اولین برخورد همان رزومه شماست که مسئول نیروی انسانی سازمان آن را مطالعه می‌کند. پس خیلی مهم است که رزومه را چطوری می‌نویسید و چه شخصیتی از خودتان ارائه می‌کنید. احتمالاً در زمان مصاحبه شغلی مصاحبه‌کننده با ذهنیت قبلی از شما روبرویتان می‌نشیند.

در واردکردن اطلاعات صادق باشید

معمولاً رزومه با اطلاعات فردی شروع میشه؛ مواردی همچون نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و شهر محل سکونت و میزان تحصیلات و به‌طورکلی اطلاعات شخصی شما. سعی کنید این اطلاعات را کاملاً به‌طور صحیح وارد کنید و خدای‌نکرده چیزی خلاف واقع را طرح نکنید. نه‌تنها به زبان ساده‌تر خود واقعی‌تان را معرفی کنید.

 

نکات نوشتن رزومه

 

به حجم رزومه دقت کنید

به‌طورکلی هر رزومه را میشه به سه قسمت تقسیم کرد؛ ۱٫ اطلاعات فردی ۲٫ سوابق کاری ۳٫ مهارت‌ها و توانایی‌ها. البته درجاهایی که تحصیلات نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند می‌توانیم قسمت چهارمی به نام سوابق تحصیلی هم به سه قسمت بالا اضافه کنیم. ولی خب ما فعلاً سوابق تحصیلی را در قسمت اطلاعات فردی می‌آوریم.
سعی کنید به‌جز موارد بالا اضافه‌تر چیزی ننویسید، تجربه نشان داده رزومه‌های طولانی معمولاً خوانده نمی‌شوند. البته توصیه می‌کنیم قسمتی را هم ننوشته باقی نگذارید. 

 

راهنمای نوشتن رزومه

فرض کنید شما مسئول نیروی انسانی یکی سازمان بزرگ هستید که به دنبال منتشر کردن یک آگهی استخدام رزومه‌هایی برای شما ارسال می‌شود. در شرکت‌های بزرگ گاها حتی تا ۱۰۰ رزومه و بیشتر فرستاده می‌شوند. طبیعی است که همه آن رزومه‌ها به‌طور کامل خوانده نمی‌شوند و چه‌بسا رزومه‌هایی که خیلی طولانی هستند همان اول کنار گذاشته شوند. به نظرم ۲ یا نهایتاً ۳ صفحه می‌تواند اندازه مناسبی برای یک فایل رزومه باشد؛ اما بعضاً مشاهده‌شده که در یک رزومه فقط ۶-۷ صفحه درباره داستان زندگی فرد نوشته‌شده! قطعاً خواندن چنین رزومه‌هایی از حوصله خارج است.

مهارت‌های انسانی و ارتباطی شاه‌کلید رزومه

یکی از قسمت‌های بسیار مهم رزومه بخش توانایی‌ها و مهارت‌های انسانی است. بیایید با دوربینی متفاوت به بحث استخدام نگاه کنیم. به نظر شما یک شرکت یا یک مدیر دوست دارد چه کسی را به مجموعه خودش اضافه کند؟

معمولاً یک کارفرما دوست دارد باکسی کار کند که انعطاف‌پذیر باشید و بتواند با شرایط خودش را وفق دهد، مسئولیت‌پذیر و زمان‌شناس باشد، توانایی کار گروهی و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته و از قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشد.

 

رزومه نویسی

 

لازم است که از قبل روی مهارت‌های انسانی و ارتباطی خودکار کنید که اگر نگوییم گاها مهم‌تر از مهارت‌های فنی است، به جرات می‌توان بگوییم که کم‌اهمیت‌تر از آن‌ها نیست.

اگر احساس می‌کنید که هرکدام از مهارت‌های ذکرشده (و یا هر مهارت ارتباطی دیگری) رادارید حتماً آن را در رزومه خود ذکر کنید (البته قبل از ذکر کردن در رزومه سعی کنید از آن مهارتی که قرار است نام ببرید برای خودتان مثال بیاورید تا مطمئن شوید آن مهارت رادارید).

 

مهارت های انسانی در رزومه

نکته ظریفی که در این قسمت وجود دارد این است که اکثر دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان سابقه شغلی چندانی ندارند و یا حتی مهارت‌های فنی کاملی نیز شاید نداشته باشند. در چنین حالتی اهمیت مهارت‌های انسانی و ارتباطی و … دوچندان می‌شود و شانس استخدام کسی که این مهارت‌ها را در خود تقویت کرده و در رزومه خود می‌آورد بسیار بیشتر می‌شود.

توضیح مختصر و مفید

توصیه نمی‌کنم که تمام موارد رزومه‌تان را به‌صورت فهرستی بنویسید. گاهی اوقات لیست نوشتن احساس خوبی به‌طرف مقابل نمی‌دهد و حس می‌کند که شما هرچه دم دستتان آمده روی کاغذ آورده‌اید.
بهتر است هر چیزی (یا اغلب موارد)را که می‌نویسید در حد ۱-۲ خط توضیح راجع به آن بدهید. (البته این را بگویم که این مورد تا حدی سلیقه‌ای‌ است و نمی‌توان صد در صد روی آن پافشاری کرد.)

آپدیت، آپدیت باشید

رزومه شما به‌نوعی سوابق شمارا نشان می‌دهد. قطعاً هر انسانی در طول زمان تغییر می‌کند، چه ازلحاظ شغلی و کار چه ازلحاظ تحصیلات و چه ازلحاظ مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف. پس یکی از ملزومات رزومه این است که دائماً آن را به‌روز نگه‌دارید.

اگر قبلاً برای خودتان رزومه‌ای نوشته‌اید، همین‌الان مجدداً نگاهی به آن بی اندازید و تغییرات لازم را بدهید.

جنتلمن باشید

شاید بتوان جنتلمن بودن را در رزومه‌ای شیک و باکلاس دید. سعی کنید قالب و ظاهری مناسب و زیبا برای رزومه‌تان انتخاب کنید. اصراری ندارم که ساعت‌ها و روزها روی ظاهر آن‌وقت بگذارید ولی حداقل‌های جذابیت ظاهری رزومه‌تان را در نظر بگیرید.
من اگر خودم قرار باشد از بین رزومه‌ها چند نفر را برای استخدام انتخاب کنم، هیچ‌وقت کسی که رزومه خود را در قالب فایل ورد و با فونت پیش‌فرض فرستاده باشد را نه‌تنها دعوت به مصاحبه نمی‌کنم، حتی احتمالاً وقت خودم را صرف خواندن رزومه آن فرد هم نکنم.

 

رزومه زیبا

غلط املایی و عرق شرم

سعی کنید در نوشته‌هایتان هیچ‌گونه غلط املایی نداشته باشید. شاید در ظاهر مسئله خیلی بزرگی به نظر نیاید ولی قطعاً در ذهن خواننده تأثیر منفی خودش را می‌گذارد. املای هر کلمه‌ای را که نمی‌دانستید و یا حتی درصدی نسبت به صحت آن شک داشتید فقط کافی است در گوگل سرچ کنید و یقین را جایگزین شک کنید.

 

سعی کردم تا اینجا رئوس مطالب را بگم. در پاراگراف پایینی هم چند مورد را خیلی جزئی میگم که موقع نوشتن رزومه حواستان به آن‌ها هم باشد.

  • راجع به گذاشتن یا نگذاشتن عکس در رزومه نظر خاصی ندارم. ولی اگر خواستید از عکس استفاده کنید، از هر عکسی استفاده نکنید. سعی کنید یک عکس نسبتاً رسمی و موجهی را در رزومه‌تان بیاورید.
  • حتماً از ایمیل شخصی خودتان رزومه را بفرستید و از ایمیل کسی دیگِ استفاده نکنید.
  • ایملیل‌تان بدون موضوع و توضیحات و … نباشد. حتماً شرکتی که براش رزومه می‌فرستید را مورد خطاب قرار بدید و توضیح مختصری هم در ایمیلتان بنویسید.
  • فایل رزومه تون حتماً پی‌دی‌اف باشه و نام خودتان را هم در اسم فایل ذکر کنید.
  • اگر برای مشاغلی رزومه می‌نویسید که زبان انگلیسی در آن‌ها مهم است، حتماً رزومه را به صورت دو زبانه بنویسید. تجربه نشان داده که تاثیرگذار هست.

در انتها لینک چند رزومه و سایت رزومه ساز را قرار می دهم که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و یک رزومه خوب و قوی برای خودتان آماده کنید. البته یادآوری کنم که هر کدام از این ها ممکن است ایراداتی را نیز داشته باشند؛ اما برای ایده گرفتن و پیدا کردن ذهنیت میتوانند مفید واقع شوند.

 

نمونه رزومه شماره ۱ 

نمونه رزومه شماره ۲

رزومه ساز

رزومه ساز کاربوم 

رزومه ساز جابینجا

 

 

 

Sending
User Review
0 (0 votes)

Leave A Reply

Your email address will not be published.