چگونه بدون داشتن سابقه کاری رزومه بنویسیم؟

شاید شما نیز جزو افرادی باشید که می‌خواهید به نوشتن رزومه بدون سابقه کار اقدام نمایید. افراد کارآموز و یا فارغ التحصیل رشته‌ها نیز، طبیعتا سابقه کار در حیطه رشته خود ندارند. به همین سبب می‌بایست رزومه‌ای قوی بنویسند که بتوانند برای اولین بار به شغلی مشغول شوند.

در این مقاله قصد داریم به شرح و تفسیر نگارش رزومه بدون سابقه کار بپردازیم. پس اگر تازه می خواهید وارد بازار کسب و کار شوید با کانتنتاپ همراه باشید.

 

رزومه بدون سابقه کار

بخش های مختلف رزومه

رزومه‌ها دارای ساختار مشخصی هستند و باید براساس ترتیب معینی نوشته شوند تا خواننده بتواند به سرعت به اطلاعاتی که نیاز دارد، دسترسی پیدا کند. اما رزومه دارای چه آیتم هایی است؟ چگونه میتوان رزومه‌ای قوی نوشت؟ باید گفت رزومه شامل بخش های متعددی می شود که عبارتند از:

اطلاعات ارتباطی

اطلاعات تماس مانند ایمیل، شماره تلفن و سایر راه های ارتباطی خود را به یاد داشت کنید.

مقدمه

در قسمت مقدمه چهار گزینه لحاظ می شود که عبارتند از:

  • اهداف رزومه(اهداف شغلی): ۲ الی ۳ جمله از هدف های شغلی بنویسید.
  • خلاصه صلاحیت ها: خلاصه صلاحیت ها یعنی فهرستی ۴ الی ۶ موردی از بزرگترین دستاورد‌های شغلی خود را یادداشت کنید.
  • مشخصات رزومه(مشخصات حرفه ای): ترکیبی از اهداف شغلی و خلاصه صلاحیت‌ها، قست مشخصات حرفه ای را تشکیل می دهد.
  • خلاصه رزومه(خلاصه حرفه ای): خلاصه رزومه باید با تیترهایی پر رنگ و بلد مشخص شوند و بقیه متن به صورت خلاصه وار آورده شود.

فهرست مهارت های اصلی

فهرستی از مهارت های مهم خود را بنویسید.

نوشتن رزومه بدون سابقه کار

فهرست مهارت های تکنیکی/نرم افزاری

قطعا هر فرد دارای مهارت های تکنیکی خاص و بالفعل می باشد که این موارد در رزومه جای می گیرد. این مهارت ها می تواند شامل مهارت های زیادی باشد مانند دانش یک علم یا نرم افزار و غیره. در نتیجه اگر رزومه بدون سابقه کار می نویسید ، داشتن مهارت ها می تواند در استخدام به کمک شما بیاید.

افتخارات و ویژگی های شخصی

هر گونه افتخارات کسب شده خود را در رزومه بیاورید.

تحصیلات

در این مرحله، آخرین مدرک تحصیلی خود را یاد داشت فرمایید. بهتر است این مدرک تحصیلی مرتبط با مکان و شغلی که قرار است مصاحبه صورت گیرد، باشد. در حقیقت برخی از شغل ها داشتن مدرک تحصیلی بالاتر و مرتبط را اولویت استخدام قرار می‌دهند.

البته باید گفت متاسفانه برخی شرکت‌ها، نهادها، موسسات و شغل‌های غیر دولتی و حتی دولتی، مدرک تحصیلی را ملاک و معیار قرار می‌دهند. در صورتیکه توانمندی افراد و دانش آن ها مهم ترین ملاک می‌باشد.

در این قسمت اگر مدارک تحصیلی و آکادامیک دارید می توانید موارد زیر را هم ذکر نمایید:

  • نام دانشگاه، موسسه آموزش عالی، یا مدرسه فنی
  • ذکر آخرین مقطع و مدرک تحصیلی
  • شرح معدل کل مدرک تحصیلی نهایی اخذ شده
  • مکان دانشگاه (شهر، استان)
  • تاریخ دقیق فارغ التحصیلی

سوابق شغلی

نکته قابل توجه این است که حتی کارهای پاره وقت و ریزه کاری‌هایی نیز که تاکنون انجام داده‌اید، می‌تواند در این بخش قرار گیرد. پس اگر سابقه کار جدی نداشته‌اید، فعالیت های کوچک تر را در رزومه خود بگنجانید.

معرف‌ها

شخص یا اشخاصی که شغل مورد نظر را به شما معرفی نموده‌اند را می‌توانید نام ببرید. در نتیجه نگارش رزومه بدون سابقه کار و یا با سابقه کار، بهتر است این مراحل و فرآیندهای نگارش را طی کند. البته ترتیب آن ها به این صورت و نحوه ذکر شده اجباری نیست و می‌تواند ترتیب متفاوتی داشته باشد.

 

نکات ضروری برای نوشتن رزومه بدون سابقه کار

یادگیری و آموزش مهارت ها و دانش افزایی

برخی بر این باورند که حتما باید کارگاه ها و کلاس های گران قیمت و بزرگ را شرکت کنند. اما در حقیقت کارگاه های کوچکِ خوب و متناسب در کنار تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک نیز می توانند رزومه را تقویت کنند.

از نوشتن مطالب بیهوده و غیر ضروری بپرهیزید

گاهی افراد هنگامیکه رزومه بدون سابقه کار می نویسند، برای جایگزین مورد داشتن سابقه کار، شروع به نوشتن مطالب غیرمرتبط و بی‌اهمیت می‌کنند. فکر نکنید هر چه برگه رزومه و استخدامی را پر و سیاه‌تر کنید، جایگاه بهتری خواهید داشت! بلکه این امر و بیهوده و گزاف گویی ها می‌تواند برعکس فکر شما، دید خواننده و کارفرما را منفی کند.

بنابر این مطالب مهم را ذکر نمایید و از نگارش هر گونه مطالب غیر مرتبط پرهیز فرمایید.

مرتب و خوانا نوشتن رزومه

سعی کنید رزومه خود را مرتب، خوانا و زیبا بنویسید. این امر سبب می‌شود کارفرما یا خواننده رزومه، شما را فردی منظم و منضبط بشمارد. ضمنا صاحب مشاغل رغبت بیشتری به خواندن رزومه پیدا می کنند. پس حتی اگر رزومه بدون سابقه کار دارید، می‌توانید با این روش، کارفرما را برای استخدام شدن به خود جذب کنید.

در اجتماع پویا باشید

تلاش کنید در جامعه فعال و پویا باشید و خود را نشان دهید. در انجمن ها، جشنواره ها، کنگره ها و کنفرانس ها شرکت نمایید و مقام کسب کنید.

نوشتن رزومه برای کارآموزان

رزومه دست نویس یا تایپی

تایپی بودن یا دست نویس بودن آنچنان تفاوتی ندارد ولی بهتر است تایپ شده باشد. اما چنانچه در همان زمان استخدام و مصاحبه مجبور به نوشتن رزومه بودید، مرتب نویسی را رعایت کنید و با یک رنگ بنویسید. خودکار مشکی یا آبی پر رنگ مناسب‌تر می‌باشد.

از صفحات بی‌خط استفاده کنید

اگر به شما برگه ی خاصی برای نوشتن داده نشد، از یک برگه A4 تمیز و بدون خط استفاده نمایید. برگه شما کادر ساده هم می تواند داشته باشد. البته تزیینات ممنوع!

داشتن صداقت

همانطور که می دانید ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند. پس سعی نکنید برای بهتر جلوه دادن خود، کارفرما را فریب دهید و دروغ و اغراق گویی کنید. هر آنچه هست را بدون اغراق و بزرگ نمایی شرح دهید. اطلاعات باید با صداقت تمام نگارش گردد.

اندازه و تعداد مناسب صفحات رزومه

طبیعتا یک کارفرما در زمان استخدام باید رزومه های بسیاری را بررسی و مطالعه نماید. رزومه اگر تعداد صفحات زیادی داشته باشد، کارفرما رغبت زیادی به خواندن نشان نمی دهد. به نظر می رسد دو یا سه صفحه برای نگارش مناسب باشد.

به روز نگه داشتن رزومه

رزومه خود را هر چند وقت یکبار به روز و آپدیت کنید.

فایل رزومه

اگر قرار بر این است که رزومه را به صورت فایل و از طریق شبکه های اجتماعی همانند تلگرام،واتساپ،ایمیل،جیمیل و غیره ارسال کنید، این فایل را به صورت پی دی اف آماده نمایید.

بررسی آگهی های استخدامی

شما قادر خواهید بود آگهی های استخدامی در زمینه تحصیلات و علایق خود را بررسی و مطالعه کنید و طبق مهارت های ذکر شده در آگهی ها، توانمندی های فردی خود را افزایش دهید. همچنین با بررسی آگهی های استخدامی می توانید شغل دلخواه خود را بیابید. حتما هر چند روز یکبار به سایت ها و شبکه های اجتماعی در زمینه استخدام و کاریابی سر بزنید. همیشه در نظر داشته باشید کار و خوشبختی به سمت شما نمیآید، بلکه شما باید به سمت آن قدم بردارید.

بازنگری رزومه توسط دیگران

زمانیکه رزومه بدون سابقه کار را نوشتید و نگارش آن به پایان رسید، نظر افراد دیگر و متخصص در این حیطه را جویا شوید. از افراد نزدیک و با تجربه تقاضا کنید که رزومه شما را بازنگری و نگاه کنند تا اگر مورد خاصی به نظر آن ها می رسد، به آن افزوده شود و رزومه پر بار تر گردد.

حتی می تواند موردی اضاف بر موارد خواسته شده و مهم ذکر کرده باشید که از دیدگاه افراد دیگر مورد پسند واقع نشود، پس باید آن ها را حذف نمایید. توجه داشته باشید افراد خیرخواه شما از زاویه بالا، بهتر و وسیع تر به موضوع شما نگاه می‌کنند و براندازی گسترده و کارآمدتر خواهند داشت.

سخن آخر

در پایان باید گفت نوشتن یک رزومه خوب نیازمند مهارت و یادگیری می‌باشد که هر فرد جویای کار می‌بایست به آن آگاه باشد. علاوه بر داشتن رزومه قوی و خوب، فن بیان و زبان بدن و عوامل دیگر نیز می‌تواند در مصاحبه‌ها و استخدام شدن موثر باشند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هیچگاه توانمندی های خود را دست کم نگیرید و با اعتماد به نفس محکم و قدرتمند به راه و مسیرتان ادامه دهید و گام هایی استوار بردارید. بنابر این حتی اگر دارای رزومه بدون سابقه کار هستید، نگران نباشید. شما قادر خواهید بود با رعایت نکات گفته شده و برخی نکات تکمیلی دیگر به شغل دلخواه خود برسید و جذب شوید.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.