معیار شناخت مخاطب هدف

در اصل مخاطب هدف به افرادی گفته میشود که به “احتمال زیاد” به استفاده از کالا یا خدمات شما علاقه نشان خواهند داد به عبارت دیگر بازار و مخاطب هدف به گروه خاصی از افراد اطلاق می شود که می خواهید پیام های بازاریابی تان را به دستشان برسانید. این ها افرادی هستند که قصد دارند محصولات و خدمات شما را خریداری کنند، ویژگی های مشترکی دارند و می توان آن ها را کنار هم گروه بندی کرد.

شناخت مخاطب هدف

هر چقدر دقت شما در تعریف و تعیین مخاطب هدف بالاتر باشد، درک بهتری از نیازهایشان خواهید داشت و می توانید بهتر از قبل این نیازها را برطرف کنید

می توانید در ابتدا با گروه گسترده ای کار خودتان را آغاز کنید اما به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به نرخ تبدیل بهتر باید مخاطب هدفتان را با دقت و جزییات بیشتری ترسیم نمایید. از اینکه گروه هدفتان را با ویژگی های بسیار خاص تعریف کنید واهمه نداشته باشید. شما که نمی توانید همه افراد جامعه را هدف قرار دهید و محصولات و خدمات تان را به همه افراد بفروشید.

در ادامه این مطلب با اهمیت موضوع و راه های شناخت مخاطب هدف و شیوه های جذب مخاطبین هدف آشنا خواهید شد.

 

اهمیت شناسایی مخاطبین هدف

اهمیت شناخت مخاطب هدف

 

اهمیت مخاطب هدف  زمانی مشخص می شود که بخواهید برای بازاریابی خود استراتژی طراحی کنید. هنگام برنامه ریزی و طراحی استراتژی برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارتان اگر نسبت به مخاطبان هدف خود، شناخت کافی نداشته باشید، ممکن است هزینه هایی را بیهوده و برای افرادی که تمایل و نیازی به خرید محصولات شما ندارند صرف کنید.
همه کارفرمایان و صاحبان کسب و کار برای گسترش کسب و کار خود، نیاز دارند مخاطبان خود را بشناسند و با توجه به ویژگی های آن ها، استراتژی هایی برای بازاریابی خود طراحی کنند.

از اهمیت های شناخت مخاطب هدف در بازاریابی محتوایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • جلوگیری از تولید محتوا بیهوده که برای کاربران جذاب نیست
  • معرفی شما به کاربرانی که به دنبال خدمات شما می گردند
  •  جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه
  •  تولید محتوای کارآمد و مورد نیاز جامعه هدف
  •  کاهش مخاطبان گذری و افزایش مخاطبان حقیقی
  •  افزایش خریدار و مشتری
  •  افزایش مخاطبین وفادار و ماندگار
  •  افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری

 

راه های شناخت مخاطب هدف

 

مخاطبین هدف

 

شناخت کافی نسبت به محصولات یا خدمات

محصولات و خدمات خود را بررسی کنید که چه ویژگی هایی دارد، چه نیازهایی را برطرف کرده و کدام افراد می توانند از این محصولات و خدمات استفاده کنند. با توجه به نوع محصولات مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … دسته بندی کنید. بنابراین می توان گفت شناخت محصولات و خدماتی که ارائه می دهید گامی مؤثر در شناخت مخاطب هدف شما می باشد.

شناخت شخصیت مخاطبان

علاوه بر مواردی مثل سن، جنسیت و … توجه به شخصیت و روحیات مخاطبان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، نگرش مخاطبان به محصولات مورد نیاز، معیار خرید آن ها، علایق و سرگرمی های مخاطبان، ارزش های آن ها، شیوه زندگیف اخلاق و… مسائلی هستند که می توانند در خرید محصولات و خدمات شما توسط مخاطبان تأثیر گذار باشند.
یکی از راه های شناخت مخاطب هدف ، شناخت شخصیت و روحیات آن ها است.

فیلتر کردن مخاطبان

 

فیلتر افراد

مخاطبان خود را بر اساس معیارهاای مختلف و در چند مرحله فیلتر کنید. به عنوان مثال اگر محصولات شما مختص یک جنسیت است، مرحله اول فیلتر مخاطبان شما می تواند تفکیک جنسیت باشد. همچنین در صورتی که محصولات شما مورد استفاده گروه سنی خاصی قرار می گیرد، مرحله دوم فیلتر کردن مخاطبانتان می تواند بر اساس سن صورت گیرد. اگر محصولات شما قیمت بالایی دارد و یا مناسب قشر به خصوصی از جامعه است، فیلتر سوم شما بر اساس میزان درآمد مخاطبان انجام می شود. سطح تحصیلات، نوع شغل، محل زندگی و … از دیگر مواردی است که با توجه به صنعت و کسب و کار خود می توانید از آن ها برای فیلتر کردن مخاطبانتان استفاده کنید.

تعیین نیازها و مشکلات

یکی از مراحل شناخت مخاطب هدف این است که خودتان را در موقعیت مشتریان تصور کنید. شناخت مشکلات و نیازهای مخاطبان راهی مناسب برای توسعه کسب و کار شما است. نیازهای خاص و ویژه آن ها را در نظر بگیرید.

بررسی دقیق تر نیازها

تا کنون توانسته اید تا حدودی مخاطبان خود را بشناسید و اطلاعاتی درباره نیازها، مشکلات و علایقق آن ها به دست بیاورید، اما در این مرحله مخاطبان را دقیق تر و با جزئیات بیشتر بررسی کنید. در نظر گرفتن ارزش محصولات خود و بررسی دقیق مخاطبان با استفاده از محصولات می تواند به شما در شناخت مخاطب هدف خود کمک کند.

نظر سنجی و مصاحبه

یکی از بهترین راه های شناخت مخاطب هدف ، مصاحبه با افرادی است که فکر می کنید ممکن است به مشتریان شما تبدیل شوند و یا نسبت به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشند. فرم های نظر سنجی، نظر سنجی های آنلاین، مصاحبه های حضوری و… روش هایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است که شما می توانید با استفاده از آن ها، بررسی و تحقیق کنید که نیازهای مخاطبان چیست و آن ها تمایل دارند چگونه این نیازها رفع شود. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود شما بتوانید خدمات و محصولات خود را به روش های بهتری به مشتریان ارائه دهید، به شما کمک می کند تا ارزش هایی که مورد نظر مخاطبانتان است را به محصولات و خدمات خود اضافه کنید.

 

بررسی رقبا

بررسی رقبا

بررسی رقبا از دیگر روش های شناخت مخاطب هدف شما است. به بررسی و تجزیه و تحلیل رقبای خود در بازار بپردازید. چه افرادی از آن ها خرید می کنند؟ محصولات آن ها برای کدام افراد جذابیت بیشتری دارد و مفید تر است؟ از چه طریقی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند؟ چگونه مخاطبان و مشتریان خود را از برند خود راضی نگه داشته اند؟

 

استفاده از شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی

 

با استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی می توانید به شناخت مخاطب هدف دست یابید. چرا که امروزه همه مردم به شبکه های اجتماعی مختلف دسترسی داشته و در آن ها فعالیت می کنند. کافی است تحقیق کنید که مخاطبان شما بیشتر در کدام یک از این شبکه ها و رسانه های اجتماعی فعالیت می کنند، سپس شما نیز با ساخت یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی مورد نظر و فعالیت در آن، می توانید با مخاطبانتان ارتباط برقرار کرده و از نیازها، علایق، مشکلات و چالش های آنان آگاه شوید.

همچنین رقبای شما نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند و شما می توانید با کمک شبکه های اجتماعی، به بررسی دقیق تر فعالیت ها و عملکرد رقبا بپردازید. مخاطبان آن ها را بررسی کرده و سعی در جذب مخاطبانی که آن ها را در شبکه اجتماعی مورد نظر دنبال می کنند داشته باشید.

ارزیابی نتایج

آخرین و مهم ترین مرحله در شناخت مخاطب هدف ، ارزیابی نتایج به دست آمده در مراحل قبلی است. با به دست آوردن اطلاعات از مخاطبان کار شما به اتمام نمی رسد، بلکه شما باید به ارزیابی و بررسی نتایج به دست آمده بپردازید. بررسی کنید که آیا مخاطبین هدف شما به راحتی به خرید محصولات و خدمات شما می پردازند؟ آیا مخاطبان هدفی که بررسی کرده اید برای توسعه کسب و کار شما کافی هستند؟

 

چگونه مخاطب هدف خود را تحت تاثیر قرار دهیم ؟

 

جذب مخاطب

 

بسیار واضح است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ هر چقدر مخاطب شما به کسب و کارتان بیشتر علاقه داشته باشد، بیشتر احتمالش وجود دارد که مخاطب تبدیل به مشتری کسب و کار شما بشود.

اول در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید

قدم اول در شناخت مخاطب همین است، شما نمی توانید مخاطبی که هیچ شناختی رویش ندارید را تحت تاثیر قرار بدهید. مهم است که اول به اندازه کافی روی مخاطب خود تحقیق کنید تا بفهمید چه چیزی نظر آنها می تواند به شما جلب کند.

  • مخاطب شما چه کسانی هستند؟‌
  • داستانشان چیست؟
  • چه چیزی به آنها انگیزه می دهد؟
  • چرا کلمات کلیدی که در نهایت آنها را به وبسایت شما رسانده است را جست و جو کرده اند؟‌
  • چه مشکلاتی دارند و محصول یا خدمات شما چطور می تواند آنها را در حل مشکلاتشان کمک کند؟

از فرمت محتوایی که دوست دارند استفاده کنید

 

فرمت های محتوا

 

قدم دوم در تحت تاثیر قرار دادن مخاطب هدف این است که کانال های رسانه ای را به صورت کامل شناسایی کنید. بفهمید که مخاطب شما کدام یک از این کانال ها را بیشتر دوست دارد و در آن فعالیت می کند. به جایی فکر کنید که مشتریان شما به صورت معمول در آن وقت گذرانده و این محل ها را در استراتژی بازاریابی خود هدف قرار دهید.

با استفاده ار محتوایی که مخاطب شما بیشتر از همه آن را می پسندد، می توانید در ذهن مخاطب تاثیر بگذارید. اگر در حال تولید کردن محتوا و پخش کردن آن در کانال هایی هستید که مخاطب کسب و کار شما به آن اهمیتی نمی دهند، نه تنها در حال تلف کردن وقت و منابع خود هستید، بلکه دارید تاثیر منفی روی برند خود می گذارید و به مخاطب خود اثبات می کنید که درکی از آنها ندارید.
برای مثال اگر محتوای صوتی تولید می کنید محل فعالیت شما یوتیوب نیست،‌ و شما بهتر است در پلتفرمی مثلSpotify فعالیت داشته باشید.

فرقی نمی کند محتوای شما چیست، نوشته،‌اسلاید، عکس یا ویدیو … بهتر است درک کنید که کدام فرمت محتوایی برای مخاطب شما جذاب است و بیشتر روی آن تمرکز کنید.

 

تولید محتوا

در تولید محتوای مفید متخصص شوید

 

مزایایی که اینترنت امروزه برای کاربران دارد می تواند بی نهایت باشد. ارتباط با دوستانتان در هر جای دنیا در هر لحظه ای که دوست دارید، کسب و کار های پر رونق، و مدل های کسب و کار جدید تنها بخش کوچکی از مزایای بی شمار اینترنت هستند.

البته معنی این حرف این نیست که اینترنت نقاط منفی ندارد. امروزه شما هر چیزی را می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید. تکرار می کنم،‌امروزه هر چیزی به صورت آنلاین در اینترنت پیدا می شود. ازدیاد محتوای موجود در فضای آنلاین باعث می شود تا مقادیر بسیار زیادی محتوا باشد که اصلا به درد نخورد و مفید نباشد.

حکم اعدام هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ این است که محتوایی تولید کند که قبلا توسط شخص دیگری آن محتوا ایجاد شده باشد.

در عوض این کار بهتر است با تولید محتوایی که روی آن خوب فکر شده است، در زندگی مخاطب خود تاثیر ایجاد کنیم و برای آن ها مفید باشیم.

با مخاطب ارتباط شخصی برقرار کنید

در نهایت، مهم ترین قدم برای ارتباط خوب با مخاطب این است که با آن ها ارتباطی عمیق و شخصی داشته باشید. برای مثال فکر کنید طی یک پست مفصل در یک بلاگ یا یک استوری طولانی دراینستاگرام به مخاطب خود نشان دهید کارها در کسب و کار شما چطور پیش می رود و پشت صحنه کسب و کار شما چیست، چه کسانی آنجا کار می کنند و هر کدام از چه سلایق و علایقی دارند. رشد فروش وابسته به ارتباطات شما است و شما هرگز نمی توانید به عنوان کسب و کاری بدون چهره با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

و در پایان امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به اهمیت مخاطب هدف پی برده باشید.

User Review
۱ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.