چگونه مهارت خوب گوش کردن را در خودمان تقویت کنیم؟

چند مورد از گفت و گو های خود را به یاد آورید. تا به حال تجربه ی این را داشته اید که در میان گفتگو به طرف مقابلتان بگویید: “حواست با من هست ؟ ” و یا “به من گوش می‌دهی؟ ” همه‌ی ما می‌دانیم که انسان موجودی اجتماعی است و با توجه به نیاز های اساسی‌اش و زندگی جمعی آدمها احتیاج دارد تا با دیگر افراد در ارتباط باشد.

در این مقاله در ابتدا در مورد مفاهیم گفت و گو و ضروریات آن، شنیدن و خوب گوش کردن صحبت می کنیم. در انتها به شما راهکارهایی جهت تقویت این مهارت موثر ارائه می‌کنیم. اگر شما هم مایلید یک شنونده خوب باشید و از آن در بهبود روابط اجتماعی‌تان استفاده کنید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مهارت خوب گوش کردن
گوش شنوا داری؟

گفت و گو (گوینده + شنونده) – (Dialog)

 

گفتگو یک عمل متقابل و دو طرفه است که در یک سمت آن گوینده و در سمتی دیگر شنونده قرار می‌گیرد . برای سخن گفتن و انتقال پیام به شنونده لازم است از پیام های کلامی ( سخن ) و غیر کلامی ( زبان بدن ) بهره ببریم.

وقتی در جریان یک ارتباط، پیام ها به صورت کلامی انتقال می‌یابند مثل سوال کردن، تایید کردن، تحسین کردن، تفسیر کردن و انتخاب کلمات و جمله بندی و … به آن ارتباط کلامی‌ گویند. اما هرگاه پیام به صورت علائم مانند تکان دادن سر، حالات چهره، تن صدا و تماس چشمی انتقال یابد به آن ارتباط غیر کلامی گویند.

 

گفتگوی موثر
گفت و گو یک عمل متقابل و دو طرفه است.

 

ضروریات گفت و گو (چه بگوییم؟ / چه نگوییم؟ / چطور بگوییم؟)

رعایت آداب و ضروریات گفتگو زمینه تفاهم بهتر را برای ما فراهم و از بروز خطاهای احتمالی حفظ می‌کند . رعایت موارد زیر می‌تواند برای گفتگو مفید باشد.

 

  • خودمان را برای خوب گوش کردن آماده کنیم و برای گفتگو وقت بگذاریم

به یاد داشته باشیم قبل از شروع گفت وگو اشتیاق و آمادگی شنونده را برای شنیدن سخنانمان در نظر بگیریم. علاوه بر این ها آرام باشیم و همه‌ توجه‌مان را به گوینده اختصاص دهیم.

 

مهارت خوب گوش کردن
در مهارت گفتگو به‌دقت گوش دادن مهم‌تر از حرف زدن است.

 

  • فراهم کردن موقعیت

یک شنونده خوب فضایی امن برای تبادل نظر و صحبت ایجاد می‌کند که در آن مسائل و تفاوت ها آزادانه مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

  • رعایت احترام طرف مقابلمان

با او با احترام سخن بگوییم. در واقع ما با احترام به دیگران تا حد زیادی احترام به خود را تضمین می‌کنیم.

گفت وگو

 

  • تکنیک خِشاب پر

این تکنیک مفید به ما یاد می دهد که در حین گفتگو و در جایگاه مناسب از شعر، نقل قول، جملات، عبارات و مثال های مناسب و … استفاده کنیم تا گفتگوی موثرتری را تجربه کنیم.

 

شنیدن ( Hearing )

شنیدن یعنی توانایی درک صدا. زمانی که امواج صوتی به گوش ما می‌رسند عمل « شنیدن » که یک نوع حالت غیر ارادی و جسمی و مکانیکی می باشد اجرا می‌گردد.

مهارت خوب گوش کردن

 

گوش کردن ( Listening )

هنگامی که امواج صوتی به گوش ما می‌رسند، پردازش آن ها در مغز انجام می‌گیرد تا بتوانیم آن را تفسیر کرده و بفهمیم. گوش دادن یک نوع فرایند ذهنی است که یادگرفتنی نیز می‌باشد. گوش کردن به معنای توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط می‌باشد که نیازمند تمرکز کافی و ارائه بازخورد به گوینده می‌باشد.

امام علی (علیه السلام) فرموده است : مَن احسَنَ الاستِماعَ تَعجَّلَ الانتفاع
کسی که خوب گوش دهد، زودتر سود می برد.

 

مهارت ها ( باید ها و نبایدهای خوب گوش کردن ) 

قبل از اینکه راجع به راهکارها برایتان بگویم لازم به ذکر است دستیابی به مهارت خوب گوش کردن یک روزه حاصل نمی‌شود و بهتر است این مهارت را بارها و بارها با تلاش مستمر و علاقه صادقانه نسبت به دیگران تمرین کنیم.
شاه کلید این مهارت قاعده ی ” یک زبان و دو گوش “ است یعنی بیشتر از آنکه بخواهیم حرف بزنیم گوش فرا دهیم و توجه کنیم.

 

 اپیکتتوس، فیلسوف یونانی در این رابطه این تئوری را مطرح کرده است: ما دو گوش داریم و یک دهان، بنابراین باید یکی بگوییم و دو تا بشنویم.

 

  • گوش کردن با ذهن باز و بی طرف

سعی کنیم با دفاع شروع نکنیم و گوینده را مورد قضاوت قرار ندهیم. طوری رفتار کنیم که گوینده برای صحبت کردن احساس راحتی کند. نیازها و علایق طرف مقابلمان را هم مدنظر قرار دهیم. خوب گوش کردن به افراد به ما کمک می کند تا تفکرات دیگران را یاد بگیریم. قرار نیست همه چیزهایی که به ما گفته می‌شود برایمان خوشایند باشد. یادمان باشد ذهن خوانی نکنیم، سرزنش نکنیم، مرور ذهنی نکنیم، برچسب نزنیم و انتخابی گوش نکنیم.

گوش کردن با ذهن باز
هنگام گوش کردن قضاوت ممنوع!

 

  • قطع نکردن سخنان یکدیگر هنگام صحبت کردن

وقتی شخص دیگری در حال حرف زدن است به چیزی که می‌گوید گوش دهیم، وسط حرفش نپریم، به جای او حرف نزنیم و اجازه بدهیم که خودش جملاتش را تمام کند.

 

«پائول ساکو»، متخصص شنوایی و استادیار مدرسه کار اجتماعی در دانشگاه مریلند : تفاوت بین یک شنونده خوب و بد در انتخاب زمان پاسخ دادن است .

 

  • ابراز همدلی

بهتر است دیدگاه طرف مقابل‌ را بفهمیم و به قضایا از دید او نگاه کنیم. بخشی از شنیدن خوب، تلاش برای همدلی با فردی است که با او در حال صحبت کردن هستیم. هنگام صحبت طرف مقابل با نشان دادن احساساتمان در چهره و علاوه بر آن به کمک زبان بدن به او نشان دهیم که در حال درک قصه او هستیم.

 

  • پرسیدن سوالات ترغیب کننده

طرح پرسش های صحیح و به موقع به دریافت هر چه بیشتر اطلاعات کمک می‌کند. ارائه یک واکنش برآمده از تفکر درباره صحبت های مخاطب، بهترین واکنش است تا ثابت کنیم به آنچه می‌گوید علاقه مند شده ایم.

گفت گو و خوب شنیدن

  • توجه به اشارات و حرکات بدن

برای خوب گوش کردن فقط به گوش‌های خود اکتفا نکنیم، بلکه از چشم‌هایتان هم کمک بگیرید. یعنی حواسمان به اطلاعات اضافه‌تری که از طریق ارتباط غیرکلامی منتقل می‌شوند نیز باشد.گاهی سر بجنبانیم یا از حرکات و کلماتی استفاده کنیم که گوینده برای ادامه‌ صحبت تشویق شود.

 

  • بازگویی کنیم بازجویی نکنیم

با بکارگیری عباراتی مانند : ” اگر درست متوجه شده باشم ” و یا ” پس می‌خواهید بگویید ” ، جملات طرف مقابل را به زبان خود بازگویی کنید، با انجام این کار دقت و تمرکز شما در گفتگو افزایش پیدا می‌کند.

 

  • بازخورد بدهیم اما نصیحت و گلایه نکنیم

ارائه بازخورد می‌تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. سعی کنیم به موقع بازخورد بدهیم و لحظه مناسب را انتخاب کنیم و افکار و احساساتمان را مدیریت کنیم.

 

گفت وگوی موثر
گفتگوی موثر نیازمند توجه و دقت است.

 

نتیجه گیری

تقویت این مهارت و بکارگیری آن در زندگی می‌تواند منجر به افزایش وسعت دایره ارتباطات ما با جامعه، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس و همچنین موثر در فضای بازاریابی عصبی در درک نیاز مشتری موثر واقع شود.

با توجه به اینکه مهارت خوب گوش کردن از جمله مهارت‌هایی محسوب می‌شود که در زیربنای تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت خوب گوش کردن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

 

راهکار های شما برای برای تقویت این مهارت مهم و اساسی چیست ؟

 

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
2 نظرات
  1. Hoda می گوید

    بسیار مفید بود، ممنونم

    1. فاطمه رضائی می گوید

      سلامت باشید ممنونم از لطف و توجه شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.