راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد + ویدئو

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

بر خلاف تصور خیلی از مردم پروسه کنکور کارشناسی ارشد با مدیریت کنکور ارشد و در روز برگزاری آزمون به پایان نمیرسد بلکه مرحله آخر را باید روز اعلام نتایج و به دنبال آن انتخاب رشته دانست.

برای همین این مرحله را گام نهایی نامیدیم و در ادامه صحبت ها از آن با این عنوان یاد خواهیم کرد.

اهمیت انتخاب رشته در رسیدن به موفقیت غیرقابل انکار است.

چه بسا فردی با یک رتبه عالی ولی انتخاب رشته نه چندان خوب لگد به بخت خود میزند و در عین حال فرد دیگری با یک رتبه معمولی ولی انتخاب رشته هوشمندانه قطار موفقیت خود را بر روی ریل درستی قرار میدهد.

انتخاب رشته مثل فرآیندی نیست که به صورت یکسان برای همه صورت گیرد.

مهم ترین نکته در روند انتخاب رشته “درک درست از شرایط و علایق و اهداف فرد” است.

نکته ای که شاید در دیگر مراحل کنکور هم اهمیت داشت ولی توجه نکردن به آن در گام نهایی ممکن است پشیمانی سنگینی به جای بگذارد.

من سید محمد ساجد دانشجوی رشته تجارت الکترونیک دانشگاه علامه طباطبائی هستم. در سال ۹۶ شرایطی مشابه شرایط شما را تجربه کردم و در روند انتخاب رشته به تجربیات مثبت و منفی را به دست آوردم.

یک سال بعد و در سال ۹۷ تصمیم گرفتم این تجربیات را با دوستان کنکوری به اشتراک بگذارم. ویدئو هایی که در این صفحه مشاهده می کنید مربوط به همان سال است. اما از آنجایی که اصول انتخاب رشته تقریبا در تمامی سال ها یکسان است از این ویدئو میتوانیم در سال ها و دوره های مختلف استفاده کنیم.

نکته ای را به شما بگویم؛ مخاطب این ویدئو دوستان کنکور مجموعه مدیریت بوده اند اما دوستان دیگر رشته ها هم میتوانند از این ویدئو ها نکاتی را برای خود برداشت کنند و انتخاب رشته بهتری داشته باشند.

در این نوشته کانتنتاپ باهم نکاتی از فرآیند انتخاب رشته را بررسی میکنیم ولی پیشنهاد میکنم حتما ویدئو ها را مشاهده کنید.

  • ویدئو گام نهایی یک به بررسی اجمالی فضای انتخاب رشته پرداخته است.
  • در گام نهایی دوم به صورت مشروح تری شرایط را گفته ایم، به نظر خودم گام نهایی دوم پخته تر و کامل تر از قسمت اول است ولی دیدن قسمت اول را هم به شما توصیه میکنم.
  • پس از انتخاب رشته ویدئو گام نهایی سوم را مشاهده کنید. در این ویدئو راجع به مهارت افزایی دانشجویان ارشد صحبت کردیم و نکاتی برای استفاده بهتر و بهینه تر از فرصت تابستان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد را ارائه کرده ایم.

هیچ چیز بدون علاقه پیش نمی رود.

شاید این جمله برای شما کلیشه ای به نظر برسد ولی واقعا مهم ترین بحث در انتخاب رشته بحث علاقه است. اگر شما بهترین رشته را هم انتخاب کنید ولی به آن علاقه نداشته باشید موفقیت آینده شما خیلی راحت نخواهد بود و در عین حال اگر رشته ای که عرف جامعه آن را ضعیف تر میدانند انتخاب کرده و به آن علاقه مند باشید احتمال موفقیت شما خیلی بیشتر خواهد بود.

این نکته را بدانید که در هر رشته ای اگر خوب کار کنید و بهترین باشید همیشه برای شما خواهان هست و اصطلاحا ” هیچ وقت روی زمین نمی مانید”

پس در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد از فاکتور علاقه غافل نشوید.

علاقه

من نمیدانم به کدام رشته علاقه دارم ؟

به نظر میرسد که ریشه این سوال به عدم شناخت درست و کافی از رشته ها بر میگردد. مهم تر از رشته های تحصیلی، شغل هایی است که در آینده به واسطه تحصیل در یک رشته خاص ممکن است بدست بیاورید.

اینکه چه شغل هایی به چه رشته هایی میخورد بحث بسیار مهمی است. سعی کردم در رشته مدیریت بازرگانی در فیلم به شغل های مرتبط با رشته اندکی اشاره کنم ولی به راحتی با سرچ ساده و پرس و جو میتوانید متوجه آن ها شوید.

پس از اینکه شغل های مربوطه را فهمیدید ببینید ویژگی های شخصیتی و توانایی های مربوط به هر شغل چیست؟ و آیا شما آنها را دارید؟ و یا اگر ندارید میتوانید آنها را بدست بیاوید؟ و یا اصلا از آن ویژگی ها خوشتان می آید یا خیر ؟

هدف از ادامه تحصیل

هدف از ادامه تحصیل چیست ؟

باید خیلی قبل تر به این سوال پاسخ میدادید ولی هنوز هم دیر نشده! اگر به این سوال پاسخ ندادید حتما حتما حتما قبل از انتخاب رشته ارشد به آن به صورت واضح و شفاف پاسخ دهید. به صورت دقیق بگوئید که هدف از ادامه تحصیل شما چیست؟

  • برای پیدا کردن شغل میخواهید ادامه تحصیل دهید ؟
  • به درس خواندن علاقه دارید ؟
  • فقط دنبال مدرک هستید ؟
  • میخواهید از ایران خارج شوید؟
  • برای فرار از سربازی دنبال ادامه تحصیل هستید ؟
  • آیا قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نیز دارید ؟
  • میخواهید در آینده عضو هیات علمی شوید ؟
  • بابت فشار خانواده و جامعه میخواهید ارشد بخوانید ؟

و …..

نکته : هیچ کدام از اهداف بالا ، اهداف بدی نیستند! (حتی مورد آخر) بهتر است به جای بد یا خوب بودن اهداف به صادقانه انتخاب کردن فکر کنید.

شرایط در انتخاب رشته برای هر هدفی متفاوت است.

اگر مدرک مهم است باید یه یک نحو انتخاب رشته کنید و اگر میخواهید از ایران خارج شوید به نحو دیگری

اگر دنبال شغل هستید باید مواردی را لحاظ کنید که شاید این موارد اهمیت چندانی برای هدف هیات علمی شدن نداشته باشند.

پس صادقانه صادقانه صادقانه هدف خودتان را از ادامه تحصیل در مقطع ارشد انتخاب کنید و بعد به سراغ انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد بروید.

توجه به شرایط و امکانات

شاید شما هم شنیده باشید که کسی که یک فرد فلج در مسابقات ورزشی یا هنری مقام آورده است. یا یک اتفاق بسیار خارق العاده ای را رقم زده باشد. این ها همه بسیار ارزشمند هستند ولی استثنا هستند یعنی در هر صد هزار نفر شاید فقط یک نفر توانسته باشد این کار را انجام داده باشد و به همین خاطر هم هست که اخبارشان همه‌گیر میشود.

انتخاب رشته کنکور ارشد

لطفا لطفا لطفا در فرآیند انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در دام استثنائات نیافتید و شرایط و امکانات خود را در نظر بگیرید و با توجه به آنها این کار را انجام دهید.

توجه به هزینه ها
محل زندگی
سن
امکانات
شغل
حتی دختر یا پسر بودن همه و همه باعث ایجاد یک سری فرصت ها و یک سری محدودیت هایی خواهد شد که باید به آنها توجه کنید.

در ویدئو گام نهایی اول و دوم به تعدادی از این شرایط و محدودیت ها و فرصت های ناشی از آنها اشاره کرده ام که پیشنهاد میکنم حتما آنها را ببینید.

اینکه شرایط مطلوب و ایده آل را در نظر بگیرید و هدفی نسبتا بزرگ برای خود انتخاب کنید امر بدی نیست ولی عدم توجه به شرایط و امکانات رسیدن به آن هدف را برای شما سخت و در بعضی موارد غیر ممکن خواهد کرد.

لیستی از شرایط و وضعیت فعلی خود تهیه کنید و هنگام دیدن ویدئو ها و در حین انتخاب رشته آنها را کنار خود و جلوی چشمان خود داشته باشید.

سوالات دیگری نیز در هنگام انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مطرح میشود که از حوصله نوشتن و خواندن خارج است، به آن سوال ها در ویدئو ها پاسخ داده ام !

سوال هایی نظیر :

  • تفاوت روزانه و شبانه در چیست؟
  • آیا در مدرک شبانه ذکر میشود ؟
  • با فلان رتبه کجا قبول میشوم ؟
  • آیا تهران بیاییم یا نه؟
  • شرایط حضور در تهران چیست؟
  • اولویت بندی دانشگاه ها چگونه است؟
  • روند انتخاب رشته به چه صورت باشد؟

و ….

مجددا پیشنهاد میکنم نگاهی به ویدئو های گام نهایی بزنید! اگر دیدید دقایقی از ویدئو به درد شما نمیخورد صبر کنید و تا آخر ویدئو های اول و دوم را ببینید شاید یک نکته به دردتان خورد. انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد به قدری مهم است که یک نکته از آن هم ارزش حدود ۲ ساعت وقت گذاشتن را داشته باشد.

در آخر اگر احتمال دادید سوالی هست که بنده میتوانم در رابطه با آن شما را راهنمایی کنم میتوانید در پیام رسان تلگرام، واتس آپ و بله با شماره ۰۹۳۵۹۰۳۴۴۶۱ با بنده در ارتباط باشید. بنده با کمال میل پاسخ گوی شما خواهم بود. اگر دیدید نیاز به صحبت تلفنی با بنده دارید نیز میتوانید زنگ بزنید، فقط اگر قبلش خودتان را در یک پیامک معرفی کنید ممنون می شوم. 

ضمنا من در کانال تلگرامی Managerskill تجربیات خود و نکاتی را راجع به مهارت های مورد نیاز بازارکار با شما به اشتراک گذاشته ام در صورت تمایل میتوانید با عضویت در این کانال ارتباط طولانی تری را با بنده برقرار کنید.

کانال تلگرامی Managerskill


ویدئو ها

گام نهایی | انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد | قسمت اول 

متاسفانه به دلایل فنی نتوانستیم این ویدئو را در سایت بارگذاری کنیم اما لینک ویدئو در کانال تلگرام را برای شما گذاشته ایم.

مشاهده ویدئو قسمت اول در تلگرام

گام نهایی | انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد | قسمت دوم 

گام نهایی | مهارت های مدیریتی مورد نیاز کارشناسی ارشد | قسمت سوم

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.