بهینه سازی اپلیکیشن (App Store Optimization) چیست؟ راهنمای جامع ASO برای اپ استورها

بهینه سازی اپلیکیشن یا ASO  برای اپ استور ها (APP STORE OPTIMIZATION ) یکی از روش های بازاریابی اپلیکیشن است که به وسیله آن میتوانید در اپ استورها بیشتر دیده شوید و در نهایت میزان نصب ارگانیک بیشتری برای اپلیکیشن خود دریافت کنید. دانلود بیشتر به معنای تعداد کاربر بیشتر و تعداد کاربر بیشتر به معنای درآمد بیشتر است.

تفاوت سئو (SEO ) با ASO چیست؟

ASO با نام سئو اپلیکیشن نیز شناخته می شود. این دو فرآیندهای شباهت های زیادی دارند از جمله: بهینه سازی کلمات کلیدی، لینک سازی و بهینه سازی نرخ تبدیل ها (CONVERSION RATE OPTIMIZATION ). در واقع مهم ترین تفاوت SEO و ASO در فاکتورهای تاثیر گزار بر این دو فرآیند است و البته این نکته که سئو برای وب سایت ها مدنظر است و ASO برای اپلیکیشن های موبایل انجام می شود.

گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ فاکتور را مدنظر قرار می دهد ولی این فاکتورها برای ASO تعداد کمتری است. تصویر زیر تفاوت های SEO و ASO را به طور خلاصه نشان میدهد.

بهینه سازی اپلیکیشن

چرا بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها مهم است؟

بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف وجود دارند که نشان دهنده رقابت شدید برای جلب توجه مخاطبان است. هدف اولیه بهینه سازی اپلیکیشن افزایش تعداد نصب اپلیکیشن از طریق جستجوی ارگانیک می باشد. بنابراین قدم اول برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن این است که که بفهمید مخاطبان چگونه شما را در اپ استورها جستجو و پیدا می کنند.

کاربران چگونه اپلیکیشن ها را جستجو و دانلود می کنند؟

همانطور که در شکل زیر مشخص است اکثریت کاربران اپلیکیشن مورد نظر خود را از طریق جستجو در اپ استور ها جستجو و دانلود میکنند. علاوه بر این هر چه رتبه اپلیکیشن شما در نتایج جستجو بالاتر باشد تعداد نصب بیشتری خواهید داشت. بنابر این داشتن دانش درباره فرآیند ASO میتواند تاثیر بسیار زیادی در تعداد نصب و موفقیت فعالیت های بازاریابی اپلیکیشن شما داشته باشد

نحوه جستجو و انلود اپلیکیشن ها در اپ استور

مزایای بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟

همانطور که اشاره شد بسیاری از کاربران اپلیکیشن شما را از طریق جستجو پیدا میکنند، بنابراین میتوان گفتASO یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریاب برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن است. در ادامه تعدادی دیگر از مزایای این فرآیند ذکر شده است:

  • افزایش دیده شدن و آگاهی از برند
  • افزایش تعداد نصب ارگانیک
  • دیده شدن توسط کاربران مرتبط و هدف مند
  • کاهش هزینه های تبلیغات
  • افزایش درآمد و بهبود نرخ تبدیل (CRO)

مقایسه فاکتورهای رتبه بندی برنامه ها در اپل استور و گوگل پلی

گوگل پلی و اپل استور الگوریتم های خاصی را برای رتبه بندی نتایج سرچ اپلیکیشن استفاده می کنند. هر چند مانند سئو نتایج دقیقی در دسترس نیست اما می توان برخی از عوامل را شناسایی کرد در ادامه فاکتورهای موثر بر رتبه بندی اپلیکیشن در گوگل پلی و اپل استور مقایسه شده اند:

گوگل پلی و اپل استور

فاکتورهای رتبه بندی اپلیکیشن ها در اپل استور

  • نام اپلیکیشن
  • url اپلیکیشن
  • زیرنویس نام اپلیکیشن
  • کلمات کلیدی
  • خرید درون برنامه ای
  • نظرات و امتیازات
  • آپدیت ها
  • دانلود و نرخ تعامل

فاکتورهای رتبه بندی اپلیکیشن در گوگل پلی

  • نام
  • توضیحات
  • بک لینک ها
  • خرید درون برنامه ای
  • امتیازات و نظرات

مراحل بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها

استراتژی aso برنامه خود را مشخص کنید

برای شناخت بیشتر مشتریان خودتان باید تحقیقات بازار را جدی بگیرید و بتوانید به سوالات زیر به روشنی پاسخ دهید:
مخاطبان هدف شما برای رسیدن به برنامه های مشابه چه کلمات کلیدی را سرچ می کنند؟
با چه زبانی کلمات مورد نظرشان را جستجو میکنند؟
در صورتی که این اطلاعات را داشته باشید می توانید برای مرحله بعدی یعنی انتخاب نام تصمیم بهتری بگیرید.

نام مناسبی برای اپلیکیشن انتخاب کنید

نام اپلیکیشن اولین چیزی است که هر بیننده ای در استور با آن مواجه می شود به همین خاطر باید اسم برنامه خود را بادقت زیادی انتخاب کنید. سعی کنید حتما نام و عنوان اپلیکیشن با موضوع آن مرتبط هم چنین بهتر است نامی نتخاب کنید که منحصر به فرد به خودتان باشد و به راحتی خوانده شود.
در حال حاضر در گوگل پلی حداکثر ۵۰ کاراکتر و در اپل استور ۳۰ کاراکتر برای انتخاب نام در نظر گرفته شده است.

سرچ کلمات کلیدی برای اپلیکیشن موبایل

برای جستجوی کلمت کلیدی مرتبط با موضوع برنامه خودتان به نکات زیر توجه کنید:

  • مهم ترین ویژگی های برنامه شما چیست؟
  • کلمات مترادف و هم معنی آن ویژگی ها چه مواردی هستند؟
  • اپلیکیشن های مشابه با چه کلماتی شناخته شده هستند؟
  • دسته بندی برنامه شما چیست؟
  • کاربران معمولا در این دسته بندی چه عباراتی را جستجو میکنند؟

توضیحات اپلیکیشن

توضیحات اپلیکیشن یکی دیگر از موارد ضروری برای بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها می باشد. این قسمت اطلاعات کلی درباره اینکه اپلیکیشن چه کاری انجام میدهد و ویژگی های اصلی آن چیست به کاربران ارائه می دهد.
نکته مهم در این قسمت این است که این توضیحات صرفا برای کاربران نوشته نمیشوند بلکه الگوریتم های رتبه بندی استور مورد نظر نیز باید در این قسمت رعایت شود. این مورد به خصوص در گوگل پلی بسیار اهمیت دارد زیرا این قسمت از توضیحات است که گوگل ایندکس می کند.

البته این به این معنا نیست که می توانید تمام کلماتتان را کنار هم قرار دهید تا در آنها رتبه بگیرید. باید سعی کنید کلمات مورد نظرتان را به صورت طبیعی در متن قرار دهید. در اپل استور این مورد اهمیت کمتری دارد زیرا بخش جداگانه ای برای قرار دادن کلمات کلیدی در نظر گرفته شده است. در ادامه چک لیست نکات مهم در توضیحات اپلکیشن آمده است:

  •  ارائه اطلاعات درباره اپلیکیشن
  •  خوانایی و بیان ساده
  • ساختار مند از لحاظ نگارشی
  • شامل کلمات کلیدی
  • دارای حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر

استفاده از تست A/B برای انتخاب آیکون مناسب

اکنون که مقدمات لازم برای بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها را فراهم کردید باید یک آیکون مناسب برای برنامه خودتان انتخاب کنید. آیکون اپلیکیشن موردی است که توجه زیادی را به خود جلب میکند و میتواند یکی از دلایلی باشد که مخاطبان روی برنامه کلیک کرده وآن را نصب کنند.
آیکون اپلیکیشن باید بازتاب محتوا و دسته بندی اپلیکیشن باشد. بخاطر داشته باشید که آیکون هر چه ساده تر باشد بهتر است.
یک راه بسیار عالی برای امتحان این که آیا آیکون مناسبی انتخاب کرده اید یا خیر تست A/B است. بزودی مطلب جامعی درباره فرآیند a/b تستینگ در کانتنتاپ منتشر خواهد شد.

تست a/b اپلیکیشن

آماده کردن اسکرین شات ها و تیزرهای تبلیغاتی اپلیکیشن

در ادامه لیستی از نکات مهم برای تهیه اسکرین شات ها و ویدئوهای اپلیکیشن اشاره شده است:

  • نحوه کارکردن اپلیکیشن را نشان دهد
  • ویژگی های اصلی اپلیکیشن را بیان کند
  • یک داستان تصویری برای مخاطبان ترسیم کند
  • نحوه استفاده از اپلیکیشن را آموزش دهد
Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.