مدیریت کنکور ارشد در ۱۵۰ دقیقه

موفقیت در کنکور ارشد ۹۸ و رتبه عالی کسب کردن، نیازمند انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌باشد که شما را در این برهه از زمان به اهدافتان برساند. اولین راز موفقیت در انجام هر امری، علاقه و اشتیاق شما به آن اهداف می‌باشد. اگر شما با اشتیاق زیاد و انگیزه بالا برای کنکور خود تلاش کنید، قطعاً به هدف تعیین‌شده خود خواهید رسید. شما برای کسب موفقیت و واقعی کردن آرزوهایتان، فقط به یک برنامه اصولی و صحیح نیاز دارید که تا زمان کنکور کاملاً به آن متعهد باشید و بتوانید انجام دهید. واقعیت اصلی کنکور، محدودیت زمانی آن است؛ شما قرار است در ۱۵۰ دقیقه (۲ ساعت و ۳۰ دقیقه) آینده شغلی و شخصی خود را رقم بزنید. دانش و تسلط بر دروس و همچنین تسلط بر شرایط و اوضاع، رمز موفقیت شما در کنکور است. بسیاری از داوطلبان بر کتاب‌ها و مطالب تسلط دارند، اما در روز کنکور بر خود و شرایط و اوضاع تسلطی ندارند و استرس بیجا، اثربخشی و کارایی آنان را بسیار کاهش می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم در ضمن اشاره به نکات مهم و موفقیت‌آمیز برای کنکور، انگیزش لازمه را برای داوطلبانی که در این برهه از زمان دچار دل‌زدگی و خستگی شده‌اند، ایجاد نماییم.

 

افزایش کمیت و کیفیت مطالعه دروس کنکور

 

کیفیت مطالعه کنکور

 

اگر بازه‌های زمانی مطالعه شما، طولانی و بی‌وقفه است؛ باید بگوییم که این کار علاوه بر کاهش یادگیری ذهنی، شما را نیز از مطالعه و دقیق خواندن دروس خسته و دل‌زده خواهد کرد. زمان تعیین‌شده برای مطالعه باید بین ۴۵ تا ۷۰ دقیقه باشد و بیشتر از این تایم، قطعاً ذهن شما خسته شده و شما باید یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بین مطالعه داشته باشید.

 

راهکارهای بهبود کمیت مطالعه:

  1. طراحی برنامه مکتوب و دقیق: شما باید شب قبل به طراحی برنامه ساعتی روز بعد خود اقدام نمایید تا هنگامی‌که صبح زود بیدار می‌شوید بعد از صرف صبحانه، به اجرای برنامه دقیق و واقعی خود مبادرت نمایید؛ نه اینکه تازه به فکر برنامه‌ریزی بیفتید.
  2.  ثبت زمان مطالعه: زمان مطالعاتی هر یک از دروس را در کتاب برنامه‌ریزی خود ثبت کنید و سعی کنید که روز بعد اندکی ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.
  3.  کنترل زمان‌های تلف‌شده و مرده: اگر بتوانید از زمان‌های مرده مانند اوقاتی که در مسیر رفت‌وآمد (در اتوبوس یا مترو) هستید به ‌مرور فلش کارت‌ها و نکات کنکوری بپردازید، بسیار ایده آل خواهد بود.
  4.  مصرف قهوه و شکلات: با مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان قهوه در روز، هم ساعت خواب خود را کاهش می‌دهید و هم تمرکز در مطالعه را افزایش می‌دهید. البته توجه داشته باشید که ۸-۷ ساعت خواب در روز لازم است و این ساعت را کمتر نکنید تا اختلالی به وجود نیاید. همچنین سعی کنید که بعد از ساعت ۵ عصر، قهوه مصرف نکنید تا بتوانید شب بهتر بخوابید.

 

راهکارهای بهبود کیفیت مطالعه:

  1. مرور در بازه‌های زمانی منظم (یک روز، یک هفته، یک ماه): بر طبق تحقیقات انجام‌شده، مرور در زمان‌های یک روز، یک هفته، یک ماه بعد از اولین مطالعه یک مبحث توصیه‌شده است. اگر شما امروز فصل ۱ بازاریابی را مطالعه کرده‌اید، باید ۲۴ ساعت بعد آن درس را مرور کنید تا درصد فراموشی مطالب کاهش یابد.
  2. به‌کارگیری فلش کارت در زمان جمع‌بندی کنکور: می‌توانید از دفترچه و یا برگه‌های کوچک برای یادداشت برداری مطالب مهم و فرمول‌های ریاضی و آمار استفاده کنید تا در زمان جمع‌بندی و یا استفاده از زمان‌های مرده، به‌مرور این برگه‌ها بپردازید.
  3. تمرکز بر روی انجام یک کار و مطالعه یک درس: انجام چندکار به‌صورت هم‌زمان، به‌شدت بازدهی شما را کاهش می‌دهد. ازاین‌رو در زمان مطالعه دروس کنکور، تنها به یادگیری یک مبحث تمرکز کنید.افزایش تمرکز در مطالعه
  4. حذف عوامل ایجاد حواس‌پرتی در محیط و ذهن: ابزار و وسایلی چون موبایل، خوراکی و… که حواس شما را پرت می‌کند از مکان مطالعه و میزتحریر خود دور کنید. همچنین یک برنامه درسی حجمی که زمان مشخصی را برای اتمام یک مبحث تعیین کرده است نیز داشته باشید تا ذهن فرصت حاشیه پردازی نداشته باشد.
  5. کنترل استرس: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا بر طبق آزمایش‌های انجام‌شده، به این نتیجه رسیدند که داشتن استرس زیاد، موجب آزاد شدن هورمون‌های کورتیکوتروپین می‌شود که می‌تواند در فرآیند یادگیری اختلال ایجاد کند. ازاین‌رو استراحت کردن در بین ساعات مطالعه و مصرف کاکائو می‌تواند تا حدی استرس را کاهش دهد.
  6. جدیت در مطالعه: داوطلبانی که تمرکز بالایی در مطالعه داشته و می‌توانند افکار و ذهن خود را کنترل کنند، مطمئناً بازدهی بالایی در مطالعه خواهند داشت و یادگیری آن‌ها بهتر نیز خواهد بود.

 

جدیت در مطالعه کنکور

 

نکته قابل‌توجه و مهم در مطالعه برای کنکور این است که هیچ‌یک از این دو معیار (کمیت و کیفیت) در مطالعه دروس به‌تنهایی مفید و کاربردی نیستند. کسی که دغدغه‌اش تنها افزایش کمیت مطالعاتی خود می‌باشد و به درک و استنباط مفاهیم توجه نمی‌کند، هدف این داوطلب از مطالعه تنها افزایش ساعت مطالعاتی و به پایان رساندن کتاب‌ها خواهد بود. مطمئناً چنین داوطلب کنکوری حتی با تمام کردن محتوای کامل کتاب‌ها و ساعت مطالعاتی بالا، نتیجه ضعیفی خواهد گرفت و با چشم‌بسته، مسیر خود را به اتمام خواهد رساند.
اکنون داوطلبی را در نظر بگیرید که فقط به ارتقای کیفیت مطالعه خود اهمیت داده و به دلیل وسواس مطالعاتی بالا و افزایش تمرکز ذهنی خود، زمانی بس بسیار و خارج از حد معمول را به خواندن و فهم یک مبحث اختصاص می‌دهد. در این صورت این داوطلب کنکور در طی روز مباحث و مطالب بسیار کمی را از دروس مطالعه کرده که نتیجه این وسواس فکری او اتلاف انرژی خود، خستگی و پایین بودن بازده مطالعاتی خواهد بود؛ بنابراین برای افزایش بازده مطالعاتی باید بین کمیت و کیفیت مطالعه تعادل برقرار کنید.

 

مدیریت جلسه آزمون

 

مدیریت جلسه کنکور

 

کنکور یک رقابت غیرقابل‌پیش‌بینی می‌باشد. سؤالات هرسال در هر یک از دروس با سال دیگر به‌کلی متفاوت است و حتی ممکن است که در یک سالی، سؤالات یک درس به حدی مشکل و سخت باشد (اسلام سال ۹۵) که میانگین درصدهای تمام داوطلبان در آن درس خاص پایین بیاید. پس اگر در کنکور سؤالات درسی بسیار مشکل و سخت بود، به یاد داشته باشید که این شرایط برای همه داوطلبان در آن زمان یکسان است؛ پس نگران نشوید و به خاطر یک درس، کنکور خود را خراب نکنید. اگر سؤالات یک درس دشوار و پیچیده باشد، برای همه داوطلبان کنکوری دشوار خواهد بود و شرایط یکسان است.

 

رقابت در کنکور

 

نکته دوم اینکه هرگز برای خود در یک درس، درصد مشخصی تعیین نکنید. پیش‌بینی درصد، انتظار و توقع شما را بالا خواهد برد و باعث می‌شود که شما تست غلط زیادتری پاسخ دهید که نتیجه معکوسی خواهید گرفت و این پاسخ‌های غلط شما اگر زیاد شود، پاسخ‌های درست را نیز از بین خواهد برد و رتبه شما را به‌شدت پایین خواهد آورد.

نکته سوم در مورد رفع خستگی در جلسه کنکور می‌باشد. شما با انجام اقداماتی چون:

  •  مصرف مواد قندی چون خرما و کاکائو
  •  تنفس عمیق و تلقین مثبت به خود
  •  تحرک جسمانی و واکنش عضلانی جهت سرعت جریان خون به مغز
  •  مصرف آب

می توانید توان ذهنی خود را بازیابی کنید و خستگی خود را رفع نمایید.

نکته چهارم تکنیک ضربدر و منفی: در هنگام پاسخ به سؤالات، اگر بعد از خواندن سؤال، پاسخ آن را می‌دانستید که مشکلی نخواهد بود و جواب آن را در پاسخ‌نامه وارد کنید؛ اما اگر بعد از خواندن سؤال، در پاسخ به آن بین ۲ یا ۳ گزینه شک داشتید و یا اینکه تست را می‌توانید حل کنید ولی می‌دانید که زمان قابل قبولی را خواهد گرفت (تست وقت‌گیری است)، در این صورت در کنار آن سؤال علامت ضربدر بزنید و از سؤال رد شوید؛ اما در حالت سوم، اگر بعد از خواندن سؤالی، اصلاً جواب آن را نمی‌دانید و تست را بلد نیستید، در کنار سؤال علامت منفی بزنید و از تست رد شوید.
پس از خواندن تمام سؤالات دروس کنکور که به برخی از سؤالات جواب داده‌اید و هم‌چنین تست‌های شک دار، وقت‌گیر و نابلد را تشخیص داده‌اید؛ حالا از اول به سراغ تست‌هایی که علامت ضربدر زده‌اید بروید و با خیال جمع سعی کنید که جواب‌های صحیح را انتخاب کنید و پاسخ دهید.

 

زمان پیشنهادی برای پاسخ به سؤالات کنکور:

زبان عمومی و تخصصی: ۳۰ دقیقه

ریاضی و آمار: ۳۰ دقیقه

مدیریت از دیدگاه اسلام: ۱۰ دقیقه

تئوری‌های مدیریت: ۳۰ دقیقه

بازاریابی: ۱۰ دقیقه

تحقیق در عملیات: ۲۰ دقیقه

۲۰ دقیقه برای مرور سؤالات ضربدر

در اینجا ما تنها تایمی صرفاً پیشنهادی برای شما مشخص کرده‌ایم که جنبه عمومی دارد. یقیناً این زمان مشخص‌شده برای هر داوطلب متفاوت است و هر داوطلبی با توجه به نقاط قوت و ضعف خود در دروس مختلف می‌تواند این زمان‌ها را برای پاسخ‌دهی به سؤالات کنکوری تغییر دهد.
اگر درس و یا دروسی را حذف کرده‌اید، می‌توانید زمان مشخص‌شده برای پاسخ‌دهی به آن را به درس‌های تقویت‌شده دیگر خود منتقل کنید. نکته قابل‌توجه در این زمان پیشنهادی، تسلط شما بر خودتان است تا بتوانید از سؤالات شک دار و وقت‌گیر به‌راحتی و سریع رد شوید تا ابتدا به سوالاتی که مطمئن هستید در همه دروس پاسخ دهید و خود را تا حد متوسط ارتقا دهید و سپس با پاسخ درست به سؤالات شک دار و وقت‌گیر، رتبه خود را ارتقا دهید.

 

نگرش مثبت و تلاش کردن تا آخرین لحظات

 

تلاش برای موفقیت کنکور

 

مهم‌ترین عاملی که شما را به موفقیت در کنکور و حتی در تمام مراحل زندگی خواهد رساند، نگرش مثبت و درست است. وجود نگرش مثبت ( امیدوار بودن) و تلاش و کوشش در جهت کسب اهداف، بخش مهم کسب پیروزی است.
صرفاً بر روی اهداف خود تمرکز داشته باشید و سعی کنید که موضوعی حواس و امید شما را در کنکور مختل نکند. شما شایسته بهترین‌ها و موفقیت‌های زیادی هستید، تنها لازم است که به خود باور داشته باشید. اعتماد و باور به خود، قدرتمندترین نیروی درونی در شما می‌باشد که شما را به پیروزی خواهد رساند.

کسی که هدف و آینده اش براش مهم باشه، شاید در اواسط تلاش کردن‌ها و درس خوندنش، بخواد استراحت کنه ولی هیچ‌وقت جا نمی زنه. تو قراره نتیجه ساعت‌ها درس خوندن و تلاش مستمر و پشتکارت را سال بعد از کنکور بگیری و شهریورماه برای ثبت‌نام، آدرس دانشگاهی را بری که یک سال (و حتماً کمتر) برای به دست آوردنش زحمت کشیدی.

 

جمله موفقیت

اگر هدفت بزرگ (دانشگاه و رشته تاپ و تراز اول) است و خودت رو لایق بهترین نتیجه در کنکور میدونی، پس از همین‌الان شروع کن و از دقایق و ثانیه‌های باقی‌مانده حداکثر استفاده را ببر. ما رتبه‌های برتر نیز در این مسیر همراهتون هستیم و کمک تون می‌کنیم که با حداکثر آرامش و با بهترین و صحیح‌ترین برنامه‌ریزی، بهترین نتیجه رو کسب کنید.

 

قدرتتان را از دست ندهید.

 

رفع خستگی و اضطراب

 

مسئولیت وضعیت فعلی خودتان را به گردن دیگران و شرایط نیندازید و آدم بهانه‌گیری نباشید. شما نباید منتظر باشید تا اوضاع کاملاً بر وفق مراد شما باشد و بعداً اگر حوصله درس خواندن داشتید، از موبایل و تلویزیون دل بکنید و به اتاقتان بروید و پشت میزتحریر خاک گرفته‌تان بنشینید و چندصفحه‌ای هم به زور درس بخوانید.
اگر این وضعیت و اتفاقات غیرمعمول جزو روزهای عادی شما شده است؛ پس باید بگوییم که حتی هزینه‌ای که برای ثبت‌نام کنکور و خرید کتاب‌های کنکوری صرف کرده‌اید، در حقیقت فقط پولتان را داخل سطل آشغال ریخته‌اید. چون با این شرایط و درس خواندن به نتیجه قابل قبولی خود نخواهد رسید.

 

موفقیت در کنکور

وقتی شرایط و اوضاع بر طبق میل ما باشد پس موفقیت چه معنایی خواهد داشت. اگر همه‌چیز خوب و عالی پیش برود، پس مطمئناً برای ما دیگر انگیزه و شوقی برای انجام دادن و کسب اهداف عالی وجود نخواهد داشت. ما مسئول زندگی خود هستیم و تنها کسی که باید به دلیل اهمال‌کاری و غفلت مورد سرزنش قرار گیرد، تنها خودمان هستیم.

 

 

صدای پیروزی

 

موفقیت در کنکور

 

اگر با اولین اشتباه زدن تستی و یا افت رتبه‌ات در آزمون‌های آزمایشی، جا نزنی و به مسیر و راه درستت ادامه بدی، بهت تبریک میگم چون تو سال بعد جزو رتبه‌های برتر کنکور خواهی بود و در دانشگاه موردعلاقه‌ات تحصیل می‌کنی. کنکور فقط و فقط از داوطلبای سمج و قَدَر استقبال می کنه، افرادی که معنی رقابت را درک کردند و برای برآورده کردن خواسته شون با اولین سختی و مشکل کنار نمی‌کشند و به خودشان و راه انتخابی شون ایمان دارند.
منتظر اتفاقات و شرایط ایده آل و خاص نباشید. موفقیت و پیروزی تو، صرفاً نتیجه کارها و اقدامات امروز تو هست؛ بنابراین فقط شروع کن و مطمئن باش که تمام شرایط عالی که در ذهنت برنامه‌ریزی کردی، در آینده‌ای نه‌چندان دور برات اتفاق خواهد افتاد.
۵ اردیبهشت سال ۹۸ که در حال جواب دادن به سؤالات کنکور هستی، در حقیقت داری آیندۀ خودت رو رقم می‌زنی و روزهای قشنگ و ایده آل آینده تو می‌سازی. حال خوب و قشنگ آن روزها با تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر امروز تو برای کنکور ساخته میشه. پس وقتی خداوند با مهربانی هوای تو رو داره و بهت آرامش هدیه میده؛ کسلی و بی‌حوصلگی‌ات را کنار بذار و با یاد خدا و آینده درخشان ات، با جدیت از این ۲ ماه باقی‌مانده تا کنکور نهایت استفاده را ببر و پیروزی و موفقیت خودت را حتمی کن. مطمئناً از همین‌الان صدای پیروزی و موفقیت خودت را می‌شنوی. به خداوند توکل کنید و مطمئن باشید که خدا بهترین‌ها را برای شما رقم خواهد زد.

 

در پایان امیدواریم که در این ۲ ماه باقی‌مانده و در جلسه کنکور همه‌چیز به‌خوبی پیش برود و آزمونی فوق‌العاده و عالی داشته باشید. برای همه داوطلبان عزیز آرزوی موفقیت می‌کنیم.

 

 

راستی اگر سوالی داشتید از  بنده یا آقای ساجد میتونید از طریق تلگرام سوالتون را بپرسید! کافیه روی عکس تلگرام مربوط به هرکس کلیک کنید 🙂 

telegram

تلگرام مریم حسن پور 

 

 

 

.

 

telegram

 

تلگرام سیدمحمد ساجد

 

.

.

 

telegram

 

پیشنهاد میکنم در کانال Managerskill  هم عضو شوید

Sending
User Review
۵ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.