استفاده از روان شناسی رفتار مصرف کننده در کسب و کار

روان شناسی رفتار مصرف کننده کمک زیادی به مشتریان و صاحبان کسب و کار می کند و باعث ایجاد رضایتمندی در طرفین می شود. روان شناسی رفتار مصرف کننده امروزه در سازمان ها و کسب و کارها به عنوان کاربردی و مهم شناخته شده است به طوری که روان شناسی رفتار مصرف کننده پر طرف دارترین گرایش روان شناسی است.

امروزه با گسترش علم روان شناسی و اهمیت این علم در زندگی و کسب وکار افراد برای افزایش موفقیت خود در کسب و کار و زندگی از این دانش استفاده زیادی می کنند.

روان شناسی رفتار مصرف کننده به چه موضوعاتی می پردازد ؟

در علم به مباحث توقعات و نیازها و سلیقه های مختلف و متنوع افراد و تفاوت و اهمیت ویژگی های فرهنگی ، اجتماعی ، شخصیتی و تاثیری که هر کدام از این آیتم ها در نحوه ی تصمیم گیری افراد دارد و اینکه چطور می توانیم به کمک علم روان شناسی افراد را هنگام خرید و تصمیم گیری راهنمایی کرد .

بهتر است که بدانیم که برای اینکه یک استراتژی خوب در کسب وکارمان داشته باشیم باید درک درستی از رفتار مصرف کننده و خریدار داشته باشیم و براساس رفتار مصرف کننده و خریداری ، استراتژی های فروش و بازاریابی و تبلیغات و… انجام دهیم.

تولید کنندگان برای گسترش خدمات و کالا های خود قبل از هر اقدامی باید درک درست از احساسات و رفتار مصرف کننده داشته باشند . به عنوان مثال : قبل از گسترش فعالیت های بازاریابی در مناطق و یا کشورهای دیگر باید تحقیقاتی در مورد ویژگی های رفتاری و انگیزه و علایق و.. مردم آن مکان انجام شود .

شناخت رفتار مصرف کننده

چه عواملی در رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارد ؟

  • عوامل انگیزشی در رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد ، به عنوان مثال نظر خانواده و اطرافیان هنگامی که فرد می خواهد لباسی بخرد . برای درک بهتر تاثیر عوامل انگیزشی در رفتار مصرف کننده این مقاله را مطالعه بفرمائید.
  • رفتار مصرف کننده یک فرایند می باشد و که نحوه ی انتخاب ، تصمیم گیری و استفاده مجدد از کالا یا عدم استفاده مجدد از کالا را شامل می شود.
  • هنگام خرید رفتار مصرف کننده نقش های مختلفی دارد از جمله می تواند نقش تاثیر گذار یا خریدار یا مصرف کننده باشد.
  • افراد مختلف رفتارهای خرید مختلفی دارد .به عنوان مثال رفتار خرید در نوجوانان با جوانان به دلیل ویژگی های شخصیتی و فرهنگی با یک دیگر تفاوت زیادی دارد.
  • نحوه تصمیم گیری و خرید در مناطق مختلف و کشورهای مختلف با دلیل تفاوت های فرهنگی با یک دیگر تفاوت زیادی دارد به عنوان مثال بیشتر مردم چین از لباس های پر نقش و نگار و رنگی استقبال می کنند در حالی که اروپاها تمایل به لباس های ساده با طرح های ساده دارند.

 

چگونه به کمک روان شناسی رفتار مصرف کننده کسب و کارمان را گسترش دهیم ؟

  1. یکی از راه های موثر برای جلب نظر و ارتباط با مشتریان و داشتن مشتریان وفا دار این است که موفقیت های خود را به اطلاع  مشتریان  بالقوه و مشتریان خود برسانید. برای این کار می توانید از آگهی ها و رسانه های تجاری و تبلیغات استفاده کنید این کار باعث می شود که موفقیت ها و کالاهای جدید و خدمات شما در ذهن افراد ثبت شود و کسب و کار شما را به سایر افراد معرفی کنند و از همه مهم تر این موفقیت شما در هنگام تصمیم گیری مصرف کننده تاثیر زیادی خواهد داشت  به طوری که ناخود آگاه افراد به سمت برند و کسب و کار شما جلب می شود و علاقه مند به کسب و کار شما می شوند .
  2. هنگام ارائه محصولات و خدمات خود از بروشور یا اشانتیون یا دفترچه یادداشت های رنگی و خلاقانه و تقویم … استفاده کنید با انجام این کار به مشتریان  نشان می دهید که از ارائه خدمات به افراد خوش حال هستید و به  رضایت مشتریان تان اهمیت می دهید و فقط به فکر فروش محصولات و یا سود آوری خودتان نیستید .
  3. ارتباط شما با کسب و کارهای دیگر و پیش قدم شدن شما در ارتباط با کسب و کارهای که به خدمات شما نیازمند هستند هم می تواند یکی دیگر از رفتارهای موثر در ایجاد مشتریان باشد و از این طریق می توانید به افراد نشان دهید که به فکر گسترش کسب و کارتان هستید . کسب و کارهای که به فکر گسترش فعالعیت خود هستند مردم و مشتریان و سایر کسب و کارهای دیگر بیشتر دوست دارند با آنان همکاری کنند چه بسا با دیدن موفقیت های این کسب و کارها مشتریان پیشنهاد سرمایه گذاری های مالی را به صاحبان کسب و کار بدهند .
  4. هنگام مذاکره و خرید قیمت را ابتدا مشخص کنید، تفاوت قیمت های گفته شده در مذاکره می تواند باعث ایجاد سو تفاهم شود . برای خرید های اول مشتریان تخفیفات و هدایای در نظر بگیرد . این روش باعث جلب نظر مشتریان می شود و باعث می شود تا مشتریان برای ایجاد ارتباط با شما اطاعات شخصی خود مانند ایمیل یا شماره تماس و… را به شما بدهند که این اطلاعات بسیار با ارزش می باشد و شما می توانید به کمک این روش بازاریابی باعث ایجاد مشتریان وفادار شوید .
  5. یکی از عواملی که در تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد این است که پرسنل به ویژه پرسنل فروش افرادی باشند که مهارت و توانایی لازم برای این کار را داشته باشند و از ارتباط با افراد مختلف با سلیقه های متنوع  خسته نشوند بلکه افراد را به درستی راهنمایی کنند . برای داشتن چنین پرسنلی لازم است که صاحبان کسب و کار با پرسنل فروش بیشتر در ارتباط باشند و را هنمایی های لازم انجام دهند و پاداش های برای این افراد در نظر گرفته شود . مانند پاداش برای ایجاد رضایت مندی در مشتریان یا برای داشتن مشتریان وفادار و ..

 

داشتن استراتژی های مناسب مانند برگزاری کمپین های تبلیغاتی و حراج ها و.. می تواند باعث ایجاد علاقه مندی مشتریان به کسب و کار شما شود که این استراتژی های قیمت گذاری در نحوه ی تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد .

 

استفاده از علم روان شناسی رفتار در چیدمان کالا در فروشگاه :

 

چیدمان فروشگاه

 

خرید کردن مانند هر فعالیت دیگر تحت تاثیر عوامل روانی ، درونی وبیرونی است .

امروزه در فروشگاه از روان شناسی رفتار زیاد استفاده می شود و پرسنل فروش به اهمیت و کاربرد این علم اذعان دارند.

به عنوان مثال فروشگاه های که کالا ها بر اساس نظم و ترتیب خاصی چیده شده است تا افراد بتوانند کالا های خود را زودتر پیدا کنند نسبت به فروشگاه ها و مغازه های کوچک که کالا ها به صورت فشرده چیده شده، فروش بیشتری دارند و یا فروشگاه های که برای رفاه افراد چرخ های برای خرید در نظر گرفته شده، تمام این اقدامات باعث ایجاد رضایت مندی و علاقه مندی و ایجاد خاطرات خوب می شود.

برای اینکه تاثیر روان شناسی رفتار در فروشگاه را بتوانید بهتر متوجه شوید می توانید مقاله ” تصویر فروشگاه چیست ” که در سایت کانتنتاپ  منتشر شده است را مطالعه فرمائید.

Sending
User Review
4 (1 vote)

Leave A Reply

Your email address will not be published.