اثر مرکب، آغاز اتفاقات عالی

اگر از روزمرگی خسته شدید و دنبال پیداکردن روزنه‌ای برای اخذ تصمیمات سرنوشت‌ساز هستید بهتون پیشنهاد میکنم، به‌هیچ‌وجه مطالعه کتاب اثر مرکب از دارن هاردی رو دست ندید.

فقط همین ابتدا به خاطر بسپارید، این کتاب برای افرادی که می‌خواهند یک‌شبه راه چند صد ساله رو طی کنند یا به دنبال موفیقت های آنی(بخوانید شانسی) هستند، به هیچ وجه مناسب نیست. اثر مرکب نوشته شده است برای ایجاد تحول در زندگی با برداشتن گام‌‌های کوچک و اثربخش.

دارن هاردی

مگر از یه کتاب چه توقعی میشهداشت؟

معرفی از طرف چندین فرد دلسوز، محتوای جذاب و تکان‌دهنده، قلم روان، مثال‌های دل نشین، درگیرکردن ذهن و به‌وجود آمدن یک حس خوشایند تمام دلایلی است که من رو متقاعد کرد این کتاب رو با جان دل بخونم و انقدر از خواندن آن لذت ببرم که تصمیم بگیرم خلاصه ای از آنرا برای شما بنویسم.
حال اگر متوجه شوید، بسیاری از افرادی که در کسب و کار خود موفق هستند، توصیه خواندن این کتاب را دارند، اشتیاقتان به مطالعه این کتاب چندین و چند برابر می‌شود.

خلاصه اثر مرکب

اگر بخواهم خلاصه این کتاب رو فقط در حد چند کلمه بیان کنم، این تک بیت فوق‌العاده به بهترین شکل حق‌مطلب را ادا می‌کند:

“رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود                                                                   رهرو آنست که آهسته و پیسته رود”

از نظر دارن هاردی، ثبات و پایداری کلید نهایی موفقیت در هر کاری است. مهم نیست چقدر باهوش، باتجربه یا بااستعداد هستید، مهم سخت کوشی در هر زمینه‌ای است که شما را در آن زمینه سربلند می‌کند.

اثر مرکب اصل به‌دست آوردن پاداش‌های بزرگ از طریق مجموعه‌ای از انتخاب‌های کوچک و هوشمند است.

چیزی که اکثر مردم انتظار دارند، به دست آوردن موفقیت پس از ۸ روز، ۵ ماه یا ۳ فصل است، اما آنچه اکثر مردم نمی‌دانند این است که گام‌های مثبت، کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت اگر به رویه های ثابتی در زندگی ما تبدیل شوند و در طول زمان مرکب شوند به نتایج خارق‌العاده‌ای منجر می‌شوند.
پس بدانید و آگاه باشیدکه؛

با همرنگ جماعت بودن، هیچ موفقیت بزرگی به دست نمی‌آید، غیر معمولی باشید و فوق العاده.

مثال های جالب

از شما خواهش می‌کنم با دقت فراوان به این دو مثال توجه کنید:

مثال اول:اگر بین ۳ ملیون دلار و یک سکه یک‌سنتی که در ۳۱ روز آینده هر روز ارزشش دوبرابر می‌شود، حق انتخاب داشته باشید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ از آنجایی که این مثال را اکثرا شنیده‌اند، ممکن است گزینه دوم را انتخاب کنند، اما واقعا باور این امر که انتخاب گزینه دوم نتیجه بهتری دارد، کار دشواری است.

دلار

فرض کنید شما سه ملیون دلار پول نقد را انتخاب کرده‌اید و دوستتان از مسیر یک سنتی پیش می‌رود. در روز پنجم شما ۳ ملیون دلار و او فقط ۱۶ سنت دارد. پنج روز دیگر میگذرد، او حدود سیزده دلار و شما ۳ ملیون دلار داریدو در روز بیستم در حالیکه شما مشعوف از داشتن سه ملیون دلار هستید او فقط ۵۲۳۴ دلار پول دارد. در روز بیست و نهم او نزدیک به ۷/۲ ملیون دلار و شما ۳ ملیون دلار دارید. از اینجا به بعد است که همان رشد وترقی به ظاهر کوچک جادو می‌کند و اثر مرکبش پدیدار می‌شود.
در روز سی و یکم شما همچنان پولتان ثابت است و دوستتان چیزی در حدود ۱۱ ملیون دلار سرمایه دارد. تقریبا ۳ برابر سرمایه شما.

به شکل حیرت انگیزی اثر مرکب در تمام جنبه‌های زندگی به همین اندازه موثر و قدرتمند است.

مثال دوم: فرض کنید از ایتدای سال جدید می‌خواهید مطالعه کتب مورد علاقه‌تان را آغاز کنید، اما از آنجا که مشغله‌های زندگی فراوان است و فرصت مطالعه زیاد پیدا ‌نمی‌شود، تصمیم میگیرید هر روز فقط ۶ صفحه مطالعه کنید. زمانی‌که این ۶ صفحه از شما می‌گیرد نهایتا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت روزانه شماست.

اثر مرکب

از همان روز اول نوروز شروع به مطالعه می‌کنید. ماه اول ۱۸۶ صفحه، انتهای ماه دوم ۳۷۲ صفحه، انتهای فصل بهار ۵۵۸ صفحه، اتهای تابستان ۱۱۱۶ صفحه و بالاخره در انتهای این سال میمون و مبارک ۲۱۹۰ صفحه. بگذریم دیگر که بعد از گذشت ۵ سال شما با مطالعه روزی فقط ۱۵ دقیقه چیزی در حدود ۱۱ هزار صفحه کتاب مطالعه کرده‌اید و زمین تا آسمان با قبلتان تفاوت کرده اید. انسان‌های کمی هستند که در طول تمام زندگیشان بتوانند این حجم از مطالعه‌ای که شما با روزی ۱۵ دقیقه صرف وقت انجام دادید را بتوانند انجام دهند.

این مثال‌ها را در مابقی امور ارزشمند زندگیتان نیز تصور کنید. امورمهم معنویات، رابطه با خانواده، شغل، سلامت، تندرستی و …

فقط به خاطر داشته باشید، جادوی اثر مرکب آنقدر آهسته و تدریجی رخ می‌دهد که کسی برای آن شما را تشویق نمی‌کند و به شما کارت صدآفرین نمی‌دهد.

جالب است بدانید مایکل فلپس، همان شناگری که در المپیک تابستانی ۲۰۰۸، هشت مدال طلای افسانه‌ای گرفت در خاطراتش بیان می‌کند که؛
در طول دوازدوه سال تمرین پیاپی فقط یک بار تاکید می‌کنم فقط یک‌بار مربی‌اش به او اجازه داده است، برای ۱۵ دقیقه تمرین را زودتر تعطیل کند.

مایکل فلیپس

گام‌های عملی اثر مرکب:

  1. نوشتن ارزش ها و متناسب با آن نوشتن اهداف
  2. از بین بردن عادت های بد و تبدیل آن‌ها به عادت های‌ مثبت
  3.  تبدیل عادت های‌مثبت به رویه رفتاری و ایجاد تکانش
  4.  تاثیرنپذیرفتن از ورودی های مخرب و انتخاب افراد موفق برای برقراری ارتباط
  5. اثر بخشی و فراتر از انتظار ظاهرشدن

اثر مرکب

اگر انتظار دارید که نویسنده تک‌تک این گام‌ها را به صورت مفصل برایتان شرح دهم، سخت در اشتباهید. کتاب را تهیه کنید و با مثا‌ل‌های فراوان آن از تصمیمات بزرگ افراد موفق، از مطالعه آن لذت ببرید. یادآوری میکنم که مطالب کتاب در ۲۰۸ صفحه نوشته شده‌اند و اگر با فرمول روزی ۶ صفحه پیش بروید می‌توانید بعد از گذشت ۳۵ روز آنرا مطالعه کنید، اگرچه مطمئنم جذابیت کتاب اجازه نمیدهد که کار به این تعداد روز برسد.

سخن آخر:

در آخر لازم به ذکر است که هیچ بیماری با مطالعه نسخه پزشک درمان نمی‌شود و فقط با عمل به دستورات درون نسخه است که می‌‌تواند به سمت بهبود برود. همچنین به خاطر داشته باشید برداشتن گام‌های کوچک به همان اندازه که سهل است به همان اندازه نیز دشواری دارد و انجام ندادن آن امر به همان میزان راحت است که انجام دادنش.

خلاصه ای از کتاب اثر مرکب نوشته “دارن هاردی”

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
2 نظرات
  1. وبکیما می گوید

    بسیار عالی بود ممنون بابت تهیه و انتشار این مقاله ارزشمند

  2. ی نفر می گوید

    عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.