استارتاپ‌های موفق ایرانی

چند سالی است که بحث راه‌اندازی استارتاپ‌ و کسب و کارهای نوپا در اکوسیستم اقتصادی ایران داغ شده است. پیشرفت تکنولوژی و رشد اینترنت باعث شده است که کسب‌وکارهای فناورانه موردتوجه جوانان قرار بگیرد تا آنان، با کمی خلاقیت، به رشد و توسعه برسند. آیا با استارتاپ های موفق ایرانی آشنا هستید؟

در ادامه با کانتنتاپ همراه باشید تا برترین استارتاپ‌های ایران را بررسی کنیم.

 

استارتاپ چیست؟

بهتر است قبل از هرچیزی با مفهوم استارتاپ آشنا شوید. استارت آپ کسب‌وکار نوآورانه‌ای است که معمولا از ایده‌های بکر و خلاق شروع می‌شود. صاحبان استارتاپ‌ها با آزمون‌وخطا کسب‌وکارشان را توسعه می‌دهند و آرام‌آرام پیشرفت می‌کنند. استارتاپ‌ها معمولا برپایه فروش و کسب جایگاه در بازار عمل می‌کنند. آنها می‌توانند به پیچیدگی اختراع فنی بزرگی باشند یا به‌سادگی خرده‌فروشی کوچک. آنچه در موفقیت استارت آپ‌ها اهمیت دارد، خلاقیت و نبوغ صاحبان آنها در گسترش بازار و فروش محصولاتشان است.

 

استارتاپ های موفق ایرانی را بشناسیم

قبل از معرفی باید نکته‌ای را توضیح دهیم. ازآنجاکه رده‌بندی استارتاپ‌های ایرانی در سایت‌های مختلف جهانی باهم متفاوت است، ترجیح دادیم به روشی غیر از رده‌بندی‌های معمول عمل کنیم. درواقع به‌جای اینکه به‌ترتیب درباره ده استارت آپ از استارتاپ ‌های موفق ایرانی بگوییم، ترجیح دادیم که در هر حوزه چند استارت اپ برتر را معرفی کنیم؛ به‌این‌ترتیب می‌توانیم با استارتا‌پ‌های بیشتری در رده‌بندی‌های مختلف آشنا شویم. مبنای رده‌بندی و معرفی این استارتاپ‌ها رتبه‌بندی آنها در وب‌سایت‌های استارتاپ رنکینگ و کرانچ بیس بوده است.

البته چون بسیاری از آمارهای اعلام‌شده در این وب‌سایت‌ها به‌روز نبوده‌اند، تصمیم گرفتیم که رتبه آمار بازدید وب‌سایت این استارت اپ‌ها در وب‌سایت الکسا و میزان بازخورد کاربران آنها و گردش مالی‌شان را ملاک بعدی موفق‌فرض‌کردن این استارتاپ‌ها در نظر بگیریم.

خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی

احتمالا سوپری‌های محلی که تلفنی سفارش می‌گرفتند و کالاها را درِ خانه‌ها می‌فرستادند،‌ الهام‌بخش خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی بودند. ایده این سوپر‌ی‌ها بسیار کارگشا بود و اهالی محل از آن استقبال می‌کردند. با گذشت روزگار و پیشرفت وسایل ارتباطی، ایده خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی هم به یکی از ایده‌های محبوب استارتاپی تبدیل شد.

در این میان بعضی از استارت آپ‌های فعال دراین‌زمینه،با به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه‌تر و کالاهای متنوع‌تر و ارسال رایگان، از باقی رقبا سبقت گرفتند. اسنپ مارکت، اکالا و بیار از معروف‌ترین و بهترین استارت اپ‌های ایرانی دراین‌زمینه به شمار می‌آیند.

 

استارتاپ های ایرانی

 

خرده‌فروشی‌های اینترنتی

همیشه سایت‌های خرید اینترنتی جزو محبوب‌ترین و پربازدیدترین سایت‌ها به ‌حساب می‌آیند. خریدوفروش اینترنتی یکی از ایده‌هایی است که همیشه جواب می‌دهد و با کمی خلاقیت می‌توان در آن پیشرفت زیادی داشت.

دیجی‌کالا یکی از استارتاپ های موفق ایرانی به‌طورکلی و نیز درزمینه خرده‌فروشی اینترنتی است. دیجی‌کالا حتی در مقطعی توانسته بود جزو صد استارتاپ برتر جهان جا بگیرد. دیجی‌استایل نیز یکی از فروشگاه‌های وابسته به دیجی‌کالا است و درزمینه مد و پوشاک فعالیت دارد.

استارتاپ‌هایی هم که در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، از اقبال خوبی میان بازدیدکنندگان برخوردار هستند. خانومی، روبان و مو تن رو از استارتاپ های موفق ایرانی دراین‌زمینه‌اند.

 

حمل‌ونقل درون‌شهری

خدا پدر مبدع طرح تاکسی‌های اینترنتی را بیامرزد! وقتی برای رسیدن به جایی عجله داریم، تاکسی‌های اینترنتی بسیار به کارمان می‌آیند. استارتاپ‌های ایرانی هم از صف تاکسی‌های اینترنتی جا نمانده‌اند و چند استارتاپ فعال دراین‌زمینه راه انداخته‌اند. اسنپ و تپسی استارتاپ های موفق ‌ایرانی در حوزه حمل‌ونقل شهری‌اند که در بیشتر شهرهای ایران شناخته‌شده‌اند و به فعالیت مشغول‌اند.

 

سفارش آنلاین غذا

امان از دست این شکم! حتما پیش آمده است که دلتان بخواهد غذای بیرون و فست‌فودهای خوش‌مزه بخورید؛ اما حوصله بیرون‌رفتن ندارید. در این مواقع بهترین گزینه استارتاپ‌هایی هستند که درزمینه سفارش آنلاین غذا از رستوران‌ها و فست‌فودها فعالیت می‌کنند. باید اعتراف کنیم که این ایده بسیار هوشمندانه و خلاقانه است!

مامان‌پز، اسنپ‌فود و چنگال از استارتاپ ‌های موفق ایرانی درزمینه سفارش آنلاین غذا هستند. این استارتاپ‌ها حوزه فعالیت خودشان را به شهرستان‌های مختلف گسترش داده‌اند و هر روز درحال گسترش هستند.

 

استارت ایرانی

سفر و گردشگری

نمی‌شود از سفر و گردشگری حرف بزنیم ولی اسم وب‌سایت علی‌بابا را نیاوریم. علی‌بابا یکی از نمونه‌ استارت آپ های موفق ایرانی است که در حوزه سفر به ارائه خدمات مشغول است. عمده خدمات علی‌بابا و استارتاپ‌های مشابه آن عبارت است از: تهیه بلیت تا رزرو هتل و تورهای گردشگری.

جاباما یکی دیگر از استارتاپ‌ های موفق ایرانی است که در حوزه رزرو فعالیت می‌کند. جاجیگا و شب هم از دیگر استارتاپ‌ های موفق ایرانی درزمینه سفر و گردشگری هستند که با آنها می‌توانید محلی در اقامتگاه‌های بومگردی در سرتاسر کشور رزرو کنید.

 

تبلیغات و برندینگ

بخش بزرگی از تبادلات مالی در تجارت الکترونیک در حوزه تبلیغات صورت می‌گیرد. اگر کمی خلاق و کاربلد باشید، می‌توانید درآمد خوبی از تبلیغات داشته باشید.اما اگر بخواهیم نمونه‌های استارتاپ های موفق ایرانی را درزمینه تبلیغات معرفی کنیم، باید از یکتانت به‌عنوان موفق‌ترین آنها یاد کنیم. این شرکت، برای ایجاد کمپین تبلیغاتی و مدیریت آن، به شرکت‌های مختلف پلتفرم ارائه می‌کند.تپسل نیز در حوزه تبلیغات و برندینگ به‌ شمار می‌آید. تخصص اصلی شرکت تپسل تبلیغات‌ موبایلی است.

 

نیازمندی‌های آنلاین

شاید خیلی از شما یادتان نیاید که در گذشته ناچار بودیم صفحه‌های عریض‌وطویل نیازمندی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار را بگردیم تا آگهی‌های خدمات را پیدا کنیم. حالا این روزها استارت آپ‌هایی دراین‌زمینه فعالیت می‌کنند که جای آن روزنامه‌ها را گرفته‌اند. می‌توانید با جست‌وجویی ساده در اینترنت، فهرست طولانی خدمات موردنظرتان را پیدا و از آن استفاده کنید.

وب‌سایت‌های دیوار و شیپور استارتاپ ‌های موفق ایرانی در‌این‌زمینه‌اند. این دو با فروش کالاهای نو و دست‌دوم، ارائه خدمات مختلف درزمینه نیازمندی‌ها و حتی کاریابی توانسته‌اند محبوبیت فراوانی بین کاربران پیدا کنند و به گردش مالی مناسبی برسند.

 

استارتاپ دیوار و شیپور

 

سرویس به‌اشتراک‌گذاری ویدئو

از زمانی که یوتیوب فیلتر شد، جای خالی استارت آپی که بتواند سرویس به‌اشتراک‌گذاری ویدئو را در ایران برعهده گیرد، احساس می‌شد. جعبه و آپارات از استارت آپ های موفق ایرانی هستند که توانسته‌اند نیاز کاربران را دراین‌زمینه رفع کنند.

 

کاریابی

جابینجا یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی به شمار می‌رود. این استارتاپ توانسته است رابطی میان افراد جویای کار و شرکت‌ها باشد و درزمینه معرفی افراد متخصص به شرکت‌های مختلف بسیار موفق عمل کند.

 

تلویزیون اینترنتی

این روزها تلویزیون‌های اینترنتی به محبوبیت چشمگیری میان کاربران رسیده‌اند. می‌توانید تنها با پرداخت هزینه کمی به‌عنوان حق اشتراک به منبع عظیمی از فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی و سریال‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنید. تلوبیون، نماوا، فیلیمو و آیو از استارتاپ های موفق ایرانی درزمینه ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی به کاربران‌اند.

 

استارتاپ های ایرانی

 

سلامتی و تناسب اندام

استارتاپ نوبت دات آی آر یکی از استارتاپ های موفق ایرانی در حوزه خدمات درمانی و پزشکی است. این استارتاپ در کنار وب‌سایت پذیرش ۲۴، خدمات درمانی متنوعی به کاربران ارائه می‌دهد. با جست‌وجو در وب‌سایت این استارتاپ‌ها می‌توانید به‌سادگی درباره پزشک موردنظرتان اطلاعاتی کسب کنید و برای دیدن آنها نوبت بگیرید.

دکتر ساینا یکی از استارتاپ های موفق پزشکی است که کاربران می توانند با ثبت‌نام در آن، به‌صورت آنلاین توسط پزشکان متخصص ویزیت شوند و مشاوره بگیرند. داروکده و دکترتو هم یکی دیگر از استارتاپ های موفق ایرانی در این حوزه هستند که به ثبت اطلاعات دارویی و فروش آنلاین داروها اختصاص دارند.

 

خدمات عمومی و فنی

با راه‌اندازی استارتاپ حوزه خدمات فنی و عمومی، نیاز کاربران به پیداکردن تعمیرکاران حرفه‌ای یا ارائه‌دهندگان خدمات نظافتی و سرویس‌های مختلف کاهش یافته است. آچاره، سنجاق، اسپارد و استادکار از استارتاپ‌ های موفق ایرانی در حوزه خدمات فنی به حساب می‌آیند.

” اکوسیستم اقتصادی ایران قابلیت بسیاری درزمینه پیشرفت استارتاپ‌ها دارد، به‌خصوص حالا که دسترسی ما به خدمات بسیاری از استارتاپ‌های خارجی با محدودیت مواجه شده است. کافی است کمی خلاق باشید و از الگوی پیشرفت نمونه‌های موفق خارجی استفاده کنید. آن‌وقت خواهید توانست کسب و کار پررونق و پرسودی راه بیندازید.”

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.