کارآفرینی و شروع یک استارتاپ نوآور

کارآفرینی و شروع یک استارتاپ نوآور| متخصصان اقتصاد جزو نخستین افرادی بودند که در نظریه‌های اقتصادی خود کارآفرین و فعالیت‌های کارآفرینانه را بررسی کردند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که عنصر اصلی در توسعه اقتصاد یک کشور، کارآفرین‌ها هستند. زیرا همان طور که می‌دانید ارائه یک کالا و خدمتی جدید؛ برابر با ارائه روش‌های جدیدی در فرآیند تولیدی کشور، بهره‌برداری از منابع و امکانات جدید، ایجاد بازارهای جدید، مدیریت موقعیت‌ها و شرایط ابهام‌آمیز، استفاده از امکانات و تشکیلات جدید در صنعت و… است.
یک کارآفرین موفق، دارای مرکز کنترل درونی است و هرگز منتظر نمی‌شود که کسی شرایط و موقعیت مناسب را برای او ایجاد کند. در حقیقت کارآفرین‌ها جسارت و شجاعت عمل کردن را داشته و علاقه به خلق و ایجاد محصولات و خدمات جدیدی را دارند. ناگفته نماند که سرمایۀ کارآفرین‌ها، خلاقیت و مهارت‌هایشان است نه حمایت و پول.

در این مقاله قصد داریم که ضمن ارائه تعریفی کامل از کارآفرینی، به تعیین و مشخص‌سازی استراتژی‌های لازمه برای شروع یک استارتاپ نوآور بپردازیم.

 

 

کارآفرینی چیست؟

 

کارآفرینی

 

محققان و متخصصان بازاریابی، تعریف یکسان و واحدی از کارآفرین و فعالیت‌های کارآفرینی ارائه نکرده‌اند و هر کدام بسته به دید و نظرات خود از این مفهوم، تعاریف خاصی را از کارآفرین ارائه کرده‌اند.
اگر بخواهیم یک تعریف جامع و مشخصی از کارآفرینی بگوییم این است که: کارآفرینی عبارت از انجام یک سری فعالیت‌های هدفمند و هوشمندانه که با تصمیمات منسجم یک فرد و یا گروه برای ایجاد و رشد یک واحد اقتصادی اجرا می‌شود.
کارآفرینی برابر با مفاهیمی چون ریسک‌پذیری، شکار سریع فرصت‌ها، برخورداری از خلاقیت و نوآوری، پیش‌بینی آیندۀ بازار، تخصص در مفاهیم و تکنیک‌های مدیریتی و… است.معمولاً زمانی که افراد واژه کارآفرینی را می‌شنوند، مفهوم ارزش‌آفرینی و پیشرو بودن در یک حوزۀ کاری به ذهنشان خطور می‌کند. یک فرد کارآفرین با بهره‌گیری از ذهن خلاق خود، چیز جدیدی را با ارزش بالایی به همراه تیم نوآور خود خلق می‌کند.

 

براساس آمار و مطالعات صورت گرفته، درصد بسیار کمی از استارتاپ ها، دوامی بیشتر از ۵ سال ندارند. در اصل بخشی از این کسب‌وکارهای جوان تنها با چند اشتباه و غفلت، توسط شرکت‌های بزرگ‌تر حذف شده و متأسفانه ورشکست می‌شوند.

 

 

۱۰ اصل کارآفرین‌ها

 

موفقیت کارآفرینان

 

اگر شما هم‌اکنون یک دانشجو و یا کارمند هستید و دوست دارید که کسب‌وکار خود را راه بیندازید و جزو کارآفرین‌های موفق بازار شوید، باید توجه داشته باشید که قبل از اقدام به انجام هر کاری در این حوزه، باید اصول کارآفرینی و نکات لازمه در حوزۀ شروع یک استارتاپ موفق را بدانید.

در این عنوان به‌طور خلاصه‌وار به معرفی ۱۰ اصل مهم برای شروع یک کسب‌وکار را که شما باید بدانید می‌پردازیم.

 

۱- ایجاد استراتژی خاص خود

برای شروع یک کسب‌وکار اول باید شناخت کاملی از ویژگی‌های شخصیتی خود داشته باشید تا بدانید که در کدام شاخه قوی‌تر هستید و بتوانید حرفه موردعلاقه خود را انتخاب کنید. داشتن و انتخاب یک استراتژی نیز از شناسایی شخصیت حاصل می‌شود. اگر نتوانید استراتژی خاص و ویژه خود را طراحی کنید، محکوم به شکست خواهید بود.

 

۲- رشد و تعمیم تجربه‌های شخصی

 کارآفرین‌ها از اشتباهات و نقاط ضعف خود ایده می‌گیرند و تلاش می‌کنند که آن‌ها را به یک فرصت رقابتی برای خود تبدیل کنند.

منظور از آموزش کارآفرینان، تأکید بر افزایش یادگیری مباحث تئوریک مدیریت و تجربه‌های کسب‌وکاری است.

 

۳- استخدام و انتخاب آگاهانه تیم استارتاپی خود

 

همکاری تیم کارآفرینان

 

تعهد افراد به انجام برنامه‌های استارتاپی، موجب موفقیت کسب‌وکار شما می‌شود. سعی کنید که در انتخاب همکاران و تیم استارتاپی خود دقت لازم را مبذول دارید و افرادی که توانایی‌ها و مهارت‌های بالاتری دارند را انتخاب کنید.

 

 ۴- متخصص در فرآیند مذاکره

کارآفرین‌ها با دانستن و به کار بردن اصول و فنون مذاکره، نتایج و موفقیت‌های زیادی را نصیب استارتاپ خود می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که در مذاکره به اصول خود پایبند باشید؛ زیرا اگر در مذاکره‌ای اصول شما زیر پا گذاشته شود، قطعاً مذاکره‌ای مناسب برای شما نخواهد بود.

مذاکره و متقاعدسازی

 

 

 

 ۵- ایده پردازی و توسعه محصول و خدمات جدید

کارآفرین‌ها شجاعت عملی سازی ایده خود را دارند. شما باید بتوانید ایده‌های خود را با نیازهای امروزه بازار مطابقت دهید؛ زیرا ایده شما باید توسط حداکثر افراد پذیرفته شود.

 

 ۶-  تحلیل شرکت‌های داخلی و خارجی و شناسایی رقبا

برای موفقیت در رقابت با کسب‌وکارها، باید ۳ کار اصلی را انجام دهید:

  • تجزیه‌وتحلیل راهبردی
  •  انتخاب راهبرد
  •  اجرای راهبرد

 

 ۷- مدیریت ریسک‌ها و کشف فرصت ها
یکی از مقوله های کشف فرصت، نگاه از بالا به موقعیت موردنظر است که بتوانیم نقطه ای را برگزینیم تا توانایی ها و مهارت های خود را برای استفاده از آن موقعیت به کار گیریم.

 

۸- سماجت و ثابت‌قدمی تا کسب پیروزی

دلسرد شدن و منصرف شدن از انجام کاری، هرگز در تفکر کارآفرین‌های موفق جایگاهی نخواهد داشت. یک کارآفرین موفق، دارای روحیه‌ای قوی و مُصر است که با غلبه بر موانع به موفقیت خواهید رسید.

 

۹- شاه‌کلید موفقیت، استفاده از زمان و مدیریت آن

کارآفرین‌ها معمولاً برای زمان خود ارزش بسیاری قائل هستند و می‌دانند که اگر مدیریت زمان را در اصول کارهای خود قرار ندهند، آن موفقیتی که همیشه منتظرش هستند را به دست نخواهند آورد. کارآفرینان موفق بهره‌برداری صحیح از زمان را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

 

 ۱۰- بزرگ فکر کردن و کوچک عمل کردن

 

شروع یک کسب وکار

 

معمولاً بسیاری از افراد در ابتدای راه اهداف بلندپروازانه ای را برای خود تعیین می‌کنند و با اشتیاق فراوان می‌خواهند که در زمان کوتاهی به آرزوهای خود برسند. در حقیقت این افراد فراموش کرده‌اند که برای موفقیت باید پاهای خود را روی زمین بگذارند و اقدامات عملی و تلاش‌های هوشمندانه‌ای را انجام دهند.

 

 

کارآفرینی پارکینگی

حتماً بارها داستان‌های موفق کسب‌وکارهای کوچک را خوانده‌اید و متوجه شده‌اید که شروع یک استارتاپ می‌تواند با کمترین سرمایه انجام شود. مرور داستان‌های شرکت‌های بزرگ دنیا مثل اپل، آمازون، اچ پی، گوگل و ده‌ها کسب‌وکار کارآفرینی دیگر شاهدی بر این ادعا است.

تمایز کارآفرینان

 

استارتاپ های خارجی از زیرزمین‌ها و پارکینگ‌ها شروع‌شده، رشد کرده و به بالترین موفقیت‌ها رسیده است.
جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، در سال ۱۹۹۹ در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که در مورد سادگی محیط کاری او پرسیده بود، گفت که ارزان و یا گران بودن میز و صندلی شرکت بر روی تجربه مشتری تأثیری ندارد و من قصد سرمایه‌گذاری بر روی چیزهایی که در این زمان نفعی برای شرکت ندارد، نخواهم داشت.
متأسفانه در ایران کارآفرین‌ها در آغاز کار و شروع استارتاپ به فکر خرید گران‌ترین و لوکس‌ترین تجهیزات اداری هستند. درصورتی‌که در ابتدای کار نیازی به میز و صندلی لوکس در شرکت نیست.
استارتاپ های خارجی با کمترین امکانات و با سرمایه‌گذاری در منابعی که لازمه پیشرفت است و بدون توجه به شکل و محل شرکت، کار خود را شروع می‌کنند و با ایده پردازی مرحله‌به‌مرحله پیشرفت می‌کنند. اما در ایران ابتدا مبالغی که باید صرف تکنولوژی و فرآیند کار صرف شود، به خرید لوکس‌ترین وسایل شرکت صرف می‌شود. استارتاپ های ایرانی از گران‌ترین ساختمان‌ها و طبقات بالا شروع می‌شود و در آخر متأسفانه نابود می‌شود.

 

 

علاقه‌های خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کنید.

ایده پردازی کارآفرینانه

 

شما می‌توانید مباحث مورد علاقه خود را با شروع یک استارتاپ عملی سازید. مطمئناً بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود که بتوانید تصور و ذهنیت خود را از یک کالا و خدمت، واقعیت ببخشید. شما به‌عنوان یک کارآفرین، سرنوشت و آینده خودتان را در دست دارید و هر زمانی که ایده جالب و عالی برای پیشرفت شرکت به ذهنتان خطور کند، می‌توانید آن را عملی سازید.
علاقه‌ها و ایده‌های جذاب شما برای تغییر شرایط زندگی و ساختن یک دنیای بهتر و پیشرفته، باعث تغییر و بهبود زندگی هزاران نفر در جهان می‌شود. پس اگر ایده‌ای در ذهن خود دارید، از همین الان به فکر پرورش و بهتر کردن آن باشید و حتماً آن را عملی کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

فناوری و تحلیل محیط کسب‌وکار، جزو الزامات کارآفرینی است. دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق آموزش و شناسایی عوامل اقتصادی و محیطی به ایده پردازی دانشجویان کمک کرده و زمینه مناسبی را ایجاد کنند. پیش‌تر هم گفتیم که کارآفرین، محرک اصلی پیشرفت اقتصاد کشور می‌باشد و توان رقابتی صنایع را افزایش می‌دهد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.