۱۴ ترفند گوگل آنالیتیکس

با گوگل آنالیتیکس شما می توانید حجم ترافیک سایت خود و اینکه بازدیدکنندگان از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند را بررسی نمایید. همچنین می توانید بفهمید که بازدیدکنندگان سایت شما به چه دلیلی از سایتتان در یک بازه زمانی بازدید می کند؟

گوگل آنالیتیکس تقریباً محبوب‌ترین ابزار رایگان جهت اندازه گیری موقعیت شما در زمینه بازاریابی درونگرا میباشد. با گوگل آنالیتیکس شما می توانید حجم ترافیک سایت خود و اینکه بازدیدکنندگان از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند را بررسی نمایید. همچنین می توانید بفهمید که بازدیدکنندگان سایت شما به چه دلیلی از سایتتان در یک بازه زمانی بازدید می کند؟
ساده یا پیچیده بودن گوگل آنالیتیکس بستگی به شما دارد. البته بیشتر صاحبان کسب و کار صرفا به یک لایه سطحی از امکانات این ابزار بسنده می‌کنند، ولی اگر بخواهید می‌توانید کمی عمیق تر عمل کنید. برای این منظور سعی کنید از ۱۴ ترفند زیر در گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید:

 

۱- هدف ها(Goal) را تعیین کنید

گلها یکی از ساده ترین توانایی ها در استفاده از گوگل آنالیتیکس هستند ولی در عین ساده بودن بیشتر از هر قسمت نادیده گرفته شده است. برای سفت کردن گل می توان از مسیر Admin_Goals- New Goal استفاده کنید. برای بسیاری از سایت ها تبدیل(Conversion) یکی از مهم ترین گل ها می باشد، برای این منظور طرح های آماده برای اندازه گیری موثر این موضوع در دسترس شما قرار می‌دهد.فقط کافیست یکبار گل ست کنید، دفعات بعد با یک نگاه می توانید اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید.

 

۲- یک داشبورد سفارشی ایجاد کنید

داشبورد سفارشی

برای ایجاد یک داشبورد باید از مسیر Dashboard-New Dashboard اقدام کنید. در هر زمان تا ۲۰ داشبورد میتوانید داشته باشید. که در هر کدام از آنها می توانید از ابزارک های مختلف و متنوعی برای اندازه گیری های مختلف استفاده کنید. داشبورد قسمت کاملا کاربردی در جهت گزارش گیری و یا بررسی کلی سایت می باشد.

 

 

۳- هشدار های سفارشی برای خود ایجاد کنید

هیچکدام از ما وقت نداریم که هر روز و هر ساعت برای چک کردن گوگل آنالیتیکس درگیر باشیم. برای این مسئله می‌توانید هشدارهای ایجاد کنید، و از طریق آنها این امکان را خواهید داشت برای کل سایت و یا قسمت هایی از آن برای افزایش و یا کاهش پارامترهای بخصوصی هشدار ایجاد کنید. هشدار های تعیین شده می توانند از طریق ایمیل و یا پیامک شما را مطلع کنند. برای ایجاد هشدارها می‌توانید از مسیرAdmin-Custom Alert اقدام کنید.

 

 

۴- خود را دچار پیگردی قرار ندهید

وقتی که بر روی سایتی برای ایجاد محتوا فعالیت می کنید، به طور قطع دفعات بسیار زیادی برای چک کردن و مطمئن شدن از بدون عیب بودن آن، به سایت سر خواهید زد . برای اینکه مراجعات شما در آمارهای آنالیتیکس خطا ایجاد نکند و بعدا به اشتباه نیافتید می توانید برای خود و همکارانتان فیلترهایی در نظر بگیرید تا شما را از این آمارها حذف نماید. اگر از آی پی استاتیک استفاده می کنید در مسیرAll filter- Add New Filter برای خود فیلتر ایجاد کنید و اگر آی پی داینامیک دارید باید یک فیلتر از پیش تعیین شده برای خود در نظر بگیرید.

 

 

۵- از ابزار گوگل وبمستر استفاده کنید

اگر تاکنون برای سایت خود گوگل وبمستر را راه اندازی نکرده اید شدیداً توصیه می کنیم که این کار را انجام دهید. چرا که در گوگل وبمستر اطلاعاتی مثل اطلاعات در مورد لینک هایی که به سایت شما اشاره دارند، اطلاعات مشاهده سایت، مسائل ساختاری، رفتار اسپم ها ، جستجوی ارگانیک، و اطلاعات کلیک ها موجود است که گوگل آنالیتیکس به شما ارائه نخواهد کرد. در صورتی که اکانت وبمستر خود را به اکانت آنالیتیکس پیوند دهید نیز اطلاعات اضافه تری همچون اطلاعات جستجو، صفحات فرود و خلاصه اطلاعات جغرافیایی را دریافت خواهید کرد.

 

 

۶- بازدیدکنندگان خود را دسته بندی کنید

google analytics

ممکن است که بازدید کنندگان هدف چندگانه داشته باشید ولی این نکته بسیار اهمیت دارد آنها را از هم تفکیک کنید. از مسیرAdmin – Segment می‌توانید بخش‌بندی مورد نظر را برای گروه های مختلف مراجعه‌کنندگان بسازید. می‌توانید هر دسته‌بندی که دوست دارید ایجاد کنید و هر اسمی بر آنها بگذارید. مراجعه کنندگان به سایت شما می توانند بر اساس سن، جنسیت، زبان، منطقه جغرافیایی، تکنولوژی مورد استفاده در دسترسی به سایت، منابع ترافیک و رفتار مصرف کننده دسته بندی گردند.

 

 

۷- سرعت سایت را اندازه گیری کنید

سرعت دانلود در سایت شما یکی از پارامترهای رتبه بندی سئو می باشد. سرعت سایت می‌تواند باعث جذب کاربران جدید و یا دلسرد کردن کاربران فعلی از سایت باشد. سرعت سایت را میتوانید در مسیرهای زیر کنترل کنید.

Behavior-Site Speed- Overview
Behavior- Site Speed – Page timing

دقت داشته باشید مسیر دوم مربوط به زمانی است که می خواهید سرعت صفحات را به طور جداگانه بررسی نمایید.
با این کار می‌توانید عیب یابی و در مرحله بعد رفع عیب سایت خود را در زمینه‌ی سرعت سایت انجام دهید.

 

 

۸- در مورد تفاوت مرورگرهای مختلف دقت کنید

مرور گر اینترنت

می‌توانید سایت خود را برای مرورگرهای مختلف و تفاوت های آنها طراحی کنید به گونه ای که با هر کدام سازگاری مناسب را داشته باشد. برای چک کردن این مسئله گوگل آنالیتیکس فرصت مناسب را در اختیار شما قرار میدهد.
Admin- Technology- Browser and OS
با مراجعه به مسیر بالا میتوانید زمان بارگذاری و نرخ پرش هرکدام از مرورگر ها را در سایت خود ببینید . اگر یک مرورگر خاص مشکلی دارد که بقیه ندارند باید به دنبال حل آن باشید.

 

 

۹- از تصاویر لحظه‌ای برای گزارش گیری استفاده کنید

از قسمت Real Time- Overview می‌توانید ببینید که در سایت شما چه میگذرد. این قسمت به اطلاعاتی از قبیل اینکه چند کاربر در سایت شما هستند، چند نفر به سایت شما دسترسی دارند و از کجا دسترسی دارند، دست پیدا خواهید کرد.

 

 

۱۰- روند رفتار را بررسی نمایید

رفتار کاربر

از مسیرBehavior- Behavior Flows می‌توانید نقشه رفتار کاربران سایت را مشاهده کنید. ممکن است در ابتدا این قسمت کمی پیچیده به نظر بیاید ولی می‌توانید با محدود کردن حوزه انتخابی، متغیر های متفاوتی را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید به خوبی درک کنید که چرا و چگونه مراجعه کنندگان از سایت شما استفاده میکنند.

 

 

۱۱- برای کمپین خود آدرس اختصاصی ایجاد کنید

گوگل برای ایجاد آدرس (URL) سرویسی ارائه می دهد که بتوانید کمپین‌های مختلف خود را از آن طریق رصد نمایید. با این نمایش می توانید ۵ پارامتر را شناسایی کنید: منابع، واسطه‌ها، شرایط، محتوا و نام کمپین.
آدرس بدست آمده از URL Builder را میتوانید به صورت کامل و یا به صورت کوتاه سازی شده استفاده کنید. برای کوتاه کردن آدرس خود میتوانید از مختصر کننده های آدرس مثل سایت های زیر استفاده کنید:

Bit.ly
Goo.gl

 

۱۲-جستجوهای سایت خود را بررسی و تحلیل کنید

 

اگر قسمت مربوط به وظیفه جستجو را فعال کرده باشید، می‌توانید از مسیر Behavior- Site Search اطلاعات مربوط به جستجو های کاربران خود را بررسی و آنالیز کنید. دقت داشته باشید کاربرانی که در سایت جستجو می‌کنند احتمال بیشتری برای رسیدن به گل های تعیین شده شما دارند، و در صورتی که شما اطلاع داشته باشید که کاربران سایت چه چیزی را جستجو میکنند خواهید دانست که چه چیزی را می خواهند، و امکان تولید استراتژیک محتوا در راستای خواسته آنها با خطای کمتری خواهید داشت.

 

 

۱۳- گزارش های دوره ای را برای خود از طریق پست الکترونیک ارسال کنید

اگر نمی خواهید که با اطلاعات مختلف گوگل آنالیتیکس دچاربه‌هم‌ریختگی شوید، بهتر است به وسیله گوگل آنالیتیکس برای خود یک ایمیل هفتگی یا ماهانه ارسال کنید که شامل اطلاعاتی باشد که به آنها نیاز دارید.
با استفاده از گزینه Shortcut میتوانید گزارش مورد نظر خود را برای استفاده های بعدی ذخیره کنید و یا بازه ی مربوط به هفته گذشته و یا ماه گذشته را در ایجاد گزارش تعیین نمایید. برای گزارش های خود می توانید هر تعداد ایمیل را ذخیره نمایید تا گزارش به آدرس آنها ارسال شود.

 

 

۱۴- به روز باشید

این گزینه مثل موارد بالا یک ترفند و یا روش نیست؛ اما اگر کاربر گوگل آنالیتیکس هستید باید بدانید گوگل به طور دائم به ویژگی های نرم افزار ای اش خواهد افزود. برای مطلع بودن از این به روزرسانی ها می‌توانید از توییتر گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.