مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها چیست؟

معنی کلی که می توانیم برای واژه استارتاپ بیان کنیم این است که واژه استارتاپ یعنی حرف و کسب و کاری که برای جست و جوی یک مدل کسب و کار تکرار شونده و گسترش پذیر تشکیل شده است. یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که یکی از مهم ترین و همچنین اصلی ترین شرط ها و موارد لازم برای نام نهادن نام استارتاپ بر روی یک کسب و کار عدم قطعیت آن می باشد.
چگونگی تشکیل شدن و همچنین استارت خوردن استارت اپ ها معمولا از یک نظر و ایده خام شروع می شود و توسط تعدادی از افراد در غالب گروه یا تیم مربوطه با حداقل امکانات و تجهیزاتی که دارند کار را راه اندازی می کنند.

دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟

دلیل شکست استارتاپ ها، به عوامل متنوعی در بازار کسب و کار بستگی دارد. در مواقع شکست استارتاپ ها می توان با استفاده از استراتژی های درست و همچنین با استفاده از روش های کار آمد از پیامد های شکست جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

دلایل شکست استارتاپ ها

از عوامل شکست استارتاپ ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات مالی یا کمبود بودجه

بسیاری از استارتاپ ها به دلیل مشکلات مالی و اتمام نقدینگی آن ها با شکست هایی رو به رو می شوند. از همان ابتدای راه اندازی استارتاپ باید به فکر مدیریت مالی و استفاده بهینه از نقدینگی باشند تا از شکست های احتمالی جلوگیری کنند. آمار ها نشان می دهند که ۲۹ درصد از استارتاپ ها به دلایل مشکلات مالی و همچنین مشکلات نقدینگی با شکست رو به رو می شوند. یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در شکست های مالی و کمبود بودجه، نداشتن سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار زیرا این نیز خود عاملی می شود که در مراحل پیشرفته تر کار با کمبود بودجه مواجه شوند.
برای پیشگیری از شکست های مالی و مقابله با کمبود بودجه، لازم است که از یک یا چند مشاور حرفه ای در این زمینه راهنمایی هایی بخواهید و اگر بودجه کافی برای استخدام مشاور مالی را ندارید می توانید از برون سپاری حسابداری بهره گیری کنید و امور مالی استارتاپ خود را از شرکت هایی که خدمات مالی  و مشاوره های مالیاتی با هزینه های کمتر دارند استفاده کنید.

ارائه محصولات و خدمات بی کیفیت

بر اساس آمار های گزارش شده در این زمینه حدود ۱۷ درصد از استارتاپ ها به دلایل کوتاهی و کم توجهی بنیان گذاران شان درباره کیفیت و درجه سطح مطلوب محصولات شان دچار مشکلاتی شده اند و همچنین با شکست هایی رو به رو شده اند. مواقعی وجود دارد که ایده های استارتاپی فوق العاده ای و همچنین ایده های خلاقانه و نو وجود دارد اما محصولات ارائه شده آن قدر بی کیفیت و درجه پایین هستند که منجرب به شکست استارتاپ می شوند و مشکلات بزرگ تری را به وجود می آورند.
پیش از نهایی کردن محصول و عرضه اولیه آن به سمت بازار ها از کیفیت محصولات خود اطمینان حاصل کنید تا مرجوعی از طرف محصولات به شرکت نداشته باشید.

دلیل شکست استار اپ ها

عدم توجه کافی به بازاریابی

مواردی از استارتاپ ها وجود دارند که دارای ایده های نابی هستند و همچنین دارای کیفیت بالا در ارائه محصولات خود هستند اما به دلیل نداشتن مشتری با مشکلاتی مواجه می شوند. این گونه از استارتاپ ها به دلیل ضعفی که در بازاریابی خود دارند باعث می شوند که کسی از محصولات خوب آن ها اطلاعی نداشته باشد و روز به روز از تعداد مشتری های آن ها کاسته می شود. بر اساس آمار های گزارش شده حدود ۱۴ درصد از استارتاپ ها به دلیل بازاریابی ضعیف خود به موفقیت نرسیده اند.

مشکلات درون تیمی و ناهماهنگی

یکی دیگر از دلیل شکست استارتاپ ها، مشکلات دورن تیمی و انتخاب نادرست اعضای تیم است. آمار ها نشان می دهند که حدود ۲۳ درصد از استارتاپ ها به دلیل انتخاب نادرست در اعضای تیم شان با شکست مواجه می شوند. برای موفقیت هر استارتاپی یک شرط مهمی وجود دارد و آن این است که یک تیم هماهنگ که دارای اعضایی باشند که دارای مهارت های مختلفی باشند و تلاش خودشان را بکنند تا تیم را در راستای هدف خود سوق دهند.
اگر استارتاپ با بیش از یک بنیانگذار راه اندازی شده باشد لازم است که یک هماهنگی و همفکری بین اعضای آن ها باشد تا هدف استارتاپ به بهترین شکل محقق شود.
دلایل شکست استارت آپ

نداشتن شبکه ارتباطی

بر اساس آمار های نشان داده شده حدود ۸ درصد از استارتاپ ها به دلیل نداشتن شبکه ارتباطی با شکست مواجه می شوند پس یکی دیگر از دلیل شکست استارتاپ ها نداشتن شبکه ارتباطی و همچنین مشاور است. یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن این شکست احتمالی می شود این است که بنیان گذاران استارتاپ ها از شبکه های ارتباطی خودشان با سرمایه گذاران به درستی استفاده نمی کنند. پس پشنهاد می شود که سرمایه گذاران را از ابتدا در جریان امور و کار ها قرار دهید زیرا آن ها می توانند در توسعه در این زمینه کمک هایی کنند.

عدم وقت شناسی در ارائه خدمات و محصولات

یکی دیگر از دلیل شکست استارتاپ ها، ارائه محصولات و خدمات در زمان نامناسب است. برخی از استارتاپ ها وجود دارند که زودتر از پیشرفت تکنولوژی مورد نیازشان راه اندازه و شروع به کار می کنند و از آن جایی که برای کار و فعالیت آن ها بازاری وجود ندارد و آن ها با شکست مواجه می شوند. اما دسته دیگر از استارتاپ ها وجود دارند که به دلیل دیر فعالیت کردن در بازار یا بازار اشباع می شود یا تکنولوژی پیشرفته تری جایگزین آن ها می شود.
بنابراین زمان راه اندازی استارتاپ بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل شکست استارتاپ ها

اطلاع محدود و ناکافی از بازار

یکی دیگر از دلیل شکست استارتاپ ها نداشتن اطلاعات کافی و جامع و از کسب و کار و بازار است. استارتاپ ها باید در زمان ارائه محصولات خود به بازار از شرایط و کیفیت و همچنین نیاز روز بازار به چه محصولاتی اطلاعات زیادی را داشته باشند زیرا اگر محصولی را که به بازار ارائه می کنند نیاز روز بازار نباشد باعث مرجوع شدن آن محصول و دچار شکست هایی در ارائه آن محصول می شوند که خسارات زیادی را در پی دارد.
Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.