۴ نکته برای بهبود تولید محتوا

کیفیت تولید محتوا تفاوت فاحشی را در میزان ارتباط مشتریان بالقوه با آن ایجاد می کند ، خواه این محتوا یک رمان هزار صفحه ای باشد و خواه یک ارائه فروش در ایمیل کسی برای متقاعد ساختن او . قاعدتا هر کسی به مانند شکسپیر نیست اما شما قادر خواهید بود تواناییتان در تولید محتوا و برقراری ارتباط موثرتر با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه کسب و کارتان و حتی فراتر از آن را از طریق این اصول کلیدی پایه ارتقا دهید .

۱- طراحی کنید آنچه را که قرار است بنویسید ، سپس بنویسید آنچه را که طراحی کردید

طراحی محتوا پیش از نوشتن

تولید محتوا نیاز به صرف وقت برای آماده سازی دارد . این بدین معناست که پیش از آنکه شروع به نوشتن کنید ، همه چیز منوط به این است که با خیال راحت اجازه دهید کلمات یکی پس از دیگری در ذهن شما جاری شوند .
بدانید که چه چیزی قرار است بگویید و چگونه آن را بیان کنید . باید یک شمای کلی از اندازه و فرمت آنچه را که قرار است بنویسید در ذهن داشته باشید . برای مثال از خود بپرسید :

  • آیا محتوای شما قرار است یک صفحه باشد یا پنج صفحه؟
  • در یک پاراگراف بیان شود یا چندین پاراگراف را دربرگیرد؟
  • آیا مقدمه و نتیجه گیری هم خواهد داشت؟
  • آیا فراخوان عمل ( call to action ) دارد ؟
  • در نوشتن لیست ها از بولت ( bullet ) استفاده کنیم یا از اعداد ؟
  • از سایدبار و یا حتی پانویس قرار است استفاده کنیم ؟
  • چه عناوینی در محتوا به کار ببریم؟

پیش از نوشتن محتوای اصلی ابتدا آن را با یک متن جایگزین موقت برای خود بنویسید ، مثلا ” ادامه جمله را اینجا باید نوشت ” یا “پاراگراف بعدی در اینجا قرار می گیرد ” و امثال این ها . همچنین ایده خوبیست که پیام های کلیدی ای که انتظار دارید به مخاطب انتقال داده شوند را یادداشت کنید و آن ها را دم دست قرار دهید . سپس این فرضیات موقت نوشته شده را به ترتیب حذف کرده و در جای آنها مطالب اصلیتان را جایگذاری کنید و پیشروی کنید تا جایی که مطمئن شوید همه آن ها حذف شده اند .

بهتر است ، یک گام جلوتر از این کار بردارید و رئوس مطالب را به صورت کامل و دقیق یادداشت کنید . بدین ترتیب موضوع فقط منحصر به کپی کردن نوشته های موردنظر در این قالب می شود .

۲- مخاطبان خود را بشناسید و برای آن ها تولید محتوا کنید

شناخت مخاطبان محتوا

به یاد داشته باشید که مخاطب شما چه کسی است و در زمان نوشتن آن ها را مدنظر قرار دهید . ضروریست که بفهمید مخاطبان شما چه کسانی را شامل می شوند ؟ آیا نسل هزاره هستند ؟ مورخان علمی هستند ؟ یا شاید تولیدکنندگان استخر شنا که در جستجوی اختراعات جدید در حوزه گچ کاری هستند ؟ شما باید به درک درستی از نیازهای محتوای شما باید به نیازها و نگرانی های مخاطبانتان که تمرکزشان بر موضوعات هم جهت با منافع و علائق شخصی ایشان است بپردازد .

داشتن محتوای مناسب نیمی از ماجراست ، اما شما همچنان نیاز دارید که توجه مخاطبانتان را از طریق یک طرز بیان جذاب و دلربا به شکلی که آن ها دوست دارند بشنوند جلب کنید – مثلا به صورت رسمی و تشریفاتی برای مخاطبان بانکی ، سرگرم کننده و تفریح وار برای مخاطبان موسیقی پاپ ، یا از نوع محاوره ای برای کسانی که در حال بررسی محصول فروشی شما هستند . از انتخاب صحیح طرز بیان اطمینان حاصل کنید . طرز بیان اشتباه به معنای از دست دادن خوانندگان از همان شروع مطلب است .

۳- طرز بیانتان به گونه ای باشد که باعث ایجاد جنب و جوش در مخاطب شود

تولید محتوای محرک مخاطب

خوانندگان محتواهایی را دوست دارند که از سرعت پیشروی مناسبی برخوردارند . نوشته های با جملات معلوم اینگونه اند و نوشته های با جملات مجهول خیر . در صورت امکان در تولید محتوا از جمله های معلوم استفاده کنید .

جملاتتان را به گونه ای بنویسید که موضوع مورد بحث توسط افعال موجود در مخاطب ایجاد جنب و جوش کند .این جمله را در نظر بگیرید : ” شما در حال خواندن این نوشته هستید تا چیزی یاد بگیرید . ” . اگرچه می توانید به این صورت بنویسید: ” این نوشته در حال خوانده شدن توسط شماست تا چیزی یاد بگیرید “

هر دو یک مفهوم دارند و هر دو درست هستند . اما جمله دوم خیلی جالب به نظر نمی رسد . زمانی که جملاتتان را به صورت مجهول بیان می کنید ، می توانید از کلمات بیشتری استفاده کنید اما این ریسک را نیز باید بپذیرید که ممکن است محتوایتان گنگ و مبهم به نظر آید .

 

۴- هدفمند بنویسید

oriented content

عمل به توصیه قسمت قبل روح تازه ای در محتوای شما می دمد . اکنون مطمئن شوید که محتوایتان دقیق و جهت دهی شده است . هدف نهایی این است : کلمات مختصر و مفید .

حتی هنگامی که تلاش می کنید به طور مختصر بنویسید این امکان وجود دارد که بخش هایی از محتوای شما تبدیل به یک نثر سنگین شود . برای فرار از این دام در تولید محتوا ، یک راه اینست که کلمات و عبارات نامفهوم و دشوار برای مخاطب ( مثلا اصطلاحات خاص صنفی ) را حذف کنیم .

از به کار بردن افعال و عبارات کمکی اجتناب کنید . مثلا ” خوشحالم که هر چه را که یک کمپانی نیاز دارد شرکت شما می تواند انجام دهد ” . اما کمپانی نایک می گوید : ” فقط انجامش بده ! ” . به عبارتی در این جمله فقط درباره فعل انجام دادن صحبت می کند و چیزی درباره عبارت کمکی توانستن برای انجام آن نمی گوید .

همچنین کلمات “باید” ، “ممکن است” ، “می توان” را تا حد امکان به کار نبرید .

سعی کنید از صفات و عبارات بیانگر کیفیت اسم ها پرهیز کنید زیرا میزان اعتماد مخاطب به شما را کاهش می دهد.

به عنوان آخرین و مهمترین نکته برای ارزشمندکردن تولید محتوا ، از نگه داشتن قسمت های هرز و بیهوده صرف نظر کنید تا محتوایتان در یک نگاه اجمالی و کلی نمای جذابتری داشته باشد . اینگونه شما مطمئن می شوید که داستان و مفهومی که مدنظرتان بوده را به صورت مناسب و واضح بیان کردید .

منبع : forbes

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.