اثر تبلیغات براحساسات و رفتار افراد

بخش بازاریابی و تبلیغات هر دو با هم تبلیغاتی را که برای مخاطبان جذاب است تنظیم می کنند.یک تبلیغ خوب فروش و آگاهی برند را از طریق تاثیر بر احساسات و رفتار افراد افزایش می دهد.ما در جهانی از تبلیغات زندگی می کنیم از همان اول صبح در رادیو،اینترنت،مترو،سینما و فروشگاه با مجموعه ای از برند ها مواجه هستیم که ما را احاطه کرده اند و به دنبال فروش محصولاتشان به ما هستند.اگر چه شما فکر می کنید که این تبلیغات را نادیده می گیرید و اثر کمی روی  رفتار و احساس شما می گذارد اما ان ها در حقیقت مکانی را در ذهن شما پیدا می کنند.ما می خواهیم باور کنیم در کنترل کامل انتخاب هایمان هستیم اما در واقع خلاف ان ثابت شده است.پاسخ احساسی ما می تواند یک اثر شدید روی این که چطور فکر میکنیم و انتخاب هایی که انجام می دهیم داشته باشد.

تبلیغاتی که احساس شما را درگیر می کند

 

 تاثیر تبلیغات براحساسات و رفتار

 

قدرتمند ترین اثر تبلیغات در مورد یک محصول این است آن محصول به اضافه تمام ویژگی هایی که شما دوست دارید تبلیغ    می کند و همین در شما احساس خوبی ایجاد می کند.
فرض کنید قصد خرید شامپو دارید و دونوع برند از شامپو در فروشگاه وجود دارد:

برند ۱:شما تبلیغات آن را چندین بار دیده اید.یاداوری برند خیلی بالا است.
برند۲:برند جدیدی است.تبلیغات آن را در رسانه ها تا به حال ندیده اید.فروشنده ۵ مزایای برند را به شما می گوید.قیمت مناسبی هم دارد.

کدام شامپو را می خرید؟
منطق می گوید شامپو ۲ اما خرید برندی که در شما احساس خوبی ایجاد می کند و شما به ان اعتماد دارید برند ۱
بعضی از تبلیغات پاسخ احساسی در اطراف برندشان ایجاد می کنند.هر چیزی که شما را به طور احساسی لمس می کنددر حافظه ی بلندمدتتان می ماند.برندینگ احساسی،مصرف کننده را به محصول علاقه مند می کند،از تبلیغات اجباری رها می کند،به صورت ناخودآگاه به هدف اصابت می کند،قلب را لمس و وارد ذهن می شود،تصمیم خرید و رفتار مصرف کننده را تقویت می کند،وفاداری را افزایش و ترجیحات را به سمت برند سوق می دهد.

مردم به دلایل منطقی نمی خرند بلکه آن ها برای دلایل احساسی می خرند.

زیگ زیگلار

شرکت هایی مثل کوکاکولا وپپسی هیچ وقت درباره ی چاقی،دیابت و کالری صحبت نمی کنند بلکه همیشه بر روی جوانی،سرزندگی وموقعیت های خوب تمرکز می کنند.یا مثلا تولید کنندگان شکلات محصولاتشان را با لوکس بودن و بخشندگی ارتباط می دهند.همه ی این محصولات به دنبال پیوند خود با صفات و احساسات مثبت هستند.

مطالعات نشان می دهد رویداد هایی که با احساسات درگیر هستند،خاطرات قدرتمندی را درذهن مردم ایجاد می کنند و همین احساسات است که مارا به اقدامی مثل خرید کردن یا تخصیص پول به عملی سوق می دهد.

انواع احساسات در تبلیغات

 تاثیر تبلیغات براحساسات و رفتار2

۶ نوع احساس وجود دارد که ما در شرایط مختلف با ان مواجه می شویم: شادی، خشم، نفرت، دلتنگی، ترس، حیرت

  • شادی:احساس خوبی دارید.وقتی درموردجوانی،لوکس بودن ومد صحبت می کنید این حس خود را نشان می دهد.شادی یکی از بیش ترین و موثرترین احساساتی است که در بیش تر تبلیغات ظاهر می شود.
  • خشم: در تبلیغاتی دیده می شود که برمبنای موضوعاتی چون مسائل محیط زیست،سیاست های دولت و کاندید های سیاسی است،دیده می شود.
  • نفرت: در تبلیغات محصولاتی دیده می شود که به دنبال ایجاد حس نفرت از خود در مردم است.از این حس در فروختن محصولاتی مثل دارو،برنامه رژیم غذایی ، معجون های جادویی و کرم های ضد لک دیده می شود.
  • دلتنگی و حزن: برای تداعی حس همدردی و ترحم استفاده می شود.این گونه احساسات در به ترسیم کشاندن اگاهی نسبت به مسائل اجتماعی می تواند موثر باشد.
  • ترس: از این حس یه طور مکرر استفاده می شود تامردم را از انجام کارهای خطرناک مثل سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر منصرف کند.
  • حیرت: ین حس درترکیب با سایر احساسات می تواند ظاهر شود و ممکن است مثیت یا منفی باشد.

اول اقدام کن،بعدا فکر کن.این کاری است که اکثرما انجام میدهیم

 

 تاثیر تبلیغات براحساسات و رفتار3

 

پاسخ احساسی ما بسیار محرک و به طور عمیق با مغزمان عجین شده است که ما به طور غریزی قبل از فکر کردن یا تصمیم عقلایی واکنش نشان می دهیم.در حقیقت اغلب نمی توانیم تشخیص دهیم که خیلی از تصمیمات ما غیر عقلایی هستند و اگر پرسیده شود خیلی از مردم پافشاری می کنند که منطق را به احساس ترجیح می دهند.اما مطالعات چیز دیگری را به تصویر می کشد. مطالعه ای روی ۱۴۰۰ کمپین تبلیغاتی انجام شده که افزایش سود ناشی از تبلیغات احساسی با تبلیغاتی که براساس اطلاعات عقلایی است مقایسه می کند.نتایج نشان می دهد سود حاصل از تبلیغات احساسی(۳۱%) دو برابر تبلیغات عقلایی است(۱۶%) و اگر ترکیبی از این دو نوع تبلیغ انتخاب شود سود به میزان (۲۹%)افزایش می دهد.

 

۵ روش اندازه گیری احساسات

  • رمز گذاری چهره

رمزگذاری چهره یا برنامه نویسی چهره روشی برای ثبت احساساتی است که ممکن است پاسخ دهنده از طریق روش خودگزارش دهی اشکار نکند.کامپیوتر با انالیز ان چه که ثبت شده تغییرات لحظه ای در حالات صورت راکشف می کند.برنامه نویسی چهره امروزه با گسترش وبکم ها،خیلی راحت تر و قابل دسترس تراست به گونه ای که به مخاطبان در خانه به راحتی می توان دسترسی پیدا کرد.اما دشواری این روش به بازتاب درست احساسات و طیف وسیعی از احساسات که در صورت ظاهر می شود،مربوط است.

  • ردیابی چشم

در این روش از دوربین خارجی،تکنولوژی مادون قرمزو یا  ردیاب هایی که در سر نصب شده برای انالیز حرکت چشم پاسخ دهندگان وقتی که در حال تماشای ویدیو هستند استفاده می شوند.کامپیوتر به دقت عواملی مثل عناصری که توجه را جلب می کند،سرعتشان به چه میزان است،چه مدت طول می کشد،را جدا می کند.با این وجود از این روش برای اندازه گیری احساسات خاصی استفاده میشود.

  • EEG(نوار مغزی)

اسکنرهای EEG فعالیت های مغزرا اندازه گیری می کند.همچنین اختلالاتی که در فعالیت الکتریکی مغز دیده میشود راکشف می کند. اندازه گیری احساسات غریزی همچون هوس،عصبانیت و هیجان را برعهده دارد.
اما این اسکنرها نمی توانند به منطقه هایی که وظایفشان کنترل احساسات مختلف است،دسترسی یابند.

  • اقدامات فیزیولوژیکی

اقدامات بخش های مختلف سیستم عصبی فرد پاسخ دهنده مثل ضربان قلب و هدایت و تنفس با توجه به شدت احساساتی که حس می شود تغییر می کند.ازاین رو با توجه به واکنشی که نسبت به موقعیت های مختلف نشان می دهند، می توان احساساتشان را اندازه گیری کرد.

  • تست واکنش مجازی

این تست قدرت ارتباط انسان بین اشیا یا مفاهیم در ذهن انسان را نشان می دهد.در طول تحقیق از پاسخ دهنده خواسته می شود اشیا را در دو دسته طبقه بندی کند.سریع جفت شدن با شدت احساسی که حس می شود ارتباط دارد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.