استراتژی های بازاریابی ویروسی دیجیتال

تاریخچه بازاریابی ویروسی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی ویروسی دیجیتال توسط Steve Jurvetson در ۱۹۹۷ به منظور توضیح برنامه بازاریابی تجارتی منحصر بفرد که توسط Hotmail یکی از خدمات پست الکترونیکی رایگان تولید شده ، ایجاد شده است که چندین شرکت برون سپاری در سراسر جهان ، خدمات بازاریابی ویروسی دیجیتال را ارائه می دهند . هر روز ما چیزهای زیادی درباره بازاریابی ویروسی دیجیتال ، ویدئوهای ویروسی ، اینترنت و محتویاتی که با سرعت نور منتشر می شوند ، می شنویم . برای شناخت بهتر این جهان می خواهم معنی اصلی این مفهوم را ذکر کنم .

 

 

بازاریابی ویروسی

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی ویروسی دیجیتال به منظور افزایش مشتریان کسب و کارها از طریق بازاریابی دهان به دهان انجام می گیرد . با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی به سمت اینترنتی شدن حرکت می کنند ، این پیغام ها بسیار سریع رشد می کنند . لازم به ذکر است که هدف بازاریابی ویروسی دیجیتال حداقل کردن و در نهایت به صفر رساندن هزینه تبلیغات است . بازاریابی ویروسی دیجیتال نوعی از کمپین تبلیغاتی ست که به افراد متکی است تا پیام های بازاریابی را به افراد دیگر منتقل کنند . به طوری که شناخت یک محصول یا خدمات گسترش می یابد یا به عبارتی تکرار می شود . بله ، درست مانند یک ویروس . این رویکرد می تواند تاثیر مثبتی را در طول تبلیغات یا برنامه های تبلیغاتی ایجاد کند . بازاریابی ویروسی دیجیتال قادر است که منافع و فروش بالقوه یک نام تجاری (برند) یا محصول را از طریق پیام هایی مانند یک ویروس منتشر کند . به عبارت دیگر ، به سرعت و از فردی به فرد دیگر . با توجه به سرعت و سهولت به اشتراک گذاری ، شبکه های اجتماعی زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند . نمونه ی گسترده ی آن در زمان های اخیر ایجاد فیلم های متحرک ، شگفت انگیز و دیدنی در یوتیوب است که در فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام دیگر کانال ها به اشتراک گذاشته می شوند .

 

هدف بازاریابی ویروسی دیجیتال حداقل کردن و در نهایت به صفر رساندن هزینه تبلیغات است .

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال درتجارت الکترونیک

به طور خلاصه ، بازاریابی ویروسی دیجیتال یک استراتژی ست که بر روی کلمه ی دهان متکی ست تا یک پیام بازاریابی را به تعداد زیادی از مردم برساند . وقتی مردم یک پیام را با دیگران به اشتراک می گذارند و گیرندگان نیز با افراد بیشتری به اشتراک می گذارند ، می تواند واکنش زنجیره ای ایجاد کند که منجر به رشد چشمگیر ارتباطات می شود . اصطلاح بازاریابی ویروسی دیجیتال اغلب می تواند به جای یا به علاوه ی اینفلوئنسر مارکتینگ و یا بازاریابی word-of-month استفاده شود . این به این دلیل است که محتوای ایجاد شده برای کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال اغلب توسط اینفلوئنسرها گسترش می یابد . بنابراین پیدا کردن یک گروه اصلی از اینفلوئنسرها برای کار با آنها از ابتدا می تواند قطعا موفقیت هر کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال را افزایش دهد .

 

ویروسی شدن در فضای دیجیتال

 

چرا از بازاریابی ویروسی دیجیتال استفاده میکنید ؟

هدف از بازاریابی ویروسی دیجیتال این است که مشتریان را با یک محصول یا خدمات که می توانید آنها را برای مدت آزمایشی یا به صورت رایگان به آنها بدهید جلب کنید . اما قبل از اینکه مشتریان بتوانند از محصول یا سرویس رایگان استفاده کنند ، باید از طریق وب سایت خود ثبت نام کنند . در این صورت شما یک موقعیت برنده – برنده دارید . مشتری در حال حاضر قادر است که از محصول استفاده کند و شما در کسب وکار خود به جلو سوق داده شده اید . لیست رهبران شما پیام هایی را برای افرادی که محصول شما را تجربه کرده اند میفرستند ومیتوانند درمورد آن به دوستان خود نیز بگویند ، پس ازآن این دوستان به دوستان دیگرخود در مورد محصول یا خدمات شما خواهند گفت . اگر مشتریان شما تجربه ی مثبتی از محصولات یا خدمات شما داشته باشند به احتمال زیاد آنها مشتریان وفادار خواهند شد .
دراینترنت یک پیام استراتژیک میتواند به میلیون ها نفر برسد تنها توسط یک کلیک ازماوس . ازسوی دیگربا این حال شما باید ازانواع پیام هایی که دراینترنت قرارداده اید مراقبت کنید . به دلیل سرعت بسیاربالایی ازانتقال اطلاعات انلاین ،پیام های منفی درست مانند پیام های مثبت میتوانند گسترش یابند . که به طور بالقوه میتواند به کسب وکار شما ضربه بزنند .

 

محتوای ایجاد شده برای کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال اغلب توسط اینفلوئنسرها گسترش می یابد . بنابراین پیدا کردن یک گروه اصلی از اینفلوئنسرها برای کار با آنها از ابتدا می تواند قطعا موفقیت هر کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال را افزایش دهد .

 

چگونه یک کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال کار می کند ؟

کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال برای اجرا بسیار ساده است . یک ویدئو یا نوع دیگری از محتوایی که برای هدف جذاب است ایجاد کرده و آن را در اینترنت قرار دهید و اولین اقدامات را برای حرکت رو به جلوی آن انجام دهید . همه کارهایی که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا فیوز روشن شود و کاربران دیوانه وار شروع به اشتراک گذاری کنند. در بعضی موارد ویروس به طور تصادفی اتفاق می افتد . مانند یک ویدئو آپلود شده توسط یک کاربر خصوصی که ناگهان محبوب می شود و شروع به پخش و گسترش در سراسر اینترنت میکند.

 

 

بازاریابی

 

 

مواد ضروری برای تبدیل پیام به ویروس

برای اینکه مردم یا مصرف کننده ها پیام یا ایده را به اشتراک بگذارند باید به اندازه کافی جالب باشد تا آنها را مجبور به انجام این کار کنند . کمپین های ویروسی معمولا شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب ، فیس بوک و توییتر را تحت تاثیر قرار می دهند . برخی از افراد از طریق پروفایل های شبکه اجتماعی خود صدها یا هزاران ارتباط برقرار می کنند . اگر هر شخص پیامی را با تمام دوستانش به اشتراک بگذارد ، پیام به سرعت می تواند توسط میلیونها نفر به اشتراک گذاشته شود .
به منظور تبدیل پیام بازاریابی به ویروس به دو ماده ضروری نیاز است :

  1.  جلب توجه
  2.  یک شبکه بزرگی از ارتباطات موجود را هدف خود قرار دهید که سریعا اطلاعات را انتقال دهد .

 

 ویروسی شدن در فضای دیجیتال مارکتینگ

 

 

مزایای بازاریابی ویروسی دیجیتال

مزایای خدمات بازاریابی ویروسی دیجیتال عبارتند از : اعتبار بالا ، هزینه های پایین ، دستاورد بزرگ ، راندمان بالا ، دسترسی به افراد زیاد ، غیر تهاجمی بودن و فرصت برای تنظیمات ارتقا مداوم . که در زیر به توضیح چند مورد آنها می پردازیم :

  • هزینه کم : چیزی که کمپین های ویروسی را توصیف می کند این است که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای ما انجام می دهند که به شدت هزینه های پراکندگی را کاهش می دهد .
  • پتانسیل دسترسی زیاد : ویدئوی ویروسی در اینترنت توانایی رسیدن به یک مخاطب بین المللی بزرگ را بدون سرمایه گذاری پول زیاد یا تلاش های اضافی دارد .
  • تهاجمی نیست : در بازاریابی ویروسی دیجیتال ، تصمیم به شرکت پذیری و به اشتراک گذاشتن همیشه از سمت کاربر انجام می گیرد . به همین دلیل هرگز به صورت تهاجمی نیست.

به رغم خطرات احتمالی ، بازاریابی ویروسی دیجیتال توانایی جذب مخاطب بالقوه را در هزینه های قانع کننده ی بسیار کم و افزایش کسب و کار شما دارد .

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال نوعی از کمپین تبلیغاتی ست که به افراد متکی است تا پیام های بازاریابی را به افراد دیگر منتقل کنند . به طوری که شناخت یک محصول یا خدمات گسترش می یابد یا به عبارتی تکرار می شود . بله ، درست مانند یک ویروس .

دلایل اصلی محبوبیت عظیم بازاریابی ویروسی دیجیتال

  1.  ارتباطات و شبکه ها در حال حاضر بسیار نزدیک به مردم ساخته شده است ، بنابراین بستگان و دوستان به راحتی بر روی شبکه قابل دسترسی هستند .
  2.  بازاریابی ویروسی دیجیتال یکی از روش های ارزان برای ارتقا یک معامله تجاری است .
  3.  زمان و منابع به راحتی در دسترس هستند . در این نوع بازاریابی یک شخص با دوستان خود تماس میگیرد و آنها نیز با دوستان خود تماس گرفته و این زنجیره همچنان ادامه می یابد . تا درآمد حاصل از تبلیغات را تولید کند .

 

viral marketing

 

معایب بازاریابی ویروسی دیجیتال

  •  مشارکت با گروه های ناشناخته : قدرت بازاریابی ویروسی دیجیتال بستگی به انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر را دارد ، در طول این فرایند ممکن است با کسی که تمایلی به ارتباط با آن ندارید ارتباط برقرار کنید .
  •  بازاریابی ویروسی دیجیتال تا حد زیادی بر موفقیت های کوتاه مدت تاکید دارد نسبت به موفقیت های درازمدت .
  •  فقدان سنجش و اندازه گیری : محاسبه و ارزشیابی اینکه افراد از چه طریقی محصولات یا خدمات را انتخاب کرده اند ، از طریق بازاریابی ویروسی دیجیتال امکان پذیر نیست . درحالیکه دانستن این اطلاعات برای کارفرما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

 

انواع روش های بازاریابی ویروسی دیجیتال

  1. ویروسی ارزشی : در این روش کمپین با ارائه محصولی با کیفیت باعث می شود مشتری ترغیب به معرفی محصول به دیگران شود .
  2. ویروسی حیله ای : در این روش به ازای معرفی محصولات به افراد دیگر پاداش دریافت می کنند .
  3. ویروسی حیاتی : افراد خواهان این هستند که در تجربیات خود با افراد دیگر که نیازمند محصولی خاص هستند ، شریک شوند .
  4. ویروسی مارپیچی : در این روش افراد از تجربیات مثبت خود استفاده کرده و به نشر آنها می پردازند .
  5. ویروسی ناخوشایند : در این روش افراد تجربیات ناخوشایندی را که کسب کرده اند به منظور هشدار با یکدیگر به اشتراک می گذارند .

 

gone viral

 

 

کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال موفق

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا بازاریابی ویروسی دیجیتال برای بقا کسب و کار شما اهمیت دارد .

  •  بازاریابی ویروسی دیجیتال وزوز ایجاد میکند . ایجاد یک وزوز در مورد محصول شما باعث پیش بینی خریداران شما می شود . کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال موفق می تواند این کار را انجام دهد . وزوز بلندتر باعث گسترش بیشتر کمپین می شود . پیام هایی حاوی منافع عمومی ، توجه و جذابیت قطعا به کمپین شما کمک خواهند کرد .
  •  اعتبار بیشتری را ایجاد می کند . چنانچه افراد بیشتر و بیشتری در کل شبکه در حال صحبت در مورد برند شما باشند یا برند شما را پیشنهاد دهند اعتبار بیشتری برای شما ساخته می شود . این به این دلیل است که شرکت شما توسط اینفلوئنسرهای بیشتری تایید شده است . که آنها هم با دوستان و همکاران نزدیک شان به اشتراک گذاشته اند . زیرا پیام شما ویروسی ست و به امتیاز اعتبار شما می افزاید . وزوز با صدای بلند که تولید می شود ، قطعا شناخت محصول یا خدمات را گسترش می دهد .
  • ارزان است .هزینه های بازاریابی ویروسی دیجیتال برای راه اندازی بسیار ارزان است این روش ارزان ترین راه برای افزایش فروش کسب و کار شماست ، زیرا به بودجه تبلیغاتی بزرگ نیاز ندارد . وبلاگ نویسی خبرنامه و بازاریابی ایمیل (Email marketing)برخی از راه های ارزان قیمت ویروسی هستند .

 

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال

 

 

  •  این کار کسب و کار شما را در محدوده سبز رنگ نگه می دارد . بازاریابی ویروسی دیجیتال کمک می کند تا کسب و کار خود را شناور نگه دارید . اگر کسب و کارتان قبلا اعتبار بیشتری کسب کرده باشد ، مردم همچنان برند شما را حفظ خواهند کرد و ثبات کسب و کار شما را تضمین خواهند کرد .
  •  این کار می توند کسب و کار شما را در سطح جهانی قرار دهد . از طریق بازاریابی ویروسی دیجیتال ، شهرت شما به عنوان یک شرکت قابل اعتماد می تواند به مشتریان بالقوه در سراسر جهان برسد . و شرکت شما را قادر می سازد تا در سطح بین المللی گسترش یابد .
  •  به اشتراک گذاری پیام های ویروسی آسان است . به اشتراک گذاری پیام های محصولات ویروسی آسان است . بازاریابی ویدئویی توجه برانگیز را می توان به راحتی با پست های وبلاگ ها ، صفحات وب و سایت های شبکه های اجتماعی جاسازی نمود .

 

چنانچه افراد بیشتر و بیشتری در کل شبکه در حال صحبت در مورد برند شما باشند یا برند شما را پیشنهاد دهند اعتبار بیشتری برای شما ساخته می شود . این به این دلیل است که شرکت شما توسط اینفلوئنسرهای بیشتری تایید شده است . که آنها هم با دوستان و همکاران نزدیک شان به اشتراک گذاشته اند .

 

استراتژی هایی که به پیام های شما کمک می کنند ویروسی شوند.

  •  پیام ها کوتاه و ساده باشند . احتمالا مخاطبان شما یک سند یا محتوای بلند یا یک ویدئوی طولانی را به اشتراک نمی گذارند . سعی کنید یک پیام کوتاه ایجاد کنید که توجه عموم را جلب کند در این صورت وقتی آنها به وب سایت شما می روند ، می توانند درباره کسب و کار شما بیشتر بدانند .
  •  از محتوای بصری استفاده کنید . تقریبا در هر مورد چیزهایی که ویروسی می شوند حاوی محتوای بصری هستند که توجه مردم را جلب کنند . حتی اگر پیام شما حاوی کلمات باشد سعی کنید با برخی از تصاویر یا ویدئوها آنرا جذاب کنید .
  •  پاسخ احساسی را بیرون بکشید . طنز اغلب یک راه عالی برای جلب توجه است . همه ما تعداد بسیار زیادی فیلم های ویروسی احمقانه و خنده دار را دیده ایم که چطور به طور موثر به فروش منجر می شوند . یک نمونه اصلی فیلم های خنده دار یوتیوب است که منجر به کسب یک میلیارد دلار درآمد شده است . بدست آوردن شرایط شگفت انگیز و ایده های خنده دار آسان نیست . اما با گذشت زمان و تلاش می توان یک ایده عالی یافت . اینها ایده هایی هستند که کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال را بوجود آورده اند .

 

viraling

 

 

  •  چیزی ارزشمند را ارائه دهید . بسیاری از برنامه های موفق بازاریابی ویروسی دیجیتال محصولات و خدمات رایگان را برای جلب توجه ارائه می دهند . ثابت شده است که کلمه “Free” در زبان انگلیسی یکی از کلماتی ست که توجه زیادی را به خود جلب می کند . این ممکن است درآمد فوری را به ارمغان نیاورد ، اما هدف در معرض قرار گرفتن و ایجاد یک وزوز مثبت در مورد برند شماست .
  •  کمپین خود را برنامه ریزی کنید . برخی از پیام های ویروسی به نظر می رسند کاملا تصادفی هستند . اما در اغلب موارد ، کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال به خوبی برنامه ریزی شده اند . برای بدست آوردن حداکثر سود شما باید مخاطبان هدف خود را درنظر بگیرید . ممکن است چیزی که برای یک گروه جالب و خنده دار باشد برای گروه دیگر توهین آمیز و خسته کننده باشد . هنگام راه اندازی کمپین شما باید زمان مناسب در اختیار داشته باشید . همچنین سعی نکنید با استفاده از بمباران شبکه های اجتماعی پاسخ ویروسی ایجاد کنید . اگر پیام درست شکل گرفته باشد و پتانسیل ویروسی شدن را داشته باشد ، اجازه دهید آن به تنهایی رشد کند .

 

viral

 

 

نکات کلیدی استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال

در اینجا برخی از نکات کلیدی استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال است که باید در استراتژی خود قرار دهید . استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال لزوما نباید تمام این عناصر را شامل شود ، اما بیشتر عناصر آن را در بر میگیرد . که قوی ترین آنها منجر به نتایج بهتری می شود .

  •  محصولات و خدمات ارزشمند را بدست آورید .
  •  باعث شوید مردم چیزی را حس کنند .
  •  کاری غیر منتظره انجام دهید .
  •  انتقال آسان برای دیگران فراهم کنید .
  •  سعی کنید تبلیغات بدی انجام ندهید .
  •  درک خوبی از مشتریانتان داشته باشید .
  •  از ارتباطات و شبکه های اجتماعی موجود استفاده کنید .
  •  با نظرات مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید .
  •  از مزایای منابع دیگران استفاده کنید .

مهم نیست چه استراتژی را انتخاب می کنیم ، ما هرگز نباید هرزنامه ها را بپذیریم و به جای تکرار پیام ها بارها و بارها ، بهترین استراتژی یافتن مکان و زمان مناسب و اجازه دادن به فیوز ویروسی است که به طور خودکار روشن شود .

کمپین بازاریابی ویروسی

 

 

معرفی یکی از کمپین های معروف در حوزه بازاریابی ویروسی دیجیتال : Chat books

درباره این شرکت : چت روم یک راه آسان برای والدین ایجاد کرده است که می توانند عکس هایی که در رسانه های اجتماعی آپلود کرده اند را پرینت بگیرند . هنگامی که برای خدمات ثبت نام می کنید حساب شما را نظارت میکند و به طور خودکار بعد از بارگیری تعداد مشخصی از عکس ها ، برای شما یک کتاب از تصاویر اخیر می فرستد .
چرا ویروسی شد ؟ این ویدئو یک ضربه بزرگی بود برای پدر مادرهایی که می دانند انجام چنین کاری آن هم هنگام بزرگ کردن کودکان می تواند تا چه حد مشکل باشد . این محصول همچنین یک مشکل را حل میکند که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند و آن هم این است که چگونه خاطراتی که ایجاد می شوند را ذخیره کنیم تا از طریق رسانه های اجتماعی از بین نروند .

 

بازاریابی ویروسی دیجیتال می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد که این می تواند به افزایش ترافیک و درآمد بیشتر کمک کند .

 

نتیجه

بازاریابی ویروسی دیجیتال می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد که این می تواند به افزایش ترافیک و درآمد بیشتر کمک کند . مردم به سایت شما جذب شده اند ، بنابراین شما باید در کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال خود خالق باشید . محصولات و خدمات خود را بشناسید . بدانید که کدام جمعیت را هدف خود قرار داده اید و درک درستی از نیازهای مشتریان خود داشته باشید . و مهم تر از همه بفهمید که چگونه به آنها پیشنهاد بدهید تا هنگامی که قصد برگشت به سمت شما را دارند با دوستانشان به سمت شما بیایند . ایده های واقعا منحصر بفرد و جذاب آسان بدست نمی آیند . از به اشتراک گذاشتن افکار و ایده های خود با دیگران دریغ نکنید .

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
3 نظرات
  1. دانیال می گوید

    سلام خانم جعفری
    مطلب خوبی بود ، استفاده کردیم. ممنون

    در رابطه با همین وضوع ، کتابی وجود داره با عنوان “مسری” که نویسنده اش جونا برگر است.

    در این کتاب هم توضیحاتی آورده شده که چه می شود که یک محتوا به طور فراگیری ویروسی و مسری میشود. و می گوید تمام تلاش ما این است که مطالب ما (یا محصول ما) فراگیر شود و باید کاری کنیم که دیگران درباره آن صحبت کنند ، آن موقع است که می توانیم امید داشته باشیم که به موفقیت نزدیک شده ایم.

    1. نرگس جعفری می گوید

      سلام خیلی ممنون . خداروشکر که واستون مفید بوده . از معرفی کتاب هم ممنون .

  2. بوکلت دانلود می گوید

    جالب بود ! با سپاس از سایت خوب تان !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.