مدیریت زمان وبرنامه ریزی

به نظر می رسد زمان کافی در روز هرگز وجود نخواهد داشت.اما همه ی ما به طور مشابه ۲۴ ساعت زمان در اختیار داریم.پس چرا بعضی از افراد نسبت به دیگران در همان زمان کارهای بیشتری انجام می دهند؟پاسخ این سوال در مدیریت زمان است.شما با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان در این مقاله،می توانید توانایی های خود را برای عملکرد موثر تر بالا ببرید.حتی هنگامی که وقت کمی دارید و فشار کار زیاد است.

 

 

مدیریت زمان 3

 

یکی از دلایلی که افراد دچار تنش و اضطراب می شوند،این است کار هایی را انجام می دهند که ربطی به ارزش ها وعقایدشان ندارد.شما باید کارهایی را که برایتان اولویت دارد تعیین و دلیل انجام آن را مشخص کنید.بارها شنیده اید افرادی وجود دارند که از کار خود دلزده شده اند و برعکس افرادی هستند که با جان و دل کار خود را انجام می دهند.علت ان چیست؟چون ان ها کارهایی را انجام می دهند که بازتاب دهنده ارزش هایشان است.

 

  • چشم انداز و ماموریت خود را مشخص کنید

 

مدیریت زمان 4

 

هدفتان از زندگی چیست؟می خواهید به چه چیزی در شغلتان دست پیدا کنید؟چه تغییراتی در طول روز میخواهید رخ دهد؟ایا هدفتان از کار کردن،تامین هزینه های زندگی است یا انجام کاری که به ان علاقه دارید؟تامین هزینه های زندگی نمیتواند اشتیاق و تعهد بالایی در شما بوجود اورد.داشتن هدف بزرگ باعث رضایت از زندگی و کیفیت بالای زندگی می شود.

 

  • شیوه رسیدن به هدف را مشخص کنید

 

مدیریت زمان 2

 

بهترین راهی که شما را به مقصد می رساند چه چیزی می تواند باشد؟شناخت هدف و مسیر رسیدن به ان به شما این اطمینان را می دهد که مطمئن شوید ایا در مسیر درست قرار گرفته اید یا خیر؟

 

  • پیشرفت خود را بررسی کنید

حرکتتان در مسیر چگونه است؟با موانع و مشکلات بسیاری مواجه هستید یا مسیرتان هموار است و کار به خوبی جلو میرود؟می توانید به دنبال راه و روش مناسب تری باشید.

 

برای رسیدن به هدف، راه های سریع تر،کم هزینه تر با بازدهی بالاتر وجود دارد.
خود را در مسیرسخت و طاقت فرسا که لازمه اش تلاش طاقت فرسا و بی هدف است گرفتار نکنید که در غیر اینصورت چیزی جز خستگی و نرسیدن به هدف  عاید شما نمی شود.

 

  • اینده را تصور کنید سپس به حال برگردید

 

 

مدیریت زمان 5

در روز زمانی را اختصاص دهید،ببینید اکنون در چه جایگاهی هستید و در ۵ سال اینده به چه جایگاهی می خواهید دست پیدا کنید.چه فعالیت هایی اکنون هستندکه بیشترین تاثیر را برروی اینده شما می گذارند.این شیوه تفکر به شما این امکان را می دهد زمانتان را بهتر از انچه تصور می کردید مدیریت کنید. مطالعه ای از دانشگاه هاروارد نشان داد انچه که وجه تمایز افراد با عملکرد بالا از دیگران می شود،داشتن چشم انداز بلندمدت است و ان ها می دانند ۱۰ الی ۲۰ سال اینده از زندگی وکار چهمی خواهند.سپس بررسی می کنند ایا کارهایی که اکنون انجام می دهند در راستای ان اهداف است یا خیر.

 

  • امادگی برای استفاده از شیوه های مدیریت زمان

تنها زمانی اماده هستید تا از فنون مدیریت زمان استفاده کنید، که مسیر رسیدن به ان را مشخص کرده باشید.در غیر اینصورت استفاده از اصول مدیریت زمان باعث می شود حرکتتان سریع تر شود،بدون انکه جذابیتی برای شما داشته باشد.

 

همچنین می توانید بخوانید: 

قانون پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ (Pareto Principle)

  • کارهای روزانه ای را که باید انجام دهید مشخص کنید

 

مدیریت زمان6

 

بسیاری از مدیران موفق ،چک لیستی از کار هایی که در طول روز باید انجام دهند فراهم می کنند.بهترین زمان برای مشخص کردن فهرست کارهای روزانه شب قبل است.چون هنگام خواب ذهن ناخوداگاه این فرصت را می یابد که روی کارهای روزانه تمرکز کند و به ایده هایی دست یابد که در مسیر رسیدن به اهداف روزانه است.از طرفی دیگر نگران فراموشی کار های فردایتان نیستیدونوشتن این فهرست ارزشند تنها ۱۲ دقیق از وقت شما را میگیرد اما نتیجه که به همراه دارد،صرفه جویی دو ساعته در زمان و افزایش بهره وری شما است.پس به امتحان می ارزد.

 

  • برنامه های خود را بنویسید

کسانی که به خوبی می توانند زمان را به خوبی مدیریت کنند،می توانند برنامه خوبی هم بنویسند.پس لازم است زمانی را برای نوشتن و تفکر درباره ی اهداف خرد و کلان و جزییات ان ،مشخص کنید. نگران زمانی که صرف نوشتن جزییات کار می کنید،نباشید.چون به ازای هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی قبل از شروع کار می کنید،۱۰ دقیقه در زمان شما صرفه جویی خواهد شد.سپس لازم است فعالیتهای خود را بر حسب اولویت مرتب کنید.

 

  • فقط بر روی انجام یک کار تمرکز کنید

پیش نیاز اساسی برای رسیدن به موفقیت های بزرگ ،تمرکز بر روی یک کار اساسی است.تمرکز یعنی تمام توجه خود را معطوف مهم ترین کار کنید و در میانه کار،به امور دیگر نپردازید.برای کارهای خود زمان تعیین کنید و ۳۰ درصد بیشتر با توجه به عوامل مختل کننده ای که ممکن است حین کار رخ دهد،لحاظ کنید.عدم تمرکز بر روی یک کار باعث می شود،توجه خودرا به کارهای کم اهمیتی اختصاص دهید که هیچ عایدی برای شما ندارد.

قبل از شروع کار جدید،کار قبلی را تکمیل کنید.چون ممکن است مجبور شوید دوباره به کار قبلی باز گردید.زمانی را به بررسی اخرین بخشی که تکمیل کرده اید بپردازید و دوباره کار را از سر گیرید.این کار ۵۰۰ برابر زمان بیشتری از شما می گیرد تا وقتی که از اول تا اخر یک کار را دنبال کنید.

 

ارل ناینینگل می گفت:(( تمام موفقت های بزرگ در دنیا،به دلیل دوره ای طولانی از تمرکز پیوسته حاصل شده اند.))

 

  • فعالیت های مشابه را در کنار هم انجام دهید

برای فعالیت های مشابه مثل تلفن هایی که باید بزنید،پروژه ای که باید انجام دهید و ایمیلی که باید پاسخ دهید،بازه ی زمانی مشخصی تعیین و به صورت متوالی انجام دهید تا اینکه هر کدام را در زمانی جداگانه.چون هر کاری یک منحنی ((یادگیری)) دارد.منحنی یادگیری نشان میدهد شما برای انجام کار دسته ۴ به زمان کمتری نیاز دارید.

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
2 نظرات
  1. Meysamkarani می گوید

    MOFID VA KARBORDI
    MOAFAGH BASHID👏👏

    1. مرضیه شهبازی می گوید

      خوشحالم که مفید واقع شده.
      سپاسگذارم.موفق باشین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.