پوش نوتیفیکیشن چیست؟ | استراتژیهای ارسال پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن| تصور کنید که بتوانید پیامی را به تلفن مشتری خود بفرستید و از آنها دعوت کنید تا در رویدادی که اخیراً در حال برگزاریاش هستید شرکت کنند. یکی از روشهای بازاریابی در کسبوکارهای جدید فرستادن پیام هدفمند بهصورت شخصی به مشتریان خود هست و همواره بازاریابان به دنبال بهترین روش برای رسیدن به این هدف بودهاند، یکی از این روشها ارسال پوش نوتیفیکیشن (پوش) هست که در این مقاله میخواهیم بگوییم که پوش نوتیفیکیشن چیست و چگونه بهترین پوش نوتیفیکیشن را ارسال کنیم تا مخاطبین بیشتری رو درگیر کنیم.
داشتن یک اپلیکیشن موبایلی میتواند به شما کمک کند تا کسبوکار آنلاین خود را گسترش دهید و مشتریان وفادار جدید را به دست آورید. یکی از مزایای استفاده از اپلیکیشن ها، پوش نوتیفیکیشن است که به کاربران ارسال میشود که میتواند به دلایلی ارسالشده باشد، میتوان از پوش نوتیفیکیشن بهعنوان یک پیام فوری که دعوت شخصی برای مشتری و یک فرصت فروش برای شما ارائه میشود، فکر کرد.
منظور از پوش نوتیفیکیشن، محتوایی است بهصورت متنی، تصویری یا ویدیویی است که به سمت گوشی نصب کننده اپلیکیشن فرستاده میشود و مخاطب یا همان نصب کننده اپلیکیشن از پیام ارسالی شما مطابق با تنظیماتی که درگوشی موبایل خود برای نمایش نوتیفیکیشن یا زنگ هشدار قرار داده است باخبر میشود.
هدف اصلی پوش نوتیفیکیشن را معمولاً اطلاعرسانی سریع به کاربر عنوان میکنند. برای مثال فرض کنید یک وبسایت خبری را در نظر دارد که یک خبر بسیار مهم را به میلیونها کاربری که دارد برساند و مطمئن باشد که همه یا حداقل بخش اعظم کاربران این خبر را میخوانند یا یک سایت هواپیمایی، تور آخرین لحظهی خود را به اطلاع مشتریانش برساند.
شما میتوانید با استفاده از اپلیکیشنِ خود، پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید و درصورتیکه کسبوکار شما فاقد اپلیکیشن هست این امکان از طریق برخی شرکتهای تبلیغاتی یا سرویس های ارسال پوش نوتیفیکیشن صورت میگیرد، سرویس های داخلی مانند پوشه، پوش نامه و … و سرویس های خارجی مثل وان سیگنال که در حال حاضر در این سرویس ایران تحریم می باشد.
این نکته را توجه کنید که ارسال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن مختص یک کسب کار نیست و شما میتوانید برای تبلیغات سایت، صفحهی اینستاگرام، تبلیغات گسترده تلگرام و… از این نوع تبلیغات استفاده کنید.
درگذشته در مقالهای بهصورت کوتاه از انواع تبلیغات در بستر اپلیکیشن صحبت کرده بودیم در ادامهی مقاله میخواهیم بهطور مفصلتری از روشهای ارسال انبوه پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن ها که شرکتهای تبلیغاتی در اختیار میگذارند و همینطور استراتژیهای ارسال آن بگوییم.
روشهای ارسال پوش نوتیفیکیشن:
نوتیفیکیشن متنی
نوتیفیکیشن بنری
نوتیفیکیشن دیالوگی
پوش نوتیفیکیشن متنی
همانطور که از نامش پیداست این نوع پوش نوتیفیکیشن متنی کوتاه با یک عکس کوچک است البته میتوان متن طولانی هم زد ولی برای بهتر دیده شدن متن کوتاه، بهینهتر است.
مخاطبین پس از دریافت این نوتیفیکیشن در صورت تمایلشان میتوانند از بخش بالای گوشی خود به پیام شما مراجعه و درصورتیکه بهجایی لینک شده باشد (کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام، کافه بازار و…) به آن مراجعه کنند.
پوش نوتیفیکیشن بنری
در این روش ارسال که مانند نوتیفیکیشن متنی است به همراه یک بنر که در ابن روش متن کوتاه حتماً باید باشد،این ارسال آیکون به همراه بنری همراه با عنوان و توضیح را نوتیفیکیشن بنری مینامند.این روش در ارسال انبوه پیام تبلیغاتی و یا پیامهای بااهمیت که قصد اطلاعرسانی سریعتری در آن وجود داشته باشد کاربرد دارد.
پوش نوتیفیکیشن دیالوگی
این روش از ارسال نوتیفیکیشن بهصورت تمام صفحه همراه بنر آیکون و تیتر و متن موردنظر (کوتاه) روی گوشی موبایل ظاهر میشود و مطمئناً ازلحاظ بازده و نرخ تبدیل بیشتر و همینطور دارای کیفیت بیشتری از نوتیفیکیشن متنی و بنری است.
در ادامه این مقاله میخواهیم به استراتژیهای ارسال پوش نوتیفیکیشن که کسبوکارهای مختلف از آن برای رسیدن به اهداف خود بهره بردهاند، اشارهکنیم.
ارسال پوش نوتیفیکیشن های اطلاعرسانی:
این نوع از نوتیفیکیشن ها میتواند به کاربران شما اطلاعاتی از قبیل یادآوری، هشدار، آپدیت، اطلاعرسانی اخبار جدید و… به کار برود.
- نوتیفیکیشن آپدیت: این اعلانها به کاربران در مورد بهروزرسانیهای اصلی به یک برنامه میگوید و پیشنهاد میکنند که نسخه جدید را نصب کنند یا یک ویژگی جدید یا بسیار بهبودیافته را بررسی کنند. این پوش نوتیفیکیشن به کاربران نشان میدهد که شما بهطور مداوم به دنبال این هستید که برای تجربه آنها را ارزش قائل هستید و اپلیکیشن خود را بهبود میدهید.
- نوتیفیکیشن یادآور:پیغامی میفرستد تا کاربران از فرصتهای مهم یا چیزهایی که باید انجام دهند را از دست ندهند. بهعنوانمثال، سایت ایوند از این طریق به مخاطبانش ثبتنام رویدادی که بهزودی برگزار خواهد شد را یادآوری میکند.
- نوتیفیکیشن هشدار:وقتی چیزی بهطور مستقیم به مخاطبین مربوط میشود این نوع اعلانها کاربران را هشدار میدهد برای مثال هشدارها میتوانند این را بگویند:کسی پیامی برای شما فرستاده است، کسی عکس شمارا دوست دارد، کسی روی پست شما کامنت گذاشت و… .
این سبک از ارسال پوش نوتیفیکیشن میتواند مناسب برای برنامههای تناسباندام، پورتال کاریابی، برنامههای آموزشی، برنامههای سفر یا تاکسی و برنامههای اجتماعی و پیامرسانی باشد بهعنوانمثال، برنامه تناسباندام که روزانه برنامه غذایی و ورزشی شمارا به اطلاع شما میرساند.
ارسال پوش نوتیفیکیشن برحسب موقعیت جغرافیایی:
یک اپلیکیشن میتواند یک نوتیفیکیشن هوشمند ساده را برای کاربران هنگام ورود یا ترک یک مکان ارسال کند همینطور میتوانید پیامی را برای همه کاربران درون یک منطقهی جغرافیایی خاص ارسال کنید.
اعلانهای جغرافیایی گزینهای عالی برای پیدا کردن فروشگاههای نزدیک، فروشگاههای مواد غذایی و نوشیدنی و یا برای برنامههای هتل و مسافرت است. بهعنوانمثال، شما بهعنوان یک کسبوکار که امکان رزرو هتل را فراهم میکنید میتوانید به کسانی که در آخر تابستان در کیش هستند تبلیغات خود را ارسال کنید.
ارسال پوش نوتیفیکیشن های تعاملی:
هدف از ارسال این نوع پوش نوتیفیکیشن ها، ایجاد انگیزه برای کاربران است و القای این مسئله به مخاطبین که آنها برای شما ارزشمند هستند.
بهعنوانمثال، اپلیکیشن میتواند به پیشرفت آنها تبریک بگوید. یک برنامه تناسباندام میتواند” پیامی مانند آفرین شما امروز ۱۰ کیلومتر پیادهروی کردید” را ارسال که کند که این پیام پیوند کاربر را با برنامه عمیقتر میکند. این نوع نوتیفیکیشن برای برنامههای تناسباندام، برنامههای تجارت الکترونیک (فروشگاههای آنلاین و بازار)، برنامههای موسیقی و بسیاری از انواع دیگر برنامهها مناسب هستند.
ارسال پوش نوتیفیکیشن های ترفیعی
از طریق ارسال این نوع نوتیفیکیشن به کاربران در مورد پیش نهادات منحصربهفرد، خریدوفروش اطلاعرسانی میشود. بهاینترتیب، اعلانهای تبلیغاتی کاربران را تشویق میکنند تا خرید کنند. برای مثال دیجیکالا در جمعهی آخر سال برای مخاطبین خود از تخفیف ویژهی خود در این روز نوتیفیکیشن ارسال میکند.
این نوع اعلانهای تبلیغاتی را میتوان به انواع دستههای برنامه اعمال کرد: خرید آنلاین، بازیها، مسافرت، تناسباندام و…
ارسالپوش نوتیفیکیشن های تکرارشونده
این نوع اعلانها فقط یکبار در یک تاریخ و زمان خاص به کاربران ارسال میشود. بهطور مثال، پیامهایی منظم را میتوان بهصورت ماهیانه یا هفتگی برای برجسته کردن متون تحریریه ارسال کرد. این نوع ارسال مناسب برای تجارت الکترونیک و برنامههای آموزشی و یا کتابهای مناسب است. برای مثال سایت بیپ تونز که آخر هر هفته لیست بهترین آهنگهای منتشرشده را ارسال میکند.
ارسال پوش نوتیفیکیشن های نظرسنجیها
یکراه عالی برای جمعآوری بازخورد کاربر و بهبود تجربه مشتری است. با پوش نوتیفیکیشن، شما میتوانید بررسی را جمعآوری کنید تا نسخههای آینده برنامه را ارتقا دهید و تعداد نصب را افزایش دهید. ممکن است شما در پیغامی از کاربران بخواهید تا برنامه را ارزیابی کنند
ارسال پوش نوتیفیکیشن های سفارش
با این پیغامها شما مشتریان را در مورد آنچه با سفارشهای آنها در جریان است، هشدار میدهید. آنها حاوی اطلاعاتی نظیر تأیید سفارش، بهروزرسانی وضعیت سفارش و اطلاعات ردیابی و ارسال رسید دیجیتال هستند
اعلانهای خرید برای تجارت الکترونیک، برنامههای غذایی و نوشیدنی و برنامههای بانکداری تلفن همراه مناسب است. برای مثال اسنپ فود به شما نوتیفیکیشن ارسال میکند تحت این عنوان که غذای شما تا دقایقی دیگر برای شما ارسال میشود که میتوانید مخاطب را مطمئن سازد.
ارسال پوش نوتیفیکیشن های سرگرمکننده
ارسال پیامهای سرگرمکننده، خندهدار، عاشقانه و… که بایستی از خلاقیت بالایی برخوردار باشند تا مخاطب را جذب کنند، معمولاً صفحات مجازی و کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرام از این روش برای جذب مخاطب استفاده میکنند.
پوش نوتیفیکیشن و خدمات مشابه
درگذشته در مطالبی به سرویسهای پیامکی و ایمیل مارکتینگ اشارهکرده بودیم در طی یک نظرسنجی معلوم شد که ۵۰ درصد نرخ باز شدن اعلانها در سرویس پوش نوتیفیکیشن بیشتر از ایمیل مارکتینگ است، تقریباً با نرخ کلیکی حدود دو برابر بیشتر.
در مقایسه با سرویسهای پیامکهای تبلیغاتی هرچند شباهتهایی دارند اما ماهیت متفاوتی را در تأثیرگذاری دارند، اغلب محتوای پیامکهای تبلیغاتی را با هرزنامه مرتبط میدانند و سریع از آن گذر میکنند و یا اینکه فرستادن پیامکهای ناخواسته غیرقانونی است و یا به دست آوردن شماره مخاطبین کار سادهای نیست.
پوش نوتیفیکیشن یک فرصت باورنکردنی برای افزایش مشارکت مشتری و کسب درآمد بیشتر را فراهم میکند چراکه مشتریان بیشتری احساس خاص بودن میکنند البته اگر به شیوهی درستی این عمل صورت بگیرد برای استفاده از این ابزار بازاریابی جدید باید بسیار مراقب باشیم. سوءاستفاده از پوش نوتیفیکیشن میتواند درواقع آسیب جدی به بار آورد در مقالات آینده به بررسی بیشتر این ابزار بازاریابی خواهیم پرداخت.
در اخر نیز با یک اینفوگرافیک برخی مزایای استفاده از پوش نوتیفیکیشن را به نمایش درآوردیم:
سلام
خیلی مطلب خوبی بود
تبریک میگم بهتون