چرا خرید اینترنتی؟

خرید های اینترنتی اکنون به یکی از ضروریات زندگی ما تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به زبان ساده روند تغییر بازار های قدیمی به بازار های آنلاین و همچنین تأثیر آن بر رفتار مصرف کننده و چگونگی تأمین آن ها توسط بازار های اینترنتی را شرح دهیم و این که چه آینده ای در انتظار آن ها خواهد بود.
.

تکنولوزی تکان دهنده است

در واقع می شود گفت تمام اموری که انسان امروزه با آن ها درگیر است به نوعی در ارتباط با تکنولوژی گام بر می دارد. مثال کوچکی از این دست مسائل نحوه انجام خرید توسط مصرف کنندگان انواع کالا ها می باشد. خود شما نیز قطعا مصرف کننده بوده و در این گروه می گنجید و طی سالیان اخیر تغییر بازارها به سوی اینترنتی شدن را حس کرده اید، اینکه چگونه اکثر نیاز های خود را با خرید اینترنتی برطرف می کنیم. در ادامه با تعریف مصرف کنندگان و رفتار آن ها بحث را ملموس تر می کنیم.

ملاک های خرید اینترنتی

مصرف کنندگان

از نظر اکثر کارشناسان بازرگانی و همچنین روانشناسان بازار یابی مصرف کنندگان کسانی هستند که طی یک فرآیند برای رفع نیاز خود به ترتیب فرآیند خرید را با مرحله درک و احساس نیاز آغاز کرده و در ادامه با یافتن وسیله یا خدمت مورد نظر خود، مقایسه گزینه ها، خرید کالا و در نهایت دور انداخن آن تکمیل می کنند که این فرآیند معمول روزانه به وفور در جامعه صورت می گیرد.

رفتار مصرف کننده

عوامل بسیار زیادی به عنوان یک خریدار بر رو ی شما تأثیر میگذارد از جمله آن ها عبارت اند از:

  1. درکی که شما از خرید دارید و هدفتان از انجام آن.

  2. فرهنگی که شما در آن رشد کرده اید.

  3. افرادی که بیشترین تأثیر را روی شما می گذارند از قبیل خانواده، دوستان و گروه هایی که در آن ها عضو هستید.

  4. جنسیت، شغل، گروه سنی و دیدگاه اجتماعی شما.

  5. احساسات و عواطف فردی خاص شما همچون علاقه، نفرت، لذت و عصبانیت.

    این موارد به طور شگفت انگیزی بر روی خرید شما اثر گذار هستند اما میزان آن ها در هر مورد متفاوت است و این خود دلیلی است که چرا شناخت رفتار مصرف کننده بسیار پیچیده و طبقه بندی آن بسیار مشکل است.

به سوی تکنولوژی

جایگاه بازار های اینترنتی به طور کلی در ابعاد مختلف زندگی امروزی قابل مشاهده است و روند بهبود یافتن این بازار ها را نمی توان نادیده گرفت. البته تأثیر متقابل خرید اینترنتی توسط مصرف کنندگان یکی از عوامل اصلی این پیشرفت بوده است به طوری که هر چه مشتریان علاقه بیشتری به امکاناتی که در این فضا فراهم شده است نشان دهند -امکاناتی که بدون وجود اینترنت امکان حضورشان بسیار پایین بود- از آن سو تلاش این بازار ها برای جلب مشتری بیشتر نیز به طور تساعدی افزایش پیدا می کند.

بهبود ملاک های خرید در اینترنت

معیار های بسیاری برای یک خرید خوب وجود دارد که از نظر افراد مختلف جامعه متفاوت است اما در این قسمت بعضی از بهترین های آن ها را مطرح می کنیم که به سبب وجود شبکه های نت ایجاد شده اند و قطعا برای انجام عمل خرید شما را ترغیب می کنند:

  1. امکان سفارش از فروشگاه دلخواه خود بدون در نظر گرفتن فاصله مکانی فروشگاه از شما.

  2. امکان مقایسه کالا با سایر اقلام و برند های موجود دیگر در تمامی فروشگاه های در دسترس به صورت همزمان.

  3. قرار نگرفتن در شرایط احساسی خرید حضوری که معمولا باعث خرید بر اساس ایجاد احساس گناه در مشتری صورت می گیرد.

  4. امکان استفاده از نظر سایر مصرف کنندگان قبلی و مشاهده باز خورد آن ها.

همه ی این موارد اشاره به تأمین شدن یکی از مهمترین خواسته های درونی ما را دارد که جلب آن سبب می شود تا آدمی به سوی آن منبع ایجاد کننده حرکت کند و آن خواسته میزان راحتی انجام شدن عمل مورد نظر می باشد.
در فرآیند خرید نیز همین گونه است هرچه انجام خرید توسط هر سیستمی راحت تر انجام شود جاذبه قوی تری برای مصرف کنندگان خواهد بود اکنون این جاذبه در دستان بازار های اینترنتی قرار دارد که خرید های اینترنتی را روز به روز محبوب تر می کنند و تا زمانی که به این سو حرکت می کنند موفقیت بیشتری را نیز رقم خواهند زد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.