طراحی سایت با cms اختصاصی بهتر است یا وردپرس؟

طراحی سایت با cms اختصاصی بهتر است یا وردپرس؟

اگر تصمیم به ایجاد یک وبسایت گرفته باشید مطمئناً می دانید یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است این است که طراحی سایت با cms اختصاصی بهتر است یا طراحی به وسیله cms های عمومی همچون وردپرس(WordPress)، جوملا(Joomla)، اپن کارت، دروپال، دی ان ان، پرستاشاپ و غیره.
البته تردید شما در انتخاب بین این موارد و سردرگمی کاملاً طبیعی و نرمال است. زیرا پیش از راه‌اندازی سایت بسیاری از مسائل برای شما ممکن است در سایه ابهام باشد، حتی ممکن است برخی از مشکلات و ایرادها پس از راه‌اندازی سایت خود را نمایان کنند. پس بهتر است قبل از اینکه اقدام به طراحی و راه‌اندازی سایت بطور شتابزده نمایید، بررسی های لازم را انجام دهید. برای این منظور نیاز های خود را به طور کامل مشخص نمایید، از مشاوران و متخصصان در این زمینه نیز مشاوره بگیرید. چرا که سایت آن راه‌اندازی آن شاید تغییر مسیر از یک cms و طراحی سایت با cms دیگر کمی مشکل ساز باشد، و یا شما را به دردسر بیندازد.

سی ام اس چیست؟

سی ام اس به معنای سیستم مدیریت محتوا(Content Management System) یا همان پنل مدیریت یک وبسایت است که از آن طریق می‌توان سایت را طراحی و مدیریت نمود. CMS می‌تواند اختصاصی باشد بدین معنا که برای شما طراحی و استفاده گردد و یا اینکه از CMS های عمومی همچون وردپرس، جوملا، اپن کارت، دروپال، ‏ دی ان ان و … که در بالا نیز بدان اشاره شد استفاده نمایید. دقت داشته باشید هر کدام از این دو مسیر مزایا و معایبی دارند که در زیر به آنها اشاره می شود:

طراحی سایت با cms اختصاصی و مزایای آن

در زیر به مزایای CMS های اختصاصی می پردازیم:

سرعت بالاتر

زمانی که سایت شما توسط یک طراح سایت متخصص انجام شده باشد به طور حتم کدهای سایت بر طبق نیازهای شما نوشته و بهینه شده اند. قطعاً در این شرایط سعی بر این شده است که از موارد اضافی پرهیز شود. بنابراین امکان دسترسی سریعتر به موارد مختلف مهیا می باشد. در این حالت می‌توانید هر آنچه مورد نیاز شماست از برنامه نویس بخواهید تا برایتان در سایت قرار دهد.

امنیت بالا

به دلیل اینکه به احتمال زیاد کدها به طور اختصاصی برای شما نوشته شده اند، اطلاع و دسترسی به آنها برای سایرین کمی مشکل تر است شرایط طراحی سایت با cms های عمومی است و در نتیجه به احتمال زیاد جاسوسی از سایت شما مشکل تر خواهد بود.

دقت داشته باشید الزاما کد اختصاصی به تنهایی به معنای امنیت بیشتر نمی باشد و در برخی موارد کدهای اختصاصی نیز بسیار ضعیف و آسیب پذیر می باشند.

همچنین بخوانید:

تفاوت Http با Https 

طراحی سایت با cms های اختصاصی و معایب آن

در کنار مزایای طراحی سایت با cms اختصاصی معایبی نیز برای آن می‌توان ذکر کرد که توجه به آن ها الزامی می نماید و بهتر است از آنها غافل نمانید.

هزینه بالا و مدت زمان طولانی

 

طراحی سایت با cms

سفارش دادن برای شرایط خواص همیشه دارایی زمان طولانی تر و هزینه بیشتر خواهد بود. تصور کنید در شرایط فیزیکی روزمره نیز این شرایط حکمفرماست برای مثال در صورتی چه برای مهمانی خود نیاز به غذا و شرایط و طعم خاص داشته باشید باید پیش از آن مراجعه کرده، سفارش داده باشید و به طور معمول هزینه بالاتری نیز در مقایسه با مراجعه به یک تهیه غذا ( کترینگ ) پرداخت خواهید کرد. این مسئله در مورد خرید لباس نیز صادق است. اگرچه لباس سفارشی معمولا زیبا تر و مناسب تر برای شخص مورد نظر دوخته میشود ولی مدت زمان و هزینه بیشتری را نیز طلب می‌کند.
در طراحی سایت با cms های اختصاصی نیز شما به مدت زمان بیشتری جهت آماده شدن نیاز داشته و قطعاً هزینه بیشتری نیز پرداخت خواهید کرد. اگر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اید که طراحی سایت با cms های عمومی برای شما جوابگو نخواهد بود بهتر است کار را برای طراحی سایت با cms های اختصاصی آغاز کنید.فقط در این رابطه به این نکته توجه داشته باشید ممکن است یک CMS غیر عمومی به شما ارائه شود در صورتی که به افراد دیگری نیز مشابه شما ارائه شده است. در این صورت این cms برای شما اختصاصی حساب نمی‌شود و فقط برای شرکت ارائه دهنده یک cms اختصاصی است.

پشتیبانی گران قیمت
اگر تا به حال به داشتن سایت اندیشیده اید قطعامساله طراحی سایت با CMS اختصاصی یاعمومی ذهن شمارابه خود مشغول کرده است.برای اطلاعات بیشتر این مقاله رابخوانید.

اگر شما از سی ام اس هایی مانند وردپرس استفاده میکنید ، در صورتی که در اینترنت یک جستجوی ساده انجام دهید می توانید پاسخ سوالات خود را بیابید؛ و حتی در صورتی که متخصص وردپرس شما بنا به هر دلیلی قادر به ادامه فعالیت نبود از متخصصان دیگری استفاده کنید. ولی در صورتی که برای شما طراحی سایت با cms اختصاصی انجام شده باشد ، شما منحصر به ارتباط با یک تیم هستید. در نتیجه شرکت ارائه دهنده خدمات می تواند برای تغییرات هر چند جزئی نیز از شما مبالغ بالا را تقاضا کرده و یا شما را بسیار معطل کند.تجربه ثابت کرده است که پشتیبانی در مورد سی ام اس های اختصاصی بسیار پرهزینه است و یا بسیار ضعیف انجام می شود.

 

انواع سایت ها و طراحی با cms ها

 

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی بزرگ که نیاز به امکانات خاص همچون دسترسی به انبار، پرسنلی و تحویل کالا دارند بایستی با یک cms اختصاصی طراحی شوند و معمولاً cms های عمومی به دلیل پیچیدگی در نیازهای این فروشگاه ها قابلیت های لازم را ندارند. در این شرایط پیشنهاد می شود با شناسایی کامل نیازهای شرکت با استفاده از کد نویسی اختصاصی سایت مورد نظر در cms اختصاصی طراحی شود.
اگر فروشگاه اینترنتی شما محدود است و این امکان را دارید که از وردپرس استفاده کنید در این مورد درنگ نکنید زیرا با هزینه پایین تر و مدت زمان کوتاه تری وارد بازار خواهد شد و فعالیت خود را آغاز می کنید.

سایت شرکتی

سایت های شرکتی معمولا حکم یک تابلو در محیط اینترنتی را دارند. و می توانند نمایشگاهی برای قابلیت ها و نمونه کارهای شرکت نیز باشند. بنابراین اولویت در سایت چنین شرکتهایی را پوسته و قالب تشکیل می دهند که وردپرس برای آنها بسیار مناسب می باشد.

سایت سازمان های دولتی

سازمان های دولتی نیز به طور معمول مرجع اطلاعاتی بوده و نیاز به ثبت اطلاعات و ورود افراد زیادی همچون پرسنل دارند. بنابراین بهتر است سایت آنها با cms های اختصاصی طراحی گردد .

سایت های خبری

عموماً در سایت های خبری ظاهر سایت و سئو بسیار مهم می باشد که در وردپرس به راحتی قابل دستیابی است.

سایت های خلاقانه و شخصی

در سایت های خلاقانه مانند شرکت های استارتاپی و شخصی خلاقیت حرف اول را میزند بنابراین پیشنهاد می شود سایت در ابتدا با وردپرس راه اندازی شده، در ادامه پس از نیازسنجی در صورت لزوم با ‏cms اختصاصی طراحی شود.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.