اثر زمان ماندگاری در رتبه بندی سایت

 

همان‌طور که میدانید موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها از فاکتورهای متفاوتی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها زمان ماندگاری (Dwell time) است. این جستجوگرها سایت‌هایی را که شامل محتوای ارزشمند هستند را از طریق همین فاکتور شناسایی کرده و در صدر نتایج قرار می‌دهند. در اینجا با مفهوم زمان ماندگاری که اغلب نادیده گرفته می‌شود آشنا خواهید شد.

 

زمان ماندگاری چیست؟

 

کاربر با جستجوی کلمه یا عبارتی وارد سایت می‌شود و بعد از گذشت مدت‌زمانی به هر دلیلی سایت را ترک می‌کند و به صفحه نتایج جستجو بازمی‌گردد، این زمان سپری‌شده در سایت توسط کاربر زمان ماندگاری ست که هر چه این زمان بالاتر باشد، نشان‌دهنده‌ی اهمیت و ارزش محتواست و برعکس هرچه این زمان کمتر باشد (کمتر از یک دقیقه) دلیلی بر نامناسب بودن محتوا می‌باشد. اینجاست که گوگل سایت‌هایی را که از زمان ماندگاری بالاتری برخوردارند را در صدر نتایج نشان می‌دهد.
بنابراین زمان ماندگاری معیاری است که تعامل کاربر با سایت و زمان سپری‌شده در سایت را ارزیابی می‌کند و بر نتایج موتورهای جستجو تأثیر به سزایی می‌گذارد.

 

dwell time

 

 

تفسیر زمان ماندگاری

 

  • زمان ماندگاری دوثانیه‌ای: زمان ماندگاری دوثانیه‌ای نشان‌دهنده این است که کاربر با ورود ب سایت نتیجه دلخواه خود را کسب نکرده و برای دستیابی به نتایج بهتر به صفحه نتایج جستجو بازگشته است.
  • زمان ماندگاری دودقیقه‌ای: زمان ماندگاری دودقیقه‌ای نشان می‌دهد که محتوا تقریباً ازنظر کاربر مفید بوده و به همین دلیل چنددقیقه‌ای را به خواندن آن اختصاص داده است.
  • زمان ماندگاری ۱۵ دقیقه‌ای: این زمان به این معناست که محتوا برای کاربر بسیار مفید واقع‌شده و به پاسخ سؤال خود دست‌یافته است.

همچنین میتوانید بخوانید:

با پست های قدیمی چکار کنیم؟

اجزای زمان ماندگاری

۱- زمان ماندن در صفحه (Time on page)
۲- نرخ پرش (Bounce Rate)
۳- نرخ کلیک  (CTR) در نتایج صفحات موتورهای جستجو

 

زمان ماندگاری، Bounce Rate و Time on page چه تفاوتی باهم دارند؟

 

معمولاً سئوکاران سه مفهوم زمان ماندگاری، نرخ پرش (Bounce Rate) و Time on page را به دلیل شباهت بسیارشان باهم اشتباه می‌گیرند، اما می‌توان گفت زمان ماندگاری ترکیبی از Time on page و نرخ پرش است.
برای روشن شدن مفاهیم نرخ پرش، Time on page و نرخ کلیک تعریفی از آن‌ها را در زیر ارائه می‌دهیم:

 

 

time on page

 

Time on page چیست؟

 

مدت‌زمانی که کاربر روی یک صفحه یا یک قسمت از سایت سپری می‌کند و بعدازآن به صفحه‌ی دیگری از همین سایت یا به صفحه نتایج موتورهای جستجو بازمی‌گردد Time on page است که در گوگل آنالیتیکس نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید ک گوگل سایت‌هایی بازمان ماندن در صفحه‌ی کمتر از دو دقیقه را نامطلوب می‌داند.

 

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

 

نرخ پرش یک سایت درصد بازدیدکنندگانی ست که سایت را بعد از دیدن تنها یک صفحه ترک می‌کنند. نرخ پرش بستگی به عوامل زیادی ازجمله عادت‌های جستجو کردن و دستگاه جستجوی کاربر دارد.
حدود ارقامی که می‌شود یک سایت را خوب، نسبتاً خوب و ضعیف تلقی کرد عبارت‌اند از:

• نرخ پرش بین ۰% تا ۴۰%: خوب
• نرخ پرش بین ۴۰% تا ۶۰%: نسبتاً خوب
• نرخ پرش بین ۶۰% تا ۱۰۰%: ضعیف

پس به‌طور خلاصه برای داشتن Dwell time بهینه نیازمند Time on page بیشتر از دو دقیقه و Bounce Rate کمتر از ۶۰% هستیم.

 

CTR SERP چیست؟

 

تعداد دفعاتی که سایت شما هنگام جستجوی کاربران در موتورهای جستجو ظاهر می‌شود و تعداد کاربرانی که سایت شمارا دیده و روی آن کلیک می‌کنند نرخ کلیک است. نرخ کلیک یک عامل مهم برای موتورهای جستجو می‌باشد، گوگل در تلاش است که بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد؛ بنابراین اگر کاربران روی سایت شما بیش از بقیه سایت‌ها کلیک می‌کنند درنتیجه گوگل شمارا با رتبه‌بندی بالاتری نشان می‌دهد.

 

این‌گونه اطلاعات را می‌توانید در گوگل وب مستر مشاهده کنید.

 

Bounce rate

 

تأثیر زمان ماندگاری روی SEO

 

برای بالا بردن مدت‌زمان ماندگاری کاربران در سایت، محتواهایی که در سایت قرار می‌دهیم باید تمامی نیازهای کاربران را پاسخگو باشند و او را از رفتن به سایت دیگر بازدارد؛ اما اگر عکس این قضیه اتفاق بیفتد کاربر سایت را ترک کرده و سایت دیگری را انتخاب می‌کند.
هنگامی‌که یک کاربر زمان زیادی را در یک سایت سپری می‌کند، در تعامل با سایت است و به‌زودی از سایت خارج نمی‌شود واضح است که سایت دارای محتوای ارزشمندی برای کاربر می‌باشد؛ بنابراین در این صورت SEO بهبود پیدا می‌کند.

 

چگونه زمان ماندگاری در سایت را بهبود دهیم؟

 

برای بهینه کردن زمان ماندگاری اقدامات متفاوتی ازجمله تولید محتوای مفید و متناسب با کاربر را می‌توان انجام داد. توجه داشته باشید که منظور از محتوای بهینه محتوای طولانی نیست. در بسیاری از مواقع سایتی با محتوای کوتاه در صدر نتایج گوگل نشان داده می‌شود.

 

بهبود زمان ماندگاری

 

دیگر اقدامات بهبود زمان ماندگاری عبارت‌اند از:

 

  1.  کلمات کلیدی مرتبط انتخاب کنید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع باعث می‌شود سایت شما هنگام جستجوی کاربران در موتورهای جستجو رتبه بالاتری بگیرد و کاربر را به‌راحتی جذب کند، بنابراین کلمات کلیدی را با دقت انتخاب کنید. سعی کنید از این کلمات در عنوان و زیر عنوان‌ها استفاده کنید.
  2.  یک سایت کاملاً کاربردی و مفید ایجاد کنید. با استفاده از محتوای مفید و سازمان‌یافته، طراحی فضای مناسب برای سایت، استفاده درست و به‌جا از تگ‌های h1,h2,h3، سایت کاربردی و مفید ایجاد کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که سایت در مقابل سؤالات کاربران پاسخگو باشد.
  3.  سرعت بارگذاری سایت را کاهش دهید. متأسفانه کاربران صفحاتی که با سرعت کمتری باز می‌شوند را بسته و سراغ آدرس‌های دیگر می‌روند. بهترین زمان بارگذاری سایت کمتر از سه ثانیه است.
  4.  از لینک‌های داخلی مرتبط استفاده کنید. با استفاده از لینک‌های داخلی مرتبط کاربر را مدت‌زمان بیشتری در سایت خود نگه‌دارید. فراموش نکنید تمامی لینک‌های داخلی باید با متن محتوای شما مرتبط باشند.
  5.  عدم استفاده از تبلیغات بیهوده و بیش‌ازحد. تبلیغات بیش‌ازحد باعث می‌شود کاربر سایت را ترک کرده و صفحات دیگری را انتخاب کند.
  6.  از ویدئو استفاده کنید. استفاده از ویدئو در ایجاد محیط تعاملی نقش پررنگی دارد، این موضوع به‌خوبی در سایتی مانند یوتیوب قابل‌مشاهده است؛ بنابراین وجود یک ویدئو در یک صفحه نرخ ماندگاری کاربر در سایت را بالا می‌برد.
  7.  فرم نظرات مخصوص کاربران را طراحی کنید. با قرار دادن فرم نظرات در سایت می‌توانید از مشارکت کاربران در مورد موضوع مدنظرتان بهره بگیرید، فرم نظرات هم تأثیر بسیاری بر زمان ماندگاری کاربران در سایت دارد.
  8.  از فونت مناسب استفاده کنید. انتخاب فونت‌هایی با سایز و مدل مناسب قطعاً در افزایش زمان ماندگاری کاربر تأثیرگذار است.
  9.  تصاویر باکیفیت انتخاب کنید. قبل از قرار دادن تصاویر در سایت خود تمام عکس‌ها را ویرایش کرده و سعی در انتخاب تصاویر باکیفیت داشته باشید. اگر تصاویر بی‌کیفیت را در سایتتان قرار دهید از زیبایی آن کاسته و همین موضوع باعث خروج کاربر از سایت شماست.
  10. سایت خود را برای دستگاه‌های کوچک‌تر (موبایل) بهینه‌سازی کنید. اکثر سایت‌ها برای صفحه‌نمایش‌های کوچک بهینه نیستند بنابراین بهینه‌سازی برای این دستگاه‌ها را در اولویت قرار دهید.
Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.