آنچه برای شروع بازاریابی در اینستاگرام لازم است بدانید

در این مقاله قصد داریم نحوه شروع بازاریابی در اینستاگرام و نکاتی برای توسعه کسب و کارتان در اینستاگرام بیان کنیم . یکی از ارکان مهم حوزه دیجیتال مارکتینگ بازاریابی در شبکه های اجتماعی است و یکی از جذابترین و مهمترین این پلتفرم ها اینستاگرام است.

اینستاگرام یک پلتفرم قدرتمند برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوهاست که در اکتبر سال ۲۰۱۰ رونمایی و به سرعت تبدیل به یک شبکه اجتماعی گسترده و محبوب شد . اینستاگرام امروزه حدود ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه در دنیا دارد و این در حالی است که در ژانویه ۲۰۱۳ این تعداد ۹۰ میلیون کاربر بوده است . ایران از لحاظ تعداد کاربران فعال در رتبه ۷ دنیا قرار دارد و در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون ایرانی در اینستاگرام فعال هستند . این روند رشد سریع اینستاگرام بدین معناست که کسب و کارها نباید بازاریابی در اینستاگرام را نادیده بگیرند .

این شبکه اجتماعی به برندها اجازه می دهد که استعدادها و توانایی های خود را نشان دهند ، محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند و مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار دهند . بازاریابی در اینستاگرام راهی فوق العاده برای افزایش آگاهی از برند و توسعه برند است .

اما چگونه باید به کمک بازاریابی در اینستاگرام کسب و کار خود را توسعه دهیم ؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید .

 

۱- یک پروفایل تجاری بسازید

این اولین قدم برای شروع بازاریابی در اینستاگرام است . ابتدا باید یک اکانت معمولی در اینستاگرام بسازید و سپس آن را تبدیل به یک اکانت تجاری کنید .

پروفایل تجاری امکانات خوبی مانند اینستاگرام اینسایت در اختیار شما قرار می دهد . اینسایت برای شما اطلاعاتی از قبیل موقعیت جغرافیایی و جنسیت و سن فالوورهای شما ، آمار نوسانات در تعداد فالوورها ، تعداد بازدیدکنندگان از پروفایل شما ، تعداد کلیک های بر روی لینک داخل پروفایل شما و اطلاعات بسیار دیگری را فراهم می کند و این اطلاعات را هم برای کل اکانت و هم تک تک پست ها می توان به دست آورد .

همچنین با تجاری کردن پروفایل دکمه connect به صفحه شما اضافه می شود که کاربران با کلیک بر روی آن گزینه های call ، get directions و email برایشان باز می شود . کاربران از طریق call شماره تلفن های شما ، با کلیک بر روی email آدرس ایمیل شما و از طریق get directions آدرس شما را مشاهده می کنند .

اینستاگرام مارکتینگ - بیزینس پروفایل

نحوه ساخت اکانت تجاری در اینستاگرام را در این ویدیو می توانید ببینید .

 

۲- پروفایل تجاری خود را بهینه کنید

مطمئن شوید که پروفایلتان کاملا بهینه شده است . راه های بهینه سازی پروفایل عبارتند از :

  • نوشتن یک بیو جذاب : خلاصه ای از معرفی کسب و کارتان را می توانید حداکثر در ۱۵۰ کاراکتر در بیو بنویسید .
  • از یک عکس پروفایل قابل تشخیص و مناسب استفاده کنید : لوگوی شما در واقع گزینه ایست که مخاطبان شما را با آن به یاد می آورند .
  • یک لینک خوب در پروفایلتان قرار دهید : در اینستاگرام شما می توانید در قسمت پروفایل لینک قرار دهید ( اما قرار دادن لینک قابل کلیک در پست ها فقط برای کاربران پولی اینستاگرام مجاز است ) . این لینک می تواند لینک صفحه HOME وبسایت شما یا لینکی به صفحه جدیدتان و یا حتی ارجاع به یک محتوای خاص باشد .

نکته : برای آموزش ترفندهای قرار دادن چند لینک در پروفایل اینجا و برای آموزش ترفندهای قرار دادن لینک در پست اینستاگرام اینجا را کلیک کنید .

 

۳- چند اکانت مهم را فالو کنید

چون هنوز یک تازه وارد در اینستاگرام هستید و برای بازاریابی در اینستاگرام نیازمند رونق گرفتن پیجتان و نیز بیشتر دیده شدن هستید بهتر است که اکانت هایی را فالو کنید . برخی از این اکانت ها می توانند این موارد باشند :

  1. برندهای شریک شما : شرکت هایی که با شما همکاری دارند گزینه های مناسبی برای شروع هستند.
  2. اینفلوئنسرها : افراد و برندهای سرشناسی وجود دارند که مخاطبان شما آن ها را فالو می کنند . با استفاده از تعدادی کلمه کلیدی می توانید اکانت های مرتبط با محصول یا برندتان را جست و جو کنید .
  3. برندهایی که شما از آن ها الهام گرفته اید : فالو کردن این برندها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید از آن ها برای پست ها و فعالیت های شخصیتان ایده بگیرید .
  4. رقبای شما : با فالو کردن رقبا می توانید رفتار آن ها در اینستاگرام را زیر نظر داشته باشید و از آن ها عقب نمانید .

در عین حال که این کارها را انجام می دهید توجه داشته باشید که کدام نوع محتوا برای آن ها موثرتر بوده است . از خودتان این سوالات را بپرسید :

  1. چه چیزی از پست های اینستاگرام آن ها شما را جذب می کند ؟
  2. هر چند وقت یک بار پست می گذارند ؟
  3. از چه چیز پست های آن ها خوشتان نمی آید ؟
  4. چه نوع اطلاعاتی در پروفایل آن ها وجود دارد ؟
  5. آیا فعالیت های بازاریابی در اینستاگرام آن ها ثابت و بدون تغییر است ؟

۴- اهداف خود از بازاریابی در اینستاگرام را مشخص کنید

تعیین کنید که چه اهدافی از بازاریابی در اینستاگرام دارید . برخی از این اهداف که می توانند این موارد باشند :

  • افزایش تعداد فالوورها و مخاطبانتان
  • افزایش آگاهی از برندتان
  • تعامل بالاتر ( انگیجمت یا تعامل به معنای میزان درگیری مخاطبان با شماست و در اینستاگرام معمولا به صورت مجموع تعداد لایک ها و کامنت های پست های شما سنجیده می شود .)

اکنون باید اهداف خود را با چارچوب هدف گذاری SMART بسنجید . آیا اهداف شما مشخص (specific) ، قابل اندازه گیری (measurable) ، قابل دستیابی (achievable) ، مرتبط (relevant) و در بازه زمانی معین (timely) می باشد؟

اندازه گیری بازاریابی اینستاگرام با معیار smart

به عنوان مثال یک هدف خوب می تواند این باشد :

” ما می خواهیم تعداد فالوورهایمان را طی ماه آینده ۲۰ درصد بیشتر کنیم .”

این هدف یک هدف مشخص است ، قابل سنجش و دنبال کردن است ، خروجی مطلوب را بیان می کند و یک ضرب الاجل مشخص برای دستیابی به خروجی دارد .

 

۵- معیارهای اینستاگرامیتان را با اهداف کسب و کارتان مرتبط کنید

وقتی اهداف خود را تنظیم می کنید در نظر بگیرید که هر بار که فعالیتی در اینستاگرام انجام می دهید چگونه به ارتقا برند شما کمک می کند . به این منظور ، معیارهایی را در نظر بگیرید که به شما کمک کند تا به اهداف معین خود برسید . به عنوان مثال رشد فالوور را به افزایش آگاهی از برند نسبت دهید . و یا تعداد لایک پست ها و کامنت ها و یا حتی نرخ تعامل ( مجموع لایک ها و کامنت ها تقسیم بر تعداد کل فالوورها در یک بازه زمانی مشخص ) را به افزایش وفاداری به برند نسبت دهید.

 

۶- بدانید که چگونه فعالیت های های بازاریابی در اینستاگرام خود را اندازه گیری کنید

اکنون باید داده های خود را ثبت کنید . معیار قابل اندازه گیری بودن اهداف SMART را به یاد دارید ؟ اگر نتوانید تلاش هایتان را اندازه گیری و پیگیری کنید ، هرگز متوجه نخواهید شد که آیا استراتژی شما برای بازاریابی در اینستاگرام نتیجه خواهد داد یا خیر .

از گوگل شیت یا اکسل برای پیگیری آنالیزهای مربوط به هر پستتان استفاده کنید . اطمینان حاصل کنید که اندازه گیری این ۴ عنصر را برای هر پست لحاظ کنید :

  1. تاریخ
  2. نوع پست ( برای مثال مناسبتی ، نمایش محصول و … )
  3. زمان انتشار پست
  4. نرخ تعامل پس از x بازه زمانی ( مثلا یک هفته )

زمانی که شما این اطلاعات را از همه پست هایتان در اختیار داشته باشید ، قادر خواهید بود که هر زمان که خواستید پستی بگذارید تصمیمات هوشمند و استراتژیک بگیرید . ببینید که چه چیزهایی بهتر نتیجه می دهند ، چه چیزهایی نتیجه مطلوبی به ارمغان نمی آورند و از نتایج به دست آمده برای رشد اکانت و موفقیت خود در بازاریابی در اینستاگرام استفاده کنید .

 

۷- یک استراتژی محتوای خوب طراحی کنید

قبل از ارسال پستی در اینستاگرام درک کنید که چرا شما در حال ایجاد آن محتوا هستید . هر چیزی را که ارسال می کنید باید هدفی داشته باشد ، اهداف شما را پشتیبانی کند و برند شما را ارتقا دهد . تهیه یک استراتژی محتوای خوب می تواند به دستیابی به این اهداف کمک کند .

برای دستیابی به این هدف دو نکته زیر را در نظر داشته باشید :

دریابید که کدام پست های شما بهترین نتایج را می دهند

سلیقه مخاطبان شما با هم تفاوت دارد ، بنابراین انواع مختلفی از پست ها را بررسی کنید تا ببینید که کدام یک هم از لحاظ ایجاد مخاطب و هم از لحاظ افزایش تعامل برای شما بازدهی دارند . انواع پست هایی که می توانید منتشر کنید :

۱- الهام بخشی : پست های الهام بخش و تاثیرگذار برای تحریک مخاطبانتان عالی هستند . پست های الهام بخش اغلب به صورت نقل قول ها می آیند .

instagram marketing content inspiration

۲- فرهنگ و پشت صحنه شرکت : پست هایی هستند که با قلب و ماهیت کسب و کار شما ارتباط دارند . این پست ها برای اینکه با مردم در مورد کسب و کارتان شفاف و صادق باشید بسیار مفیدند. به آن ها اجازه دهید که در سرگرمی ها و هیاهوهای پشت پرده شرکت شما شریک شوند . برای مثال از فرآیند تولید خود یا کارمندان در حین کار پستی به اشتراک بگذارید .

اینستاگرام مارکتینگ - محتوای فرهنگ شرکت

۳- پست های محصول : پست های محصول یکی از ضروری ترین انواع پست های اینستاگرامی هستند. اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای این است که نشان دهید که چگونه تولیدات شما کار می کنند ، کالاهای جدید را ترویج کنید و مردم را به آنچه که عرضه می کنید علاقه مند سازید .

instagram marketing content product

۴- عکس های رویدادها : آیا در یک سمینار حضور داشتید ؟ آیا یک رویداد را میزبانی کرده اید؟ لحظه هایتان را برای استفاده مخاطبین در اینستاگرام شکار کنید .

instagram marketing content event

۵- پست های مناسبتی : در مناسبت های خاص می توانید پست های ویژه و خلاقانه ای برای آن روز منتشر کنید و حتی از طریق آن تخفیف یا هدیه ای به دلیل آن مناسبت در نظر بگیرید و به مخاطبان خود اطلاع رسانی کنید .

بازاریابی با اینستاگرام محتوا مناسبتی

۶- پرسش سوال : از طریق نظرسنجی و پرسش سوال می توان میزان درگیری و تعامل کاربران با پست ها را بالاتر برد .

insta marketing ask question

سبک بصری جذاب و منحصر به فردی در اینستاگرام داشته باشید

چگونه می توانید از طریق ایجاد جذابیت های بصری ویژه در فعالیتهای بازاریابی در اینستاگرام خود ، مخاطبان را مجذوب و علاقه مند کنید ؟ در این مقاله نکات مفیدی برای افزایش جذابیت پست هایتان آورده شده است .

 

۸- تعداد مخاطبانتان و نرخ تعامل را افزایش دهید

شما تا به اینجا کاملا شیوه بازاریابی در اینستاگرام خود را توسعه داده اید ، پست های فوق العاده ای ایجاد کرده اید ، اطلاعاتتان را ثبت کرده اید ، می دانید که چه چیزهایی برای شما نتیجه می دهند و حال زمان آن رسیده که همه چیز را به منظور افزایش تعامل مخاطبین بهینه کنیم .

در اینجا به ۷ روش آسان برای بهینه سازی اکانت اینستاگرامتان اشاره می کنیم :

 

کپشن های عالی برای پست هایتان بنویسید

اینستاگرام به واسطه ویژگی های بصری اش برجسته شده است اما نوشتن یک کپشن بی نقص می تواند محتواهای بصری شما را جذابتر کند و تعامل با مخاطبین را تقویت کند .

 

از هشتگ ها استفاده کنید

هشتگ ها از آن جهت برای شما مهم هستند که به دیگران اجازه می دهد تا شما را پیدا کنند ؛ افرادی که حتی ممکن است درباره محصول شما چیزی نشنیده باشند . هشتگ ها تعداد مخاطبان شما را افزایش می دهند .

یک راه ساده برای اینکه بفهمیم کدام هشتگ ها در حال حاضر ترند شده اند استفاده از سایت Top-Hashtags می باشد . در این سایت می توان لیستی از هشتگ های با بالاترین رتبه و تعداد پست هایی که در حال حاضر از هر هشتگ استفاده می کنند مشاهده کرد . شما می توانید در قسمت جستجوی سایت هشتگ موردنظر خود را سرچ کنید . همچنین شما می توانید با کلیک بر روی هر هشتگ نمونه هایی از اینکه دیگران چگونه از آن استفاده می کنند را ببینید .

اینستاگرام به شما اجازه استفاده تا حداکثر ۳۰ هشتگ را می دهد اما بهترین روش استفاده از ۵ تا ۱۰ هشتگ می باشد .
اگرچه تعداد هشتگ بیشتر اغلب بهتر است اما استفاده افراطی از هشتگ ممکن است باعث شود که پست شما اسپم در نظر گرفته شود . همچنین استفاده افراطی از یک هشتگ در چند پست ممکن است که اکانت شما را shadow ban کند . به این معنا که دیگر هنگام جستجوی آن هشتگ پست های شما نشان داده نخواهند شد .

مقدار مناسب هشتگ ها را به دو صورت میتوان پیدا کرد:

  1. ببینید که شرکت های در حیطه کاری شما از چه هشتگ هایی و چه تعداد استفاده می کنند .
  2. پست های اینستاگرام خود را با مقادیر مختلف هشتگ تست کنید و ببینید که کدام بهتر جواب می دهد.

یک لوکیشن اضافه کنید

هر پست اینستاگرام این قابلیت را دارد که به آن یک لوکیشن اضافه کنید . این نیز راه دیگریست که کاربران اینستاگرام می توانند برای پیدا کردن مردم و فالو کردن آنها استفاده کنند . استفاده از لوکیشن های اینستاگرام یک راه ساده برای دسترسی به مخاطبین بالقوه شماست تا بتوانند شما را راحت تر پیدا کنند .

 

یک Instagram pod بسازید

اینستاگرام پاد گروهی از اعضا در اینستاگرام است که حیطه کاری و مخاطبان مشابهی دارند . این گروه ها معمولا ۵ تا ۱۰ نفره هستند اما ممکن است تعداد اعضای بیشتری را نیز دربرگیرند .

هنگامی که یکی از اعضا پستی را در صفحه خود به اشتراک می گذارد آن را از طریق دایرکت مسیج به گروه ارسال می کند . بقیه اعضا پست را لایک کرده و برای آن کامنت مفیدی می گذارند . اینگونه پست ها در اکسپلورر اینستاگرام برخی از فالوورهای بقیه اعضای گروه نمایش داده می شود و بیشتر دیده می شویم .

و اینگونه به سادگی با همکاری در این اجتماع حمایتی ، شما با تمام مخاطبان آن ها در ارتباط خواهید بود . این یک معامله برد – برد برای همه اعضای درگیر در این گروه و کمک به توسعه بازاریابی در اینستاگرام همه آنهاست .

اینستامارکتینگ پاد

در بهترین زمان ها پست بگذارید

برخی زمان ها برای پست گذاشتن در اینستاگرام بهتر هستند . اطلاعاتی که شروع به جمع آوری کرده بودید را به یاد دارید؟ این جا جاییست که باید آن ها را وارد بازی کنیم . تمام زمان های ثبت شده در یادداشت هایتان و نیز میزان تعامل برای پست های منتشر شده در آن زمان را آنالیز کنید تا بهترین زمان پست گذاشتن برای کسب و کارتان را پیدا کنید . ( مثلا به مدت یک ماه این نتایج را بررسی کنید . )

برای این منظور این ۴ مرحله را دنبال کنید :

  1. ابتدا به منظور ساده سازی زمان هایتان آن ها را به ترتیب ساعت طبقه بندی کنید .
  2. سپس حساب کنید که در طول یک ماه در هر ساعت چه تعداد پست منتشر کریده اید .
  3. تمام نتایج تعامل برای پست های منتشر شده در در هر ساعت را  پشت سر هم در جلوی آن ساعت معین یادداشت کنید .
  4. این نتایج تعامل به دست آمده در هر ساعت را با هم جمع کنید و بر تعداد پست های منتشر شده در آن ساعت تقسیم کنید . بدین ترتیب میانگین تعامل در هر ساعت به دست می آید .

اینگونه بهترین زمان ها را برای فعالیت می توان پیدا کرد و هر چه میانگین تعامل بالاتری به دست آید آن ساعت برای فعالیت مناسبتر است .

بدانید که چند وقت یک بار پست بگذارید

در کنار انتخاب بهترین زمان ، دوره تناوب پست گذاشتن نیز اهمیت ویژه ای دارد . شما نباید به دفعات زیاد پست بگذارید که در این صورت ممکن است پست هایتان اسپم تشخیص داده شوند و فالوورهایتان را نیز از دست بدهید . اما از طرفی باید به تعداد کافی پست بگذارید تا بتوانید به طور مستمر اجتماع اینستاگرامی خود را رشد دهید . برندهای برتر دنیا هر ۱/۵ بار در روز پست منتشر می کنند .

برای تست اینکه در هفته چند بار پست بگذارید بهتر است در هر هفته حساب کنید که چه تعداد پست منتشر کرده اید . سپس تعداد فالوورهای روز اول هفته و تعداد فالوورهای روز آخر هفته را حساب کنید و اختلاف را آن ها را به دست آورید . این کار را برای تمام هفته ها تکرار کنید تا بهترین حالت را پیدا کنید و متوجه شوید کدام دوره تناوب برای پست گذاشتن بیشترین رشد فالوور را در طول هفته برای شما داشته است .

از طریق اینستاگرام تبلیغ کنید

حال که متوجه شده اید که چه نوع فعالیت هایی برای توسعه بازاریابی در اینستاگرام موثرتر است زمان آن رسیده است که دست به تبلیغات بزنید و از نتایجش بهره مند شوید . از طریق تبلیغات کارآمد می توانید مشتری را ترغیب به خرید اینترنتی از سایت خود کنید و از طریق لینک او را به صفحه خرید در سایت خود منتقل کنید .

 

 

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.