۵ گام موثر جهت موفقیت در ایمیل مارکتینگ

پیروی از یک سری اصول، شانس موفقیت ما را در هر عرصه ای افزایش می دهد. در این مقاله ما به معرفی ۵ گام موثر برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ می پردازیم. اگر اطلاعاتی درباره ایمیل مارکتینگ ندارید، ابتدا مطلب اندر احوالات ایمیل مارکتینگ را بخوانید. در صورت پیروی از قدم های زیر، شما بیش از پیش به موفقیت نزدیک اید.

Table of Contents

گام اول: کسب اجازه

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگامی که وارد سایتی می شوید با پنجره ای با این مضمون برایتان به نمایش درآید “آیا می خواهید از آخرین اخبار مطلع شوید؟” و از شما آدرس ایمیلتان را درخواست می کند. به این فرم اصطلاحا opt-in می گویند. در تصویر زیر فرم opt-in مخصوص سایت فروش کتاب ۳۰book را مشاهده می کنید.

نمونه فرم opt-in

خود را لحظه ای جای کاربران قرار دهید، در چه صورتی در این خبرنامه ها عضو می شوید؟شما نیز باید کاری کنید که مخاطب احساس کند ایمیل هایتان به دردش می خورد و نیاز دارد تا ایمیلتان در صندق پیام هایش وجود داشته باشد.

یکی از راه ها جهت ترغیب مخاطبان به منظور کسب اجازه، قرار دادن مطالبی رایگان و مورد نیاز آنها در ایمیل های ارسالی است. این مطالب می تواند شامل یک فایل، کتاب و … باشد. جذب سرنخ فروش (lead magnet) اصطلاحی است که به این ارزش افزوده ها و یا رشوه ها اطلاق می شود.

lead magnet

معرفی ۷ lead magnet پر کاربرد برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ:

  • کتاب های الکترونیک (E-books)

  • وبینار

  • ویدئوهای کاربردی

  • مقاله

  • نمونه رایگان محصول

  • دمو نرم افزار

  • تخفیف در هنگام خرید

  • مسابقه، بازی و اهدای جایزه به مشترکین خبرنامه

برای نمونه سایت های  زعفران نت و رومیس، از سرنخ تخفیف در خرید، به منظور ترغیب کاربران برای عضویت، استفاده کرده اند.

lead magnet سایت زعفران نت

سرنخ سایت رومیس

گام دوم: تبدیل بازدیدکننده ها به مشترک

گام دیگر در راستای موفقیت در ایمیل مارکتینگ ، همراه کردن بازدید کنندها است. فرم opt-in بدین منظور، باید طوری طراحی شود که قابلیت تبدیل بازدیدکننده ی صرف، به مشترک فعال را داشته باشد.

برای جذب مشترک فعال، در فرم خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  •  جذابیت تیتر:

اولین چیزی که ذهن مخاطب را درگیر می کند، تیتری جذاب است.

  • استفاده از جلوه های بصری:

زیبایی و طراحی شایسته و استفاده از رنگ ها و تصاویر مرتبط و مناسب، می تواند مخاطب را برای ادامه کار ترغیب کند.

  • محل قرار گیری فرم opt-in:

باید فرم در جایی قرار گیرد که کاربر به آن دسترسی داشته باشد و به سادگی در معرض دید باشد.

sale funnel

در ادامه به معرفی ۷ مکان مناسب جهت قرار دادن  فرم  opt-in می پردازیم:

  • فوتر شناور یا هدر:

    به صورت نواری در پایین صفحه، که با اسکرول جابه جا نمی شود و تنها با زدن ضربدر، می رود.

  • به صورت بنر یا pop-up:

    بعد از ورود کاربر به سایت، این فرم برای چند لحظه بر روی صفحه اصلی ظاهر می شود.

  • حاشیه کناری یا ساید بار:

    در سایت های انگلیسی معمولا در سمت راست صفحه و در سایت های ایرانی معمولا در قسمت چپ صفحه سایت قرار می گیرد.

  • در انتهای صفحه:

    در کنار سایر اطلاعات کلی و مشخصات سایت قرار گیرد.

  • پاپ آپ در زمان خروج:

    هنگامی که کاربر قصد خروج از صفحه را دارد فرم بر روی صفحه ظاهر می شود.

  • قرار گرفتن در قسمت ثبت نام سایت

بعد از اینکه فرم opt-in مسئولیت خود را انجام داد، نوبت به طراحی ایمیل می رسد. ایمیلی که باید خوانده شود!

دیوایس های متنوع

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، سازگاری ایمیل ها با نرم افزار های مخصوص سایر دیوایس ها، از قبیل موبایل و تبلت است.
زیرا طبق بررسی گسترده ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، چیزی بالغ بر ۴۰  % از ایمیل های دریافتی، توسط گوشی های موبایل باز و مشاهده شده اند. مورد بعدی به کارگیری بیانی رسا و شیوا و انتقال مطالب در قالب بند های کوتاه است.

گام سوم: ایجاد جریان مستمر

به منظور تداوم این جریان ارتباطی با مشترکین، بیشتر خدمات دهنده های ایمیل امکان برنامه ریزی برای ارسال ایمیل های دوره ای را فراهم کرده اند. بدین صورت که با مشخص کردن بازه های زمانی مناسب، ایمیل ها به صورت منظم برای کاربران ارسال می شود. مزیت این کار این است که اولا مخاطب، شما را به دست فراموشی نمی سپارد و ثانیا آن ها از دریافت حجم انبوهی از ایمیل ها در فاصله زمانی کوتاه، محفوظ اند.

گام چهارم: دسته بندی مشترکین

طبقه بندی مخاطبان بر اساس یک ویژگی خاص باعث می شود تا ارسال ایمیل ها ثمر بخش تر باشد و برای هر گروه، این پیام ها تا حدی شخصی سازی شوند. این شخصی سازی سبب می شود که پیام ها خاص تر و متناسب با نیاز و باب میل مخاطبانش باشد.
جنسیت، سن، محل زندگی، موقعیت شغلی، وضعیت تحصیل، ویژگی های شخصیتی و … می تواند مبنای این گروه بندی ها باشد. روش و طریقه عضویت مخاطبان می تواند عامل دیگری برای این طبقه بندی ها باشد. برای بالا بردن شانس موفقیت در ایمیل مارکتینگ ، از کنار این گام به سادگی عبور نکنید.

گام پنجم: ارزیابی و تحلیل اثربخشی ایمیل مارکتینگ

سایت های ارائه دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ، صرفا شما را تا دست یابی به مخاطب، همراهی نمی کنند. بلکه آن ها می توانند اطلاعات مفیدی در زمینه میزان اثربخشی هر پیام نیز، در اختیار شما قرار دهند. تعدادی از این سایتها: میلرلایت، اِی وبِر، کانستنت کانتکت، میل چیمپت. این بخش می تواند تاثیر بسیاری بر میزان موفقیت در ایمیل مارکتینگ داشته باشد.

آنالیز اطلاعات

سه عامل مهم در تحلیل ایمیل ها

۱- نرخ باز کردن ایمیل

این نرخ بیانگر میزان موفقیت در برقراری ارتباط با مخاطبان است. که به طور متوسط چیزی در حدود  ۲۰ % است.

۲- نرخ کلیک

این آمار نشان می دهد چه میزان از مشاهده کننده های ایمیل های ارسال شده، بر روی لینک آن کلیک کرده اند. این کلیک، آن ها را به صفحه فرود، منتقل می کند(landing page).

نسبت تعداد کلیک به تعداد مشاهده کنندگان ایمیل را با CRT نشان می دهند. پایین بودن این عدد نشان دهنده ضعف در هدف گذاری و یا توانایی پایین ما در انتقال صحیح پیام و یا خواسته هایمان است.

۳- لغو اشتراک

درصورتی که این نرخ بالا باشد باید مجددا درباره محتوا، روش ارائه، چگونگی تبلیغ و … فکر کرد و در صدد شناسایی و بهبود نقاط ضعف برآمد.

خلاصه:

با توجه به موارد ذکر شده یکی از روش های به صرفه برای رونق بخشیدن به کسب و کار، سرویس ایمیل مارکتینگ است که به طور خلاصه برای راه اندازی آن باید مراحل زیر را طی کرد.

  1. انتخاب یک خدمات دهنده سرویس های ایمیل مارکتینگ

  2. طراحی فرم opt-in و ایمیل مناسب

  3. راه اندازی جریان ایمیلی خودکار

  4. ارسال ایمیل های مطلوب

  5. تحلیل عملکرد این سیستم و بهبود آن

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.