قبل از هر اقدامی نام فروشگاه اینترنتی خود را با یکی از ۴ نوع دامنه زیر هماهنگ کن

بهترین انتخاب برای دامنه سایت

اگر شما هم به دنبال ایجاد یک فروشگاه اینترنتی هستید از ابتدا قدم های درست را برای طراحی آن بردارید. اولین قدم برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی یک سایت هستش. در واقع پل ارتباطی شما و مشتریانتون سایتی که دارید می باشد. برای داشتن یک سایت مناسب موارد زیادی را باید رعایت کنید و قدم اول انتخاب نام دامنه مناسب می باشد. با مطالعه این مقاله می توانید تصمیم بهتری برای انتخاب نام دامنه سایت خود داشته باشید.

سایت مهم هستش اما قبل از آن …

اما قبل از آن داشتن یک دامنه (Domain) مناسب بسیار مهم تر است. اگر در انتخاب دامنه دقت کافی نداشته باشید هم از سمت موتور های جست و جو و هم از سمت مشتریان پس زده خواهید شد.
معمول ترین روش های انتخاب دامنه را با هم بررسی می کنیم و نکاتی را برای داشتن بهترین نام دامنه ذکر می کنیم. تا قدم اول برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی را محکم بردارید. چرا که نام دامنه در واقع هویت سایت شماست و قبل از اینکه سایت شما دیده شود نام دامنه خودنمایی می کند پس بهتر است ابتدا هویت سایت خود را درست مشخص کنید.

معمول ترین روش های انتخاب نام دامنه(Domain)

  1. Exact Match Domain دامنه تطبیق دقیق

  2. Partial Match Domain دامنه تطبیق نسبی

  3. Brand Domain دامنه برند

  4. Keyword Domain دامنه کلمه کلیدی

۱) Exact Match Domain دامنه تطبیق دقیق

مثالی ساده را در نظر بگیرید. فرض کنید که می خواهید نعدادی طوطی سخنگو را در اینترنت به فروش برسانید یکی از نام هایی که می توانید برای سایت خود داشته باشید sookhangoototi خواهد بود. در گذشته این نوع دامنه ها بسیار جذاب و پرکاربرد بودند چرا که اگر فردی بدون توجه به نام سایت آنها، برای گرفتن اطلاعات در این زمینه این کلمه را جستجو می کرد سایت شما در گوگل به عنوان یکی از نتایج به او نشان داده می شد و نسبتا در گوگل سریع تر به رتبه های بالا می رسیدید. اما گوگل در سال ۲۰۱۲ آپدیت جدیدی را روی رتبه بندی سایت ها اجرا کرد که دقیقا برای جلوگیری از این سوء استفاده بود و اکنون دیگر این دامنه ها در گوگل به راحتی رتبه خوبی نمیگیرند و توصیه می کنیم از این نوع نام گذاری پرهیز کنید. البته اگر هم چنین نامی برای سایت خود انتخاب کنید تا زمانی که مطالب خوب و منظم را در آن قرار دهید مشکلی از لحاظ سئو برای سایت شما ایجاد نخواهد شد اما به دلیل اسم های این نوع دامنه ها حساسیت گوگل روی آن ها بیشتر است.
مثلا سایت Keyword tool از این نوع نامگذاری استفاده می کند.
که دقیقا نام دامنه و محتوای آن یکی است.
جستجوی گوگل برای کلمه keyword

۲) Partial Match Domain دامنه تطبیق نسبی

این نوع دامنه ها ترکیب یک کلمه کلیدی با یک واژه دیگر می باشد. مثلا سایت شهر خبر در این نوع نامگذاری قرار می گیرد که از کامه کلیدی خبر و واژه شهر تشکیل شده است. این نوع نامگذاری از حالت قبلی(EMD) بهتر است . چرا که هم خلاقیت شما در حافطه کاربر تأثیر بسزایی خواهد داشت و حساسیت گوگل روی سایت شما نسبت به حالت EMD کمتر است.

جستجوی گوگل برای کلمه شهر خبر

۳) Brand Domain دامنه برند

یکی از بهترین نوع نامگذاری ها برای شرکت های بزرگ یا شرکت هایی که قصد به دست گرفتن سهم بزرگی از بازار را مطالبه می کنند این نوع نامگذاری می باشد. نامگذاری آسان و مطمئن. مقوله ی برند سازی مقوله ای زیبا و پیچیده است که می توانید برای درک بهتر آن مقاله برند را مطالعه کنید.
این نوع نامگذاری برای محصولاتی که در فضای حقیقی در دید عموم قرار می گیرند تأثیر مثبت خارق العاده ای خواهد داشت. برای نمونه سایت شرکت خودرو سازی Honda از این دست می باشد.
جستجوی گوگل برای کمه honda

۴) Keyword Domain دامنه کلمه کلیدی

وجود کلمه کلیدی در نام گذاری دامنه جزء نکات مثبت در نظر گرفته می شود. اما چندین آزمایش تجربی سئو نشان داده است که گوگل حساسیت خود در این زمینه را نسبت به گذشته کاهش داده است و فعالیت سایت می تواند به طور قابل ملاحظه ای تأثیر بیش تری از کلمه در دامنه سایت داشه باشد.

۳ نوع از نامگذاری هایی که داشن کلمه کلیدی را به چالش کشیده اند رو معرفی می کنیم:

  • نوع اول: لغتی در لغت نامه زبان انگلیسی کاملا نامربوط به موضوع کاری
  • نوع دوم: لغتی در لغت نامه زبان فارسی کاملا نامربوط به موضوع کاری
  • نوع سوم: ابداع کلمه ای جدید و بدون معنی

نوع اول:
حتما سایت آمازون را می شناسید. با شنیدن این کلمه اکثر افراد در ذهنشان به یاد جنگل های آمازون خواهند افتاد اما این سایت همانطور که می دانید یک فروشگاه اینترنتی است که شهرت جهانی دارد.
جستجوی گوگل برای کلمه amazon

نوع دوم:
در سایت های فارسی هم مثال های زیادی از این دست وجود دارد برای مثال سایت دیوار یکی از این موارد است که در زمینه خرید و فروش توافقی کار می کند.
جستجوی گوگل برای کلمه دیوار

نوع سوم:
امروزه یکی از سایت های پرکاربرد فارسی در زمینه فروشگاه اینترنتی سایت ایسام می باشد که از لحاظ معنایی بدون معنی است اما شناخته شده و کاربردی.

جستجوی گوگل برای کلمه ایسام

بعد از انتخاب دامنه کدام پسوند دامنه برای سایت ما بهتر است؟

منطور از پسوند دامنه همان حروف اختصاری .com , .net , .ir .org , … هستند. در منابع مختلف امن ترین و بهترین پسوند .com معرفی شده است اما باز هم چندین تجربه آزمایشی نشان داده است که تأثیر گذاری پسوند به خودی خود روی سئو سایت تأثیر کم تری پیدا کرده است.
اما نکته مهمی که همچنان پسوند .com را بالاتر از بقیه قرار می دهد میزان شناخت کاربران از آن می باشد که اکثر کاربران نام سایت ها را با این پسوند جستجو می کنند و ماندگاری بیش تری در ذهن افراد دارد.
پیشنهاد ما نیز به شما پسوند .com می باشد. چون افکار عمومی استقبال بهتری از آن دارد.

 

نکاتی که رعایت آن ها تأثیر بسزایی در بهبود نام دامنه دارد.

  1. اجتناب از استفاده اعداد در نام دامنه

    این مورد سبب سردرگمی کاربران شما خواهد شد مثلا سایت Formol1.com را در نظر بگیرید که به صورت Formolone.com هم می تواند باشد. بهتر است از نام های ساده استفاده کنید ا از ویژگی سادگی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد استفاده کنید.

  2. عدم استفاده از اشتباه املایی حتی به عمد

    اشتباه املایی عمدی در نام دامنه نکته اندیشمندانه ای است و شاید هم مخاطبان خاصی را جذب کند اما در بلند مدت و برای گسترده شدن، سایت از استقبال عمومی به طور کامل برخوردار نمی شود.

  3. اجتناب از گذاشتن خط فاصله

    چرا که برای تبلیغات شفاهی خواندن این نام بدون خط فاصله هم صورت می گیرد اما آدرس دقیق سایت نیست که به تازگی هم بسیار فراگیر شده بهتر است از آن نیز پرهیز کنید.

  4. ساختن دامنه طولانی تر با ترکیب چند کلمه

    اگر ترکیب زیبایی از دو یا سه کلمه بیابید که مفهوم تجارت شما را برساند و همچنین بعد ها به یک برند برای شما تبدیل شود بسیار موثر خواهد بود.

  5. نام کوتاه

    سعی کنید در بدترین حالت تعداد کاراکتر های شما از ۱۵تا فراتر نرود.

 

امیدوارم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.