بازاریابی اپلیکیشن، اصول و ترفندها

بازاریابی اپلیکیشن ، اصول و ترفندها

بازاریابی اپلیکیشن به معنای افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن است. این تعامل از اولین لحظه ای که کاربران نام اپلیکیشن شما را می شنوند تا لحظه ای که به مشتری وفادار تبدیل می شوند ادامه خواهد داشت. بهتر است پیش از شروع فرایند بازاریابی اپلیلکیشن پاسخ این سوالات را در ذهن خود مرور کنید:
• چه کسی از اپلیکیشن شما استفاده خواهد کرد ؟
• این افراد را کجا می توانید پیدا کنید ؟
• پیام منحصر به فرد و جذاب شما برای کاربران چیست (یا چه چیزی به آنها میخواهید بگویید) ؟
• چه نیاز یا مشکلی را برطرف می کنید (آنها چه چیزی از شما میخواهند) ؟

قیف بازاریابی اپلکیشن

قیف بازاریابی اپلیکیشنبازاریابی اپلیکیشن همانند بازاریابی هر محصول دیگری دارای قیف بازاریابی است. قیف بازاریابی اپلیکیشن در سه مرحله ی زیر خلاصه شده است.

  1. بالابردن تعداد نصب :
    در مرحله اول باید تلاش کنید تعداد نصب اپلیکیشن خود را ازروشهای مختلف بالا ببرید.
  2. تبدیل کاربران به کاربر فعال:
    در مرحله بعد باید سعی کنید کاربران را به کاربر فعال تبدیل کنید. کاربر فعال به کاربری گفته می شود که فعالیت (اکشن) مورد نظر شما در اپلیکیشن را انجام دهد. این اکشن میتواند وارد کردن شماره تلفن ، خرید، یا سفارش سرویس خاصی باشد.
  3. حفظ کاربران:
    در مرحله آخر باید کاربران فعال خود را در اپلیکیشن حفظ کنید.

هر کدام از این مراحل استراتژیها و تکنیکهای خاص خود را دارا می باشد که باید به آن توجه نمود. در ادامه این مراحل را مرور میکنیم

چطور تعداد نصب اپلیکیشن را بالا ببریم؟

اولین قدم برای بازاریابی اپ این است که کاربران را متقاعد کنید اپلیکیشن شما را نصب کنند. شما باید بتوانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که این اپلیکیشن نیاز یا مشکل خاصی از آنها را بر طرف میکند. مشهورترین ابزارها برای رساندن این پیام به کاربران عبارتند از:

شبکه های اجتماعی (سوشیال مدیا): یکی از مشهورترین و پر استفاده ترین ابزارها برای افزایش نصب اپلیکیشن شبکه های اجتماعی هستند.

مشوق های خاص: برای دریافت نصب بیشتر میتوانید به کاربرانی که اپ شما را برای اولین بار نصب میکنند تخفیفات ویژه ای بدهید . این تخفیفات انگیزه مناسبی برای نصب اپلیکیشن هستند.

بهینه سازی موتوهای جستجو (سئو) : در این روش در صورتی که کاربران در موتور جستجو کلمه ی کلیدی خاصی را جستجو کنند اپلیکیشن شما به آنها نشان داده خواهد شد.

استفاده از اپلیکیشنهای قبلی خودتان: در صورتی که قبلا اپلیکیشنی داشته اید میتوانید اپلیکیشن جدید را در آن تبلیغ کنید.
بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور ها (ASO ) : صفحه اپلیکیشن در اپ استورها باید دارای تصاویر و متون جذاب و متقاعد کننده باشد تا کاربران را به نصب اپ تشویق کند.

استراتژیهای جذب کاربران

ارائه تخفیف و مشوق های متنوع بر اساس علایق مشتری

تولید محتوای کاربردی و جذاب.

اطلاع رسانی امکانات جدید و به روزرسانی های اپ.

نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان: اهمیتی ندارد که از چه کانالی استفاده می کنید. توجه مخاطب یک منبع با ارزش است و باید مطمئن شوید که خدمات شما برای آنها ارزشمند است. هر بار که پیامی به کاربران میفرستید به سوالات زیر پاسخ دهید:

هدف از این پیام چیست؟ آیا برای کاربران ارزشمند است؟

از کاربران انتظار دارید چه اکشنی پس از دریافت پیام انجام دهند؟

پیام های شما برای مخاطبان چقدر ارزشمند است؟

چطور کاربران به کاربر فعال تبدیل کنیم؟

مرحله بعد در فرآیند بازاریابی اپلیکیشن پس از آن است که کاربران اپلیکیشن شما را نصب کردند، در این مرحله باید آنها را به استفاده از اپلیکیشن تشویق کنید.

بسیاری از کاربران پس از نصب اپ هیچگاه دوباره به آن باز نمیگردند. بنابراین بسیار مهم است که پیامی طراحی کنید که استفاده از اپ را به کاربران یادآوری کند. برای رساندن پیام خود به کاربران میتوانید از سه کانال زیر استفاده کنید:

 

پوش نوتیفیکیشن : شما میتوانید به همه کسانی که اپ را نصب کرده اند حتی زمانیکه از اپ استفاده نمیکنند نوتیفیکیشن ارسال کنید. همچنین میتوان پیام پوش را برای هر کاربر شخصی سازی کنید تا اثرگذاری آن بیشتر شود.

پیام های درون اپلیکیشن: این پیامها شبیه پوش هستند. اما هنگامی که کاربر در حال استفاده از اپ است به او نشان داده میشود.

صندوق پیام اپلیکیشن: این صندوق میتواند مشوقی برای فرستادن پیامهای شخصی سازی شده به کاربران باشد.

استراتژیهای تبدیل کاربران به کاربران فعال

• پیام خوش آمدگویی هنگام نصب از طریق پوش نوتیفیکیشن:
میتوانید پس از خوش آمد گویی به کاربر وی را به استفاده از اپ تشویق کنید.

• آموزش اپلیکیشن به صورت کاربردی:
این استراتژی برای اپلیکیشن ها و ایده های جدید بسیار ضروری بنظر می رسد. چرا که کاربر را برای ثبت اولین سفارش ترغیب میکند.

• دریافت اطلاعات تماس یا ایمیل کاربر:
این اطلاعات برای اطلاع رسانی ها و فعالیت های تبلیغاتی آینده بسیار مفید خواهد بود.

• مشوق ها و تخفیفات:
استفاده از مشوق ها برای اولین استفاده از خدمات روشی است که همواره در بازاریابی اپلیکیشن جوابگو بوده است.
این روش باعث می شود که مشتری به استفاده از اپ عادت کند.

استراتژِ بازاریابی اپلیکیشنچگونه کاربران را در اپلیکیشین حفظ کنیم؟

دو مثال زیر را در نظر بگیرید:

مثال اول: ۱۰۰۰ کاربر جدید که ۱۰ درصد آنها برای مدت یک ماه فعال باقی میمانند.

مثال دوم: ۵۰۰ کاربر جدید که ۳۰ درصد آنها برای مدت دو ماه فعال باقی میمانند.

در مثال اول ۱۰۰۰ کاربر اولیه به ۱۰۰ کاربر کاهش پیدا می کنند که پس از یک ماه نیمی از آنها اپ را ترک کرده و ۵۰ کاربر فعال برای شما باقی میماند.

در مثال دوم ۵۰۰ کاربر اولیه به ۱۵۰ کاربر کاهش یافته و بعد از یک ماه فقط یک چهارم آنها اپ را ترک کرده و این یعنی ۱۱۰ کاربر فعال برای شما به دست آمده است.

این مثال نشان می دهد که حفظ کاربران فعلی بسیار مهم تر از جذب کاربران جدید است.

Sending
User Review
5 (1 vote)

Leave A Reply

Your email address will not be published.