چگونه توضیحات سوابق شغلی خود را بنویسیم؟ (متد STAR در رزومه نویسی )

بهترین روش برای توضیح دادن سوابق شغلی در یک رزومه فارسی و انگلیسی چیست؟ جواب دو کلمه است؛ «روش ستاره».

در ادامه به شما یاد خواهیم داد که چطور از روش ستاره (STAR Method) استفاده کنید تا بتوانید مدیران شرکت ها را وسوسه کنید که با شما تماس بگیرند و از شما دعوت به کار کنند. پس تا انتها همراه کانتنتاپ باشید.

نوشتن توضیح برای شرح شغلی یک مقدار دشوار است. شما چگونه می خواهید در یک رزومه تک صفحه ای، سوابق شغلی خود را توضیح دهید.

البته قرار نیست جزء به جزء کارهای قبلی را در رزومه تان بنویسید؛ آن مدیری که رزومه تان را می بینید، به اندازه کافی هم باهوش و هم با تجربه است که بداند شما در شغل قبلی تان چه کارهایی را انجام می دادید.

آن چیزی که او دنبالش میگردد این است که شما در شغل قبلی چقدر خوب بوده اید و در شغل آینده تان تا چه حد می توانید موفق باشید؟

پس شما برای اینکه رضایتش را جلب کنید، باید در بخش سوابق شغلی به این سوال او به خوبی پاسخ دهید. حال ابزار شما برای پاسخ به این سوال چیست؟ «روش ستاره یا همان STAR Method»

به طور خلاصه، سوابق شغلی رزومه باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام شرکت، جایگاه شغلی، تاریخ و مکان
  • یک لیست ۳-۶ موردی درباره تاثیر خود بر شرکت
  • نتایج سخت کوشی تان با استفاده از متد ستاره
  • ترکیب مهارت های نرم و کلمات کلیدی شرح شغلی
  • ارایه آمار و ارقام برای دفاع از مدعیات رزومه تان
  • آموزش ها و رشد فنی که در آن کار بدست آورده اید
  • جوایز و تاییدیه هایی که از طرف شرکت و سازمان دریافت کرده اید

پایه و اساس توصیف شرح شغلی

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید، اجازه بدهید تا درباره اصول آن با یکدیگر صحبت کنیم. بهترین قالب رزومه، قالبی است که چشم خواننده بتواند خیلی سریع اطلاعات رزومه را اسکن کند و در لابلای اطلاعات سر در گم نشود.
بعد از آن که یک فرم رزومه خوب انتخاب کردید، یک فونت خوانا و زیبا برای نمونه رزومه خود انتخاب کنید. اهمیت فونت کم تر از قالب رزومه و نحوه چیدمان اطلاعات نیست.

مدیران شرکت ها، نیاز دارند که در نگاه اول کلمات کلیدی و بخش های مهم رزومه تان را پیدا کنند. زمانی که نوبت نوشتن سوابق شغلی رزومه _که بدنه اصلی رزومه کاری تان است_ رسید از فرمول زیر استفاده کنید:

۱٫ یک عنوان خوب

در بالای هر ردیف شغلی رزومه، همیشه عنوان شغلی، نام شرکت، بازه زمانی (ماه و سال) و شهری که در آن کار می کردید را بنویسید.

۲٫ تعداد ردیف های لیست برای هر ردیف شغلی

برای هر کدام از سوابق کاری، ۳-۶ ردیف شغلی بنویسید. در ضمن هر خط آن را با عبارات کوتاه پرکنید و نیازی نیست که از جمله کامل استفاده کنید. بر روی نتایج و دستاوردهای خود _در زمانی که آنجا کار می کردید_ تمرکز کنید.

۳٫ چه شغل هایی را باید لیست کنید

اگر در گذشته کارمند اداری، ادمین شبکه و تولید کننده محتوا بوده اید و در مقطعی هم تدریس کرده اید، چگونه می توانید نمونه رزومه کاری بسازید که معنا و منظور خاصی را برساند؟
همیشه به خاطر داشته باشید که در رزومه شما یک داستان را بیان می کنید _مگر اینکه تازه بخواهید وارد بازار کار شوید_ و در این داستان باید درباره شغلی که انتخاب کرده اید صحبت کنید و بقیه ی ماجرا را کنار بگذارید.

۴٫ مناسب ترین قالب را انتخاب کنید.

قالب های متنوعی برای رزومه کاری وجود دارد که در هر یک مهارت ها، سوابق کاری و سایر بخش به طور خاصی نمایش داده می شوند. در سایت سی وی بیلدر نیز نزدیک به ۳۰ قالب رزومه طراحی و آماده شده است که شما می توانید از بین آن ها، با توجه به وضعیت خود و میزان اطلاعاتی که برای نوشتن در رزومه دارید، یک قالب رزومه مناسب را انتخاب نمایید.

از متد ستاره استفاده کنید تا نشان دهید که چرا برای این شغل و حرفه گزینه مناسبی هستید؟

رزومه استار

خب به بخش جالب و جذاب این مقاله رسیدیم. در نوشتن سوابق کاری خود از متد ستاره پیروی کنید تا گرد و غبار راه را کنار بزنید و در نمونه رزومه تان بدرخشید.
شاید بپرسید که چرا فکر می کنیم که روش ستاره جواب می دهد؟ در واقع روش ستاره حاصل تحقیقات و پرشنامه های رفتاری مصاحبه های کاری است.
خب یک مدیر خیلی دوست دارد بداند که شما در شرایط سخت کاری چگونه رفتار می کردید و در شغل های قبلی تان چگونه چالش های پیش روی خود را کنار می زدید.

روش STAR بر چه اصولی استوار است؟
Situation: هدف آن شغل چه بوده است؟
Task: خود آن شغل شامل چه بوده است؟
Actions: شما به طور مشخص چه کارهایی انجام می دادید؟
Result: آمار و ارقام مشخص، برای به تصویر کشیدن خروجی شما در آن مجموعه

مثال:

در این مثال ما میخواهیم بخش R را با فرض اینکه کارفرما سایر از سه قسمت دیگر مطلع است، توضیح دهیم.

فرض می کنیم شما یک معاون اجرایی هستید:

Situation: شما مدیرعامل یک شرکت را پشتیبانی می کنید

Task: رییس شما برای کارهای خرده ریز شرکت وقت ندارد. شما تمامی این مسایل شرکت را مدیریت می کنید، همین طور تقویم کاری او و تمامی مقدمات سفر او را آماده می کنید و تمامی کارهای لازم از قبیل تهیه بلیت، رزرو هتل، تهیه ارز و کارهایی از این دست را انجام می دهید.

Action: شما همه کارهای داخلی از قبیل سفارش ملزومات شرکت تا زمانبندی ملاقات های مشتریان مهم شرکت را انجام می دهید. مثلاً شما یک روز با یک کیترینگ برای تامین غذای کارکنان در طول سال صحبت می کنید و روز بعد با آژانس مسافرتی برای گرفتن بلیط چین برای مدیرتان صحبت می کنید.

Results:تقسیم کارهای اجرایی به سطوح مدیریتی پایین تر و مدیریت و آموزش همزمان یک تیم مدیریت اجرایی ۳ نفره
مدیریت بودجه ادرای شرکت برای یک مجموعه ۵۰ نفره
ارتقاء سیستم های مالی و حسابداری شرکت برای استفاده شرکت از بهترین سیستم های مالی و روش های حسابداری

حرف آخر

این سبک نوشتاری و این روش رزومه نویسی قطعاً نگاه هر مدیری را به خود جلب خواهد کرد. تنها کار شما این است که سوابق کاری خود را به وسیله لیست های نشانه دار مطرح و برجسته کنید.

نوشتن مهم ترین جزییات شغلی به جای نوشتن خشک و خالی عنوان شغلی، یک تصویر واقعی از شما در شرکت های قبلی ارایه می دهد.

پس به خاطر بسپارید که بر روی کارهای متفاوتی که در شرکت های قبلی انجام داده اید، تمرکز کنید و حتماً شرح شغلی که می نویسید را با آمار و ارقام همراه کنید تا ثابت کنید که نیروی ارزشمندی برای شرکت جدید خواهید بود.

نکته آخر اینکه شما در فرم رزومه آنلاین امکان نوشتن این جزییات را ندارید، اما این امکان با ارایه نسخه خروجی رزومه در قالب Word برای کاربران سایت فراهم شده است. شما می توانید نسخه اولیه رزومه را در فرمت Word دانلود کرده و در هر ردیف شغلی، روش ستاره را پیاده سازی کنید و شرح شغلی لازم را در هر قسمت اضافه کنید.

منبع : رزومه ساز آنلاین

Sending
User Review
۵ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.