فین تک در ایران

اکوسیستم فین تک در ایران

 زمان تقریبی برای مطالعه : ۸ دقیقه

 

  • شاید تا به حال به این نکته فکر کرده اید که فناوری فین تک (FinTech) چه قدر زندگی را برای ما راحتتر کرده.به خصوص در حوزه حوزه ی  پرداخت… اگر جملات زیر را ۱۰ سال قبل میگفتید همه از شنیدن آن ها تعجب میکردند:
  • |دیگر نیازی نیس برای انتقال پول به بانک مراجعه کرده و در صف انتظار؛ معطل بمانیم|
  • |دیگر نیازی نیست برای پرداختن قبوض تلفن ، برق و گاز به بانک مراجعه کنیم|
  • |برای خرید شارژ تلفن همراه ؛ نیازی به رفتن به مغازه ی سر کوچه نیست|
  • |فروشگاه های اینترنتی بسیاری در حوزه های مختلف ایجاد میشوند که میتوان مستقیما از سایت خرید نمود|

اما امروزه به کمک نکنولوژی فین تک همه ی این موارد ممکن شده اند.تکنولوژی که عمر آن در کشور ما به کمتر از ۱۰ سال میرسد.(منبع دقیقی از زمان تولد فین تک در ایران وجود ندارد)

 

| کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه ی خدمات مالی |

 

در چند سال گذشته استارتاپ هایی در زمینه ی ارائه ی خدمات مالی در بستر اینترنت شکل گرفته اند.قطعا کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.استارتاپ هایی که با کمک فناوری در بستر اینترنت توانسته اند صنعت بانکداری سنتی را به چالش کشیده و نقش پررنگتری را در این عرصه برای خود ایجاد کرده اند.البته در ماه های گذشته مقامات بانکی با ایجاد قوانین سختگیرانه تری ؛ راه را بر این دسته استارتاپ ها تنگتر کرده اند.

 

فین تک

 

 

فین تک حوزه های مختلفی دارد.از پی تک (PayTech)  گرفته تا اینشورتک(InsurTech)  و ولث تک (WealthTech) و رگ تک (RegTech)  و …  اما متاسفانه بیشتر استارتاپ های ایرانی که در این صنعت فعال هستند ؛ تمرکز خود را روی حوزه ی پرداخت (payment technology)  یا اختصارا پی تک گذاشته اند.این هم دلیل دارد. به زعم استارتاپ های فعال در این حوزه ؛ آسانترین حوزه همین پی تک هست و راحتتر میتوان برای آن مدل کسب و کار نوشت و درآمد زایی کرد.FinTech In Iran

 

شاید تعجب کنید که حدود ۵۰ استارتاپ فقط در همین حوزه ی پرداخت الکترونیکی فعالیت میکنند… ؛ همه ی آنها تقریبا یک فعالیت را انجام میدهند….و آن یک فعالیت چیزی نیست جز راحتتر کردن دسترسی به خدمات مالی برای انسان ها…فقط یک این جمله را بگوییم و برویم سراغ موضوع اصلی این نوشته که آشنایی با استارتاپ های ایرانی است ….

 

اگر با همین فرمان جلو برویم چند سال بعد صدها سایت و استارتاپ خواهیم داشت که همگی در یک حوزه کار میکنند و بالاجبار جز تعدادی از استارتاپ های موفق در این حوزه ، بقیه از میدان رقابت حذف میشوند.

شاید تعجب کنید که حدود ۵۰ استارتاپ ایرانی فقط در همین حوزه ی پرداخت الکترونیکی فعالیت میکنند….۵۰استارتاپ که همگی با تقریبی مناسب ؛ یک فعالیت را انجام میدهند….و آن یک فعالیت چیزی نیست جز راحتتر کردن دسترسی به خدمات مالی برای انسان ها

 

فین تک
| شاید برایتان جالب باشد بدانید بطور تقریبی ۴۰۰ نفر در حوزه ی فین تک در ایران ، در حال فعالیت هستند که البته بیشتر این تعداد در حوزه ی پرداخت (پی تک) فعال هستند.بطور میانگین هر استارتاپ فعال در حوزه ی فین تک ۵ نیروی انسانی در اختیار دارد. |

 

نزدیک به نیمی از استارتاپ های فین تک ایرانی ؛ بطور متوسط بین ۱ تا ۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به منابع انسانی خود دستمزد ماهیانه داده اند.۱۳درصد از استارتاپ ها هم به پرسنل خود حقوقی نداده اند.

 

توجه : استارتاپ هایی که در پایین آنها را ذکر میکنیم ، صرفا به ترتیب حروف الفبا دسته بندی شده اند….

 

  • معرفی ۵ استارتاپ ایرانی فعال در حوزه ی  پرداخت

 

  1. آیدی پی

آیدی پی

  •        سال تاسیس :   –
  •        بنیان گذاران:قاسم رادمان – یاسر کربلایی – سید علی جزایری

 

صنعت پرداخت در کشور
  • خدمات :

  1.  انتقال وجه بین بانکی
  2.  ایجاد درگاه پرداخت شخصیص
  3. ایجاد فروشگاه
  4. ایجاد فروشگاه اختصاصی فایل
  5.  تبدیل شماره کارت و شماره شبا به یک آیدی کوچک
  6.  ساخت آسان و امن لینک پرداخت
  7.  سقف پرداخت ۱۵ میلیون تومان در هر پرداخت

 

 

آیدی پی در حقیقت یک سیتم درگاه پرداخت شخصی و کارت خوان مجازی است که در حوزه ی فین تک فعالیت میکند.. شما با ایجاد یک حساب کاربری در آیدی پی و داشتن یک صفحه پرداخت شخصی با آدرس منحصر به فرد، می‌توانید برای مشتریانتان یک لینک ارسال نمایید که مشتری با کلیک بر روی آن به صفحه فروشگاه شما هدایت شده و بعد از پرداخت، وجه به حساب شما واریز و پیامکی برای طرفین ارسال می‌شود.

 

 


فین تک در ایران

۲-باهمتا

باهمتا

  •      تاسیس :۱۳۹۴
  •      بنیان گذاران :میلاد جهاندار – بهرنگ نوروزی‌نیا – علی حاجی‌زاده مقدم

 

با همتا یکی از استارتاپ های ایرانی فعال در حوزه ی فین تک است .با استفاده از باهمتا دیگر نیاز نیست که شماره کارت و یا شماره حساب خود را در اختیار دیگران قرار دهید. باهمتا یک سرویس پرداخت و دریافت پول بر اساس شماره موبایل است. در باهمتا شماره موبایلتان به شماره حساب شما متصل خواهد شد و در بالاترین سطح امنیتی می‌توانید به شماره موبایل دیگران پول پرداخت کنید و یا از آن‌ها پول دریافت کنید.

همچنین خدمات دیگر این استارتاپ شامل موارد زیر میشود :

 

۱- پرداخت آنلاین برای فروشگاه های تلگرامی و اینستاگرام
۲- پرداخت های آنلاین خیریه ها
۳- پرداخت آنلاین برای اقساط ماهیانه صندوق هاب قرض الحسنه
۴- پرداخت آنلاین شارژ ساختمان
۵- جابه جایی پول بین حساب های بانکی
۶- فروش بیمه و تورهای گردشگری
۷- گرفتن دستمزد از طریق پرداخت آنلاین برای برنامه نویس ها ، گرافیست ها و معلم های خصوصی

 

 

صنعت پرداخت


۳-بله    

بله

  • سال تاسیس :۱۳۹۵
  • بنیان گذاران :کاظم کیال – حسین انصاری – مصطفی رادمرد

 

 

اغلب افراد ، بله را صرفا یک پیام رسان میدانند.

اما این پیام رسان در کنار قابلیت های یک پیام رسان معمولی ، خدمات مالی هم ارائه میدهد.این خدمات شامل :

 

۱-کارت به کارت
۲- پرداخت قبوض
۳- خرید شارژ
۴-پرداخت خیریه
۵-تامین مالی پروژه

 

منوی اپلیکیشن پیام‌رسان بله شامل دو بخش «پیام‌رسان» و «خدمات مالی و اجتماعی» است.

یکی از ویژگی های جالب این ییام رسان سرویس درخواست پول است. بدین صورت که در گروه و یا در صفحه گفتگوی شخصی با فردی می‌توانید با کلیک روی شکل گیره‌ای که در پایین صفحه قرار دارد و انتخاب گزینه «بانک» و کلیک روی گزینه «درخواست پول» و با وارد کردن مبلغ موردنظر، شماره کارت و توضیحی برای این درخواست و کلیک روی گزینه «ارسال پیام»، درخواست پول کنید.

 

بله همچنین دارای یک منوی کشویی نیز است که در آن ۸ گزینه زیر به چشم می‌خورد:

 

  1. استیکرهای بلهخدمات مالی
  2. ایجاد گروه
  3. ایجاد کانال
  4. مخاطبین
  5. بانک من
  6. دعوت‌نامه
  7. تنظیمات
  8. گزارش و بازخورد

 

 

اگرچه باید به تشکیل این گروه ملی تحسین گفت و نمیتوان در این ابتدای کار مشکلات آن را برجسته کرد اما نقاط ضعف این پیام رسان را میتوان به صورت موارد زیر بیان کرد :

 

۱- عدم وجود برخی بانک های بزرگ در فرایند کارت به کارت
۲-عدم وجود قابلیت خرید بلیط ، خدمات بیمه ای ، خرید بسته های اینترنتی

 

 

همچنین در وب در حال جستجو درباره ی این پیام رسان بودیم که صفحه ای توجه ما را جلب کرد.این صفحه ۶ دلیل را برای استفاده نکردن از پیام رسان بله را بررسی و تحلیل میکند.قضاوت با خود دوستان…

برای دیدن صفحه ی سایت مزبور اینجا را کلیک کنید.

 

 

کسب و کار فین تک

 


۴-پی

پی

سال تاسیس :۱۳۹۰

  • بنیان گذار : سجاد چاری‌پور

 

خدمات:
  • درگاه پرداخت
  •  کیف پول
  • آسان پرداخت

 

 

درگاه پرداخت Pay کجا استفاده می شود؟

 

درگاه پرداخت : این سرویس پرداخت به شما اجازه می دهد وب سایت خود را به درگاه پرداخت شاپرکی وصل نمایید و در کمتر از یک روز صفحه پرداختی با نام و لوگوی خود داشته باشید. برای اولین بار می توانید بر روی صفحه پرداخت شاپرکی خود دو روش پرداخت با کارت شتابی و پرداخت با کیف پول Pay را تجربه نمایید.

 

کیف پول Pay چه کاری انجام می دهد؟

 

با استفاده از کیف پول، مشتری شما می تواند بجای استفاده از شماره کارت درحین خرید، از شماره موبایل خود استفاده نماید و دیگر نیاز به حفظ واستفاده از شماره کارت و رمز دوم نیست و کار پرداخت وجه با استفاده از شماره موبایل و یک کلمه عبور انجام می شود. در این روش میزان فروش محصول پذیرنده چند برابر شده و خطاهای بانکی مانند خطای در دسترس نبودن بانک صادرکننده کارت وجود ندارد.

 

ایجاد فرم پرداخت با توجه به نیاز شما

با فرم پرداخت بدون نیاز وب سایت یا وبلاگ، می توانید برای خدمات و محصولات خود فاکتور فروش بسازید و لینک آن را برای مشتریان تان ارسال نمایید تا به راحتی خدمات و محصولات شما را از امن ترین درگاه پرداخت کشور خریداری نمایند. مثلا میتوانید فاکتور دریافت شارژ ماهیانه ساختمان را در کمتر از ۱ دقیقه ایجاد کنید و به ساکنین ساختمان اطلاع دهید تا شارژ ماهیانه خود را پرداخت نمایند.


۵-زرین پال

زرین پال

  • تاسیس :  ۱۳۸۹
  • بنیان گذاران :مصطفی امیری – علی امیری

 

این استارتاپ فعال در فین تک ؛ نقش یک واسطه را بین خریدار و فروشنده ایفا میکند و خرید اینترنتی را آسانتر و سربعتر کرده.اگر فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کرده اید ، میتوانید به کمک این اپلیکیشن ، درگاه بانکی را برای سایت خود فراهم نمایید.

تسویه ی مبالغ پرداختی ؛ به دو صورت زرین کارت و حساب بانکی است.به این صورت که کارمزد تسویه حساب به زرین کارت ۰٫۵ درصد و برای حساب بانکی ۱ درصد میباشد.همچنین مدت زمان لازم برای تسویه ؛ در حالت تسویه به زرین کارت سریعتر انجام میشود.

اگر نگاهی به اپلیکیشن زرین پال بندازیم در قسمت پایین ، ۴ تب مشاهده میشود :

۱- کیف پول
۲- کارت
۳- آسان پرداخت
۴-درگاه پرداخت

 

کیف پول که برای تسویه مبالغ خریداری شده از سایت است

درگاه پرداخت برای سایت فروشگاهی

کارت ها نیز تمامی کارت هایی که به زرین پال اضافه و استفاده میکنید در اینجا ذخیره میشود.

 

آسان پرداخت هم شامل زرین لینک و لینک شخصی(مانند یه دستگاه پوز-کارت خوان) دو سرویس کاربردی و تسهیل‌کننده‌ی پرداخت‌های آنلاین مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی است که در اینجا از این دو سرویس صحبت می‌شود.به این صورت که میتوانید هر محصولی را با یک قیمت مشخص به کمک یک لینک منحصربفرد در شبکه های اجتماعی و سایت ها به اشتراک بگذارید.

همچنین این اپلیکیشن توانایی انتقال وجه کارت به کارت ، خرید شارژ و … را هم دارد.

 

نقطه ضعف : اما با تمام این نکات مثبت، متأسفانه یک نقطه ضعف بزرگ در زرین پال مشهود است. منوها اگر چه زیبا هستند، و به مینیمالیسم ترین حالت ممکن طراحی شده اند تا برای دسترسی به بخش های مختلف احتیاجی به کلیک های پیاپی نداشته باشید، اما نکته اینجاست که هنگام کار با اپلیکیشن توضیحات کافی را نمیبینید و مجبورید به وبلاگ خود سرویس رجوع کنید. طبیعتا بهتر بود توسعه دهنده بعضی قسمت ها را در همان محیط اپ توضیح می داد.

عدم وجود قابلیت خرید بلیط ، خدمات بیمه ای ، خرید بسته های اینترنتی هم میتوان به عنوان نقطه ضعف این اپلیکیشن به حساب اورد.

 

 

 


۶-نکست پی

نکست پی

  • سال تاسیس : ۱۳۹۴
  • بنیان گذار : پویا عبدالمحمدی

 

  • خدمات :
۱- ارائه درگاه پرداخت اینترنتی برای صاحبان وب‌سایت
۲- ارائه صفحه پرداخت شخصی برای اشخاص و کسب‌وکارها با آدرس دلخواه: MyName.NX.PLUS
۳- اتصال هم‌زمان به بیش از ۵ شرکت پرداخت (بانک عامل ) داخلی و ۲ بانک خارجی
۴- ارائه خدمات پرداخت برای وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی
۵- عقد قرارداد کتبی با تمامی کاربران
۶- پشتیبانی همه‌روزه، نصب و راه‌اندازی رایگان
۷- تضمین عملیات پرداخت و پیگیری خرید کاربران

 

همچنین این استارتاپ فعال در حوزه ی فین تک ، راهی را برای کسب درآمد آسان معرفی کرده.به این صورت که اگر کسب و کاری را سراغ دارید که مایل به دریافت درگاه پرداخت برای سایت خود میباشند ، با معرفی آن به شرکت نکست پی میتوان ۳۰ درصد از مبلغ سود را به عنوان درآمد دریافت کرد.

در سایت شرکت توضیحات جالبی آورده شده.مثلا گفته شده که در صورت بروز اشکال در سیستم بانکی و شاپرک ، سیستم به سرعت این اختلال را تشخیص داده و فورا تراکنش را به درگاه بانک دیگری منتقل میکند و لذا احتمال انجام موفق تراکنش بیشتر میشود.همچنین گفته شده که تمامی تسویه حساب ها در کمتر از ۲۴ ساعت انجام میشوند.

 

همچنین این فین تک ایرانی امکان ایجاد لینک شخصی برای هر خرید را مهیا نموده است.یعنی مشترکینی که فروشگاه و درگاه اینترنتی نیز ندارند میتوانند از این سرویس استفاده نمایند.

صاحبان وبلاگ ها نیز ، یا افرادی که دارای وب سایت هستند اما مایل به طی کردن مراحل برنامه نویسی فنی نیستند، میتوانند براحتی با چند کلیک ساده، یک دکمه پرداخت یا فرم پرداخت با مبلغ ثابت یا متغیر، برای وبلاگ یا وب سایت خود ایجاد نمایند. در نهایت کافیست کدHTMLتولید شده را در یک مکان دلخواه در وبلاگ یا سایت خود قرار دهید. یعنی فقط یک کپی/پیست ساده! با قراردادن دکمه یا فرم در وبلاگ خود، میتوانید هرآنچه را که نیاز دارید مانند نام ، نام خانوادگی، تلفن و … را از مشتری خود درخواست کرده و سپس مبلغ مورد نظر را به مشتری نشان داده و جهت انجام عملیات پرداخت، او را به صفحه بانک هدایت کنید. با نکست پی، تمامی این امور، به سادگی و بدون نیاز به هیچگونه مهارت فنی انجام می شود!

 

 


 

همانطور که قبلا بیان کردیم ، در ایران استارتاپ هایی که در حوزه فین تک فعالیت میکنند ؛ بسیار زیاد هستند و طبعا معرفی همه ی آن ها در این مقاله کار آسانی نیست.سعی ما در این است در مقالات بعدی استارتاپ های دیگر را نیز به مرور معرفی کنیم.

لیست استارتاپ  های ایرانی فعال در حوزه ی فین تک :

 

۱- آپارنو

 

۲- آسان دریافت  

 

۳- آقای پرداخت  

 

۴- با من  

 

۵- باهم  

 

۶- بیت پی  

 

۷- پرداختم  

 

۸- پردانو 

 

۹- پلاک ۲۱    

 

۱۰- پله  

 

۱۱- پولیتو 

 

۱۲- پی پینگ   

 

۱۳- پیراد

 

۱۴- پیگام   

 

۱۵- پیگیر

 

۱۶- تزپارک       

 

۱۷- تسکاپی  

 

۱۸- جرینو   

 

۱۹- جیبی مو  

 

۲۰- حسابیت  

 

۲۱- دریاپ 

 

۲۲- دکمه  

 

۲۳- دنگی پال 

 

۲۴- دنو پی 

 

۲۵- دیدی بود   

 

۲۶- راد   

 

۲۷- رسید  

 

۲۸- زیبال 

 

۲۹- ژتون 

 

۳۰- ساوانو  

 

۳۱- سیم پی 

 

۳۲- سیناپس

 

۳۳- شارژ ریسلر

 

۳۴- شارژمان 

 

۳۵- شناسه  

 

۳۶- عمدکس  

 

۳۷- فون پی  

 

۳۸- قبضینو  

 

۳۹- کانال شاپ  

 

۴۰- کیف پی  

 

۴۱- لینک تو پی 

 

۴۲- مانا پی  

 

۴۳- مانیار  

 

۴۴- مانیکس 

 

۴۵- مه کارت 

 

۴۶- ویزپی 

 

۴۷- وین وین 

 

 

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
2 نظرات
  1. سامانه پیام کوتاه ایران می گوید

    مطلب خوبی بود تشکر

    1. سجاد خداپرست می گوید

      از اینکه این مطلب مورد علاقه شما واقع شده خوشحالم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.