بنچمارک چیست؟

بنچمارک فرایند مقایسه بیزینس خود با دیگر رقبا، استانداردهای صنعت و یا به طور گسترده تری مقایسه بیزینس خود با کل بازار است. این فرایند می‌تواند برای هر محصول، فرایند و رویکردی انجام پذیرد. مواردی مانند بررسی زمان انجام فرایندها، کیفیت محصولات و خدمات، اثربخشی فرایندها و رضایت مشتریان از مواردی است که به معمولا در بنچمارک انجام می‌پذیرد. هدف از انجام این کار مقایسه فرآیندها، رویکردها و فناوری‌های بیزینس خود با رقبا جهت افزایش سود، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و کاهش هزینه ها می باشد.

چرا باید بنچمارک انجام دهیم؟

بنچمارک در نهایت به شما نشان می‌دهد که می‌توانید برخی از فرایندهای کسب و کار خودتان را تقویت کنید. بسیاری از سازمان ها برای بهبود مستمر و افزایش اثربخشی فرایندهایشان به طور مستمر این کار را انجام می دهند. صرف نظر از تمام مزایای آن داشتن یک نگرش صحیح نسبت به فضای صنعت و رقبا در دنیای در حال تغییر امروز بسیار ضروری به نظر می رسد.

به طور خلاصه می‌توان گفت موارد زیر مشوقی برای این کار هستند:

  • شاید بتوان گفت اولین و مهم ترین ایده برای انجام بنچمارک بهبود فرایندهای سازمان است
  • نکته دوم مهم در انجام این فرایند زیر نظر گرفتن رقبا و بررسی فرایندها و رفتار رقبا در بازار جهت دستیابی به مزیت رقابتی است.
  • مقایسه وضعیت عملکرد بیزینس در مقایسه با بهترین ها و یا به نحوی با بالاترین استانداردها

بنچمارک استراتژیک چیست؟

بنچمارک استراتژیک حد اعلای فرایند است که در آن به تمامی فرایندهای سازمان برای بار دیگر از بالا نگاه می‌شود و آن فرایندها با بهترین حالت ممکن خود مقایسه می شوند. خروجی آن استراتژیک بازنگری کلی در فرایندها جهت بهبود بهره‌وری و پوشش نقاط ضعف و کاستی‌ها می‌باشد.

مراحل این فرایند چیست؟

به تناسب صنعت و اهداف هر سازمان این کار می‌تواند طبق الگوی خاصی انجام شود اما برای داشتن یک الگوی پیشنهادی می‌توان مراحل زیر را در نظر گرفت:

  • تعیین موضوع مورد مطالعه در فرایند مانند محصول یا فرایند خاص
  • تعیین جزئیات فرایند یا محصول مورد مطالعه
  • انتخاب و تعیین شاخص‌های مورد نیاز برای بررسی موضوع مورد بنچمارک
  • جمع‌آوری اطلاعات برای بررسی موضوع مورد مطالعه
  • تحلیل و آنالیز داده‌ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف
  • ارائه پیشنهادات جهت بهبود فرایند یا موضوع مورد مطالعه

در نهایت لازم به ذکر است که هدف نهایی از انجام این فرایند مانند هر فرایند دیگری باید در راستای افزایش سودآوری کسب و کار باشد و صرف جمع آوری و تحلیل اطلاعات به خودی خود تاثیری بر موفقیت کسب و کار نخواهد داشت.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.