۵ تکنیک وفادارسازی مشتریان؛ روش‌ هایی ساده و ارزان

وفادارسازی مشتریان

شاید با خود تصور کنید که کار یک بازاریاب خوب، با جذب مشتری و خرید تمام می‌شود اما اشتباه می‌کنید! یکی از مهم‌ترین اقدامات بازاریابی در یک کسب و کار، نگه داشتن مشتریان قدیمی و وفادار کردن آنها به برند خود است. از آنجا که نسبت هزینه جذب یک خریدار جدید، به نگهداری و وفادارسازی خریدار قدیمی چیزی در حدود ۵ تا ۲۵ برابر است، انجام روش‌های وفادارسازی مشتریان نوعی صرفه‌جویی در هزینه و انرژی محسوب می‌شود. از طرفی داشتن مشتریان وفادار به برند می‌تواند به روند آگاهی از برند و گسترش کسب و کار سرعت و کیفیت قابل توجهی ببخشد. اگر شما نیز تمایل دارید با جدیدترین روش‌های وفادار کردن خریداران خود آشنا شوید با ما همراه باشید زیرا در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم بهترین تکنیک‌های وفادارسازی مشتریان را به شما معرفی کنیم.

رضایت و وفاداری مشتریان

وفاداری به برند؛ خرید دوباره مشتری

اگر بخواهیم وفاداری به برند یا همان وفاداری مشتری را به صورت ساده برای شما شرح دهیم، باید بگوییم که وفاداری به برند عبارتند از شرایطی که مشتری علاقه‌مند به برند شماست و به آن اعتماد کافی دارد. لذا تمایل به خرید مکرر از همین برند را دارد.

جالب است بدانید که مشتری وفادار در برخی از شرایط که مشتری جدید تمایلی به خرید از شما ندارد، باز هم از شما خرید و حمایت خواهد کرد. این شرایط عبارتند از:

  • وقتی که قیمت محصولات خود را بالا می‌برید.
  • هنگامی که کیفیت محصولات کاهش پیدا می‌کند.
  •  هنگامی که محصول از نظر کمیت کاهش یافته اما قیمت آن افزایش پیدا کرده یا ثابت می‌ماند.

در صورتی که تمایل دارید درباره اصطلاح وفاداری به برند و مزایا و معایب آن اطلاعات بیشتری کسب کنید از شما دعوت می‌کنیم مطلب وفاداری به برند و معرفی چهار شرکت پیشتاز در آن را مطالعه بفرمایید.

brand satisfaction

تکنیک های وفادارسازی مشتری؛ ساده و کم هزینه

در این قسمت می‌خواهیم موثرترین و کم‌هزینه‌ترین تکنیک‌ها و روش‌های وفادارسازی مشتریان را به شما معرفی کنیم. از آنجا که وفادار کردن مشتری نیاز به درگیر کردن او با احساسات و علاقه‌مندی‌هایش دارد، در این پروسه توجه زیادی به مشتری و نیازهای او می‌گردد. این تکنیک‌ های وفادارسازی مشتری عبارتند از:

برقراری ارتباط بلند مدت با مشتری

چگونگی رفتار با مشتری درهنگام برخورد رو در رو با او تاثیر زیادی در وفادارسازی مشتری دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. لبخند زدن و داشتن رفتاری مطابق با عرف جامعه، می‌تواند شما را به یک دوست خوب برای مشتری تبدیل کند. با این حال امروزه به دلیل مشغله‌ زیاد مشتریان بهتر است علاوه بر رفتار و لحن خوب در هنگام برخورد فیزیکی با او، ارتباط مثبت و احترام‌آمیزی را در فضای مجازی با مشتری ایجاد کنید. پاسخ‌دهی به موقع و محترمانه به سوالات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان از مهم‌ترین نکاتی است که می‌بایست در هنگام ایجاد رابطه مجازی با مشتری انجام دهید.

اگر تمایل دارید درباره مدیریت ارتباط با مشتری اطلاعات بیشتری به دست آورید می‌توانید مطلب مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

خلق احساسات مثبت در مشتری

با انجام فعالیت‌های خداپسندانه‌ای مانند اختصاص دادن درصدی از درآمد خود برای کمک به فقرا، سیل‌زدگان یا حیوانات می‌توانید حسن نیت خود را به مشتریان نشان دهید و کار شما برای همیشه در ذهن آنها باقی بماند. این گونه فعالیت‌ها، خیرخواهی شما را به مشتری اثبات می‌کند و به مشتری اطمینان می‌دهد که شما تنها به فکر منافع مادی خود نیستید.

اعتمادسازی؛ مهم‌ترین اصل در هر رابطه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام رفتار با مشتری می‌بایست به آن توجه داشت این است که رفتار و صحبت‌های شما و کارکنان شما به گونه‌ای باشد که به مشتری احساس بدی دست ندهد. حرف‌های متناقض، دروغ، دادن اطلاعات غلط یا ناقص می‌تواند اعتماد مشتریان را کاهش دهد. با توجه به اینکه امروزه فروشندگان زیادی قصد دارند با فریب مشتری محصول خود را به فروش برسانند، اعتماد مشتری به شما باعث افزایش خرید او از شما و وفاداری او خواهد شد.

ذخیره اطلاعات مشتری و ساخت محتوای شخصی سازی شده

شما می‌توانید با استفاده از ذخیره اطلاعات مشتری و به یاد داشتن او نوعی احساس تعلق در او به وجود آورید که به وفادارسازی مشتریان منجر می‌شود. همه افراد تمایل دارند از جایی خرید کنند که احساسات و علایق آنها را درک کرده و به آن احترام می‌گذارند.
این روش در ارتباطات مجازی و خریدهای آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشنهاداتی که با ترجیحات و نیازهای مشتری هماهنگی بیشتری داشته باشد می‌تواند او را به خرید بعدی خود تشویق کند و از این محتوای شخصی شده احساس توجه کند.

برخورد صحیح و مثبت با پیشنهادات، انتقادات و شکایت مشتری

یکی از بهترین راه‌های تقویت برند خود، پیگیری شکایات و گزارش آن به مشتری و بررسی انتقادات و پیشنهادات اوست. از طرفی دیگر این فعالیت‌ها باعث میشود که مشتری احساس کند که به نظر و خواسته‌های او اهمیت داده می‌شود. وجود این حس در مشتری می‌تواند او را به برند شما وفادار سازد.

وفادارسازی مشتریان

در این مطلب کم‌هزینه‌ترین روش‌های وفادارسازی مشتریان را به شما معرفی کردیم. اگر تمایل دارید با صرف هزینه مشتری وفادار داشته باشید می‌توانید از روش‌های اعطای جوایز، برگزاری جشن‌ها، باشگاه مشتریان، اعطای تخفیف ویژه مشتریان همیشگی و… بهره ببرید.

Sending
User Review
۳ (۲ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.