آگاهی از برند(Brand awareness)،اهمییت آن و راه های دستیابی به آن

آگاهی از برند (Brand awareness) چیست؟

آگاهی از برند (Brand awareness) یعنی یک برند توسط مشتری ابتدا تشخیص داده شود و سپس مشتری بتواند در ذهن خود ارتباط درستی از حوزه کاری و فعالیت ان برند با نیاز های خود پیدا کند.به طور مثال وقتی یک مشتری در فروشگاه می گوید:؟”یک بسته تاید می خواهم”؛ شما می دانید که منظور او از تاید همان پودر رخت شویی است.برند های گوناگونی از پودر رخت شویی وجود دارند که شرکت “تاید” به دلیل اولین بودن در بازار بیشتر شناخته شده است و هم اکنون با وجود از دست دادن بازار هنوز هم بسیاری از مردم پودر رخت شویی را با نام تاید می شناسند،در حقیقت مردم به چیزی که اعتماد کنند،جذب هم می شوند.
آگاهی از برند (Brand awareness)به این دلیل برای یک برند مهم است که سرنخ هایی را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد تا دسترسی ذهنی اسان تری به محصولات این برند داشته باشند و در نتیجه به کسب و کار کمک می کند تا بالاتر از تمام رقبایش قرار گیرد.سطح بالاتری از مفهوم آگاهی از برند می تواند به معنای فروش بیشتر و همچنین یک خندق اقتصادی برای جلوگیری از ورود رقبا به بازار و کسب سهمی از بازار باشد.برای اینکه مفهوم Brand awareness بهتر جا بیافتد یک تعریف مختصری از شناخت برند (Brand recognition) ارایه می شود و سپس نسبت به ان آگاهی از برند (Brand awareness) را تعریف مجدد می کنیم.
شناخت برند(Brand recognition): یعنی مشتری بتواند از طریق دیدن یا حس نماد ها و نشانه های بصری مثل لوگو یا رنگ،برند شما را تشخیص دهد،برای مثال شما با دیدن یک حلقه بنفش حتی بدون دیدن اسم برند،به طور خودکار نام شرکت رایتل برایتان تداعی می شود.
با شنیدن رایتل،بی درنگ این تصویر به ذهن می اید.این مصداق کامل Brand recognition است.

آگاهی برند یک قدم از شناخت برند فراتر می گذارد،به این معنی که نه تنها اسم برند برای مشتری یا مخاطب تداعی می شود،بلکه تمامی احساسات کلی از کسب وکار و اطلاعات راجع به محصولات آن و تمام جزییات تجربی برای شما یاداوری می شود.

اهمییت ایجاد آگاهی از برند (Brand awareness)

آگاهی از برند (Brand awareness) تماما راجع به چیز یا چیز هایی است که مشتریان پس از دیدن یا شنیدن اسم شرکت شما،در ذهنش تداعی میشود.
این مفهوم می تواند در زمینه های زیر به شما کمک کند:

  • ارتقا کسب و کار
  • معرفی موفقیت امیز محصوات یا خدمات
  • ایجاد آبرواعتباربرای کسب وکارتان
  • ایجاد تمایز در خدمات شما با رقبا
  • پیدا کردن مشتریان وفادار

اگر کسب وکار هویت برند قوی ندارد،مردم درباره شرکت شما قطعا حتی فکر هم نخواهند کرد.به همین خاطر بسیار ضروریست که برند خود را تقویت کنید تا بتوانید از موفقیت های بعد از بهره مند شوید.
آگاهی از برند از مهم ترین جنبه های کمپین های تبلیغاتی است.معرفی درست و صحیح محصولات و خدمات خود به مشتریان باالقوه در قدم و نگاه اول بسیار حایز اهمییت است.طوری که این اولین آگاهی مشتری از برند شما می تواند در نقش مفهوم Brand awareness در ذهن او قرار بگیرد.یعنی پس از این معرفی چیزی که در ذهن او راجع به شرکت شما تداعی می شود همان اطلاعاتی است که شما در دیدار یا ملاقات اول به او ارایه کرده اید پس سعی کنید بسیار هوشمندانه،هنرمندانه و حرفه ای این معرفی را انجام دهید.

اهمییت آگاهی از برند (Brand awareness) و فاکتور های آن

  • لوگو

به محض اینکه یک نفر نام شرکت BMWرا ببرد اولین چیزی که در ذهن ما می اید چیست؟ ممکن است این به ذهنتان بیاید،یک دایره که به چهار قسمت مساوی تقسیم شده است و دو رنگ سفید و ابی دارد و زیر ان هم نام شرکت درج شده است ، یا به طور مثال با شنیدن نام Chevrolet به یاد یک علامت به اضافه (+) که خط افقی ان کشیده تر است می افتید یعنی همان لوگوی این شرکت.هر دو اینها مثالی اند از تاثیرگذاری لوگو برآگاهی از برند (Brand awareness). ویژگی هایی مثل رنگ و شکل و… همگی در کنار هم نه تنها می توانند بر حافظه مردم تاثیر بگذارند بلکه یک همکاری و تعامل مثبت فی مابین را ایجاد کنند.
اغلب بازاریابان برای ایجاد یک لوگوی قدرتمند از روانشناسان مشورت می گیرند چون روانشناسان می توانند بگویند چه شکل و رنگ هایی دارای اثرمثبت بر مشتری هستند.پس یک برند موفق می تواند انچه را که مشتریان باالقوه از شرکت شما توقع دارند را تامین کند.

تاثیر لوگو BMW بر آگاهی از برند این شرکت چقدر موفق بوده است؟

  • استراتژی های رسانه های جمعی

تبلیغات هدفمند و هدفدار در اینستاگرام و توییتر و فیس بوک و دیگر ابزار های رسانه ای مجازی می تواند به طرق گوناگون انجام شود.مفهوم Brand awareness نه تنها می تواند از طریق تبلیغات انجام شود بلکه شرکت ها می توانند از طریق تعامل با بازار پایه ای موجود درآمد خود را افزایش دهند؛به طور مثال شرکت هوآوی از تمام مخاطبانش در سراسر جهان خواست که با گوشی پرچمدار تازه معرفی شده این شرکت عکس بیاندازند و به صفحات مجازی این شرکت در اپلیکیشن های مختلف ارسال کنند تا در قرعه کشی چندین دستگاه از همین مدل گوشی شرکت داده شوند.دوستان و فامیل های مشتری که هیچ اطلاعی از آن محصول نداشتند،از این طریق نه تنها با این محصول شرکت هوآوی اشنا می شوند بلکه یک حس تعامل مثبت به شرکت پیدا می کنند.آگاهی از برند از طریق رسانه های گروهی یک روش بی نظیر برای حفظ مشتری های موجود و ورود به بازار های جدید یعنی کسانی که حتی نامی از محصول یا خدمت نشنیده بودند.

نقش شبکه های اجتماعی در اگاهی از برند(BRAND AWARENESS)

  • استراتژی های بازاریابی سنتی

انتشاراتی از قبیل مجلات صنعتی یا تبلیغات های رادیویی و تلویزیونی تمرکز شنوندگان یا بینندگان را روی جنبه هایی از برند جلب می کند که برند را در ذهن مشتریان به راحتی قابل بازیابی و ثبت کنند.قرار دادن محصولات یا خدمات در جلوی دید مشتریان شرایطی را فراهم می کند که یک آگاهی از برند قوی شکل می گیرد.
نسل جدید رسانه در قرن ۲۱ باعث شد که با ترکیب صوت و تصویر انتظار برای ایجاد Brand awareness فوق العاده عمیق برای برند ها به وجود بیاید.امروزه بازار از هر زمان دیگری رقابتی تر شده است پس فعالیت های هوشمندانه آگاهی از برند می تواند خدمات یا محصولات برند شما را از رقبا جلوتر بیاندازد.

تلفیق صوت و تصویر در TV راه مناسبی برای آگاهی از برند

۴فاکتور روانشناسی که بر رفتار خرید مشتری تاثیر می گذارد

آگاهی از برند (Brand awareness) یک مهره کلیدی در مسیر تلاش ها و فعالیت های بازاریابی است. وقتی مشتریان از پیام های تجاری و تبلیغاتی و بازرگانی فراوانی اشباع می شوند،به این نقطه می رسند که از تحلیل ها و نتایج ذهنی خودشان درتصمیم گیری برای خرید استفاده کنند.شما باید بتوانید کاری کنید که درذهن مشتری نقش ببند که برند شما چیست به خصوص در بازارهایی که تمایز بین خدمات و محصولات پایین است.

  1. مطالعات و کشفیات شخصی :مشتریان از کشفیات خود و میانبرهای ذهنی برای ساده و روان کردن پروسه خرید استفاده می کنند و ازناتوان شدن در تصمیم گیری در مقابل تعدادی از گزینه های در دسترس، پرهیز و دوری می کنند.مطالعات زیادی نشان می دهند که Brand awareness یک تاکتیک رایج برای انتخاب گزینه مناسب برای خرید برای مشتریان کم تجربه است.یک مطالعه در سال ۱۹۹۰ توسط Brown و Hoyer برای اولین بار آگاهی از برند را با ترجیحات مشتری لینک و ارتباط داد و این موضوع بار در مطالعات بعدی تایید شد.
  2. عادت های خرید: مطالعات نشان داده است که مشتریان از بین گزینه هایی از برند،که صرفا یک گزینه شناخته شده وجود دارد،خیلی سریع تر تصمیم گیری می کند تا تا اینکه همه گزینه ها ناشناخته باشند.یعنی اکثر مشتریان هنوز هم با گسترش راه های ارتباطی و روش های تحقیق،در ابتدا یک نام تجاری که از ان اگاهی دارند را انتخاب می کنند.
  3. معرفی ضمنی شرکت: Brand awareness می تواند سهم بازار شما را به طرق گوناگون زیاد کند.وقتی به عنوان اولین شرکت بتوانید در ذهن مشتری ریشه بزنید انگاه به طور خود به خودی برای ورود شرکت های دیگر در ذهن مشتری موانع ایجاد کرده اید.اگر صنعت فعالیت شما خیلی پر رقابت است شما باید احتمالا خیلی در دیدگاه هایتان جدی و مصمم باشید تا بتوانید کاری کنید مشتریان برند همواره شما را به خاطر داشته باشند.
  4. تکنیک ها: برای ایجاد آگاهی از برند باید اطمینان حاصل کنید که بازار هدف شما در معرض محصولات و خدمات شما قرار گرفته است.یک لوگوی با هویت و یک برند ممتاز می تواند کاری کند که نام شما در اذهان باقی بماند. برای اینکه محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید می توانید از مجاری گوناگون مانند بازاریابی مستقیم تا تبلیغات سنتی تا رسانه های جمعی را استفاده کنید که هرچند استراتژی مناسب برای هریک از این کمپین ها ممکن است متفاوت باشد ولی یک مسیر روشن و دارای چهارچوب از معرفی برندتان و داشتن تعهد به انجام و پیگیری وعده های خود در تبلیغات ها،باعث می شود در بزنگاه های تصمیم گیری مشتریان در ذهن مشتریان حضور پیدا کنید

چگونه آگاهی از برند (Brand awareness) را افزایش دهیم؟

  • ایجاد یک وب سایت قوی

طراحی یک وبسایت بسیار قوی و Responsive که یعنی در تمام device (دستگاه های دیجیتال هوشمند)ها قابل اجرا باشد،یک کلید به سوی آگاهی از برند شما است.ما باید از روش های بهینه سازی موتور های جست و جوگر برای بهبود جایگاه سایت تان در صفحات جستوجو استفاده کنید.به این معنا که وقتی یک نفر کلید واژه های استفاده شده توسط سایت شما را سرچ کند،سایت شما بالا بیاید.می توانید با به کارگیری مهارت های خودتان یا یک متخصص SEO در این زمینه پیشرفت کنید.

ایجاد وبسایت قدرتمند منجبر به تاثیر گذاری خوبی بر ذهن مشتری و نهایتا مهیا کردن brand awareness

  • از مجاری رسانه های جمعی

Facebook ,Instagram ,twitter ,pintrest را می توان از جمله رسانه های جمعی نامید. به دنبال این باشید که حضوری فعال و چشمگیر در تمام رسانه های معروف و کاربردی داشته باشید. همان طور که می دانید باید نوع فعالیت خود را ابتدا مشخص کنید و سپس نوع رسانه را انتخاب کنید. برای مثال توییتر بر مبنای واژه هاست و یا اینستاگرام و پینترست بر مبنای تصاویر و فرمت های تصویری و بصری می باشد. می توانید با استخدام یک مدیر رسانه ای خوب در تمام انواع رسانه ها حضور پررنگ داشته باشید. از این طریق برای شما میسر می شود که بدانید چه کسی دارد برای محصول شما هشتگ میزند،چه سوالاتی می پرسند و درباره ان سرچ می کنند که در کنار تمام این مزایا،ایجاد رابطه صمیمانه نیزبا مشتریان فراهم می شود.

  • رسانه های تبلیغاتی کتبی

تاثیر بالای روزنامه ها،مجلات و بیلبورد ها را در افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) نادیده نگیرید. رسانه های محلی هنوز در بین مردم محبوبیت دارند به خصوص برای مشتریان سالخورده تر و قدیمی تر. بیلبورد ها انباشتن توجه مخاطبان به سوی برند را تضمین می کنند و امروزه به دلیل دیجیتالی شدن خیلی از این بیلبورد ها، هزینه ها را کاهش داده اند.

تاثیر رسانه های کتبی بر آگاهی از برند

تاثیر بالای بیلبورد ها بر brand awareness

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.