چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

 

زمان تقریبی برای مطالعه : ۸ دقیقه

 

در ایران راه های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد.از بورس گرفته تا اوراق با درآمد ثابت…ساده ترین و عمومی ترین راه ، سرمایه گذاری در بانک است.خب همانطور که میدانیم ریسک بازار و بازده آن با هم رابطه ی مستقیمی دارند.یطوریکه هر چه ریسک کمتری وجود داشته باشد ، نباید انتظار سود آنچنان بالایی را داشت.این قضیه در ماجرای سرمایه گذاری در بانک صدق  میکند. اغلب مردم با تفکر سنتی ، ترجیح میدهند پول خود را در بانک سپرده گذاری کنند و سود کم ولی قطعی را دریافت کنند. اما با توجه به گرانی های اخیر و کاهش شدید ارزش پول ملی و تبع آن افزایش تورم دیگر ، سرمایه گذاری در بانک اصلا سوده نیست و به مرور زمان از ارزش پولتان کم میشود.

 

Table of Contents

بازده ی خالصی که از هر بازاری کسب میکنید برابر است با تفاضل نرخ تورم از بازده ای که بدست آوردید.بطور مثال اگر از خرید سهمی ۲۰ درصد سود کسب کرده اید و نرخ تورم بطور مثال ۱۰ درصد باشد ، آنگاه بازده ی خالص شما ۱۰ درصد است…زیرا به اندازه ی تورم ؛ از ارزش پولتان کم میشود.

راه های سرمایه گذاری در ایران را میتوان به صورت زیر بیان کرد :

  • بانک
  • طلا وسکه
  • خرید ملک و زمین
  • ارز
  • بورس
  • اجاره ی ملک

 

میخواهیم بدانیم که اگر کسی در سال ۱۳۷۷ در هر کدام از بازارهای بالا سرمایه گذاری میکرد ، در سال ۱۳۹۶ سرمایه اش چه مقدار میشد؟


 

فرضیات :

 

۱- بانک

سپرده گذاری در بانک ، سپرده گذاری بدون ریسک در نظر میگیریم.از انجایی سپرده گذاری چند ساله ، نقدشوندگی کمتری نسبت به سپرده گذاری های کوتاه مدت و یکساله دارند، برای مقایسه صحبحتر با سایر بازارها ، ما سپرده گذاری یکساله را در نظر گرفتیم.

bank

 


 

همچنین بخوانید : نقدشوندگی چیست؟

 

اگر میخواهیدمفهوم نقدشوندگی را خیلی خودمانی و ساده درک کنید، نوشته ی زیر‌‌‌‌‌ را بخوانید…

 

نقدشوندگی: هر زمان شما در بورس سهامی را بفروشید ، مبلغ فروش در پرتفو شما قرار میگیرد اما همان موقع نمیتوانید آن را نقد کنید.اصطلاحا Cash Out کردن همان لحظه صورت نمیگیرد بلکه ۴۸ ساعت آینده  این مبلع در حساب شما می آید.یا  به عنوان مثال دیگر سرمایه گذاری کوتاه مدت در بانک دارای مولفه ی نقدشوندگی بالاتری است زیرا هر زمان بخواهید میتوانید دارایی تان را نقد کنید اما در مورد سپرده گذاری بلندمدت و سالانه اینچنین نیست.

۲-دلار و سکه و طلا هم قیمت در حاشیه بازار یا همان قیمت آزاد را بررسی میکنیم.

ارز

 

 


 

۳-زمین و ملک

شاخص مورد استفاده ما در حوزه ی ملک و زمین شاخص LPI است.

زمین

 


۴-بورس

شاخص ما در اندازه گیری بازده ی این بازار ، شاخص کل است.همانطور که میدانید بورس اوراق بهادار؛ دو شاخص میدهد.شاخص کل و شاخص هم وزن.شاخص کل با در نظر گرفتن ارزش بازای شرکت هاست و شاخص هم وزن(همه ی شرکت ها با یک وزن در نظر گرفته میشوند) این ویژگی را ندارد.مثلا وقتی سهام شرکت فولاد مبارکه (ارزش بازای بزرگ) +۲ درصد میشود ، ارزشی که برای بازار ایجاد میکند با +۲ درصد شرکت فرآوری مواد معدنی(ارزش بازاری کوچک) قابل قیاس نیست.

خرید و فروش

 

 


 

در جدول زیر بازده هر بازار را محاسبه کرده ایم:

جدول بازده

 

 

 

 

همانطور که در گراف‌زیر میبینید ، اگر‌ هدف سرمایه گذاری بلندمدت باشد ، هیچ سرمایه‌گذاری در‌ ایران به اندازه ی بورس بازدهی ندارد.

شاخص

|ممکن است دلالانی که صبح دلار و سکه خریداری میکنند و بعد از ظهر با ایجاد جو روانی ، آن را به قیمت بالاتری میفروشند ، به سود مناسبی برسند اما این اشخاص به اصطلاح خودشان و دیگران را به درون چاه میفرستند.چرا؟|

چون به همان اندازه ای که از معامله ی ارز و سکه و سفته بازی سود برده اند ، به همان اندازه نیز هزینه ی زندگی و خدمات را بیشتر میکنند و در نتیجه از سودشان کاسته میشود.باید قبول کرد که تحریم و عوامل خارجی سهم کمتری نسبت به جو روانی بر قیمت ارز و به خصوص دلار تاثیر گذار است.اگرچه خود به خود تحریم ها همواره جو روانی مردم و جامعه را  تحریک میکند.

 

بورس

 

 

|سرمایه گذاری در بورس اما هیچ گونه ضرر و زیانی برای جامعه ندارد.بلکه باعث شکوفایی اقتصاد میشود.|

بورس را آببنه تمام نمای اقتصاد یک کشور میدانند.اگر حال بورس خوب باشد ، میتوان نتیجه گرفت حال اقتصاد هم خوب است.بورس را ضربه گیر تورم میدانند.چرا که افزایش قیمت ها تاثیری در افزایش شاخص بهای مصرف کننده (CPI ) ندارد. شرکت ها میتوانند با پولی که سهامدارن به شرکت میدهند یا در اصطلاخ در افزایش سرمایه شرکت ، شریک میشوند ، باعث توسعه ی شرکت و شکوفایی اقتصاد کشور شوند.

 

بازار بورس

 

فواید سرمایه گذاری در بورس :

  • کسب سود
  • هدایت هدفمند سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای متمرکز و تامین مالی پروژه ها
  • وجود اوراق بهادار با ریسک و بازدهی مختلف برای سرمایه‌گذاران با هر سطح ریسک پذیری
  • پویایی هر چه بیشتر اقتصاد
  • شفافیت در اقتصاد

بدلیل سیاست های انقباضی دولت یازدهم و فشرده شدن فنر دلار و تورم ، مشخص بود در آینده ای نزدیک این فنر باز شده و انرژی خود را تخلیه میکند.چیزی که همکنون در ابتدای آن هستیم.اگر به شاخص بورس از بهار ۹۷ تا شهریور ۹۷ نگاهی بیندازیم متوجه رشد بالای بورس میشویم.رشدی که نه بدلیل بهبود بهره وری شرکت ها و یا افزایش درآمد های عملیاتی بلکه بدلیل عقب ماندن از رالی صعودی قیمت ها در بازار دلار و سکه و طلا و مسکن و ….است.

 

خرید و فروش

 

اگر بخاطر داشته باشید در سال ۹۱ و ۹۲ بدلیل جهش نرخ ارز بورس با یک فاز تاخیر رشد خود را آغاز کرد.بورس در این روزها تنها بازاری است که هنوز میتوان جنس (سهم) را با ارز ارزان تهیه کرد و از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کرد.بورس در ابتدای رشد خود قرار دارد.تکنیکالیست ها و بنیادی کار ها عدد ۲۰۰ هزار را برای مقصد نهایی رشد بورس تعیین کرده اند اما با این وضعیت رشد نرخ ارز و آزاد سازی قیمت ها در آینده ای نزدیک ، میتوان سقف های رویایی برای بورس اوراق بهادار و فرابورس متصور شد.

 

 

 

پس بیایید با شناخت و آگاهی در بورس سرمایه گذاری کنید.به اقتصاد کشور کمکی  کنید و دیگران را نیز به این امر دعوت کنید.

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.