۵ کمک موثر گوگل آنالیتیکس در دیجیتال مارکتینگ

اگر برای استفاده از گوگل آنالیتیکس وقت و انرژی لازم صرف نکرده اید، مطمئن باشید فرصت مناسبی را برای افزایش تعداد مشتریان خود و ارتقای تجربیات مشتریان از دست خواهید داد.

اکثر رهبران کسب و کار با گوگل آنالیتیکس آشنایی دارند و معمولا از آن برای بررسی‌های اطلاعات در مواقع لازم استفاده کرده اند. تخمین اخیر در مورد استفاده کنندگان از گوگل آنالیتیکس عددی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون را نشان میدهد. ولی واقعاً چقدر از ما از این ابزار برای یافتن اطلاعات برای کسب و کار خود به صورت کاربردی استفاده می کنیم؟

اگر برای استفاده از گوگل آنالیتیکس وقت و انرژی لازم را صرف نکرده اید، مطمئن باشید فرصت مناسبی را برای افزایش تعداد مشتریان خود و ارتقای تجربیات مشتریان از دست خواهید داد. در این مقاله ۵ نکته مهم در گوگل آنالیتیکس که نیاز به آن دارید را بررسی می‌نماییم.

 

 

۱- مراجعه کنندگان سایت شما مربوط به کجا هستند؟ آیا آنها به طور کامل شما را می شناسند؟

بررسی مبدا مراجعه کنندگان شما می‌تواند این سوال را که ” آیا این افراد با تصمیم قبلی و یا بطور اتفاقی به کسب و کار و یا سایت شما مراجعه کرده‌اند؟” پاسخ دهد. تجزیه و تحلیل مبدأ می‌تواند مراجعه کنندگانی که از موتورهای جستجو استفاده کرده‌اند مشخص کند، همچنین تعیین کند که آیا از موضوع مرتبط و یا اسم شرکت شما در جستجو استفاده کرده‌اند؟
آنالیتیکس همچنین می‌تواند مشخص نماید مراجعه کنندگان از طریق وبسایت دیگر و یا لینک های ارجاعی به سایت شما هدایت شده اند. اطلاع از نکات مربوط به ترافیک جاری بر روی سایت شما برای شناسایی و تعیین راههای افزایش نرخ مراجعه بسیار ضروری می باشد.

 

 

۲- مراجعه‌کنندگان زمانی که به سایت شما مراجعه کردند، چه می کنند؟

گوگل آنالیتیکس

زمانی که متوجه شدید که مراجعه کنندگان از کجا آمده اند، وقت آن است که فعالیت مراجعه کنندگان به سایت و تحرک های آنها را بر روی وب سایت خود تحت نظر بگیرید. با استفاده از زمان سنج (Time Log)می توانید مدت زمانی را که هر مراجعه کننده بر روی هر محتوا صرف می کند بررسی نمایید. مسیری را که آنها برای دستیابی به قسمت های مختلف سایت به طور معمول استفاده می کنند نیز بررسی کنید. با بررسی زمان هر محتوا و مسیرهای دستیابی می‌توانید جذابیت‌های مراجعه‌کنندگان را تعیین کرده و از این طریق مسیرهای دسترسی مناسب تر و جذاب تر برای سایت تان طراحی نموده و قدمی به سمت کاربر پسند تر(User friendlier) شدن بردارید.

 

 

۳- گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند متوجه شوید کجا مراجعه کننده سایت شما را ترک می کند؟

صفحه خروج

آخرین صفحه ای مراجعه کننده قبل از خروج از سایت به آن مراجعه کرده ” صفحه خروج” یا “Exit page” نامیده می شود. پیشنهاد می کنیم به این نوع صفحه یا صفحه ها به طور جدی و با دقت توجه کنید آنها را بررسی نمایید. زیرا که این صفحه ها می توانند فرصت های اولیه برای تغییر در وب سایت و در نتیجه نگهداری مراجعه کنندگان باشد. دقت کنید صفحه های خروج به هزاران دلیل یکی از مکان های از دست دادن اشتیاق در مراجعه‌کنندگان است. حتماً این صفحه ها را از لحاظ اینکه دارای مطالب حشو و اضافی، پرچانگی در محتوا، کسل کنندگی، مطلب ضعیف و یا قسمت های از قلم افتاده باشند بررسی کنید.

 

 

۴- نحوه درگیر شدن مراجعه کنندگان با سایت شما چگونه است؟ مراجعه کنندگان بر روی سایت شما چه فعالیتی انجام میدهند؟

فعالیت مراجعه کنندگان بر روی سایت خود را نیز می توانید بوسیله گوگل آنالیتیکس آنالیز کنید. آنها بر روی چه گزینه هایی کلیک می کنند؟ آیا قسمتهایی می‌تواند آنها را ترغیب به کلیک کردن نماید؟ حتما برای مسائل همچون درنگ کردن مراجعه کنندگان و اسکرول کردن نیز مانند کلیک آنالیز انجام دهید. دقت کنید برای گرفتن نتیجه مناسب فراخوانهای( Call To Action)سایت خود را در نقاطی جایگذاری کنید که علاقمندی بازدیدکنندگان به آنها بالا است. برای مثال در یک سایت سلامت و پزشکی با تغییر مکان یک فراخوان برای رزرو کردن میزان رزرو کردن مراجعه‌کنندگان به ۵ برابر افزایش یافت.

 

 

۵- در نهایت، نرخ تبدیل سایت شما چگونه است؟

conversion rate

مهمترین واحد تجزیه و تحلیل را می‌توان نرخ تبدیل(Conversion Rate) دانست.این نرخ نشان دهنده مراجعه کنندگان است که با انجام اعمالی مانند اضافه کردن کالا در سبد خرید خود و یا انجام تراکنش خرید به عنوان مشتری شناخته می شود در اینجا شما خواهید دید که با ارتقا در پارامترهای دیگری از گوگل آنالیتیکس که در بالا ذکر شده است تفاوت فاحشی در نرخ تبدیل به دست خواهید آورد. پیشنهاد می‌کنیم که عادت بررسی نرخ تبدیل را در خود ایجاد کنید تا بتوانید تصویر بلندمدت خود را ارزیابی نمایید.
همچنین پیشنهاد می شود یک پروسه برای انجام فعالیت های مرتب در زمینه گوگل آنالیتیکس راه اندازی کنید؛ این کار پاداش شما را خواهد داد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.