چگونه پذیرش دکترا با فاند بگیریم؟ معرفی دو روش کاربردی

درحال حاضر درکشور خیلی از جوانان به فکر مهاجرت هستند و به دنبال گرفتن پذیرش از دانشگاه ها در مقاطع مختلف هستند. اکثر دانشجویان به دنبال گرفتن پذیرش در مقطع دکترا هستند; به دلیل اینکه درمقطع فوق لیسانس شرایط کمی سخت تراست و معمولا برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی یا فاند رزومه قوی و معدل و نمرات زبان بالا لازم است.

اپلای دکترا روش متفاوتی از اپلای برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و شانس شما برای گرفتن فاند بسیار بالا است و اکثر پوزیشن ها دارای اسکلارشیپ هستند. اگر چه گرفتن پذیرش دکترا کار ساده ای نیست و نیاز دارد که شما برنامه بلند مدتی برای آن داشته باشید اما با استفاده از تجربیات دیگران میتوانید این مسیر را راحتتر طی کنید.

در این مقاله ما به دو روش برای گرفتن پذیرش دکترا میپردازیم که برای هر دانشجو با هررشته ای میتواند مفید و موثرباشد. روش اول از طریق پیدا کردن پوزیشن تعریف شده است که در همه موارد شامل فاند می‌شوند و به عنوان یک شغل به حساب می آید و روش دیگر ارتباط گرفتن با اساتید به صورت مستقیم است که ممکن است برخی از اساتید درآن زمان فاند نداشته باشند که حتما طی مکاتبات به شما اعلائم میکنند.

روش اول: پیدا کردن پوزیشن دکترا تعریف شده

در این روش شما باید بتوانید از راه های مختلف موقعیتی که در دانشگاه ها برای دانشجوهای دکترا تعریف میشود (پوزیشن) پیدا کنید.
و براساس اینکه در هرپوزیشن چه شرایط و مدارکی لازم است، آماده شوید. پیشنهاد میکنیم که حتما یک اکسل درست کنید تا بتونید به کارتان نظم بدهید.

این فایل اکسل میتواند شامل بخش های: کشور، نام دانشگاه، نام استاد، ایمیل استاد، مدارک لازم ذکر شده در پوزیشن، تاریخ نهایی اپلای برای پوزیشن (deadline) و موضوع کلی پوزیشن تعریف شده باشد.

تفاوت این روش با روش دوم یعنی ارتباط گرفتن با اساتید در این است که پوزیشن ها دارای deadline هستند و شما باید تا تاریخ مشخصی مدارک مربوطه را آپلود کرده باشید. تفاوت دیگر این است که در اپلای دکترا برای پوزیشن تعریف شده شما حتما باید برای ان پوزیشن یک cover letter‌ یا motivation letter‌ بنویسید.

راه های مختلفی برای پیدا کردن پوزیشن دکترا است که درادامه به آنها می پردازیم:

از طریق سایت ها:

سایت های زیادی برای پیدا کردن پوزیشن وجود دارد که ما بهترین سایت برای پیدا کردن پذیرش دکترا را به شما معرفی میکنیم. شما ازطریق این سایت ها میتونید با توجه به رشته و شرایطتون، پوزیشن های مختلف را پیدا کنید.

Findaphd.com

این سایت امکان خیلی خوب به شما میدهد تا براساس کشوری که درنظر دارید یا براساس رشته هاتون سرچ کنید و بهترین پوزیشن ها ممکن را پیدا کنید. از دیگر مزیت های این سایت این هست که امکان محدود کردن انتخاب ها با توجه به نیاز شما را دراختیارتون قرار میدهد.

پذیرش دکتری با فاند

Academicpositions.com

این سایت هم مثل سایت قبلی امکان سرچ با دسته بندی های مختلف را به شما میدهد تا در پیداکردن پذیرش دکترا به شما کمک کند. امکان جالبی که این سایت دارد، درصفحه اصلی براساس تاریخ ها رو به تمام (Deadline) یک لیست از پوزیشن های مختلف دارد. اگر همه مدارک شما آماده باشد میتوانید برای پوزیشن هایی که زمان آن ها در حال اتمام است اقدام کنید.

Linkedin

لینکدین یک شبکه اجتماعی به حساب میاد و شما به راحتی میتونید داخلش عضو بشید و اگر در حساب کاربری تون گزینه مربوط به پیداکردن پذیرش دکترا را فعال کنید به صورت خودکار موقعیت هایی که به رشته شما وعلاقه مندی های شما نزدیک است را به شما نشان می دهد. روش دیگه ی پیدا کردن پوزیشن از طریق linkedin اینه که توی قسمت jobs شما میتونید عنوان رشته یا پوزیشن مورد علاقه و کشور یا حتی شهر مورد علاقه تون رو وارد کنید و گزینه سرچ رو کلیک کنید.

پیدا کردن پوزیشن دکتری

به عنوان مثال برای رشته مهندسی پزشکی و کشور هلند نتایج به صورت زیر نمایش داده میشود. این نتایج شامل شغل هایی مثل محقق، کارآموز، دانشجوی دکترا و دانشجوی پسا دکترا می باشد.

سایت دانشگاه

برای هر دو روش سایت دانشگاه ها بهترین منبع برای گرفتن پذیرش دکترا است. شما ازقسمت vacancy میتوانید به پوزیشن های رشته های مختلف دسترسی داشته باشید و همه اطلاعات مربوط به پوزیشن تعریف شده را پیدا کنید. این اطلاعات شامل تاریخ شروع اپلای دکترا، تاریخ اتمام مهلت اپلای کردن، مدارک مورد نیاز پوزیشن، ایمیل استاد مرتبط است.

نکته کلی که باید به آن دقت کنید در اکثر موقعیت ها در خارج از کشور، تحصیل در مقطع دکترا به نوعی شغل به حساب می آید به همین دلیل هست که شما باید به قسمت vacancy مراجعه کنید.
به عنوان مثال قسمت Vacancy‌ دانشگاه لوون بلژیک را اینجا قرار دادیم. علم مهندسی شامل ۱۸ پوزیشن، علم کامپیوتر شامل ۱۲ پوزیشن و…

وقتی شما یکی از پوزینش ها رو انتخاب میکنید برا خوندن بیشتر راجع بهش، شامل اطلاعاتی مثل Project که توی این بخش به شما اطلاعات کلی راجب پوزیشن و کاری که قرار است بعد از گرفتن پذیرش دکترا انجام دهید ، Profile که مشخص می‌کند دانشجوی مورد نظر باید چه ویژگی هایی داشته باشد، قسمت Offer‌ که در ان اطلاعاتی راجب اینکه حالا با داشتن این پوزیشن شما چه امکاناتی خواهید داشت و قسمت Interested که در این بخش به شما میگه که اگه میخواید اپلای کنید باید چه مدارکی را آپلود کنید و شامل اطلاعات استاد و ایمیل و شماره تلفنش هم میشود.

روش دوم : ارتباط گرفتن با اساتید برای اپلای دکترا

دراین روش پذیرش دکترا شما از طریق سایت دانشگاه میتونید ایمیل اساتید مربوط به رشته خودتون را پیدا کنید و به طور مستقیم با آنها مکاتبه کنید.از مزیت های این روش این است که یک موضوع از پیش تعیین شده در انتظار شما نیست بلکه استاد با توجه به نیاز یک پروژه به دنبال فرد مناسب است. که در ادامه مراحل مربوط به این روش را به همراه مثال توضیح میدهیم

مرحله اول: پیدا کردن اساتید و آدرس ایمیل آنها برای پذیرش دکتری

در این مرحله ابتدا شما باید بتونید ایمیل اساتید را پیدا کنید. داخل سایت همه دانشگاه های خارجی یک قسمت research یا invistigation وجود دارد که شما از طریق این قسمت میتونید به موسسه های تحقیقاتی این دانشگاه ها دسترسی پیدا کنید. که به عنوان نمونه چند تا از لینک های مربوط به موسسات تحقیقاتی در دانشگاه هسلت بلژیک گذاشتیم.

بعد از وارد شدن داخل این صفحات با موارد و حیطه های کاری مختلفی برخورد می کنید که با توجه به رشته ای که دارید یا موارد که فکر میکنید به زمینه کاری شما نزدیک است از بین آن ها انتخاب میکنید. بعد از انتخاب موارد مرتبط با حوزه کاری که برای پذیرش دکترا در نظردارید میتوانید به ایمیل اساتید دسترسی پیدا کنید.

https://www.uhasselt.be/UH-research-institutes

https://www.uhasselt.be/UH/(11574)-BIOMED-en-Research/(11574)-BIOMED-en-Research-research-domains.html

https://www.uhasselt.be/UH/(11574)-BIOMED-en-Research/(11574)-BIOMED-en-Research-research-domains/Cardiovascular-diseases.html

 

مرحله دوم: ساختن اکسل براساس اساتید مرتبط با رشته شما

این مرحله به شما کمک می کند تا به صورت منظم بتوانید لیستی از ایمیل هایی که به اساتید در دانشگاه و موسسات تخقیقاتی مربوط به آن ها داشته باشید. چراکه شما راه طولانی در پیش خواهید داشت و با تعداد زیادی از اساتید باید مکاتبه کنید. این مرحله بعد از جواب دادن استاد به شما در گرفتن پذیرش دکترا کمک خواهد کرد چراکه بعد از اینکه استادی جواب شما را بدهد و به مصاحبه دعوت شوید شما میتوانید به اطلاعات مربوط به آن موسسه تحقیقاتی و زمینه کاری استاد مد نظرو .. دسترسی داشته باشید.

مرحله سوم: فرستادن ایمیل

فرستادن یک ایمیل خلاصه و جامع میتواند شانس شما را برای جلب کردن نظر استاد و گرفتن پذیرش دکترا افزایش دهد. چراکه اولین برخورد با شما در این ایمیل شکل میگیرد. در ادامه یک نمونه از ایمیل به استاد را گذاشته ایم.
در نظر داشته باشید که حتما رزومه خود را به همراه ایمیل برای اساتید بفرستید.

نمونه ای از ایمیل برای پذیرش دکتری:

Dear Dr.

I am determined to continue my education as a doctoral student and It would be an honor for me to pursue my studies under your supervision since, regarding your research interests, I found a close relationship between your interests and mine.
I am studying MSc in ….(expected to receive the degree in ….) and have great experience in the field of microfluidic and Lab-on-a-chip. I also have great research in Microfluidics and BioMEMS since my master thesis included design and simulation of a pulsating blood micropump and an optimized 3D configuration of microelectrodes for biological applications. I have published two papers in an …..and two papers under preparation related to the fields mentioned above.
I would be grateful if you could take a look at my attached CV and paper and let me know upon your evaluation and I would be interested if I have the chance to become a member of your team.
I look forward to hearing from you
Kind regards

PS:
Summary of skills and experiences:
– MSc Mechanical Engineering (current GPA=3.3)
– BSc Mechanical Engineering
– Published two papers in international conferences
– Bio-MEMS modeling and analysis
– Pulsating Non-Newtonian blood flow modeling
– Designing and enhancing microfluidic devices
– Dielectrophoresis cell separation modeling
– COMSOL Multiphysics and ANSYS Fluent
– Fluency in oral and written in English

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم دو روش برای اپلای دکترا وجود دارد و سعی کردیم به صورت مفصل مراحل و روش ها را توضیح دهیم. در روش اول که شما برای پوزیشن های مختلف اقدام میکنید استاد با شما اراتباط میگیرد و با شما قرار مصاحبه آنلاین مقدماتی را میگذارد و بعد از تایید احتمالا قرار مصاحبه نهایی با دیگر اساتید مرتبط را خواهد گذاشت.

در روش دوم درصورتی که نظر استادی به شما جلب شود جواب ایمیل شما را خواهد داد و مصاحبه ها به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. ما در مقالات بعدی نحوه آماده شدن برای مصاحبه برای گرفتن پذیرش دکترا را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

لطفا تجربیات خود را در نحوه اپلای کردن برای مقطع دکترا با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.