ویژگی و نگرش های شرکت های چریکی

بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که روی تاکتیک های بازاریابی بدون هیچ قید و محدودیتی تمرکز می کند که در نهایت منجر به نتایج حداکثری می شود.

 

عناصر شرکت های چریکی

 

  •  اسم

چریک ها برای انتخاب اسم به ۵ راهبرد زیر توجه می کنند:

  1. اسمی که انتخاب می کنید باید به لحاظ قانونی قابل پذیرش باشد.همچنین اگر اسم شما با سایر اسامی موجود در بازار هماهنگی داشته باشد،نادیده و به آسانی به فراموشی سپرده می شود.
  2.  اسم شما باید انقدر قوی باشد که رقبا با شنیدن اسمتان اخم کنند.هر چه اسم قوی تر باشد،رقبا بیش تر دوست دارند آن اسم را از شما بگیرند.
  3. هر حرف،واژه و صدا باید یک پیام استراتژیک و داستانی را نقل کند.
  4.  اسم لازم است توصیف کننده منفعت یا خصوصیت خاصی برای مشتری باشد.اسم باید توجه مردم را جلب کند.لازم است قبل از اینکه اسم خود را وارد بازار کنید،اسم خود را قانونی ثبت و از آن محافظت کنید،زیرا اسم های ساخته شده دیگر مانند شیرین عسل،کاله و ..با سرمایه گذاری های کلان به وجود امده اند.
  • میم(Meme)

 

شرکت های چریکی 2

کسب و کار های بزرگ مثل نایک،اپل،مایکروسافت و…یک میم برای شرکت خود به وجود اورده اند. میم،یعنی انتقال یک ایده قابل شناسایی بدون هیچ شرحی.
غارنشینی برای یافتن غذا سعی می کرد با دست خود ماهی بگیرد اما موفق نشد و به غار برگشت.روی دیوار تصاویری از مرغ طوفان،گوزن و مردی که با چوبی نوک تیز ماهی گرفته بود،مشاهده کرد.از این نقاشی ها بدون هیچ توضیحی دریافت که چگونه ماهی بگیرد.میم، هم شرکت و هم یک ایده را معرفی می کند.میم می تواند تصویری ، مثل علائم بین المللی ترافیک،لفظی مثل ((گوشت لخم)) یا فعال مانند علامت دادن با دست برای گرفتن تاکسی باشد.

برای ساختن میم،از خصوصیات و نیاز های مشتریان فهرستی وطیف وسیعی از تصاویر را تهیه کنید. ببیند کدام تصاویر پیام مد نظر شما را انتقال می دهد.عقاب میم امریکا است.فلامینگو،میم کالیفرنیا است.کابوی مارلبرو یک میم است.

  • نام و نشان تجاری

 

شرکت های چریکی3

 

نام ونشان تجاری،اعتبار شرکت شما است. از کسی سوال می پرسید،چرا این محصول را خریدی؟می گوید چون نام ان را شنیدم .این یعنی اگاهی از نام و نشان تجاری. با تکرار اسم تان اگاهی را بالا ببرید.خیلی از افراد یک محصول را فقط به دلیلی اینکه نام و نشان ان را دیده و شنیده اند، بدون توجه به منافع و قیمت ان می خرند.تکرار زیاد اسم سهم زیادی از مغز را اشغال می کند که بالاتر از سهم بازار است.

  •  جایگاه یابی

ان چه که از فکر مشتری باقی می ماند،جایگاه شماست.دوست دارید مشتریان شما را به چه شخصی بشناسند؟شرکتی که که محصولاتش مخصوص قشر متوسط است؟محصولی که سازگار با محیط زیست است و یا شرکتی که متخصص در حوزه پزشکی است؟ در انتخاب جایگاه ،روال بازار،قدرت و رقابت را در نظر بگیرید.می توانید جایگاه خود را از لحاظ قیمت،مکان،محصول/خدمات، کیفیت،فروش،افراد،سرعت،منطقه و در دسترس بودن متفاوت کنید.

  •  کیفیت

۲ چیز که در مورد کیفیت باید بدانید:کیفیت بعد از اطمینان در مرتبه ی دوم و قبل از خدمات قرار دارد.کیفیت هم به محصول و هم به نحوه ی ارائه خدمات به مشتریان اشاره دارد.دوم کیفیت ان چیزی نیست که در محصول قرار می دهید،بلکه چیزی است که مشتری از آن بدست می اورد.اگر محصول شما کیفیت خوبی دارد،لازم است اطلاعات کافی را به مشتریان بدهید،چون افراد در مورد محصول شما چیزی نمی دانند.

  •  محل

محل بازاریابی چریکی در اینترنت است.جایی که افراد ۷۵ درصد،هفته ای ۵ ساعت از خود را در ان می گذرانند.محلی برای شناسایی و ارائه محصولات خود.اگر مردم نتوانند شما را درسایت ها پیدا کنند،فرصت و ثروت زیادی را از دست داده اید.

  •  فرصت هایی برای بهبود وضعیت

به دنبال افزایش حجم خرید مشتری باشید.با ارائه محصولاتی که تخفیف خورده اند و بسته های پیشنهادی با قیمت پایین تر مشتری را ترغیب کنید که محصولات بیش تری از شما بخرند. اگر در هنگام خرید،محصول تجملی را به مشتری نشان دهید،احتمال زیادی دارد که محصول گران قیمت خریداری شود و شما معامله تان را ارتقا دهید.
پیشنهادی از این دست:ایا کراوات و پیراهنی که به کت تان بیاید،لازم دارید؟ ایا جلد ۳ و ۴ این کتاب را می خواهید؟ ایا به لوازم جانبی کامپیوتر احتیاجی دارید؟

  • برنامه های توصیه ای

توصیه ای که مشتریان قدیمی تان در مورد شما به مشتریان جدید می کنند،خیلی مفید تر از اگهی های گران قیمت است.از مشتریان خود بخواهید در صورت معرفی و توصیه به ۳ نفر به قید قرعه جایزه دریافت میکنند.چیزی که امروزه در اینستاگرام بسیار رواج است.

  •  اعتبار

اعتبار برای شما سود می اورد.اعتبار از طریق اینکه چطور بازاریابی می کنید،کجا بازاریابی می کنید،چطور با مردم رفتار می کنید و چطور عمل می کنید بدست می اید.اعتبار همچنین از سایت،تعهدات شما،روابط اجتماعی،توانایی نوشتن و سخنرانی بوجود می اید.واژه های غلط از اعتبار شما می کاهند.

  •  نیک نامی

نیک نامی در طول زمان و با تلاش زیاد بدست می اید و می تواند در یک لحظه نابود شود.
نیک نامی برای شما اطمینان می اورد.قابل پیش بینی بودن و فدا کردن خود برای خدمات به نیک نامی شما اضافه میکند.

  •  جاسوسی

برای انکه جایگاه خود رابا رقبا مقایسه کنید،جاسوسی رقبا را بکنید.با شرکت رقیب تماس بگیرید.نحوه ی رفتارشان با مشتری،پیگیری کار مشتری،سرعت پاسخ دهی و اطلاعاتی که به مشتری می دهند را در نظر بگیرید.این عوامل را باشرکت خود مقایسه کنید وببینید چه میزان از رقبایتان عقب و جلوتر هستید.

  •  دلیلی برای پشتیبانی

امروزه بازاریابی وابسته به دلیل،به سرعت رو به رشد است. دلیلی را تعیین و به آن پول و وقت خود را اختصاص دهید.مشتریان علاقه مند می شوند که به خاطر ان دلیل از شما پشتیبانی کنند.
مثلا محصولات سبز استفاده کنید،به بی خانمان ها کمک کنید،از منابع بازیافتی استفاده کنید،از تحقیات برای معالجه بیماری ها پشتیبانی کنید وسایر فعالیت هایی که دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل می کند.با این اقدامات شما مورد توجه مردم و رسانه ها قرار می گیرید.

 

 

۹۰ درصد تصمیمات خرید در ذهن ناخوداگاه افراد اتفاق می افتد.پس شما برای دستیابی به ذهن ناخوداگاه از تکرار استفاده کنید.افرادی هستند که از نیمکره ی چپ مغز بیشتر استفاده می کنند.این افراد به دنبال توجیح تصمیمات خود هستند. حال افرادی که از سمت راست مغز خود بهره میگیرند،به خاطر دلایل احساسی وجاذبه های زیبایی،خرید را انجام می دهند.شما باید پیام را برای هر دو نفر ارسال کیند تا سرمایه گذاری بازاریابی مفید واقع شود. پیام هایی که برای افراد چپ مغز می فرستید باید حاوی پیام های متقاعد کننده ،اعداد ، فهرست،واژه ها و ریزه کاری باشد.برای مخاطب قرار دادن راست مغز ها از عکس،تخیل،تصویر،رنگ،ریتم و فضا استفاده کنید.

 

نگرش های شرکت های چریکی

ممکن است اقدامات بازاریابی مناسبی انجام دهید،اما شرکتتان شکست بخورد.پس مشکل در نگرش شما است.نگرش در تن صدا،واژه،ازتباط و هر روزی که در سر کار هستید،نشان داده می شود.

 

  • اشتیاق

شرکت های چریکی4

 

اشتیاق موتور بازاریابی است.شما نه برای محصول بلکه برای انچه که برای مشتریان انجام می دهید،اشتیاق داشته باشید.مشتریان این اشتیاق شما را حس می کنند.اشتیاق از مالک به کارمندان،مشتریان و فروشندگان منتقل می شود.این اشتیاق را با تمرکز بر منافع و چیزهایی که ارائه می دهید، می توانید بوجود اورید.مشتریان باید بدانند چرا محصول شما را می خرند و چه مشکلی از زندگیشان را رفع می کند.

  • سخاوت

    سخاوت صرفا به معنی محصول رایگان و تخفیف دار نیست،اگر چه می تواند باشد.سخاوت یعنی دادن اطلاعات و راهنمایی های کوچک. مثل نصب رایگان وسایل منزل بعد از خرید.

  • سرعت

وقت بیش تر از پول اهمیت دارد.اگر پولتان تمام شود،راه هایی برای بدست اوردن پول است اما زمان دیگر برنمی گردد.عملکرد خود را براساس سرعت انجام دهید،چون مشتریان دوست ندارند وقتشان برای اقدامات شما هدر رود.محصولاتتان را به موقع ارسال کنید،درخواستی از شما داشتند تا جایی که می توانید در همان زمان پاسخ دهید.

  •  تمیزی و مرتب بودن

وقتی افراد به محل کار شما می ایند،دوست دارند محیطی تمیز ومنظم را مشاهده کنند.تمیزی از خود صاحبان کسب وکار شروع می شود تا میز،اتاق ها،نامه ها محیط کار،رفتار تلفنی و امضای شما مربوط می شود.تمیزی کار لحظه ای نیست بلکه دائمی است.در سازمان دسینی،هر یک ربع ساعت توالت ها تمیز می شوند و هر نوع اشغالی در عرض یک الی دو دقیقه پاک میشوند.چرا مردم به مک دونالد می روند،به خاطر توالت های تمیز و مرتب و سیب زمینی سرخ کرده ی درجه ی یک.

  •  رفتار تلفنی

خاص ترین افراد کسانی هستند که به شما تلفن می کنند.با این افراد نباید به عنوان کسانی که کار شما را قطع می کنندرفتار کنید.تحقیقی که در مورد فروشگاه مایداس انجام شد نشان داد از ۱۰۰ درصد تماس هایش،۷۱درصد به قرار ملاقات منجر می شود. علت ان این بود کسی که تلفن را پاسخ می داد عصبانی،مشغول به کار یا نزدیک به تلفن بود.بنابراین ،برنامه ای که این فروشگاه اتخاذ کرد اموزش تلفنی بود.بعد از این دوره قرار ملاقات به ۹۴ درصد رسید.کسی که تلفن را پاسخ می دهد باید حس مهم بودن را به فرد مقابل بدهد.به او احترام گذاشته شود حتی اگر اشتباه می کند.به اثر اولیه توجه کنید.این تماس تلفنی، بر طرز فکر مشتری از شرکت شما تاثیر زیادی دارد.

  •  قابلیت انعطاف

در هر دوره ای کسب و کار عقاید متفاوتی را بوجود می اورد.مثلا دهه ی ۱۹۸۰ کیفیت مطرح بود،دهه ی ۱۹۹۰ انعطاف پذیری و دهه ی ۲۰۰۰ نواوری.اگر مردم نمی توانند به مکان شما بیایند،شما به محل ان ها بروید.اگر محصولی را پیدا نمی کنند،شما برای ان ها پیدا کنید.انعطاف پذیری را در قیمت،کیفیت،خدمات،برنامه ی پرداخت پول و ساعت کاری را در نظر بگیرید.

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
1 نظر
  1. بوکلت دانلود می گوید

    جالب بود ! با سپاس از سایت خوب تان !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.