هفت مرحله تا ساخت فروشگاه اینترنتی

در دنیای کنونی خرده فروشی از طریق بستر اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی بسیار رایج و پرکاربرد می باشد. در صورت مقایسه با تحویل کالا به عمده فروش و خرده فروش ها جهت رساندن به بازار مصرف و دردسرهای آن شاید مناسب‌ترین راه، ساخت فروشگاه اینترنتی در بستر وب باشد. البته به این شرط یک فروشگاه اینترنتی خوب برپا کنید.
برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی پیشنهاد می شود مراحل هفت گانه زیر را طی کنید:

مرحله ۱: کالای کم دوام

بهتر است برای شروع به کار فروشگاه اینترنتی به جای فروختن کالاهای بادوام که فرد شاید چندین سال یکبار به خرید آنها اقدام می کند با کالاهای مصرفی و کم دوام که شامل کالاهای روزمره افراد می شوند شروع کنید. بدین صورت مشتریان شما در صورت رضایت داشتن خرید های پشت سر هم و متوالی خواهند داشت و عملاً شما تعامل زیادتری با مشتری داشته و آمار و اطلاعات دقیق تری نیز به دست خواهید آورد.
برای اینکه به نیازهای سایت خود پی ببرید و ساخت فروشگاه اینترنتی را به خوبی آغاز کنید از خود سوالات زیر را بپرسید:
• امکانات پایه ای که مشتری به آنها نیاز دارد چیست؟
• امکانات و قابلیت هایی که با رشد نقدینگی و اطلاعات مشتری می توانم به سایت خود اضافه کنم چیست؟
• آیا جوایز خرید در ابتدای شروع به کار فروشگاه اینترنتی لازم است؟

 

مرحله ۲: خرید دامنه (Domain)

وقتی مشخص کردید که سایت خود را برای چه امکاناتی راه اندازی خواهید کرد و نوع کسب و کار خود را مشخص نمودید، عمل مرحله اول ساخت فروشگاه اینترنتی را پشت سر گذاشته اید و حالا نوبت به این می رسد که دامنه مورد نظر را خریداری کنید. دقت داشته باشید بهترین دامنه، آدرس است که به راحتی و برای مدت های طولانی در ذهن مشتری باقی بماند. پس سعی کنید از نام های ساده استفاده کنید. دامنه مورد نظر میتواند نام برند شما باشد. اگر نامه برند تان در دسترس نیست می توانید از کلماتی مانند shop ،center و … به اضافه برند استفاده کنید. می‌توانید در این رابطه از اسامی که یادآور مسائلی مثبت در ذهن مشتریان هستند برای ایجاد پیوند ذهنی قوی تر نیز استفاده کنید. اگر از لحاظ مسائل مالی مشکلی ندارید می توانید آدرس های مشابه را نیز خریداری کرده تا در صورتی که مشتریان آدرسی را به اشتباه وارد کردن باز به سایت شما بیایند.

همچنین بخوانید: تفاوت Http با Https 

 

مرحله ۳: انتخاب یک پلتفرم تجاری (E-commerce Platform)

پلتفرم های بسیار زیادی مانند شاپیفای ، ووکامرس و … برای ساخت فروشگاه اینترنتی در دسترس هستند که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. این پلتفرم ها برای شروع یک فروشگاه اینترنتی بسیار مناسب هستند و با توجه به اینکه قیمت های مناسبی نیز دارند شاید بهترین گزینه ها باشند.تنها ایراد این پلتفرم ها عدم قابلیت سفارشی سازی زیاد در مقایسه با حالت برنامه نویسی می باشد. اگر در پیش‌بینی کسب و کار اینترنتی خود به این نتیجه رسیده اید که با حجم زیادی از مشتری روبرو خواهید شد و برای آنها نیاز به سفارشی سازی زیادی خواهید داشت بهتر است به سراغ پلتفرم های دیگر و یک برنامه نویس بروید، زیرا در صورتی که فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کرده باشید و با مشکل فنی مواجه شوید اصلاً وجهه مناسبی برای کسب و کار شما نخواهد داشت.

 

مرحله ۴: انتخاب قالب سایت

مرحله چهارم ساخت فروشگاه اینترنتی پس از انتخاب پلتفرم، انتخاب یک قالب مناسب جهت بهینه بودن نمای سایت همراه با جذاب بودن آن است. بهتر است برای این کار لیستی از سایت های رقیب، سایت هایی که به نظرتان جذاب و مناسب هستند، سایت های ارائه دهنده ی قالب و همچنین برنامه نویسان متخصص فراهم آورید. سپس با بررسی‌های کامل قالبی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری با آنچه شما می خواهید را داشته باشد و در ضمن قابلیت کمی سفارشی سازی نیز داشته باشد.
پس از انتخاب قالب مناسب و پلتفرم بهتر است با یک متخصص برنامه نویسی و طراح سایت نیز مشورت کنید تا از سازگاری های لازم و همچنین پاسخگویی در شرایط مد نظر خود اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که شرکت شما بزرگ باشد می توانید از یک متخصص داخلی به صورت استخدامی بهره مند شوید ولی از آنجا که ساخت فروشگاه اینترنتی به طور معمول مربوط به ابتدای راه یک کسب و کار است شما بایستی از مشاوران خارج از شرکت با هزینه های کمتر بهره مند شوید.

 

مرحله ۵: طراحی و بارگذاری محتوا

با طراح خود برای طراحی مناسب سایت صحبت کنید. ذهنیت خود را به طور کامل به وی تفهیم کنید نتیجه طراحی آنچه میخواهید از آب دربیاید دقت داشته باشید که طراحی سایت با توجه به قیف فروش انجام شود. طراحی ها ساده، کاربردی و بر طبق برند شما صورت گیرد. در طراحی یک نکته مهم توجه به تصاویر می باشد، تصاویر بسیار بزرگ سایت شما را با تاخیر در بارگذاری و در نهایت از دست دادن مشتری روبرو خواهند کرد.

اگر به فکر گسترش کسب و کار خود هستید، ساخت فروشگاه اینترنتی گزینه مناسب پیش روی شماست. با خواندن این مقاله می توانید خودتا دست به کار شوید.
در این مرحله شما باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را مشخص نمایید تا در سرتاسر وب سایت به طور مناسب پراکنده شود. همچنین طراح و کپی رایتر بایستی از این کلمات کلیدی اطلاع داشته باشند تا بتوانند طراحی و مطالب مناسب را جهت بارگذاری در سایت آماده نمایند.

 

مرحله ۶: نصب افزونه ها

بسیاری از مسائل و کاربرد هایی که قبل از نیاز به خط های طولانی برنامه‌نویسی داشتند امروزه با استفاده از افزونه های مختلف قابل اجرا هستند. پس از مشخص کردن نیازهای خود می توانید برای افزونه های مختلف جستجو کنید و آنها را نصب نمایید. افزونه های مختلفی برای سئو کردن محتوا، عضویت، ایمیل مارکتینگ، امنیت سایت و … در دسترس شما خواهند بود؛ ولی پیش از نصب هر کدام تحقیقات کافی را به عمل آورید. زیرا این افزونه ها مانند یک شمشیر دولبه عمل می کنند و همانطور که می توانند برای شما مفید و کاربردی باشد ممکن است به سایت و بازدیدکنندگان شما نیز آسیب بزنند. در مورد مشکلات فنی احتمالی این افزونه ها به طور کامل تحقیق کنید زیرا تجربه نامناسب مشتریان در سایت شما می تواند به کسب و کار و برند شما آسیب برساند.

 

مرحله ۷: تست سایت برای مشکلات احتمالی

پس از اجرای ۶ مرحله فوق ساخت فروشگاه اینترنتی حال زمان آن رسیده وب سایت خود را بررسی کنید و از عدم وجود مشکلات احتمالی اطمینان حاصل کنید. برای این منظور بهترین روش این است که از تعدادی از دوستان خود بخواهید که به سایت شما سر زده و مشکلاتی را که با آنها روبرو می شوند یادداشت نمایند.این یادداشت ها برای شما بسیار ارزشمند خواهند بود چرا که هم مشکلات سایت خود را متوجه می‌شوید و هم از تجربه مشتریان حقیقی در یک جامعه نمونه مطلع خواهید شد. سعی کنید تمام این یادداشت ها را مورد توجه قرار داده و مشکلات را حل نمایید.
این مقاله تنها یک راهکار کلی و اجمالی در ساخت فروشگاه اینترنتی می باشد و می تواند به طور تخصصی گسترش یابد .

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.